Vihreilen ajatuksieni kanssa ja pitäisi saada audoon lisälämmitin ilman verkkosähköä. Toimisiko se näin?
katso liitettä 178514
*lisäys*
Vaihdoin punaisen ledin paikkaa ja lisäsin sulakkeita.
Projekti on edennyt jopa. Tänään piti muista syistä täyttää jäähdytinnestejärjestelmä autosta niin samalla asennettiin lämmityspesäkin öljynlauhduttimen letkuihin ja nyt illasta kävin kokeilemassa sähkövastuksella esilämmitystä.
Moottorin lähtölämpötila oli aluksi 13,50 celsiusastetta, mutta musta akkuni oli ihan sököksi jo päätynyt ja se kyykähti hetkessä. Jäähdytysnesteen lämpötila kannessa toisella puolella moottoria olevan anturin mukaan oli sinisellä akulla aloitettaessa 14,4 celsiusastetta. Auton diagnostiikka kertoi lämpötilamuutokset 0,9 asteen välein. Esilämmityspesä on asennettu öljynsuodattimen jalkaan tulevaan nestekiertoon moottorin alaosaan.
Täydetän sinisen akun lepojännite oli 12,69 volttia ja kuormituksen alkaessa jännite laski 11,50 volttiin ja alimmillaan 10,61 volttiin. Kuormituksen loputtua lepojännite oli 11,60 volttia. Auto oli ollut aiemmin lämpimässä hallissa ja siten moottori oli vielä tuon liki 15 asteen lämpöinen. Ulkolämpötila oli noin -4 astetta. Koska jäähdytysnesteen seassa on glykooli, ei missään vaiheessa tapahdu sulamista tai höyrystymistä, mikä vie enemmän energiaa kuin pelkkä lämpötilan muutos. Kuvaajastakin tosin näkee, että mitä suuremmaksi ero ympäristön ja lämmitettävän kohteen lämpötiloissa kasvaa, sitä enemmän tarvitaan lämmitysenergiaa. Lisäksi tässä vaikuttaa akun antojännitteen laskeminen varauksen hiipuessa, jolloin sähkövastus ei tuota lämpöä enää niin suurella teholla.
Summaillen vähän tätä testiä niin reilu 10 celsiusasteen lämpötilan nousu vanhalla 70 Ah akulla vei aikaa vajaan 25 minuuttia. Akun lepojännite laski 1,19 volttia. Kun otetaan huomioon, että lämpötila-anturi oli vastakkaisella puolella moottoria ja ulkolämpötilan ero nesteen lämpötilaan oli varsin suuri, niin testin perusteella tämä esilämmitystapa toimii.