Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä / elektroniikka yms.

Hoi tietäjät!

Jos vahvistimen virtakytkin näyttää tällaiselta:
5YZ597.jpeg


Ja kun laitteen avaa, näkee että se on kytketty näin:
76HVIe.jpeg


Niin minä päättelisin että JOS tässä vahvistimessa on jokin suojapiiri joka estää kaiuttimista kuulumasta pamahdusta kun vahvistimeen tulee virta, tuo mahdollisesti olemassaoleva suojapiiri ei millään tavalla ole tuon virtakytkimen ominaisuus. Mun kokemattomaan silmään tuo virtakytkin näyttää nimittäin ihan karvalakkiselta mekaaniselta kytkimeltä elikkä se vaan katkaisee tai kytkee sähkön virtauksen.
Tarkka kysymys kuuluu: eikös ole ihan se ja sama laittaako tuon vahvistimen virrat päälle tuosta kuvan katkaisijasta vai laittaako ne päälle esimerkiksi jatkojohdon virtakatkaisijasta?
Jeps, poksunesto on aika usein lueteltu vahvistinmoduulin ominaisuuksiin. Releitä voi toki viritellä myös itse.
 
Seuraava kysymys tietäjille:

Onko vanhoilla, mahdollisesti vuotavilla, elektrolyyttikondensaattoreilla jokin tyypillinen haju jota tuottavat kun laitteeseen laittaa virrat päälle? (Esim. vanhan kalan haju.)

t. nimimerkki
Kysynpähän Nyt Vain
 
Virtalähteen suunnittelusta: Mulla on DIYTuben Budgie-RIAA, siinä on alunperin semmoiset töpselimuuntajat, 48V joku mitätön hituvirta (EDIT, tsekkasin, muuntaja on 0,12A, ei lämpene), ja 7,5V vähän enemmän ampeereja (EDIT 1,6A, lämpenee hieman). Mieluusti korvaisin nuo hifistyneemmällä ratkaisulla, eli parilla oikealla muuntajalta, alumiinikoteloon paketoituna.

Pieniä (eikä oikein isojakaan) 48V muuntajia ei paljon ole tarjolla, mutta voiko tuon 48V tehdä 2x24V muuntajalla kytkemällä toisiot sarjaan? Esim tällaisella:


7,5V saanee tehtyä 8V muuntajalla, joita on monenlaisia saatavilla. Tasasuuntaus, reguloinnit ym tietysti tulee siihen perään, niistä sitten myöhemmin ;)
 
Sen verran lisäystä että jos muuntaja ei ole ns. keskiotollinen 24V-0-24V vaan kahdella erillisellä toisiolla (0-24v, ja 0-24V) niin toisioiden kytkentä pitäs saada "vaiheistettua" oikein, eli virta kulkisi molemmissa toisioissa samaan suuntaan.
Eli tutki muuntajasta toisioiden käämitysten alkupää ja loppupää, nämä kytketään sitten sarjaan niin että ykköskäämin ulostulo ja kakkoskäämin alkupää kytketään yhteen.
jäljelle jää ykkös käämin alkupää ja kakkoskäämin loppupää.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti ollaan tekemässä tasasähköä. Eikö muuntajissa ole kyse vaihtosähkön tehollisarvosta. Huippuarvo on sitten paljon enemmän ja tämä on se jolla on merkitystä.
 
Alkuperäinen muuntaja oli 48 V / 0,12 A ja tuo Starelec on on 48 V / 0,41 A.
Ei siis mitään ongelmaa tehon suhteen.
 
Sen verran lisäystä että jos muuntaja ei ole ns. keskiotollinen 24V-0-24V vaan kahdella erillisellä toisiolla (0-24v, ja 0-24V) niin toisioiden kytkentä pitäs saada "vaiheistettua" oikein, eli virta kulkisi molemmissa toisioissa samaan suuntaan.
Eli tutki muuntajasta toisioiden käämitysten alkupää ja loppupää, nämä kytketään sitten sarjaan niin että ykköskäämin ulostulo ja kakkoskäämin alkupää kytketään yhteen.
jäljelle jää ykkös käämin alkupää ja kakkoskäämin loppupää.

Tuo taitaa olla kahdella erillisellä toisiolla, ainakin kuvassa näkyy neljä johtoa. Kaksi vihreää, kaksi keltaista. Värikoodit on joko niin että toisen käämin molemmat johdot ovat keltaiset, toisen vihreät. Tai sitten kummallakin on oma vihreä ja keltainen johtonsa. ”Tutkimisella” tarkoittanet, että katsoo silmällä mihin suuntaan käämi on kierretty? Mitäs nuo antaisivat jos kytkee käyttöjännite ja mittaa, meneekö ulostulo nollaan jos on käämit vastakkain, ja ennenkaikkea meneekö jotain rikki?

Regulaattoreitakaan ei ollut 48 volttiin ainakaan Starelecillä, pitääköhän kuitenkin tasasuunnata nuo käämit erikseen, reguloida 24 volttiin ja kytkeä sitten systeemit sarjaan. Mielikuvatasolla ainakin tuntuu että voisi onnistuakin.
 
Ei ihan tommonen pöydän nurkalle päätynyt boost konvertteri (DC jännitteen korottaja, max 40Vdc) riitä, mutta ehkä semmoista modaamalla voisi saada halutun. Tai sitten etsii suoraan sopivan. Aliexpressistä tuo mun kortti. Meinaan vaan, ettei välttämättä noin pientä tehoa varten tarvitse olla omaa muuntajaa, vaan korottaa jostakin pienemmästä jännitteestä sen anodijännitteen. Netistä kurkkimaan, löytyiskö.

Mä ostin noita kun pitäisi tehdä harrasteeseen ahtopaineen säädin ja kaikki ilmaiseksi saamani näytepropoventtiilit olikin 24Vdc kelalla. Venttiili maksaisi 100 euroa. Alin boosthakkuri maksoi 3 euroa. Helppo valinta.
 
Tolla nurkissa pyörii tuo ps-audio vahvistimen raato jota en oo viittiny korjata, päätekivet toistelta puolen poks ja saatavuus huono. Ja vaikka ois ehjäkin niin soundi ei ihan mikään maailman paras kuitenkaan ole. Tossa on kuitenki 1200VA muuntaja ja 80 000uF konkkaa tasasuuntauksessa, ulos tulee +- 75V, oisko tuohon mitään valmista vahvistinmoduulia mitä kannattas kokeilla? Tarvittaessa laite on myynnissä jos joku jonkun kuningasidean sää päähänsä..
 
Tolla nurkissa pyörii tuo ps-audio vahvistimen raato jota en oo viittiny korjata, päätekivet toistelta puolen poks ja saatavuus huono. Ja vaikka ois ehjäkin niin soundi ei ihan mikään maailman paras kuitenkaan ole. Tossa on kuitenki 1200VA muuntaja ja 80 000uF konkkaa tasasuuntauksessa, ulos tulee +- 75V, oisko tuohon mitään valmista vahvistinmoduulia mitä kannattas kokeilla? Tarvittaessa laite on myynnissä jos joku jonkun kuningasidean sää päähänsä..
Muutama ucd700 sinne vois mennä.
 
Olen tähän asti ostanut konkkani Partcosta. Onko jotain muuta hyväksi todettua paikkaa elkojen ostamiselle?
Partcossa ollut Panasonicin konkkia, joten jotain vähintään vastaavan laatuista saisi olla.

Ulkomaat ei ole nounou. Toimitusajalla ei väliä.
 
Digikeyltä ja mouserilta on tullu mm, nichiconin musen eri malleja ja elnaa tilattua.
Tulevat noin viikossa.

Nythän oli just jossaki porinaa että elnan silmic2:sta ei tahdo enää saada ja valmistus vissiin lopetetaan. Kannattaa ottaa jemmaan jos jostain vielä saa.
 
Viimeksi muokattu:
Etsin vanhoihin Philipsin rakennussarjoihin asennusohjeita. Sarjassa on 2x40w watin vahvistin, esivahvistin ja virtalähde. Virtalähteen kyllä pystyn testaamaan ilman ohjeita, mutta vahvistimiin ohjeita en löydä muita kuin hollannin kielellä. Meni vähän hankalaksi :cool:

Kyseessä on Vintage-laite ja peräisin 70 luvun lopulta. Näihin oli muistaakseni jopa asennuohjeet suomeksikin, sillä kokosin pääteasteen viidentoista ikäisenä ja englanninkielinen ohje olisi ollut liika iso haaste. Sarjoja myi mm. Radiomikro.

Vahvistimien mallit ovat NL6920 ja NL6923.
 
Digikeyltä ja mouserilta on tullu mm, nichiconin musen eri malleja ja elnaa tilattua.
Tulevat noin viikossa.

Nythän oli just jossaki porinaa että elnan silmic2:sta ei tahdo enää saada ja valmistus vissiin lopetetaan. Kannattaa ottaa jemmaan jos jostain vielä saa.
16V 220uF, aksiaali, 4kpl
40V 2200uF, pysty, 6kpl
25V 470uF, aksiaali, 2kpl
63V 22000uF, kannu, 8kpl

Tuollaisilla arvoilla pitäisi lähteä konkkia metsästämään. Katsoin kuitenkin Partconkin tarjonnan, joista esim tuo isoin oli4D Electronicsin valmistama. Onko tuosta valmistajasta mitään kokemusta? Toki ruuviliitännällä olisi parempi, koska tulee sen verran paksua johtoa ja niitä on useampia.

Vai heittäydynkö hurjaksi ja heitän pelkkää Nichiconia?
 
Nichiconia tosin löytyy aika heikosti tuossa isommassa kokoluokassa.
Onko KEMET mistään kotoisin?

Sen verran vähän menee konkkia noihin vahvistimiin, jotta voi vähän panostaakin.
 
Jos ei muuta löydy, niin kännykällä Googlen kääntäjällä ainakin onnistuu. Kameralla kuvaa näytöltä ja käännät esim. englanniksi.
Jep! Vinkki oli hyvä ja toimii. Käännös on riittävän ymmärrettävä.

Nyt voin viritellä biasoinnin kohdalleen kun olen käynyt Elkot ja muut tarpeelliset jutut läpi.

Toki olisi hauska kuulla muistoja ja kokemuksia tästä rakennussarjasta.
 
Back
Ylös