Vintage-laitteet, harrastus ja elämänfilosofia...

Kyllä näitä sukupolven takaisia voi pitää vintage -laitteina. Kuvassa kotitoimistoni viritinvahvistin Yamaha CR-640. Äänestä on vaikea sanoa kun jonkun 80-l. pakettistereosarjan kaiuttimet lattialla. Ainakin "ihan hyvin soi". Ennen pandemiaa systeemi tahditti kuntopyörällä polkemista.

Filosofiani tässä: ostin kun on niin hyvän näköinen ja käyttötarkoituskin oli. ....muutaman vuoden ollut minulla.

Vaan olisihan noita kiva kokeilla joillakin paremmilla kaiuttimilla ja sijoittelulla.
 

Liitteet

  • 20210928_174617.jpg
    20210928_174617.jpg
    121 KB · Katsottu: 74
Oletko koittanut napsutella phono-kytkimiä reilusti edestakaisin, sillä tuollainen vaimentuma phono-asteessa voisi kertoa likaisista kytkimistä? Voi olla ihan kysymys pelkästään kytkinten hapettuneisuudesta. Tuossa taitaa olla samanlainen järjestely kuin omassa L120 mallissa, jossa on phono sekä phono straight kytkimet. Taitaa olla tuossa nimettynä 'function straight' tosin.
Function Straight ohittaa knobien säädöt ainakin tässä.
Ongelma on tosiaan siitä jännä että se esiintyy silloin tällöin. Tai no yleensä hetken aikaa kummatkin kanavat puskee yhtä kovaa, kunnes about 10min myöhemmin toinen kanava menee merkittävästi hiljemmalle. Häiritti sen verran että piti ulkonen vahvari hankkia (lainata) väliin ku yritti jotain stereokikkailubiisei kuunnella ja yhtäkkiä ei kuulukkaan mitään heh.
Käyn varmaa tarkastuttamassa laitteen, kun kummiskin haluaisin lisää ikää laitteelle kun on hyvän saundinen (sisänen phono o kyl hyvä ton Denon DL-103 MC rasian kanssa) ja ihan nättikin vaikka on ottanut hieman kasvoihinsa.

Mitä Alpinen aikaisiin Luxeihin tulee niin useempi taho on minulle sanonut että tummakotelollisia pitänee välttää kuin ruttoa ja kannattaa varmistaa että onko laite vallan Alpinen aikainen vai pohjautuuko se johonkin Alpinea edeltävän ajan laitteeseen? L-435 on ymmärtääkseni niitä paremmin kasattuja ja suunniteltuja kun se pohjautuu L-430, joka taas L-550 pikkuveli (ainakin näin olen ymmärtänyt).

Ovatko käyttökytkimet muovia, jotka näyttävät metallilta tässä mallisarjassa? Tuossa on ainakin 3kg vähemmän painoa kuin tuossa L120 ja siinä on alumiiniset käyttökytkimet.
Kytkimet ovat kaikki muovia. Itse voluumisäädöstä en ole 100% varma, eikä tässä ole magneettia lähettyvillä millä testata, mutta tuntumasta voi aika hyvin päätellä että ihan vaa muovia olisi.

Tässä olisi vielä nopeat kuvat (testailin tossa pitkästä aikaa tota phono asteen toimivuutta). Kuvat ei oo mitkää parhaat ku huoneen lamput o vähä liian lämpimät (en ole jaksanut vaihtaa kun työmaan takana vaihtaminen) ja kädet heiluu kuin olisi maanjäristys heh.
YP-D8.jpg
L-435.jpg
 
Itse en laadukkaisiin vanhoihin kajareihin päivittäisi elementtejä ellei ole kysymys ns. markettikajareista. Varmasti riippuu lopulta kuinka arvokkaat kajarit on kysymyksessä. Hajonneet reunukset voi usein korjauttaa.
Lähinnä mietein noitten Technicsin kasarilla tehtyjen hunajakenno kajareitten kannalta (SB-10, SB-7, SB-6 jne). Miettiny jonkin aikaa sellatteiden hankkimista sitten joskus, mutta kuullu vähä sitä sun tätä niitten elementtien kestävyydestä ja erityisesti uusien saamisesta.
 
Tässä olisi vielä nopeat kuvat (testailin tossa pitkästä aikaa tota phono asteen toimivuutta). Kuvat ei oo mitkää parhaat ku huoneen lamput o vähä liian lämpimät (en ole jaksanut vaihtaa kun työmaan takana vaihtaminen) ja kädet heiluu kuin olisi maanjäristys heh.
katso liitettä 173665
katso liitettä 173666
Eipä helpolla löydä vertaisia noille lookissa ja toteutuksessa.
Vaan eivätpä aikanaan halpoja olleetkaan.
 
Faijan vanhan Yamahan rassailu on johtanut haluun sukeltaa syvälle vintage-harrastukseen. Vaikka onkin karvalakkikamaa (R-300) niin kyllä konkkien vaihto kummasti virkisti laitetta. Hienoja onnistumisen kokemuksia. Suotokonkat ois vielä tulossa. Sitten pitäis keksiä jostain 28V lamppu palaneen tilalle, vai pistäiskö jonkun resistoripatentin suosiolla...
Tulee myös hinku lähteä kiertämään kirpputoreja kaikenlaisen romun toivossa, jos saisi hyvän tekosyyn säätää, soundilla nyt ole niin väliä.
 
Function Straight ohittaa knobien säädöt ainakin tässä.
Ongelma on tosiaan siitä jännä että se esiintyy silloin tällöin. Tai no yleensä hetken aikaa kummatkin kanavat puskee yhtä kovaa, kunnes about 10min myöhemmin toinen kanava menee merkittävästi hiljemmalle. Häiritti sen verran että piti ulkonen vahvari hankkia (lainata) väliin ku yritti jotain stereokikkailubiisei kuunnella ja yhtäkkiä ei kuulukkaan mitään heh.
Käyn varmaa tarkastuttamassa laitteen, kun kummiskin haluaisin lisää ikää laitteelle kun on hyvän saundinen (sisänen phono o kyl hyvä ton Denon DL-103 MC rasian kanssa) ja ihan nättikin vaikka on ottanut hieman kasvoihinsa.

Mitä Alpinen aikaisiin Luxeihin tulee niin useempi taho on minulle sanonut että tummakotelollisia pitänee välttää kuin ruttoa ja kannattaa varmistaa että onko laite vallan Alpinen aikainen vai pohjautuuko se johonkin Alpinea edeltävän ajan laitteeseen? L-435 on ymmärtääkseni niitä paremmin kasattuja ja suunniteltuja kun se pohjautuu L-430, joka taas L-550 pikkuveli (ainakin näin olen ymmärtänyt).

Kytkimet ovat kaikki muovia. Itse voluumisäädöstä en ole 100% varma, eikä tässä ole magneettia lähettyvillä millä testata, mutta tuntumasta voi aika hyvin päätellä että ihan vaa muovia olisi.

Tässä olisi vielä nopeat kuvat (testailin tossa pitkästä aikaa tota phono asteen toimivuutta). Kuvat ei oo mitkää parhaat ku huoneen lamput o vähä liian lämpimät (en ole jaksanut vaihtaa kun työmaan takana vaihtaminen) ja kädet heiluu kuin olisi maanjäristys heh.
Kyllä tuo varmasti Luxmanin suunnittelua on vaikka Alpine osti Luxmanin 1984. Tämä on myyty Alpinen aikakaudella kuitenkin.
80-luvulla laatu alkoi kuitenkin putoamaan, sillä valmistajat tavoittelivat kustannussäästöjä ja esimerkiksi muoviset käyttökytkimet peilaa tätä.
Piirisuunnittelussa ei varmastikaan vastaavaa pudotusta suhteellisesti ole vielä nähtävissä näissä, joten saundi varmasti enemmän kuin kohdillaan.
Itse pidän valaistusta volume säädöstä tämän aikakauden Luxeissa. Tuollaisesta on iloa syksyn ja talven pimeinä iltoina.

Signaalipolku kulkee input selector kytkimen kautta ja mikäli käytät function straight -toimintoa signaali kulkee myös tämän kytkimen läpi. Kannattaa käyttää niitä useasti eri asennoissa. Kannattaa myös puhdistaa phono rca input koskettimet huolellisesti, ne hapettuvat myös. Jos kerran muut toiminnot ja sisääntulot toimivat ongelmitta niin rajaisin ongelman näihin. Riaa esivahvistimessa saattaa olla huonolla tuurilla puolijohdevika, sillä se sopii myös kuvaukseen.

Kyllä noihin hunajakenno teknareihin pystyy reunukset vaihtamaan myös.

Hieno setti sulla, toivottavasti saat Luxin pelittään!
 
Ainoo mikä vähän mietityttää noissa vanhoissa transistori vahvareissa on noiden piirilevyjen elinkaari. Haluis kummiskin maksimoida laitteen eliniän ja korjauttaa aina kun on mahdollista.
Piirilevyt itsessään kestää varsin hyvin, koskematta. Yleensä vauriot tulevat siinä korjausvaiheessa, kun kontaktipinta irtoaa komponenttia vaihtaessa. Toki sitten tapaukset, joissa on käytetty syövyttävää liimaa konkkien stabiloimiseksi (esim. Sansui) ja tapaukset, joissa konkat ovat sylkeneet sisuksensa pitkin levyä ja jätetty pidemmäksi aikaa - nämä voivat olla fataaleja jos päässeet pahaksi. Joissain monikerroslevyissä voi myös olla probleemaa eri kerrosten kytkentöjen välillä mutta ei mitään mitä osaava korjaaja ei osaisi korjata.

Ja joo joo eihä 80'-90' laitteet välttämättä vintagea ole, mutta niinkuin ilkka_s laittoi: "Parikymppiselle hifiharrastajalle jo 90-luvun laitekin voi tuoksahtaa vintagelle, kun laite on ajalta ennen omaa syntymää."
Miettikääs mimmosta kökköä meillä vähän vanhemmilla (s. 50-60 -luvut) olisi käytössä, jos meille ennen syntymää valmistettu alkaisi vasta tuoksahtaa? ;) Onneksi ei ole näin. Nuoremmilla jopa parempi tilanne siis - kunhan ymmärtävät katsoa myös vielä vähän taaemmas.

Ja miettikääs mimmosta kökköä nykyään ajatellaan hyväksi, jos tekniikka kehittyisi jatkossa samaan tahtiin kuin esim. 50-luvulta 90-luvulle. :oops: Oman makuni mukaan hifilaitteiden kulta-aika sekä ulkonäön että soundin osalta osui 70-90 -lukujen väliin ja nykyään eletään jotain ihan muuta aikaa. Eikä siitä sen enempää. ;)
 
Aika huonosti tuo on yleensä tarttunut alumiiniin.
Herra tuomari vetoan väsymyksen tuottamaan aivopieruun.

Mutta juu kuten varmaa huomaa niin o vähä tiedoissa itellä puutteita mitä tulee erityisesti vanhoihin laitteisiin. Paljon vaa kuullu juttuja eri asioista ja aika luotolla menny että kertojat tietävät mistä puhuvat (harvemmin sitä väärää tietoo kukaa lähtis levittää ku ei siit kukaa hyödy).

Täytyypä noi phono liittimet käydä läpi tässä jossain välissä. Tosin kyl varmaa olis hyvä kattoo konkkienkin kunto ja muutenki puhistella sisältä. Vois vaikka pari kuvaakin ottaa sisälmyksistä samalla. On tässä muutenkin vähä muuta menoa ettei kauheesti ehdi kuuntelemaan musaa muualla kuin koneen äärellä kuulokkeet päässä.

Tarkoitus olisi myös johdot tosta Yamahan levarista vaihtaa. Vähä alkaa olee sellasessa kunnossa että tekisi hyvää.
 
Tuli tuossa käytyä helsingissä demoomassa paria kaiuttimia ja yhet oli kyllä niin ihanan saundiset että kotiin päästyä huomasin että nehän oli auton takaluukkuun ilmestyneet.

Eivät ole ehkä "vintagea", mutta vanhempaa ainakin ovat ku nykyiset heh.

setup.jpg
Väliaikainen setuppi kunnes jaksan johdotukset laittaa kuntoon ja saan vähän järkevämmät jalustat hankittua (tuolit on kyllä optimaalisen kokoiset). Jos ei muuta niin voisi koettaa lamput vaihtaa että saisi vähän parempia kuvia :)
Alhaalla oleva vahvistin (Luxman L-215) ja levari (Luxman PD-210) ovat isäukon vanhat opiskeluaikana hankkimat jotka ovat nyt minulla säilytyksessä kun ei ollu hänellä oikein tilaa missä niitä pitää. Etu oikealla on subi joka nyt sai lähteä nurkasta kun sille ei ole enää tarvetta nykyisessä setupissa.

Eli olen ny Technics SB-6 kaiuttimien tyytyväinen omistaja.
speakers.jpg
Ymmärrän nyt täysin miksi jotku sanovat hunajakennojen saundia silkkiseksi. Nyt on hyvä kun aikasemmat pienet SA705 ovat erittäin kirkkaat ja iskevät niin nyt sai kaveriksi laajan ja silkkisen saundiset.

honeycomb.jpg
Nämä kyseiset yksilöt ovat hieman aikaa kokeneet, mutta saundillisesti erinomaisessa kunnossa. Etukankaatkin tuli mukaan, mutta ne pitää puhdistaa pölystä ja tykkään kyllä ulkonäöstä enemmän ilman etukangasta.
 
Tuli tässä uusimpina hankintoina hommattua pari pöytäradiota.. Hienokuntoiset ja upeasti matka/ pöytäradioksi soivat Telefunken Bajazzo 102C Compact (jossa myös C-kassu) sekä Grundig Yacht-Boy 210. Molemmat 70- luvun alusta. Joutaa Tivoli Audion heivata "romukoppaan"... Eipä tuo pitänyt edes taajuuttaan. Nuo lähes 50 vuotta vanhat laitteet puolestaan pitävät ja hyvin!
 
Minulla on joskus käyttöradiona Grundig Ocean-Boy 204 vuodelta 1964. Se on erittäin hyvässä kunnossa. Siihen on myös alkuperäinen suojakotelo. Tämä yhdistelmä saattaa olla ainoa suomessa. Näitä radioita on joillakin, mutta tuskin yhtään suojakoteloa. Kuva on netistä löydetty.

1963_OCEANBOY.jpg
 
Vuoden 1966 Tekniikan Maailman kuvia
 

Liitteet

  • 20211010_203037.jpg
    20211010_203037.jpg
    215,2 KB · Katsottu: 56
  • 20211010_202916.jpg
    20211010_202916.jpg
    206,2 KB · Katsottu: 55
  • 20211010_202834.jpg
    20211010_202834.jpg
    176,6 KB · Katsottu: 58
  • 20211010_202817.jpg
    20211010_202817.jpg
    189,9 KB · Katsottu: 56
Tuli tässä uusimpina hankintoina hommattua pari pöytäradiota.. Hienokuntoiset ja upeasti matka/ pöytäradioksi soivat Telefunken Bajazzo 102C Compact (jossa myös C-kassu) sekä Grundig Yacht-Boy 210. Molemmat 70- luvun alusta. Joutaa Tivoli Audion heivata "romukoppaan"... Eipä tuo pitänyt edes taajuuttaan. Nuo lähes 50 vuotta vanhat laitteet puolestaan pitävät ja hyvin!

Telefunken Bajazzo 102 C on omilla kokemillani yksi 1970-luvun parhaita matkaradioita. Muita tuon vuosikymmenen kärkiradioita oli mm. ITT Schaub-Lorenzilla sekä ketjussa mainitulla Grundigilla. Äänenlaadultaan parhaat matkaradiot mielestäni olivat nimenomaan saksalaisia. Saksalaisissa kärkipään radioissa oli halkaisijaltaan ja magneetiltaan kookas kaiutin sekä erilliset basso- ja diskanttisäätimet. Miulla yhä on jemmassa Schaub-Lorenz Touring 101. Tunnetuista saksalaisista Blaupunktin tai Siemensin matkaradiot soundissaan eivät kokemillani yltäneet aiemmin mainitsemieni radiobrändien tasolle.

Telefunken Bajazzot eivät olleet Grundigin huippumallien tavoin suoranaisia ns. maailmanradioita, mutta Telefunkeneissa silti oli erittäin hyvät viritinasteet. Muistan 70-luvulla hämmästelleeni, kun kaverini Telefunken Bajazzo AM-alueilla herkkyydessä täysin pärjäsi omalle Trio[-Kenwood] liikennevastaanottimelleni.
...​

Lyhytaaltomatkaradioiden ja varsinaisten maailmanradioiden oleellinen ero oli se, että maailmanradioissa lyhytaalloilla oli useimmiten myös 60...~120 mb taajuuskaistat eli taajuusalueet noin 2500...~5000 kHz. Ns. tropiikkibandit. Maailmanradioissa usein myös oli levitetyt taajuuskaistat:
yksittäiset lyhytaaltokaistat 120-90-75-60-49-41-31-25-19 mb [mb=metre band] oli varustettu levitetyllä ja selkelälukuisella taajuusasteikolla, ja maailmanradiolla oli helppo virittää vastaanottotaajuus +/-5 kHz tarkkuudella. Esimerkiksi Grundigin legendaarisissa [ja FM-audioltaan erittäin hyvä-äänisissä] Satellit-maailmanradioissa oli lyhytaaltobandeille levitetyt kaistat - linkkaamani sivuston Grundig Satellit 2100:ssa valittuna näkyy olevan 41 mb taajuuskaista. Satelliteissa oli lyhytaalloilla huikea rumpuvalitsin mallia klonks-klonks. Toteutus oli vakuuttavan seksikäs, mutta ans' olla jos tuo valitsin vioittui... Korjaaminen oli pelkkää piinaa. Levitetyt analogibandit jäivät 1980-luvun alulla historiaan, kun maailmanradioihin stereovirittimien tavoin tuli PLL-synteesivirittimet, ja taajuusnäytöt muuttuivat tarkkalukuisen digitaalisiksi.

Maailmanradioiden muista oleellisuuksista, versus lyhytaaltomatkaradiot kuten Telefunken Bajazzo 102 C. Maailmanradioissa AM-alueilla usein oli valittava välitaajuusuodin. Kytkimellä sai valita, poimiiko radio signaaleita leveämmällä kaistalla vaiko kapeasti ja selektiivisesti sekä paremmalla herkkyydellä, mutta heikommalla audiolaadulla. Vastaava välitaajuussuotimen valinta löytyy myös edistyneimmistä FM-virittimistä. Monelle hifiharrastajalle lienee tuttu FM-virittimensä naamassa valitsin IF Narrow//Wide. Tai jopa neljä kaistanleveyttä kuten esimerkiksi Yamahan FM-virittimissä ~T-85....TX-1000. FM-virittimien leveät välitaajuussuotimet tyypillisesti ovat ~300 kHz leveitä, mutta kapeimmat suotimensa leveydeltään luokkaa 150...180 kHz. Alle 180 kHz suodinleveys jo alkaa herkän korvan kuullen leikata FM-audiolaatua, ja jos FM-virittimen välitaajuusuotimen kaistanelevys putoaa 110 kHz tasolle saati alle, audiolaatu milteipä romahtaa. Erittäin kapea FM-suodinelevys kuitenkin parantaa virittimen herkkyyttä ja tekee virittimestä metsästysvälineen asemaviidakossa.
...​

Matkaradiot, lyhytaaltoradiot, maailmanradiot ja tropiikkikaistat.

Tropiikkibandit 120-90-75-60 mb. Noita taajuuskaistoja kutsuttiin tropiikkibandeiksi johtuen siitä, että taajuusalueilla toimi läjäpäin erittäin pienitehoisia lyhytaaltolähettimiä Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Noille muutamien wattien tai korkeintaan muutaman kilowatin tehoisille paikallisradioille oli varattu omat taajuusalueensa siksi, että tavallisilla lyhytaaltokaistoilla pikkulähettimet olisivat hautautuneet isojen kansainvälisten radioijien satojen kilowattien tehoisten lähettimien jalkoihin.

Lyhytaallot ja tropiikkikaistat olivat viime vuosituhannen lopulle asti keskeinen tiedotuskanava kehittyvissä maissa syistä, että FM-lähetttimiä oli kallista pystyttää, ja vuoristoseudut monin paikoin tekivät FM-radiotoiminnan hyvin hankalaksi tai jopa mahdottomaksi. FM-radiotoiminta perustuu suoraan "näköyhteyteen" lähetinmaston ja vastaanottoantennin välillä, eivätkä ULA-aallot pysty läpäisemään vuoria. Lyhytaallot sen sijaan heijastuvat korkealta ionosfääristä ja pienilläkin lähetintehoilla kantavat jopa tuhansia kilometrejä. Kehittyvien maiden läpikäymättömillä seuduilla radion lyhytaaltolähetykset olivat paras keino tarvittaessa saada kansalle läpi hätätiedotekin - oli sitten kyse lähestyvästä hirmumyrskystä tmv.

Euroopassa paikalliset lyhytaaltoradioijat aikoinaan toimivat etenkin 49 metrin taajuuskaistalla eli taajuuden 6000 kHz kahtapuolen. Paikallisia lyhytaaltotoimijoita oli varsinkin Saksassa, ja 49 metrin bandi korostuneesti näkyi saksalaisissa matkaradioissa. Ellen väärin muista, Saksassa yhä yksittäinen vaiko peräti kaksi radiotoimijaa FM-lähetystensä lisäksi radioi 49 metrin bandilla.
...​


Hifilaitteissa "maailman parhaita" maailmanradioita käsittääkseni olivat Tandbergin viritinvahvistimet, joista oma suosikkini oli Huldra 10. Mulla on 70-luvulta alkain kolmeen otteeseen ollut Huldra 10, ja voipi olla että alkaa hiljakseen poltella taas hankkia moinen, kun on penteleen esteettinenkin. Tandbergin Huldra-viritinvahvistimet olivat stereolaitteiksi sikäli poikkeuksellisia, että niissä viritinosassaan oli myös lyhytaaltoalue tropiikkikaistoineen. Stereovirittimissä ja viritinvahvistimissahan tyypillisesti on vain FM-alue sekä keskiaaltoalue.

Norjalaisissa Tandbergeissa kautta malliston oli erinomaisen tasokas FM-viritin. Norja vuonoineen ja tuntureineen on FM-signaalille erittäin haastavaa maastoa, joten Tandberg pusasi stereovirittimensä varsin herkiksi. Norja pari vuotta sitten hylkäsi FM-alueen ja siirtyi digiradioon, joka kantavuudeltaan on lyhyen aallonpituutensa takia vielä haastavampi kuin FM-alue noin 3 metrin aallonpituudellaan. En ole yli vuoteen seurannut saldoa, mutta digisiirtymän jälkeen norjalaiset muutaman kuukauden kuluttua vaikuttivat tyytymättömiltä tapahtuneeseen. Ruotsi pari vuotta sitten päätti, että digiin eli DAB:iin ei mennä. Suomessa Yle 1990-luvun lopulla kokeili digilähetyksiä, mutta kokeilu muistaakseni loppui puoleentoista vuoteen. Pohjoismaista Tanska taitaa nykyisin olla puolidigi. Islanti ei käsittääkseni ole DAB:iin siirtynyt.
...​

Postauksen loppuun anekdoottina muistelofoto Grundigin matkaradioista. Mulla 80-luvulla oli mm. mallit 600 ja 650. Omilla kokemillani lyhytaaltoradioista ja maailmanradioista, nuo ovat matkaradioiden kruunaamattomia kuninkaita. Radiovastaanottimina erittäin tehokkaita, ja FM-äänenlaadultaan silkkaa hifiä. Massaa noissa kylläkin oli 8,5 kiloa, joten painoltaan heittää sinne ghettoblastereiden puolelle - mutta niin oli soundikin ja lähtöteho.

Yt, Ilkka Suni

Grundig_Satellit.jpg
 
Nyt jo edesmennyt isäni tuollaisella Grundig Ocean-Boy 204 radiolla harrasti DX-kuuntelua 1960-luvulla. Joitakin vanhoja QSL-kortteja on säilynyt tuolta ajalta. Hyvä radio tuo Ocean-Boy 204 on vaikkei tietysti yhtä hyvä kuin Grundig Satellit radiot tuolta ajalta.
 
@Routa

Minulla ollut melkein samanlaiset hunajakenno Technicsit ja oli kyllä hyvät.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Telefunken Bajazzo 102 C on omilla kokemillani yksi 1970-luvun parhaita matkaradioita. Muita tuon vuosikymmenen kärkiradioita oli mm. ITT Schaub-Lorenzilla sekä ketjussa mainitulla Grundigilla. Äänenlaadultaan parhaat matkaradiot mielestäni olivat nimenomaan saksalaisia. Saksalaisissa kärkipään radioissa oli halkaisijaltaan ja magneetiltaan kookas kaiutin sekä erilliset basso- ja diskanttisäätimet. Miulla yhä on jemmassa Schaub-Lorenz Touring 101. Tunnetuista saksalaisista Blaupunktin tai Siemensin matkaradiot soundissaan eivät kokemillani yltäneet aiemmin mainitsemieni radiobrändien tasolle.

Telefunken Bajazzot eivät olleet Grundigin huippumallien tavoin suoranaisia ns. maailmanradioita, mutta Telefunkeneissa silti oli erittäin hyvät viritinasteet. Muistan 70-luvulla hämmästelleeni, kun kaverini Telefunken Bajazzo AM-alueilla herkkyydessä täysin pärjäsi omalle Trio[-Kenwood] liikennevastaanottimelleni.
...​

Lyhytaaltomatkaradioiden ja varsinaisten maailmanradioiden oleellinen ero oli se, että maailmanradioissa lyhytaalloilla oli useimmiten myös 60...~120 mb taajuuskaistat eli taajuusalueet noin 2500...~5000 kHz. Ns. tropiikkibandit. Maailmanradioissa usein myös oli levitetyt taajuuskaistat:
yksittäiset lyhytaaltokaistat 120-90-75-60-49-41-31-25-19 mb [mb=metre band] oli varustettu levitetyllä ja selkelälukuisella taajuusasteikolla, ja maailmanradiolla oli helppo virittää vastaanottotaajuus +/-5 kHz tarkkuudella. Esimerkiksi Grundigin legendaarisissa [ja FM-audioltaan erittäin hyvä-äänisissä] Satellit-maailmanradioissa oli lyhytaaltobandeille levitetyt kaistat - linkkaamani sivuston Grundig Satellit 2100:ssa valittuna näkyy olevan 41 mb taajuuskaista. Satelliteissa oli lyhytaalloilla huikea rumpuvalitsin mallia klonks-klonks. Toteutus oli vakuuttavan seksikäs, mutta ans' olla jos tuo valitsin vioittui... Korjaaminen oli pelkkää piinaa. Levitetyt analogibandit jäivät 1980-luvun alulla historiaan, kun maailmanradioihin stereovirittimien tavoin tuli PLL-synteesivirittimet, ja taajuusnäytöt muuttuivat tarkkalukuisen digitaalisiksi.

Maailmanradioiden muista oleellisuuksista, versus lyhytaaltomatkaradiot kuten Telefunken Bajazzo 102 C. Maailmanradioissa AM-alueilla usein oli valittava välitaajuusuodin. Kytkimellä sai valita, poimiiko radio signaaleita leveämmällä kaistalla vaiko kapeasti ja selektiivisesti sekä paremmalla herkkyydellä, mutta heikommalla audiolaadulla. Vastaava välitaajuussuotimen valinta löytyy myös edistyneimmistä FM-virittimistä. Monelle hifiharrastajalle lienee tuttu FM-virittimensä naamassa valitsin IF Narrow//Wide. Tai jopa neljä kaistanleveyttä kuten esimerkiksi Yamahan FM-virittimissä ~T-85....TX-1000. FM-virittimien leveät välitaajuussuotimet tyypillisesti ovat ~300 kHz leveitä, mutta kapeimmat suotimensa leveydeltään luokkaa 150...180 kHz. Alle 180 kHz suodinleveys jo alkaa herkän korvan kuullen leikata FM-audiolaatua, ja jos FM-virittimen välitaajuusuotimen kaistanelevys putoaa 110 kHz tasolle saati alle, audiolaatu milteipä romahtaa. Erittäin kapea FM-suodinelevys kuitenkin parantaa virittimen herkkyyttä ja tekee virittimestä metsästysvälineen asemaviidakossa.
...​

Matkaradiot, lyhytaaltoradiot, maailmanradiot ja tropiikkikaistat.

Tropiikkibandit 120-90-75-60 mb. Noita taajuuskaistoja kutsuttiin tropiikkibandeiksi johtuen siitä, että taajuusalueilla toimi läjäpäin erittäin pienitehoisia lyhytaaltolähettimiä Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Noille muutamien wattien tai korkeintaan muutaman kilowatin tehoisille paikallisradioille oli varattu omat taajuusalueensa siksi, että tavallisilla lyhytaaltokaistoilla pikkulähettimet olisivat hautautuneet isojen kansainvälisten radioijien satojen kilowattien tehoisten lähettimien jalkoihin.

Lyhytaallot ja tropiikkikaistat olivat viime vuosituhannen lopulle asti keskeinen tiedotuskanava kehittyvissä maissa syistä, että FM-lähetttimiä oli kallista pystyttää, ja vuoristoseudut monin paikoin tekivät FM-radiotoiminnan hyvin hankalaksi tai jopa mahdottomaksi. FM-radiotoiminta perustuu suoraan "näköyhteyteen" lähetinmaston ja vastaanottoantennin välillä, eivätkä ULA-aallot pysty läpäisemään vuoria. Lyhytaallot sen sijaan heijastuvat korkealta ionosfääristä ja pienilläkin lähetintehoilla kantavat jopa tuhansia kilometrejä. Kehittyvien maiden läpikäymättömillä seuduilla radion lyhytaaltolähetykset olivat paras keino tarvittaessa saada kansalle läpi hätätiedotekin - oli sitten kyse lähestyvästä hirmumyrskystä tmv.

Euroopassa paikalliset lyhytaaltoradioijat aikoinaan toimivat etenkin 49 metrin taajuuskaistalla eli taajuuden 6000 kHz kahtapuolen. Paikallisia lyhytaaltotoimijoita oli varsinkin Saksassa, ja 49 metrin bandi korostuneesti näkyi saksalaisissa matkaradioissa. Ellen väärin muista, Saksassa yhä yksittäinen vaiko peräti kaksi radiotoimijaa FM-lähetystensä lisäksi radioi 49 metrin bandilla.
...​


Hifilaitteissa "maailman parhaita" maailmanradioita käsittääkseni olivat Tandbergin viritinvahvistimet, joista oma suosikkini oli Huldra 10. Mulla on 70-luvulta alkain kolmeen otteeseen ollut Huldra 10, ja voipi olla että alkaa hiljakseen poltella taas hankkia moinen, kun on penteleen esteettinenkin. Tandbergin Huldra-viritinvahvistimet olivat stereolaitteiksi sikäli poikkeuksellisia, että niissä viritinosassaan oli myös lyhytaaltoalue tropiikkikaistoineen. Stereovirittimissä ja viritinvahvistimissahan tyypillisesti on vain FM-alue sekä keskiaaltoalue.

Norjalaisissa Tandbergeissa kautta malliston oli erinomaisen tasokas FM-viritin. Norja vuonoineen ja tuntureineen on FM-signaalille erittäin haastavaa maastoa, joten Tandberg pusasi stereovirittimensä varsin herkiksi. Norja pari vuotta sitten hylkäsi FM-alueen ja siirtyi digiradioon, joka kantavuudeltaan on lyhyen aallonpituutensa takia vielä haastavampi kuin FM-alue noin 3 metrin aallonpituudellaan. En ole yli vuoteen seurannut saldoa, mutta digisiirtymän jälkeen norjalaiset muutaman kuukauden kuluttua vaikuttivat tyytymättömiltä tapahtuneeseen. Ruotsi pari vuotta sitten päätti, että digiin eli DAB:iin ei mennä. Suomessa Yle 1990-luvun lopulla kokeili digilähetyksiä, mutta kokeilu muistaakseni loppui puoleentoista vuoteen. Pohjoismaista Tanska taitaa nykyisin olla puolidigi. Islanti ei käsittääkseni ole DAB:iin siirtynyt.
...​

Postauksen loppuun anekdoottina muistelofoto Grundigin matkaradioista. Mulla 80-luvulla oli mm. mallit 600 ja 650. Omilla kokemillani lyhytaaltoradioista ja maailmanradioista, nuo ovat matkaradioiden kruunaamattomia kuninkaita. Radiovastaanottimina erittäin tehokkaita, ja FM-äänenlaadultaan silkkaa hifiä. Massaa noissa kylläkin oli 8,5 kiloa, joten painoltaan heittää sinne ghettoblastereiden puolelle - mutta niin oli soundikin ja lähtöteho.

Yt, Ilkka Suni

katso liitettä 175034

Kiitoksia Ilkka jälleen kerran. Tällaiset tietopläjäykset ovat aina kullanarvoisia ja foorumin parasta antia. (y)
 
Back
Ylös