Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä / elektroniikka yms.

Vihreilen ajatuksieni kanssa ja pitäisi saada audoon lisälämmitin ilman verkkosähköä. Toimisiko se näin?

katso liitettä 178514



*lisäys*


Vaihdoin punaisen ledin paikkaa ja lisäsin sulakkeita.
Projekti on edennyt jopa. Tänään piti muista syistä täyttää jäähdytinnestejärjestelmä autosta niin samalla asennettiin lämmityspesäkin öljynlauhduttimen letkuihin ja nyt illasta kävin kokeilemassa sähkövastuksella esilämmitystä.

Moottorin lähtölämpötila oli aluksi 13,50 celsiusastetta, mutta musta akkuni oli ihan sököksi jo päätynyt ja se kyykähti hetkessä. Jäähdytysnesteen lämpötila kannessa toisella puolella moottoria olevan anturin mukaan oli sinisellä akulla aloitettaessa 14,4 celsiusastetta. Auton diagnostiikka kertoi lämpötilamuutokset 0,9 asteen välein. Esilämmityspesä on asennettu öljynsuodattimen jalkaan tulevaan nestekiertoon moottorin alaosaan.


1670012616224.png

Täydetän sinisen akun lepojännite oli 12,69 volttia ja kuormituksen alkaessa jännite laski 11,50 volttiin ja alimmillaan 10,61 volttiin. Kuormituksen loputtua lepojännite oli 11,60 volttia. Auto oli ollut aiemmin lämpimässä hallissa ja siten moottori oli vielä tuon liki 15 asteen lämpöinen. Ulkolämpötila oli noin -4 astetta. Koska jäähdytysnesteen seassa on glykooli, ei missään vaiheessa tapahdu sulamista tai höyrystymistä, mikä vie enemmän energiaa kuin pelkkä lämpötilan muutos. Kuvaajastakin tosin näkee, että mitä suuremmaksi ero ympäristön ja lämmitettävän kohteen lämpötiloissa kasvaa, sitä enemmän tarvitaan lämmitysenergiaa. Lisäksi tässä vaikuttaa akun antojännitteen laskeminen varauksen hiipuessa, jolloin sähkövastus ei tuota lämpöä enää niin suurella teholla.

Summaillen vähän tätä testiä niin reilu 10 celsiusasteen lämpötilan nousu vanhalla 70 Ah akulla vei aikaa vajaan 25 minuuttia. Akun lepojännite laski 1,19 volttia. Kun otetaan huomioon, että lämpötila-anturi oli vastakkaisella puolella moottoria ja ulkolämpötilan ero nesteen lämpötilaan oli varsin suuri, niin testin perusteella tämä esilämmitystapa toimii.
 
Mikä vastus sulla oli tässä käytössä?

EDIT: Tuollahan siitä vastuksesta oli ~kymmenen sivua sitten juttua.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä vastus sulla oli tässä käytössä?

EDIT: Tuollahan siitä vastuksesta oli ~kymmenen sivua sitten juttua.
Kiinan ihmehän se on. Katselin, että suomalainenkin tekijä tarjoaa vastaavia, mutta ei suoraan 12 voltin jännitteelle. Sinänsä se vastus ei kyllä jännitettä niin hoksaa eli voisi käyttää suuremman teholuokan vastusta, mikä on nimetty suuremmalle jännitteelle. Silloin teho toki pienee jännitteen mukana, mutta virtahan pysyy samana.
 
Lämmitysakun purkaminen liian tyhjäksi ei saisi jäädä käyttäjän vastuulle. Zenerdiodi oisi muutoin helppo ratkaisu ohjausjännitteen katkaisuun, mutta kun akku tahtoo nostaa jännitteensä korkeammaksi, kun kuormitus katkeaa. Näinpä zenerkin vain reutoaa päälle ja pois, kunnes akun lepojännitekin on alhainen. Perjantain testissä kuormitusjännite laski 10,61 volttiin ja lepojännite sen jälkeen oli vielä kuitenkin 11,60 volttia.

Electromeniltä olen löytänyt aiemminkin sopivan elektroniikkapulikan valmiina erääseen toiseen projektiin ja nyt sieltä löytyi näemmä jännitevahti tähänkin.



Vaihtoreleen ohjaus onnistuu kuumalla ohjauksella hyvin ja tuohon hintaan ei kyllä kukaan tee itse.
 
ei varsinainen kysymys, mutta en tälle nyt uuttakaan ketjua viitsi.
 
Hei voiko tässä ketjussa kysyä kaiuttimen mittauksiin liittyviä kysymyksiä?

-Teen 2tie-kaiutinta jossa on etulevyssä 5-asteen kulma taaksepäin.

Ymmärsinkö oikein, että Vituixcad:ia varten kun mittaan elementit, käännän kaiuttimen etulevyn 0-asteen kulmaan mittausta varten.
Tämän jälkeen teen elementtien paikalleenasettelun ensin Y akselilla ja tämän jälkeen Z akselilla syvyys mitattuna 5-asteen alkuperäisestä kulmasta, ja lisään ohjelmaan elementeille 5-asteen kulman?

(tajusikohan kukaan mitään tästä selityksestä?)
 

Liitteet

  • Screenshot 2022-12-08 at 16.06.02.jpg
    Screenshot 2022-12-08 at 16.06.02.jpg
    124,8 KB · Katsottu: 17
  • Screenshot 2022-12-08 at 16.07.54.jpg
    Screenshot 2022-12-08 at 16.07.54.jpg
    104 KB · Katsottu: 16
Hei, omistan Cayin A88T vahvistimen jossa on sumuisen kuuloiset alkuperäisputket, jotka on mallia 6SL7 eikä niitä oikeen löyty uraltonelta, voiko laittaa tilalle 6SN7 putket?
 
Et voi mutta Uraltone ilmoittaa että 2 kpl 6SL7 löytyy varastosta, riittää sinun vahvistimeesi.
 
Hei, omistan Cayin A88T vahvistimen jossa on sumuisen kuuloiset alkuperäisputket,..
Vaikkapa omistan myös putkivahvistimen, niin en ole putkienvaihtoa harrastanut elikkä käytännön kokemus ei ole laaja.

Voisiko joku asiaa enemmän tunteva selitellä, millä tavalla voi putki ollaa "sumuinen"?
Sisällä kun on tyhjiö ja elektronit pitäisi siellä lennellä samalla nopeudella putkessa kun putkessa.
 
Kyllähän putket kuluu käytössä. Vanhat loppuun poltetut putket voi soida melkosen huonosti.
 
Hei voiko tässä ketjussa kysyä kaiuttimen mittauksiin liittyviä kysymyksiä?

-Teen 2tie-kaiutinta jossa on etulevyssä 5-asteen kulma taaksepäin.

Ymmärsinkö oikein, että Vituixcad:ia varten kun mittaan elementit, käännän kaiuttimen etulevyn 0-asteen kulmaan mittausta varten.
Tämän jälkeen teen elementtien paikalleenasettelun ensin Y akselilla ja tämän jälkeen Z akselilla syvyys mitattuna 5-asteen alkuperäisestä kulmasta, ja lisään ohjelmaan elementeille 5-asteen kulman?

(tajusikohan kukaan mitään tästä selityksestä?)
Laita VituixCAD-ketjuun, niin saat oikean vastauksen. ...Mutta mielestäni olet oikeilla jäljillä :) Periaatteessa myös Z-koordinaattia joudut muokkaamaan diskantille, mutta elementtien Tilt-kulmaa ainakin.
 
Back
Ylös