Hyvin tuotettu biisi tai albumi

  • Keskustelun aloittaja rami
  • Aloituspäivämäärä
^Sen sijaan Malphas - Divinity´s fall ei uppoa meikäläiseen, paitsi ehkä testilevynä, kun haluaa kokeilla laitteiston erottelu- ja toistokykyä. Ehkä huippusetti tekee tuostakin vyörytyksestä ihan kuunneltavaa. Huomaan toki että tämäkin levy on hyvin ja huolella tehty,. Minulla se laukaisee tinnituksen aika nopeasti.

En pääse tätä häviöttömänä kuuntelemaan, kiinnostaisi kyllä miten soi. Youtubea välttelen settikuuntelussa ja ero on aika iso youtube kuulokkeista vs. setti.

Metalli saattaa olla, omalla tavallaan, hyvää testimusiikkia. Basso, rummut sekä etenkin särökitarat, yleisesti kitarat sekä runsas määrä ääniraitoja (T. Holopainen, ym.) muodostavat metallin toistohaasteen. Tulos metallissa ei läheskään aina ole varsinainen hifistelylevy; tavoitteena on enemmän se, että toistosta voi silti nauttia. Ja yllättävänkin monesta metallilevystä voi näin nauttia vaikka kovempaakin, jos setti (sis. akustiikan) antaa myöten.
 
Aivan huikea fiilis tällä taltioinnilla!
Ei se tästä paljon parane, mun makuun.

 
Tämä sopinee tähän ketjuu.
Rick Beato listaa parhailta kuulostavia albumeja.
Pieni pinta riipaisu valitettavasti, vähän syvempää analyysiä olisin kaivannut aiheesta.
 
Tämä sopinee tähän ketjuu.
Rick Beato listaa parhailta kuulostavia albumeja.
Pieni pinta riipaisu valitettavasti, vähän syvempää analyysiä olisin kaivannut aiheesta.
Mahtava setti tänä iltana tutkittavaksi! Tossa heti muutama mitkä joutaa listalta pois, mutta myös jotain minkä oon itse aina skipannut ns. huonon laadun takia jotka tuo oli arvioinut tosi korkealle.
 
Minä laitoin tuon innoittamana Karnivoolia oitkästä aikaa soimaan, mutta ei se minusta ollut mitenkään erityisen hyväsoundinen. Sanoisin, että esim. Pain of Salvationilta löytyy parempisoundisia levyjä. Tulee mieleen, että tuollainen studioammattilainen arvioi soundia hieman eri tavalla kuin hifisti.
 
Iwasaki Takun säveltämä "The Irregular at Magic High School" -animeOST. Miksaus Toru Okitsu (Shangri-la INC.), masterointi Shigeo Miyamoto (form THE MASTER).

Nyt on kerrassaan huima äänenlaatu, jos sitä mitataan äänikuvallisina kikkailuina ja äänityksen onnistumisena. Mahdollisesti referenssiäänitteeni soundtrackeissa äänikuvan osalta. En ole ainakaan vielä parempiäänistä kuullut.

Japanin Shangri-la-studiota ei pidä sekoittaa Rick Rubinin lähes samannimiseen studioon Kaliforniassa. Näyttäisi olevan tällaisia monitorikajareita heillä kotisivujen mukaan, aika hyvää tavaraa:

Westlake Audio​
TM3​
YAMAHA​
NS-10M STUDIO​
AURATONE​
5C​
Tannoy​
STiRLing​
Victor​
EX-A1​


20230327_132015.jpg
 
Uskaltaa varovaisesti sanoa, että tämä Kingston Wall I ( 2023 remix ) on hyvin remiksattu sekä myös remasteroitu. Sen verran potkii, että sohva täristelee bassorummun tahdissa. Tuntuu äkkiseltään olevan myös melko dynaaminen ja ilmava. Sävypaletti on huomattavasti alkuperäistä lämpimämpi. Basso on enemmän esillä.

Kuuntelussa Qobuz hi-res versio.
 
Uskaltaa varovaisesti sanoa, että tämä Kingston Wall I ( 2023 remix ) on hyvin remiksattu sekä myös remasteroitu. Sen verran potkii, että sohva täristelee bassorummun tahdissa. Tuntuu äkkiseltään olevan myös melko dynaaminen ja ilmava. Sävypaletti on huomattavasti alkuperäistä lämpimämpi. Basso on enemmän esillä.

Kuuntelussa Qobuz hi-res versio.
Vaikuttaa kyl siltä että on päästy tavoitteeseen ja tosi paljon on kuultavissa lisää hienoa soittoa!
 
Vaikuttaa kyl siltä että on päästy tavoitteeseen ja tosi paljon on kuultavissa lisää hienoa soittoa!
Juu... On erilaisia kohtia kuin alkuperäisessä. Kokonaisuudessaan myös jopa erittäin hyvä masterointi. Tuollein kaikkien levyjen pitäisi potkia. Tuossa on selkeästi jätetty dynamiikkaa, ei ole tukossa.
 
Livelevyt on yleensä aina hyvin tuotettuja, koska live.😁

Parhaillaan ensikuuntelussa mulla ja on taas maistuvaa musiikkia. Tallennekkin hyvä, koska live.😁
Puhtaaksi hinkattuja samettisia audiofiilitaivas-studiokaramelleja ei vaan jaksa enää.
Tallenteessa pitää olla kulmaa musiikkiin jotta se toimii.

IMG_0736.jpeg
 
Juu... On erilaisia kohtia kuin alkuperäisessä. Kokonaisuudessaan myös jopa erittäin hyvä masterointi. Tuollein kaikkien levyjen pitäisi potkia. Tuossa on selkeästi jätetty dynamiikkaa, ei ole tukossa.
Ainaisena motkottajana ja valittajana miksauksista ja levyjen saundeista, niin haluaisin kannustaa yhtyeitä ja tuotantoa kuuntelemaan 2 kertaa ne ns valmiit miksaukset. Totean että ne hyvät saundit ei ole sen kalliimpia tuottaa kuin ylituotettu kura, eli jopa halvemmat. Yhtyeet vois miettiä kannattaako niistä nimituottajista ja masteroitsioista maksaa pelkästä nimestä.

Se että siellä savuisessa studiossa kellastuneen mikserin takana istuu joku turha nimekäs läski tupakka suussa ei varsinaisesti paranna saundeja!
 
Miten maksetaan "pelkästä nimestä"? Jostainhan se maine on tullut. Hyvistä tekemisistä kenties?

Se läski siellä miksauspöydän takana voi kuulostaa paremmalle kuin sata muuta perusjantteria.

Monestihan käy niin, että esim. bändi haluaa tehdä asiat niinkuin he ovat tottuneet/päättäneet ja siinä sitten miksaaja tekee voitavansa niin hyvin kuin on mahdollista. Bändit ja soittajat eivät itse ole välttämättä aina kartalla siitä mikä homma toimii ja mikä ei, joten parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa miksaaja joutuu tuottamaan bändiä ja sanomaan mikä toimii hyvin ja mikä ei. Soittajat voivat ottaa neuvoja vastaan ja kokeilla muuta, tai sitten menevät sillä omalla tyylillä ja näkemyksellä. Toiset miksaajat sitten eivät välttämättä niin välitä, että mikä on lopputulos, he saavat rahansa jokatapauksessa ja eivät puutu sisältöön ollenkaan. Aika monesti voi olla, että se paskempi miksaus perustuu ihan bändin omaan näkemykseen soundista ja sillä on sitten menty ja joku on sitten vääntänyt namiskoita parhaansa mukaan sen toteuttamiseksi.

Miksaajaa kyllä kannattaa kuunnella jos hänellä on jotain sanottavaa hommien toimivuudesta eikä kannata soittajana fakkiutua vain tiettyhin juttuihin.

Asia vielä kärjistyy sitten, jos on kyseessä ihan varsinainen tuottaja joka on mukana projektissa. Silloin homman pitäisi perustua vuoropuheluun bändin ja tuottajan kanssa, jotta löydetään parhaimmat ratkaisut kaikkeen ja että projekti silti soundaa siltä bändiltä, eikä muutu ihan joksikin muuksi mitä bändi ei halua.

Näihin asioihin voivat vaikuttaa hyvin monet asiat ja yksi asia on sekin, että studiobudjetit ovat pienentyneet ja vähemmällä rahalla ja vähemmällä ajalla pitäisi saada hyvää aikaan. Toisaalta nykytekniikka on mahdollistanut halvat kotistudiot joissa osaava kaveri voi taikoi hyvää tuotantoa vähemmällä rahallakin, mutta ilman taitoa sekään ei onnistu.

Nimekkäät studiovelhot eivät työskentele ihan halvoissa studioissa, joten massia tarvitaan tuotantoon jos heidän kanssaan haluaa tuloksia ja että he ovat sitoutuneita hommaan, kun tietävät että voivat tehdä hommansa hyvin. Että sikäli toisaalta ymmärrän jos joku hommataan nimensä takia hoitamaan projekti, mutta budjetti on rajallinen ja miksaaja ottaa vain homman ja käy pelkästään vääntämässä vähän nuppeja minimikorvauksella eikä niinkään välitä puuttua ja sitoutua siihen lopputulokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Harvoin bändin jäsen on hifisti. Ei se edes tiedä miltä heidän tuotos kuullostaa (koti)hifilaitteilla. Käsittääkseni tässä KW:n tapauksessa ainakin sama jantteri pöydän takana kuin Amorphiksen tuotannossa. Tässä silti oli mukana KW:n jäsen, jolla ollut selkeä näkemys uudelleen miksauksen soundista, näin myös tehtiin. Käsittääkseni ne orkkikset KW:n levyt on Trinity-merkin alla, jotka ovat keräilyharvinaisuuksia. Todellisuudessa siis nämä nyt pyörivät "orkkikset" ovat jo toisen studion uudelleen julkaisuja/kopioita. Ehkä näissä uusissa remixeissä/remastereissa on haluttu palauttaa se orkkis soundi? Kyllä ne isotkin studiomogulit tekee hyviä tuotoksia ja remastereita, jos bändi niin haluaa. Tämä uusi KW hyvä esimerkki tästä. Erinomaista jälkeä. Tykkäsin erityisesti siitä, että oli jätetty myös kitaran ja kitaravahvistimen/piuhan rahinoita kappaleisiin 🥰
 
Uskaltaa varovaisesti sanoa, että tämä Kingston Wall I ( 2023 remix ) on hyvin remiksattu sekä myös remasteroitu. Sen verran potkii, että sohva täristelee bassorummun tahdissa. Tuntuu äkkiseltään olevan myös melko dynaaminen ja ilmava. Sävypaletti on huomattavasti alkuperäistä lämpimämpi. Basso on enemmän esillä.

Kuuntelussa Qobuz hi-res versio.
Linkki ois kiva, ei tartte kaivella. 🙂
 
Linkki ois kiva, ei tartte kaivella.

Kingston Wall hakuun niin löytyy, ei se sen hankalampaa.

Itsellä on vähän kaksi jakoinen fiilis tästä uudesta. Selkeyttä on tullut lisää, mutta Jyllin basso ei oikein toimi. Se oli aikaisemmassa versiossa se juttu, että homma groovas kunnolla. Nyt se soundikin on erilainen ja häivytetty enemmän taka-alalle. Ja se miten itse on tämän tottunut kuulemaan niin tämä ei vaan rullaa yhtä hienosti. Muu osasto onkin sitten selkeämpi ja siinä selkeä parannus, mutta tykkäsin siitä, että basso on enemmän pinnassa ja kuljettaa niitä biisejä.
 
Itsellä on vähän kaksi jakoinen fiilis tästä uudesta. Selkeyttä on tullut lisää, mutta Jyllin basso ei oikein toimi. Se oli aikaisemmassa versiossa se juttu, että homma groovas kunnolla. Nyt se soundikin on erilainen ja häivytetty enemmän taka-alalle. Ja se miten itse on tämän tottunut kuulemaan niin tämä ei vaan rullaa yhtä hienosti. Muu osasto onkin sitten selkeämpi ja siinä selkeä parannus, mutta tykkäsin siitä, että basso on enemmän pinnassa ja kuljettaa niitä biisejä.
Liekö tästä tullut se minun fiilis, kun kuvittelin biisien nopeutta hitaammaksi. Mieleen kai iskostunut se orkkiksien tiukka soundimaailma, ehkä tuota Jyllin bassoa on pehmennetty liikaa.


Se ei muuten eilen ollut siellä Others-valikossa vaan muiden levyjen joukossa.
En tiedä miksi ne hetken päästä on siellä others valikossa. Tuota on nyt hyvin monen yhtyeen kohdalla.
 
^Tämä ajoikin itseni siihen, että vaihdoin ns. vanhaan versioon ja ai miten rullaa hienosti! Ehkä tämä vanha on vaan niin iskostunut itseeni, että se kaikessa rosoudessaan toimii enemmän minulle, että ei aiheuta ostopaineita tämä uusi.
 
Kingston Wall hakuun niin löytyy, ei se sen hankalampaa.

Itsellä on vähän kaksi jakoinen fiilis tästä uudesta. Selkeyttä on tullut lisää, mutta Jyllin basso ei oikein toimi. Se oli aikaisemmassa versiossa se juttu, että homma groovas kunnolla. Nyt se soundikin on erilainen ja häivytetty enemmän taka-alalle. Ja se miten itse on tämän tottunut kuulemaan niin tämä ei vaan rullaa yhtä hienosti. Muu osasto onkin sitten selkeämpi ja siinä selkeä parannus, mutta tykkäsin siitä, että basso on enemmän pinnassa ja kuljettaa niitä biisejä.
Eikö? 😁

IMG_0737.jpeg

Tuolla jo jaetulla linkillä löydän sen, muutoin en laisin.
 
Back
Ylös