Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä / elektroniikka yms.

tumppi776

Käyttäjä
Liittynyt
10.5.2013
Viestejä
26
Olisiko tämä hyvä suojauskytkentä tuolle boomboxille (12v 4A virtalähde). Schottky:n drop pitäisi olla luokkaa 0.5v datasheetin mukaan.

1u konkka: idea olisi tehdä heti tuossa sisääntulolla jo suodatusta ettei niin paljon häiriötä tulisi kotelon sisälle.

14067366683_5e52997004_o.png
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Jos haluat suodatusta, laita joku LC/LCL tuloon. Shotkyyn jää tuossa sitten 2W, joten kaivannee jo jähytystä. Ylijännitteiltä tuo kytkentä ei sitten suojaa...
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

mjoo, aika paljon lupaavat tollaselle kotelolle. 4A*0.5V=2W, ja Rja oli 25K/W. eli pii olisi huoneenlämmössä 25+50C=75C, kestää kai tuo. Sinällään tuo shotky ei maksa mitään, laita kaks rinnan. Sori, työn takia pikkaisen on ylimitoitus jääny päälle.
Periaatteessa zener vois toimia, mutta sen pitää olla niin iso että sulake palaa ensin, ennenkuin zener lähtee(ei taida olla helppoa laittaa zeneriä, jossa voi olla 48W ...).
Parempi olisi crowbar kytkentä, mutta siinä on jo pikkasen puuhastelua.
Onko väärän powerin kytkeminen kuinka todennäköistä?
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

mjoo, aika paljon lupaavat tollaselle kotelolle. 4A*0.5V=2W, ja Rja oli 25K/W. eli pii olisi huoneenlämmössä 25+50C=75C, kestää kai tuo. Sinällään tuo shotky ei maksa mitään, laita kaks rinnan. Sori, työn takia pikkaisen on ylimitoitus jääny päälle.
Onko väärän powerin kytkeminen kuinka todennäköistä?

suht epätodennäköistä - enemmän todennäköiset skenaariot ovat ehdottomasti:

- oikosulku
ulkokäytössä nesteet->oikari + piuhoija menee jo kotelossa aika paljon - ei mahdotonta että jää irtoamiset huomaamatta

- polariteetti ongelmat (virittely ja testaus vaiheessa väsyneenä piuhat väärin :)

diodilla ja sulakeella mennään niin saa suojaa omilta hölmöilyiltä. Laitetaan joo 2x diodeja jos ei tunnu kestävän muuten tai lämmöt alkaa huolestuttaa. Täytyy jossain vaiheessa mittailla paljon tuo vie virtaa normikäytössä.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Mikähän on kun MiniDSP 2x4 ei vastaile käskytykseen? 4-way crossover adv ajuri on mäkissä, mutta jakosuotimen tai eq.n säädöillä ei ole mitään vaikutusta. Signaali tulee kyllä läpi, mutta muuta ei tapahdu. Aikaisemmin toiminut moitteetta.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

suht epätodennäköistä - enemmän todennäköiset skenaariot ovat ehdottomasti:

- oikosulku
ulkokäytössä nesteet->oikari + piuhoija menee jo kotelossa aika paljon - ei mahdotonta että jää irtoamiset huomaamatta

- polariteetti ongelmat (virittely ja testaus vaiheessa väsyneenä piuhat väärin :)

diodilla ja sulakeella mennään niin saa suojaa omilta hölmöilyiltä. Laitetaan joo 2x diodeja jos ei tunnu kestävän muuten tai lämmöt alkaa huolestuttaa. Täytyy jossain vaiheessa mittailla paljon tuo vie virtaa normikäytössä.

Kaapeleiden huolellinen johdottaminen+kiinnittäminen+kutistesukat auttaa paljon...
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Olisiko tämä hyvä suojauskytkentä tuolle boomboxille (12v 4A virtalähde). Schottky:n drop pitäisi olla luokkaa 0.5v datasheetin mukaan.

1u konkka: idea olisi tehdä heti tuossa sisääntulolla jo suodatusta ettei niin paljon häiriötä tulisi kotelon sisälle.

14067366683_5e52997004_o.png

Ei se pelkkä konkka kauheasti suodata, enne sitä kannattaisi laittaa soveltuva kuristin, LC-tehoaisi paremmin. Ja järkevämpi suojaus väärää napaisuutta on laittaa sulakkeen jälkeen tuo diodi jännitteen (katodi) ja maan (anodi) väliin. Väärinkytkettäessä polttaa sulakkeen. Tällöin ei tule jännite- ja tehohäviöitä sarjadiodissa. JA jos sinulla on 4A:n (hakkuri?)virtalähde, kannattaa varmaan käyttää pienempää sulaketta, jotta se palaa mahdollisessa vikatilanteessa powerin virralla. 2.5A:n sulake voisi olla passeli.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Ei se pelkkä konkka kauheasti suodata, enne sitä kannattaisi laittaa soveltuva kuristin, LC-tehoaisi paremmin. Ja järkevämpi suojaus väärää napaisuutta on laittaa sulakkeen jälkeen tuo diodi jännitteen (katodi) ja maan (anodi) väliin. Väärinkytkettäessä polttaa sulakkeen. Tällöin ei tule jännite- ja tehohäviöitä sarjadiodissa. JA jos sinulla on 4A:n (hakkuri?)virtalähde, kannattaa varmaan käyttää pienempää sulaketta, jotta se palaa mahdollisessa vikatilanteessa powerin virralla. 2.5A:n sulake voisi olla passeli.

4A hakkuri on joo.

14036363336_1f925bddd9_o.png

noilla arvoilla cutoff 91kHz ja Z = 17ohm http://circuitcalculator.com/lcfilter.htm
1u konkalla olisi cutoff 29kHz / 5.4ohm - kumpi parempi tai mikä olisi tavoite?
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

tavoite on vähentää powerilta tulevia häiriöitä, mää laittaisin tuon 1u konkan, mielummin vaikka 10u, jos löydät jonkun muovikonkan tuohon, lyyttiä siihen ei kannata laittaa.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

No niin selvisi se alentuneen voluumin mysteerio, juontanee juurensa siihen että käytän vain 10k potikoita.

14048503436_202b26e3cf_o.png

oikean puoleiset vastukset kuvaavat kys. laitteiden sisääntulo impedansseja

Millaisella kaavallta tuon selvittäisi että ratkeaako jos laitan 50k/100k potikat? välttyisi esivahvistimen rakentamiselta jos riittää että vaihdan potikat (vaikka hauskaahan se olisi :) toisaalta huvikseen ei viitsisi valmiita osia purkaa jos ei sitten ratkeakaan.
 
Teen kopion vanhasta ketjusta, joka nykyään sijaitsee diy-kaiutiin -alueella. Tähän ketjuun siis tämän osion pienen kysymykset.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

4A hakkuri on joo.

14036363336_1f925bddd9_o.png

noilla arvoilla cutoff 91kHz ja Z = 17ohm http://circuitcalculator.com/lcfilter.htm
1u konkalla olisi cutoff 29kHz / 5.4ohm - kumpi parempi tai mikä olisi tavoite?

Jos powerilta tulevia äiriöitä haluat vaimentaa, niin mahdollisimman isoa, min 1uF,mieluummin vaikka 22-47uF 16V X7R kerko ATi sitten 1uF muovikonkka ja ja kaveriksi 470uF lowESR elko. Ongelmallisimpia häiriötaajuuksa vahvistimlleon alle matalatajuiset (alle 5Mz) johtuvat. Matalimmat voi aiheuttaa kuuluvia ja jos D-luokan vahvistin, muutaman sadan kilohertsin häröt voi vaikuttaa vahvistimen toimintaan, ainain teoriassa.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Jos powerilta tulevia äiriöitä haluat vaimentaa, niin mahdollisimman isoa, min 1uF,mieluummin vaikka 22-47uF 16V X7R kerko ATi sitten 1uF muovikonkka ja ja kaveriksi 470uF lowESR elko. Ongelmallisimpia häiriötaajuuksa vahvistimlleon alle matalatajuiset (alle 5Mz) johtuvat. Matalimmat voi aiheuttaa kuuluvia ja jos D-luokan vahvistin, muutaman sadan kilohertsin häröt voi vaikuttaa vahvistimen toimintaan, ainain teoriassa.

Tuo muovi plus elko kombo on hyvä kun juuri tuli tilattua uudeltamantereelta sopivat tykötarpeet.

13924461838_988778a167_o.png
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Vaihtelin ja biasoin putket vaffariin, 8kpl EL34. Uusien putkien merkki ja malli TAD EL34B -STR, kaksi paritettua nelikkoa. Kysymys kuuluukin, onko äänessä ilmenevä säröytyminen sisäänajovaiheen juttu vai pitääkö olla huolissaan jostakin? Biasit pysyvät kohdillaan jne.

Vanhoilla putkilla (Svetlana C) ei säröytymistä ilmene, mutta biasit eivät pysy paikoillaan ja joillakin putkilla ei pääse lähellekkään oikeata arvoa.
Lähinnä pähkäilen, että voiko pääteputkissa olla jokin niin ratkaiseva ero tehossa tms, etteivät nämä TADit vaan yksinkertaisesti toimi tässä kytkennässä. Ultralineaarisena särön määrä on merkittävästi pienempi kuin Triodina. Tai että muuntajissa/konkissa on jotakin pielessä.

Särön kuulee etenkin bassorummun ja peltien äänissä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ase
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Ehjässä putkivahvistimessa ei saa olla kuuluvaa säröä. Millä tehotasolla särö esiintyi ?
Putkien sisäänajaminen saattaa stabiloida lepovirtojen heittelyä, mutta ei sillä lineaarisuuteen ole edes juuri mitattavaa eroa.
Kun vahvistimessasi on 4 kpl EL34 / kanava, niin UL:nä tehoa pitää tulla puhtaana 60...100 W ja triodinakin 40...50 W, käyttöjännitteestä riippuen.
Tällainen teho kotiolosuhteissa tuottaa "kohtalaisen" äänenpaineen. Toisin sanoen, tällaisella vahvistimella pitää voida soittaa todella kovaa, ennenkuin pääteaste menee särölle.

Siinä on todennäköisesti vikaa.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

^Elkot ovat hiukan pullistuneet "kannestaan", tyyppiä 100uF / 750V wkg, mistä uudet tilalle ja laadukkaat mieluiten? Voiko elkoista moinen johtua?

Säröä alkaa tulla, kun volaa avaa yli neljäsosan - kaiuttimien (ATC SCM7) herkkyys 85dB. Ehkä kaiuttimet jäävät naftiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Ei kannata vaihtaa summittaisesti mitään komponentteja. Vika pitää löytää ja korjata muulla tavoin, kuin arvaamalla.
Jos elkot ovat kypsät (mitä en usko), niin se tulisi esille jotenkin muullakin tavoin. Hurina esimerkiksi kasvaisi.
Eihän säröytyminen voi olla kiinni kaiuttimista, kun kerroit alussa, että vanhoilla putkilla ei särötymistä esiintynyt.

Tämä ongelma on ratkaistavissa samalla periaatteella, kuin autojen ongelmatkin tänä päivänä.
Viallinen laite viedään pajalle ja laitetaan testerit kiinni ja katsotaan missä on vika ja sitten se korjataan.

Tiedän yhden paikan missä vahvistimesi tulisi kuntoon. Asiasta voidaan keskustella YV:n välityksellä.
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Päätteen sisällä asuvien potikoiden säädöt pistetty skoopilla kohdilleen ja nyt on soundi kohdillaan - sen verran erimoisia putkia näemmä löytyy EL34 -perheessäkin, että pelkkä biasointi ei riittänyt...
 
Vs: Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä

Päätteen sisällä asuvien potikoiden säädöt pistetty skoopilla kohdilleen ja nyt on soundi kohdillaan - sen verran erimoisia putkia näemmä löytyy EL34 -perheessäkin, että pelkkä biasointi ei riittänyt...

Juu, EL34B putket ovat erilaisia kuin muut, myös JJ tekemät. Ainakin Uraltonen sivulla oli aikoinaan tuosta varoituskin, ettei toimi kaikissa laitteissa.
Mutta muut EL34 putket ovat tietääkseni aikalailla suoraan vaihtokelpoisia, toki enemmän niitä käyttäneet voivat tietää paremmin.
 
Back
Ylös