Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä / elektroniikka yms.

Kemetillä on muuten tehdas Suomessakin, jotakin konkkaa ne sielläkin vääntää.

Virtalähteissä oon tykänny käyttää noita, mynthon-rasia selventämässä kokoa, ja kolmen vuoden pölyt hyvässä tallessa myös..
 

Liitteet

  • 2EF7D193-BBCC-4654-85C4-F4D7288E7038.jpeg
    2EF7D193-BBCC-4654-85C4-F4D7288E7038.jpeg
    168,6 KB · Katsottu: 49
Viimeksi muokattu:
Täytyy varmaan kemettiin päätyä, kun niitä on hyvin saatavilla.

Sen verran vielä kysyn, että kun vahvistimessa olevat 5VDC hehkulamput haluaisin vaihtaa valkoisiksi ledeiksi, niin minkälaisella etuvastuksella mennään?
Myös ledejä saa suositella leveällä valokeilalla, tai mahdollimimman ei terävästi säteilevä. Tulee vahvistimen muovisen etupaneelin taakse tosi lähelle logoa valaisemaan.
Juu gat the point? :)
 
Valkosen ledin kynnysjännite on aika korkea joten vastus saa olla varsin pieni.

5V syöttöjännite ja valkoisen ledin kynnysjännite ~4V joten vastukseen pitäs hukata noin 1Voltti.
Eli 1V/ ledin virta, Superkirkkaalla ~30mA, normaalilla ~20mA

1V/0.03A=33ohmia. Lähtisin kokeilemaan superkirkkaalla ledillä vaikka 47ohmisella vastuksella. Tai normaalitehoisella valkoisella ---> 1v/0.02A=50ohmia.

Ledistä saa valoa hajottavan kun hio pään tasaiseksi karkealla hiomapaperilla.
 
Valkosen ledin kynnysjännite on aika korkea joten vastus saa olla varsin pieni.

5V syöttöjännite ja valkoisen ledin kynnysjännite ~4V joten vastukseen pitäs hukata noin 1Voltti.
Eli 1V/ ledin virta, Superkirkkaalla ~30mA, normaalilla ~20mA

1V/0.03A=33ohmia. Lähtisin kokeilemaan superkirkkaalla ledillä vaikka 47ohmisella vastuksella. Tai normaalitehoisella valkoisella ---> 1v/0.02A=50ohmia.

Ledistä saa valoa hajottavan kun hio pään tasaiseksi karkealla hiomapaperilla.
Kiitos hyvistä ohjeista!
Ei tarvitse olla superkirkas, joten menen tuolla 50ohmilla.
 
Mistä johtuu kun jotkut rengassydänmuutanjat pörisee vaihtelevalla voimakkuudella? Eräissä päätteissä saatan joskus kuulla kovemman, piikkimäisen pöräyksen. Johtuuko tämä sähköverkon pienestä taajuusheitosta tms. Myös muiden laitteiden käynnistäminen voi aiheuttaa muuntajan pöräyksen.
 
Ainakin omalla päätteelläni kuuluu pientä muutosta pörinässä kuuntelupaikalle, kun keittiössä mikroaaltouunin työvaihe menee päälle ja pois.
 
^tuo on jännä ilmiö. Ilmeisesti tuota kaikki muuntajat tekee, mutta äänekkäämmillä tuokin asia on enemmän kuuluva.
 
^Vahvistimen suunnittelija kertoi, että ainakin muuntajan koolla on vaikutusta. Isompi munkki --> herkempi häiriöille. Häiriöitä voi tulla esim kompressoreista, sähkömoottoreista, jne ja ne voivat tulla myös oman kiinteistön ulkopuolelta.
 
Hypexeissä on vielä 2x 225VA muuntajat. Pitää itsessään jonkin verran surinaa aina.
 
Osaisiko joku arvailla mikä tässä kuviossa voisi olla vikana:

Eli mulla on päätemoduuliltaan rikki mennyt NAD M10, jossa siis on NC252MP (https://www.hypex.nl/product/nc252mp-oem/76). Tilasin tuohon uuden moduulin tajuamatta että noissa on pieniä revisioeroja (02 alkuperäinen ja 04 uusi) ja ainakaan suoraan ehjä moduuli tilalle vaihtamalla ei tule ääntä kaiutinterminaaleista pihalle. Jaksaisiko joku vilkaista noita dokumentteja jos tällaista noviisia paremmin keksisi jotain mahdollista syytä tälle?

Pääte tuntuu ainakin ilmoittavan diagnostiikat vahvistimelle jokseenkin oikein (ainakin temp ja DC-error näkyivät vahvistimen info-näkymässä) joten se varmaan on virroissa. Koitin tankata noita hypexin sivuilla olevia dokumentteja eikä ainakaan i/o linjoissa ole mikään muuttunut. Eikö tuo pitäisi toimia aika "yksisuuntaisesti" eli kunhan sinne tulee virrat ja signaali niin tuon pitäisi signaalia vahvistaa ihan ilman mitään kummempia ohjauksia? Moduulin lähtöjen ja kaiutinterminaalien välissäkään ei käsittääkseni voi mitään kovin merkittävää olla vai voisiko sieltä olla jotain rikkoutunut? Joku piirilevy siellä tosin on johon terminaalit kiinnittyy.

Tuo alkuperäinen siis rikkoontui SMPS:n osalta savujen kera, joten on mahdollista että tuo olisi vienyt jotain muutakin mukanaan. Testasin että vahvistimen pre-outit ainakin toimii. Jotain yleismittaroitavia mittausvinkkejä?

Voiko tuo moduuli olla jotenkin NAD spesifi vaikka ihan noilta aiemmilta revisioilta se vaikuttaa?
 
Tässä olikin nolo ratkaisu eli moduulia irroittaessa yksi lattakaapeli oli vahvistimen puolen piirilevyltä vähän irronnut ja ilmeisesti kaiutinlähtöjen releet moduulin ulkopuolella eivät saaneet ohjausta joten pysyttelivät avoimina. Nyt pelaa kun painoi liittimen kunnolla kiinni 😅
 
Nyt olis tarve stk3122III tai mielummin stk3152III piirille.

Saako noita enää mistään alkuperäisenä sanyon valmistamana?

Maailman foorumeilta löyty diy henkeen gerber file sun muut että vois moisen erilliskomponenteista tehdäkkin mutta selvitellään ensin alkuperäisosan saatavuutta.

Tuotahan on käytetty useammankin valmistajan laitteissa.
 



Tuollaisia tullu vastaan tässä nettiä tutkiskellessa. Nuo päivitysversiot alkanu kiinnostaa kovastikkin kun lähes kaikki maailmalta saatavat vanhat STK-piirit ovat väärennöksiä eivätkä toimi/kestä yhtään.

Vielä kun osais kieliä niin vois tilata vaikka 10 piirilevyä ja alkaa väsäämään korvaavaa osaa tuolle 3122/3152:lle


Niijja löyty tämmönenkin jossa on tehty perinteisin komponentein reikälevylle. Tarkempaa tietoa en ykskaks löytäny.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö Konkan tube dackiin tekemään järkevästi aktiivisia xlr ulostuloja?

Ei oikein käy linkistäsi selville mutta jos laite on toteutettu "single ended" niin sanoisin että järkevästi ei.
Ulostulotaso näyttää olevan varsin "terve" 6V niin jos on pakko saada balansoitu lähtö niin laittaisin linjamuuntajan, tämä ei tietenkään täytä vaatimustasi aktiivisuudesta mutta olisi helppo toteuttaan ulkoisesti, itse laitetta muuttamatta.
 
Back
Ylös