PJK
Käyttäjä
- Liittynyt
- 28.2.2011
- Viestejä
- 1 880
Jep, kompressointi ei ole aina paha asia.Pop/rock-musiikissa se ”potkivuus” saadaan monesti aikaan käyttämällä kompressointia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Jep, kompressointi ei ole aina paha asia.Pop/rock-musiikissa se ”potkivuus” saadaan monesti aikaan käyttämällä kompressointia.
Pop/rock-musiikissa se ”potkivuus” saadaan monesti aikaan käyttämällä kompressointia.
En puhu nyt mistään remasteroinnista, vaan ihan niistä alkuperäisistä huippu äänitteistä. Pop/rock-musiikki ei kuulosta miltään ilman jonkinlaista limitointia ja kompressointia. Tässä juttu studioissa tunnetusti käytetyistä peleistä: https://www.soundonsound.com/techniques/classic-compressors?ampTätä väitettä en ymmärrä. Minusta asia on päinvastoin. kompressio vähentää fiilistä potkusta. Enkä nyt tarkoita että popmusiikissa pitäisi olla klassisenmusan äärimmäiset kompressiolukemat mutta sellaiset 1970-luvun tai 1980-luvun alun Pink Floyd/Police/Talking Heads yms. ovat popmusassa ideaali ja mitä kauemmas niistä lukemista mennään, sitä vähemmän potkua tuntuu.
Onko esimerkkejä levyistä joissa potkun tuntu on lisääntynyt kun homma on remasteroitu niin että alkuperäisen levyn dynamiikkaa on kavennettu? Aika velho saa olla jos edes YHDEN levyn koko äänitetyn musiikin historiasta löytää esimerkiksi kaikkien tuhansien ja tuhansien levyjen joukosta.
Sähkökitaran ns clean-soundi saadaan kompuralla 'soivemmaksi'.Eivätkö soittajatkin käytä kompressoreita että kuulostaisi tiukemmalta tjtn? Siis jo ennen studio/äänitysjuttuja, ihan efektinä.
Riippuu paljolti musasta, soittimesta ja soittotavasta. Äänittäessä miksaaja ei yleensä tykkää jos suoraan narulle menee. Valmiiksi lytättyä dynamiikkaa kun ei oikein saa enää takaisin. Vaikuttaa toki millä metodilla ja minkälaisen aparaatin läpi halutaan signaalia valmiiksi ajettavan. Kompuran saa kyllä tarvittaessa pelkkiin luureihinkin. Nauhakompressio onkin sitten ihan oma lukunsa.Eivätkö soittajatkin käytä kompressoreita että kuulostaisi tiukemmalta tjtn? Siis jo ennen studio/äänitysjuttuja, ihan efektinä.
Joo, juurikin näin! Riippuu soittajasta mitä käyttää ja mitä haluaa. Sama tuolla äänityspuolella, monenlasta käytäntöä piisaa. Esim. Anssi Kippo tykkää tehdä omalla analogisella Astia-studiollaan niin, että soundi on 95% valmis jo äänitysvaiheessa. Miksaus on vain asioiden hakemista balanssiin jajotain pientä siihen päälle jos tarve vaatii. Viime sessiossa mun basso äänitettiin yhdellä mikillä noin puolen metrin etäisyydellä ja se meni kelanauhalle erittäin laadukkaan LA-2A kompuran läpi. Soundi oli sillä valmis ja parasta mitä minulla koskaan missään sessiossa. Rumpuja lukuunottamatta mitään ei oikeastaan edes EQutettu, vaan siltään narulle sopivan kompuran läpi. Anssi tykkäsi, että jo äänitysvaiheessa käytetään ne (efekti)pedalit (mielellään vain analogioset!) mitä haluataan ja sekin oli sitten kerralla siinä).Riippuu paljolti musasta, soittimesta ja soittotavasta. Äänittäessä miksaaja ei yleensä tykkää jos suoraan narulle menee. Valmiiksi lytättyä dynamiikkaa kun ei oikein saa enää takaisin. Vaikuttaa toki millä metodilla ja minkälaisen aparaatin läpi halutaan signaalia valmiiksi ajettavan. Kompuran saa kyllä tarvittaessa pelkkiin luureihinkin. Nauhakompressio onkin sitten ihan oma lukunsa.
Edit: Hups, nyt meni vähän asian vierestä.
Pop/rock-musiikki ei kuulosta miltään ilman jonkinlaista limitointia ja kompressointia. Tässä juttu studioissa tunnetusti käytetyistä peleistä: https://www.soundonsound.com/techniques/classic-compressors?amp
En ihmettele yhtään että Isojussi käytti tätä plattaa huippulaitteiston testissä. Vaikka bändin muusikot ovat virtuoositasoa, tässä ei ole turhaa teknistä kikkailua vaan kokonaisuus on erittäin kuunneltava. Uskomattoman hienosti tuotettu ja äänitetty levyllinen hyvää musiikkia:
Mulla on soittaessa koko ajan kompura päällä ja efektiketjussa viimeisenä nostamaan tasoa ja tasaamaan signaalia. Jos/kun on nopeita 16-osia, niin ainakaan mun tekniikka ei riitä pitämään dynamiikkaa tasaisena. Ja kun keikan loppupuolella tuppaa menemään ns henki päälle ja rouhittua kieliä voimalla niin kompura pitää tason aisoissa. Vähän OT, mutta tulipa näpytettyä.Joo, juurikin näin! Riippuu soittajasta mitä käyttää ja mitä haluaa. Sama tuolla äänityspuolella, monenlasta käytäntöä piisaa. Esim. Anssi Kippo tykkää tehdä omalla analogisella Astia-studiollaan niin, että soundi on 95% valmis jo äänitysvaiheessa. Miksaus on vain asioiden hakemista balanssiin jajotain pientä siihen päälle jos tarve vaatii. Viime sessiossa mun basso äänitettiin yhdellä mikillä noin puolen metrin etäisyydellä ja se meni kelanauhalle erittäin laadukkaan LA-2A kompuran läpi. Soundi oli sillä valmis ja parasta mitä minulla koskaan missään sessiossa. Rumpuja lukuunottamatta mitään ei oikeastaan edes EQutettu, vaan siltään narulle sopivan kompuran läpi. Anssi tykkäsi, että jo äänitysvaiheessa käytetään ne (efekti)pedalit (mielellään vain analogioset!) mitä haluataan ja sekin oli sitten kerralla siinä).
^Tuosta kommentistasi tulee mieleen Stevie Ray Vaughanin Couldn't Stand the Weather -levy. Kitarassa kuulostaa olevan aika paljon dynamiikkaa, joten voisi olettaa, että kaikki "räpellykset" tulisivat läpi, mutta sellaisia ei levyltä kuule. Taitaa olla kohtuu taitava kitaristi...