Luigi sanoi:
jykki... kyllähän kirjoittamasi perusteella ilmeisesti tuo äänimaailma muuttui aikas paljonkin?
Mistäs hommasit johdot? Millainen operaatio oli purkaa noi kajarit?
Kyllä näin tapahtui, ääni muuttui yllättävänkin paljon. No, olen lukenut netistä Usherin ylemmän sarjan johtovaihdoksista, joissa be-10:n vaihdettiin sisäinen johdotus parempaan ja lopputulos oli sama, kuin näissä eli ääni parani selvästi ja joka suhteessa. Niissä on tuota ihan samaa vakiojohtoa sisällä.
Näin alkuinnostuksen ohi mentyäkin ajattelen, että tuo ääni on ihan helmi verrattuna entiseen. Ei malttais millään vääntää stereoita pienemmälle nän yölläkään, mutta pakko kun asuu kerrostalossa
Ehkäpä jotain huonoja puoliakin alkaa ilmaantua, kun korvat taas tottuvat ensi hämmennykseltään.
Kirjoitinkin tuon arvioni heti tuoreeltaan, kun vanha ääni oli vielä muistissa. Voi olla, että siinä on myös hieman ylisanoja ja alkuinnostusta, mutta pääpiirteitäin ääni kyllä muuttui kaikin puolin paremmaksi. En ottaisi vanhoja piuhoja kirveelläkään takaisin, enkä jää niistä mitään ominaisuutta kaipaamaan.
Hopia on tuota:
http://www.tm3connections.com/displayproduct.php?product_id=123&category_id=95
Kuparin merkkiä en tiedä, mutta ihan perus eristettyä solidcorea se on, jotain 0.7 - 0.8mm paksua. Ei mitään merkkijohto siis. Varman päälle jos haluaa ja ehkäpä vielä parempaa ääntä, niin tuo on varmasti huippua ja eikä hinnalla pilattua:
http://www.takefiveaudio.com/mall/shopexd.asp?id=328
Vedin johdot siten, että diskanteille per napa menee 1x0.65mm hopealankaa ja basso/keskarille 3x0.7 kuparilankaa. Tosin alkupää johdoista tulee tosiaan 3x hopeajohdosta. En tiedä onko tuolla mitään vaikutusta ääneen, vaikka vetäisi koko matkan kuparilla. Laitoin nuo johdot toisiinsa kiinni letittämällä. Basso/keskareille voisi varmaan laittaa paksumpaakin, vaikkapa 2xawg18 johdinta. Siitä tulisi pinta-alaa hieman lisää, mikä voisi tuoda vielä lisää jytyä bassoille. Toisaalta paksun johdon juottaminen vaatii kolvista enemmän tehoja ja on sen takia työläämpääkin.
Vakiojohto on ihan perus monisäie kuparikaapelia, ehkä jotain 2.5mm2 paksuudeltaan. Minä myös juotin johtimet suoraan elementteihin kiinni, että saisin mahdollisimman hyvän kontaktin. Noihin vakioliittimiinkin varmasti häviää ääntä jonkinverran. Käytin juotoksissa tuolta tm3:sta hopealangan kanssa tilaamaani 4.7% hopeatinaa, jos sillä on mitään merktystä.
Kajarit purkautuu nätisti pienellä kuusiokoloavaimella. Ensin takakansi auki ja sitten keskiäänen ruuvit auki. Takaluukusta on sitten helppo tönäistä magneettia vasten tuo elementti ulos. Mitään liimoja siellä missään ei ole, vain tiivisteet, joten kaikki irtoaa varsin helposti. Diskantti irtoaa samalla tavalla.
Jakosuodinlevyjä on sisällä kolme (!) kappaletta. Ne ovat kiinni sivuseinissä ja ovat kiinni kahdella ristipääruuvilla. Ruuvit irti ja johtojen päihin merkinnät, että mikä piuha menee diskantin ja keskarin plussaan ja miinukseen. Suotimen piirilevyjen alla on pehmike"matot", jotka ovat liimattu keskeltä kiinni piirilevyyn ja seinään. Pikkuisen kun repii, niin levy irtoavat aika helposti seinistä. Nuo pehmikkeet voi käyttää hieman revenneinäkin uudestaan ihan hyvin. Johtojen irrotus ja tinailu on helppo tehdä, kun tekee sen YKSI johto kerrallaan, että ei mene vahingossakaan piuhat sekaisin. Elementteihin johdot kannattaa juottaa siten magneetit ovat alaspäin, että elementeille ei tule vahinkoa. Hirveästi teki mieli kääntää elementit alaspäin pöytää vasten, kun navat tulevat silloin paremmin esille, mutta ei kannata...
Naparuuveihin en saanut juotettu piuhoja suoraan kiinni, koska kolvissa ei riittänyt tehot niiden lämmitykseen. Käytinkin alkuperäisiä mutterikiristeisiä liittimiä ja juotin niihin uudet johdot kiinni.
Vaikein vaihe on varmaan saada takaisin ne piirilevyt sinne seinille. Vähän kun äheltää sokkona sormituntumalta, niin kyllä ne ruuvinreijät sieltä löytyvät
Järkeä kun käyttää ja osaa tehdä perus juotostöitä, niin ei tuo paha homma ole. Jos tuollaisia juotos ja asennustöitä ei ole ennen tehnyt, niin kannattaa harkita kahdesti, koska on siinä kuitenkin aika monen tunnin homma ja vaatii hieman järkeilyä. Ei siis varsinaisesti mikään pikkuduuni.
Tuo solidcore hopea on myös aika herkästi katkeavaa, joten tarkkana saa olla, jos tuota käyttää. Tein teipeistä tukiapaloja johdinten väliin ja juotosten juureen sulatin möykyn kuumaliimaa tukemaan johtoa, koska se haurastuu kaikkein eniten juuri siitä juotoskohdan vierestä. Nuo sisällä olevat villat tosin myös osaltaan tukevat noita johtoja, joten tuskin ne poikki menevät.
Monisäikeinen johto voisi olla parempi vaihtoehto kestävyyden kannalta. Sitä on myös helpompi juottaa.
Eipä nyt tule muuta äkikseltään mieleen. Jos rohkeus riittää, niin ehdottomasti kannatettava modi. Luulenpa, että tuonkin jenkkiversion äänen paremmuus liittyy suurimmalta osalta juuri tuohon parantuneeseen johdotukseen...
Seuraavaksi täytyykin alkaa miettimään noiden jakosuodinkomponenttien vaihtamista parempiin
T: Jyrki