Äänieristysseinän rakentaminen

^Ei auta. Bassot menee läpi verhoista ja ikkunasta, että heilahtaa.

Lisäksi bassot etenevät myös ulkoseinän runkorakenteita pitkin naapuriin, ohittaen vahvistetun väliseinän. Siksi yhden seinän eristäminen auttaa vain jonkin verran.
Juu tuo bassojen eteneminen taitaa nyt vaan olla asia jolle en voi mitään. Kyseiseen tilaan ei vaan pysty tekemään sellaisia ratkaisuja että bassojen etenemisen pystyisi pysäyttään tarpeeksi tehokkaasti, joten sen asian kanssa on nyt vaan elettävä..ja tehtävä kaikki mahdolliset kommervenkit mitä vaan voi bassojen etenemistä vähentääkseen...ja ilta-aikaan vaan sit pidettävä volyymit maltillisina..
 
Juu laita esitellen vaan jos löydät, mielenkiinnolla odotan 👍
Valitettavasti on löytänyt tuota suunnitelmaa. On koneet vaihtuneet liian monta kertaa välillä.

Mutta bassojen ja muiden matalien äänien osalta sen verran, että niiden välittyminen voidaan ehkäistä. Haasteen tuo lähinnä se, että kuinka paljon ehkäisy saa maksaa.

Yleensähän noissa käytetään sitä ratkaisua, että on kaksi erillistä väliseinää. Niiden välissä on villaa ja raskasmattoja roikkumassa. Myös bassot saadaan varsin hyvin tapettua. Ja tarkoitushan on tappaa nimenomaan bassotaajuuksia koska ne ovat mitkä naapureita häiritsevät.
 
Kyllähän melkein kaiken saa eristettyä. Riikassakin Finkinon leffateatteri sali välittömästi radan vieressä maan alla eikä junien kulku kiskoilla kuulu.
 
Kyllähän melkein kaiken saa eristettyä. Riikassakin Finkinon leffateatteri sali välittömästi radan vieressä maan alla eikä junien kulku kiskoilla kuulu.

Saa varmasti, mutta ei välttämättä parilla eurolla. Sellanen kuva että ap hakee tässä lähinnä budjetti ratkaisuja.
 
Äänieristysseinän kanssa on kaksi vakavaa päätettävää asiaa. Nuo asiat ovat.
1. Kuinka paljon tilavuutta seinä saa syödä.
2. Kuinka paljon seinä saa maksaa.

Mikäli seinä saa syödä tilavuutta aika paljon, niin homma on helpompaa ja halvempaa. Riittää kun mättää tarpeeksi paljon sopivaa akustointilevyä. Mutta jos pitää saada seinän paksuus kohtuulliseksi, niin sitten ollaan vaikeammilla vesillä.

Yleensä näissä tehdään niin, että käytännössä on kaksinkertainen seinä. Kahdet koolaukset yms. Mukana kuva karkeasta hahmotelmasta, ei ole mittakaavassa eikä ole laskelmia mukana. Mutta tähän tyyliin. Saa kyllä bassot ja muut pois kuleksimasta. Eli useita ilmavälejä ja raskasmattoa ja villaa. Ewonan 30kg/m3 on aika hyvää. Vielä parempaa on pinnoittamaton Ewonan Acoustica Excellence. Mutta kokonainen seinä ei töineen mene aivan kengännauhabudjettiin.
1633883935081.png
Muoks. Keskellä oleva villasatsi on yleensä tuettu aika kevyesti. Esimerkiksi laittamalla jommalle kummalle puolelle vaneeria tai pelkkiä rimoja.

Jos itse jaksaa väkertää, niin saa todella hyvin ääntä eristävän seinän halvalla. Mutta jos ostat työn ulkopuoliselta, niin kalliiksi tulee koska työ ei ole normirakentajille tuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Saa varmasti, mutta ei välttämättä parilla eurolla. Sellanen kuva että ap hakee tässä lähinnä budjetti ratkaisuja.
Tuota puolta juuri olen tämän ketjun postauksissani epäsuorasti tuonut esille.
Aloittajan mielestäni käytännössä epärealistista tavoitetta en suoraan halunnut lytätä.
 
Äänieristysseinän kanssa on kaksi vakavaa päätettävää asiaa. Nuo asiat ovat.
1. Kuinka paljon tilavuutta seinä saa syödä.
2. Kuinka paljon seinä saa maksaa.

Mikäli seinä saa syödä tilavuutta aika paljon, niin homma on helpompaa ja halvempaa. Riittää kun mättää tarpeeksi paljon sopivaa akustointilevyä. Mutta jos pitää saada seinän paksuus kohtuulliseksi, niin sitten ollaan vaikeammilla vesillä.

Yleensä näissä tehdään niin, että käytännössä on kaksinkertainen seinä. Kahdet koolaukset yms. Mukana kuva karkeasta hahmotelmasta, ei ole mittakaavassa eikä ole laskelmia mukana. Mutta tähän tyyliin. Saa kyllä bassot ja muut pois kuleksimasta. Eli useita ilmavälejä ja raskasmattoa ja villaa. Ewonan 30kg/m3 on aika hyvää. Vielä parempaa on pinnoittamaton Ewonan Acoustica Excellence. Mutta kokonainen seinä ei töineen mene aivan kengännauhabudjettiin.
katso liitettä 174921
Muoks. Keskellä oleva villasatsi on yleensä tuettu aika kevyesti. Esimerkiksi laittamalla jommalle kummalle puolelle vaneeria tai pelkkiä rimoja.

Jos itse jaksaa väkertää, niin saa todella hyvin ääntä eristävän seinän halvalla. Mutta jos ostat työn ulkopuoliselta, niin kalliiksi tulee koska työ ei ole normirakentajille tuttua.
Onko tuo levytyksen ulkopuolella oleva villoitus kuinkakin tehokas äänieriste, yleensä villat on siellä levytysten sisällä?
 
Onko tuo levytyksen ulkopuolella oleva villoitus kuinkakin tehokas äänieriste, yleensä villat on siellä levytysten sisällä?
Mikäli haluaa niin sanotun normaalin seinän eikä äänieristevillaa näkyville, niin sen päälle voi laittaa kipsilevyn joko kiinni vain katosta/lattiasta tai omalla koolauksellaan. Jos riittää, että saa tapetin kiinni, niin joku ohut Gyproc kevyellä koolauksella on aika hyvä. Lisäksi jokin kevyt levy syö sopivasti kiinnitettynä sekin bassoääniä (eli elää sopivasti). Tietenkin seinälle ripustettavat jutut vaativat sitten jämäkämmän ratkaisun.

Mutta ideana on saada riittävän suuri määrä erilaisia kerroksia. Bassojen välittyminenhän estetään joko niin massiivisella rakenteella (esimerkiksi betonivalu), että ääniaallot pysähtyvät kerralla, tai sitten rakenteella, joka muuttaa ääniaallot lämpöenergiaksi. Villan ja raskasmaton yhdistelmä sopivien välien kanssa perustuu juuri tuohon muuttamiseen. Raskasmaton kanssa saa vaan olla tarkkana, että varmistaa sen olevan sopivan löysästi kiinnitettyä. Tarkoitus kun on, että se "elää" ääniaaltojen vaikutuksesta. Joskus olen nähnyt, että niitä on kiinnitetty vain yläreunasta ja alaosa roikkuu vapaasti alempana olevan matonpalan päällä. Kieltämättä joskus sitten käy niin, että seinän sisällä oleva rakenne resonoi kuuluvasti kun luukutetaan riittävästi.

Toimivia tapoja seinän toteuttamiseksi on tilanteesta ja tarpeesta riippuen valtava määrä. Kerroksien määrä, koolaukset yms vaihtelevat. Yleensä vaan niitä samoja perusperiaatteita sovelletaan tilanteen ja rahapussin edellyttämillä tavoilla. Välillä toimiva eristys on syntynyt helposti ja edullisesti. Toisinaan taas on pitänyt väkertää ihan urakalla ennen kuin toimiva lopputulos on saatu aikaiseksi.

Ääntä eristävän seinän tekeminen onnistuu aika hyvin omatoimisesti kohtuuhinnalla, mutta edellyttää pientä puuhastelua ja ajankäyttöä. Lisäksi olisi hyvä olla mittamikki ja sopiva ohjelmisto käytössä, sillä kotikonstein tehtynä homma menee iteratiivisesti (eli tee osa, mittaa ja muuta suunnitelmaa ja tee lisää ja mittaa...). Ulkopuolisella teetettynä homma tulee usein varsin kalliiksi, joten työkalut on hyvä olla omasta takaa tai vuokralla.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en kyllä tuota näkisi minään ääneneristysseinänä, vaan velocity absorber -tyyppisenä bassovaimentimena. Esimerkiksi studioissa voidaan käyttää bassovaimentimina katosta roikkuvia polyesterivillaan käärittyjä tuulensuojalevyä.
absorbers-3.png


Seinien eristyksessä kannattaa luottaa massaan ja mekaaniseen erotukseen runkorakenteista.
 
Niin, äänieristystäkin on monenlaista, rakennusmäärykset keskittyvät normaaliin elämisen ääniin, ei musiikin kuulumattomuuteen. Toki kyse on myös kustannuksista, hyvä äänieristys kun maksaa enemmän kuin huono ja vaatii huolellisuutta tehtäessä.
 
Massalla eristämisessä on sitten vielä sellainenkin juttu että saattaa ne bassot sen jälkeen korostua, kun ei enään seinä päästä bassoja läpi. Harvemmin näitä seinien äänieristyksiä tehdään parantamaan ääntä. Siinä mielessä tuommonen jjahifin esittämä malli varmaan on parempi äänen kannalta kuin puolimetriä betonia.
 
Massalla eristämisessä on sitten vielä sellainenkin juttu että saattaa ne bassot sen jälkeen korostua, kun ei enään seinä päästä bassoja läpi. Harvemmin näitä seinien äänieristyksiä tehdään parantamaan ääntä. Siinä mielessä tuommonen jjahifin esittämä malli varmaan on parempi äänen kannalta kuin puolimetriä betonia.
Kuuntelutilan ongelmat yleensäkin ovat sidottuja äänieristämiseen, mitä paremmin eristetty sitä enemmän ääntä jää tilaan aiheuttamaan ongelmia akustiikan kanssa. Tavallaan kyseessä on saman kolikon eri puolet
 
Kuuntelutilan ongelmat yleensäkin ovat sidottuja äänieristämiseen, mitä paremmin eristetty sitä enemmän ääntä jää tilaan aiheuttamaan ongelmia akustiikan kanssa. Tavallaan kyseessä on saman kolikon eri puolet
Kyse on tosiaan ensisijaisesti siitä, että halutaan estää äänen pääsy seinän toiselle puolelle. Se voidaan tehdä joko riittävällä massalla, kuten betonivalulla, tai sitten muuttamalla äänen liike-energia lämmöksi. Mikäli eristys muodostuu noin 50cm valubetonista, niin äänet eivät pääse lävitse vaan heijastuvat takaisin, mutta siitä tosiaan koituu omat ongelmansa.

Monissa käytännön tilanteissa olemassa olevaan taloon ei sitä uutta betonivalua/massaa yleensä kukaan halua laittaa vaikka se olisikin mahdollista. Tuolloin ääni pitää tappaa (=muuttaa lämmöksi) sopivalla seinäratkaisulla. Noista on piirtämiäni parempia kuvia maailmalla ja moni tarvikkeita valmistava firma on julkaissut ohjeitakin homman tekemiseksi (heidän omilla tuotteillaan, luonnollisesti).

Tässä linkki yhden jenkkifirman sivustolle. Vastaavia tuotteita saa helposti myös Suomesta.

Käytetty ratkaisu riippuu talosta ja tilanteesta. Olen itse asunut rivitalossa, jossa naapuriin ei kuulunut mitään seinän läpi vaikka kuinka olisi elämöinyt (kaksinkertainen betonivalu, joiden välissä eristevillaa ja ratkaisu tarkoitettu nimenomaan estämään äänen läpäisy, mutta olohuoneen seisovat aallot olivat järkyttäviä). Vastaavasti puurunkoisen rivitalon huoneistojen välille oli pakko rakentaa melko monimutkainen kerrosrakenne siihen, että ääni saatiin tapettua ennen naapurin huoneistoa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Rakennusmäärykset taitavat nykypäivänä vaatia 60dB äänieristystä huoneistojen välille. Tuo on tosin painotettu arvo eli laajakaistainen äänieristys on jotain ihan muuta.
 
Rakennusmäärykset taitavat nykypäivänä vaatia 60dB äänieristystä huoneistojen välille. Tuo on tosin painotettu arvo eli laajakaistainen äänieristys on jotain ihan muuta.
Ympäristöministeriön asetuksen 796/2017, joka lienee se voimassa oleva, mukaan huoneistojen välisen äänenpaineen eron (äänieristyksen) tulisi olla vähintään 55dB. Vastaavasti ulkoseinien tulisi pystyä vähintään 30dB vaimennukseen ja sisätiloihin syntyvän jatkuvan äänen voimakkuuden tulisi olla enintään 25dB.

Mutta tuosta sen ongelman jo näkee. Naapurin makuuhuoneeseen saa kuulua enintään 25dB voimakkuudella ja seinän rakenteiden pitää kyetä 55dB vaimennukseen. Toisin sanoen uuden talon tapauksessa sääntöjen mukainen maksimikuunteluvoimakkuus olisi 80dB. Jos haluaa kuunnella kovempaa ilman, että naapuri häiriintyy, niin eristystä on parannettava. Valitettavasti tämä ei ole vitsi vaan totisinta totta jopa näissä uusien sääntöjen mukaisissa taloissa.
 
Tuokaan eristystaso ei toteudu bassoilla joten suositeltua järeämmät rakenteet ovat välttämättömiä jos halutaan taajuusriippumatonta äänieristystä.
Myöskään oppikirjamaiset äänieristysratkaisut eivät ole täysin taajuusriippumattomia ja saman "lähtötason" ratkaisuissa voi olla eroja matalampien taajuuksien äänieristyksessä. Se 50cm umpibetonia on kyllä hyvä lähtökohta ;)
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Kaksinkertaisen seinän kaviteettiin riittää höttövilla ja se on myös parempaa siitä syystä, ettei synny kontaktia levytysten välille. Villan tarkoitus kaviteetissa on estää kaiunta, eikä eristää ääntä. Kaviteettiin ei myöskään kannata laittaa mitään ylimääräistä, jotta ei synny epätoivottuja resonansseja. Raskasmaton käytöstä kaviteetissa en osaa sanoa, mutta fysiikan lait pätevät siihen yhtälailla, eli resonanssia syntyy.

Sen sijaan absorptiomateriaalin käyttö levyn pinnalla eristää ääntä pääosin 300Hz ylöspäin ja bassotaajuuksilla voi jopa laskea. Villan tulee olla mahdollisimman raskasta ja virtausresistiivistä kuten palovillaa.

Yleensä kaikki vippaskonstit kuten greenglue parantavat ääneneristystä keskiäänistä ylöspäin. Bassot tottelevat vain massaa, rakenteiden katkoa ja etäisyyttä.
 
Mulla on sellainen käsitys että levyseinän ulkopintaan kiinnitetty vaimennusmateriaali saattaa jopa heikentään äänieristystä koska välittäjäaineiden välinen impedanssiero pienenee.
 
Back
Ylös