Rakensin tämmöset kuulokkeet

Tutkin tuon peerlessin rakennetta,ja onha se halvasti tehty.Puhekela liimattu suoraan kartioon,ja kartio toimii itsessään ripustimena.Puhekelan ilarako 0,3 mm, joka on sama mitä minun omassa raudattomassa elementeissä !
Noin pienessä,elementeissä,joku 0,1 mm pitäisi toimia hyvin.
Valitettavasti minä olen pettynyt huippukuulokeidenkin äänenlaatuun.Toisto on vain liian suttuinen,sitä toiston läpinäkyvyyttä ei löydy vielä riittävästi.Soittimien välissä on muutakin kuin ilmaa.
Omat kaiuttimet ovat varmasti sen suhteen kuulokkeille liian suuri pala.
Huipputason vinyylitoisto paljastaa armotta kuulokkeiden puutteet.

Millaisia kuulokkeita olet kokeillut? Huippukuulokkeissa taajuusvaste on monesti melko värittynyt, joten eivät pyri imitoimaan ns. täydellisiä kaiuttimia tai absoluuttista puhtautta, vaan tuovat oman mausteensa kuuntelukokemukseen. Toki on olemassa myös neutraaleita kuulokkeita kaikissa hintaluokissa.

Silti kaiuttimet ja kuulokkeet on täysin eri juttu, joten ei kannata olla liian pettynyt, vaan pikemminkin tyytyväinen, että olet kokenut kaiuttimet omaksi jutuksesi.
 
Mitä olen kohtuuhintaisia dynaamisia kuuloke-elementtejä vilkuillut niin niiden rakenne on aika samankaltainen. Nämä Peerlessin elementithän eivät tosiaan ole mitään kalliita (alle 10 € / kpl ilman ALV:tä) joten luonnollisesti niitä ei ole myöskään kalliilla tehty vaan rakenne on sellainen ettei kokoonpano vaadi liikaa aikaa eikä erityistä tarkkuustyötä jotta saanto on edelleen hyvä.

Vaikka tässä kartio toimii ripustimena, se tuntuu liikkuvan suht' lineaarisesti ja valmistajan ilmoittamalla liikepoikkeamalla uskoisin että särö pysyy varsin kohtuullisena kun ottaa huomioon että mekaaniset rajat ovat moninkertaisesti kauempana. Peerlessejä halvemmissa elementeissä puhekela pienenee edelleen ja kartion rakenne muuttuu lepsummaksi. Tästä huolimatta sellaisetkin kuulokkeet voivat kuulostaa aivan kelvollisilta - tästä esimerkkinä näissä kuulokkeissa alunperin käytetyt Ole Wolffin elementit. Olisikin periaatteessa hauska tietää miten kuuloke-elementissä kartion jäykän osan suhde reunaripustimena toimivan joustavan osan pinta-alaan vaikuttaa kokonaisuuteen. OW:n elementissä jäykkä osa on aika pieni ja Peerlessissä jo huomattava osa kartion kokonaispinta-alasta. Ainakin sointitasapainoon tämä näyttää vaikuttavan osaltaan mutta siihen vaikuttaa kyllä moni muukin asia kuten esim. kuuloke-elementin magneetin keskellä oleva viritysreikä ja takaosan reunoilla oleva puoliläpäisevä kuitumateriaali. Jos tätä taas ei olisi, ei viritysreiälläkään olisi oikein mitään funktiota. Samalla kartion ominaisresonanssi voisi karata hallitsemattomaksi etenkin avoimessa kuulokkeessa. Ts. kuuloke-elementissä on jo sisäänrakennettuna asioita joita kaiuttimissa toteutetaan koteloinnilla.

Kaiutintoistoa ja kuuloketoistoa on tosissaan vaikea verrata keskenään. Molemmilla saa aikaan nautittavia kuunteluelämyksiä mutta kuulokkeissa on se hauska/haastava puoli että kuuntelijan korva ja pään mitat yms. jutut vaikuttavat ääneen enemmän kuin kaiuttimilla.

Kaikenkaikkiaan täytyy sanoa että nämä Villen suunnittelemat kuulokkeet ovat olleet erittäin hauska ja opettavainen projekti joka sai omaan kuulokeharrastukseen ihan uudenlaista potkua ja virittely jatkuu edelleen... :D
 
Saapui itsellekin nuo alumiiniset tangot kiinasta niin sai tehtyä hiukan jämerämmät sangat, eikä tangot pyöri koloissaan kun on alakautta tuo ruuvi kiinni tangossa. Otin parit uudet kuvatkin Printablesiin. Lisäsin myös linkin noihin kuusiokoloruuveihin mitkä on nyt testattu toimiviksi muiden osien kanssa.

P1420632.jpg
P1420566.jpg
 
Jos innostun samalla pieteetillä rakentamaan kuulokeelementtejä,kuin mitä olen tehnyt kaiutinelementeissä ja äänivarsissa,ja levysoittimessa yleensäkin niin on siinä mahdollisuudet onnistua suurella työmäärällä,joka vaatisi hight tech tason materiaalihallintaa.
Jokatapauksessa moottori tulis olla kaiutinelementin tapaan raudaton,jossa puhekela on koko ajan magneettien sisällä.
Kartio olisi laminoitu 0,01mm hiilikuidusta,ja kartion ripustus hiilikuitulehtijousilla.
Tälläisen kartion valmistus vaatii tarkat asennusjigit,sekä kartion valmistukseen sisämuotin.
Joka tapuksessa se vaatisi useiden kartioiden valmistamisen erilaisilla massajakautumilla.
 
Tein vähän vertailua tuon takalevyn kanssa ja ilman sekä kokonaan teipillä umpeen blokattuna. Jos joku haluaa kokeilla tuunata omaan mieleen. Itselle käy melko klaustrofobiseksi jos alkaa noita takalevyjä peittämään. Tuosta yli 3khz on vaikea sanoa mitä siellä tapahtuu kun mittalaite menee epätarkaksi siinä kohtaa.
FR_takalevevy.jpg
 
Tein vähän vertailua tuon takalevyn kanssa ja ilman sekä kokonaan teipillä umpeen blokattuna. Jos joku haluaa kokeilla tuunata omaan mieleen. Itselle käy melko klaustrofobiseksi jos alkaa noita takalevyjä peittämään. Tuosta yli 3khz on vaikea sanoa mitä siellä tapahtuu kun mittalaite menee epätarkaksi siinä kohtaa.
katso liitettä 292014
Kaikki vaikuttaa kaikkeen... :)

Kokeilin itse peittää takalevyä kämmenillä ja sain ehkä aikaan samansuuntaisen muutoksen. En itsekään pitänyt siitä miten ääni muuttui. Toisaalta jos tuo 500 Hz - 3 kHz mittaustulos on luotettava niin jonkinlainen hyvin lievä välimuoto voisi oikaista sitä aluetta hiukan.

Sain eilen Aliexpressiltä samettipintaiset korvapehmusteet joissa on sisäpinnalla perforointi. Kokeilin niitä pikaisesti eikä ääni muuttunut kovin paljon eli Peerless-elementeillä herkkyys erilaisille pehmusteille ei ole kovin huomattava kuten Villekin jo huomasi. Näillä pehmusteilla ääni ei kuitenkaan parantunut. Seuraavaksi laitoin kiinni halvimmat Aliexpressin pehmusteet jotka ovat toimineet hyvin ja ne toimivat edelleen mukavasti. Seuraavaksi pitää selvittää itselleni kummat pehmusteet lopulta ovat paremmat, nämä perusmallit vai lähes samalta kuulostava mutta parempaa materiaalia oleva ja 2 mm paksumpi versio jota olen käyttänyt Peerlessien kanssa suurimman osan aikaa.

EDIT: Nuo Brainwavzin pehmusteet ovat asiallisen näköiset ja äkkiseltään näyttää että niiden sisämitta on ehkä vähän isompi kuin Aliexpressin vastaavissa. Saisitko @villehhg mitattua sisähalkaisijan? Isompi halkaisija vaikuttaisi viritysaukkojen tehokkuuteen koska ainakin osa aukoista on nyt minun kuulokkeissa hieman pehmusteen reunan alla. Alin pehmusteiden sisähalkaisija on 60 - 65 mm riippuen mistä kohtaa mittaa. Halpisversion sisähalkaisija on melko tarkalleen 62 mm kun hieman kalliimmassa mitta vaihtelee enemmän kun sisäreuna ei ole niin suora.
 
Viimeksi muokattu:
Oon myös koittanut rakennella samantyyppistä tuunaussysteemiä kuin ZMF Atriumeissa on käytetty. Hiukan sama efekti kuin tuossa takalevyn peittämisessä tuntuu olevan. Pelkällä vaahtomuovilla en ole kyllä onnistunut saamaan mitään eroja aikaiseksi. Pitää olla vähän tiiviimpää matskua että jotain eroa tulee.
AtriumDampImgs2.jpg
 
Ja Brainwavzin sisämittahan löytyi heti sieltä nettisivulta kun viitsi vähän tarkemmin katsoa. :D

65 mm eli hieman isompi mikä saattaa olla hyvä juttu. Näitäkin pitää siis jossain vaiheessa kokeilla.
 
Minun Brainwazeissa on sisähalkaisija jotain 60 ja 63 väliin riippuen mistä mittaa.
Eli siis kuitenkin aika sama kuin noissa Alin vaihtoehdoissa... No muitakin eroja näkyy olevan jotka luultavasti vaikuttavat jollain lailla ääneen ja näkyihän tämä jo mittauksistakin.
 
Jos innostun samalla pieteetillä rakentamaan kuulokeelementtejä,kuin mitä olen tehnyt kaiutinelementeissä ja äänivarsissa,ja levysoittimessa yleensäkin niin on siinä mahdollisuudet onnistua suurella työmäärällä,joka vaatisi hight tech tason materiaalihallintaa.
Jokatapauksessa moottori tulis olla kaiutinelementin tapaan raudaton,jossa puhekela on koko ajan magneettien sisällä.
Kartio olisi laminoitu 0,01mm hiilikuidusta,ja kartion ripustus hiilikuitulehtijousilla.
Tälläisen kartion valmistus vaatii tarkat asennusjigit,sekä kartion valmistukseen sisämuotin.
Joka tapuksessa se vaatisi useiden kartioiden valmistamisen erilaisilla massajakautumilla.
Dynaamisten kuuloke-elementtien kehitys on ollut aika jähmeää. Jonkinlainen edistysaskel oli Sennheiserin hd800 mallin ring-radiator elementti jolla saatiin tasomaisempaa (planaarimpaa) ääniaaltoa ja pienempää säröä kun elementti oli ripustettu myös keskeltä...tai siis se keskusta puuttui kokonaan. Seuraava innovaatio lienee ollut focalin elementit, joiden hyvyys perustuu jäykkään rakenteeseen ja kuulokkeille poikkeuksellisen korkeaan x-max arvoon.

Fostexilla ja muutamilla muilla valmistajilla on toki ollut ennenkin tuollaisia ripustettuja kuuloke-elementtejä. Focal onnistui kuitenkin tekemään elementistä reaktiivisemman poistamalla äänikelasta sidosaineen. Normaalistihan se on pakko sitoa vaikka paperilla tai liimalla. Sidoksettoman äänikelan massa on kuitenkin selvästi pienempi ja se toki tekee elementistä nopeamman.

Juhanin mainitsema moottorin raudattomuus on myös mielenkiintoinen pointti. Ainakin Cleer Next kuulokkeissa on raudaton (ja ripustettu magnesium kartio) moottori ja äänenlaatu on poikkeuksellisen puhdas.

Nytkin tiedetään millainen hyvä elementti on niin eihän se tarvitse kuin valmistaa! Mulla oli projektina valmistaa hyvät diy-kuulokkeet ja ajattelin että voihan sitä "vähän" käyttää tuotekehitykseen rahaa. Halusin ripustetut elementit berylliumista ja grafeenista, mahdollisimman voimakkaalla magneetilla ja avoimella rakenteella. Tehtaalla sitten tekivät mulle sellaiset ja ei äänenlaatu ollut ollut ollenkaan mitä toivoin. Kalliin hutilaukauksen jälkeen päädyin jatkamaan projektia peerlesin elementeillä.

Oon aina silloin tällöin säätänyt noita kuulokkeita...varmaan jo viisi vuotta. Erilaisia pehmusteita olen kokeillut ainakin sadat erilaiset. Ja pehmusteet tosiaan vaikuttaa, vaikka voi välillä toisin luullakin. Parhaaseen lopputulokseen pääsin tekemällä pehmusteet itse.

Vinkki peerlesin elementtiä käyttäville:
Magneetista kannattaa kokeilla sulkea niitä ilma reikiä. Useimmilla pehmusteilla pienien sivureikien sulkeminen laskee keskimääräistä basson tasoa mutta suhteellisesti ala-basso korostuu mikä on avoimessa kuulokkeessa yleensä tarpeenkin. Basson saa kuristettua aika niukaksi sulkemalla keskimmäisen reiän. Bassoa voi siitä reiästä myös säätää liimaamalla sen ympärille vaikka iem-kuulokkeiden nappulan. Se reikä pitkälti määrittää miten elementti "hengittää" ja liikkuu. Korkeampi putki hidastaa ilman ulos virtausta ja sillä voi olla yllättäviä vaikutuksia ääneen.

Mun projekti perustui siis peerlesin elementtiin ja tähän kiinalaiseen Grado klooniin mitä kuulokehemmokin käsitteli.

Ottaen huomioon, että kuulokkeet oli täysin avoimet Gradon tapaan olin varsin tyytyväinen etenkin basson toistoon.
DIY.jpg
Tasainen vaste tuossa graafissa olisi aika lähellä harman neutralia. Ylätaajuuksien korostuminen taas lienee pitkälti mittausvirhettä, koska ei tuo laite (mini DSP) osaa niitä mitata. Oleellisin erikoisuus on tosiaan tuo ala-basso avoimessa "gradossa". Ei tuon parempaa ole tietääkseni oikein missään kaupallisessakaan avoimessa dynaamisessa kuulokkeessa. Monet "avoimet" kun ovat yleensä varsin suljettuja rakenteeltaan juuri siksi että saisivat basson toimimaan.

On ollut jo pitkään tarkoitus mittauttaa kuulokkeet sword of damoclesin paremmilla laitteilla mutta tämä projekti venyy loputtomiin. Äänenlaatu on jo mielestäni ok mutta ulkoinen rakenne on ollut työn alla jo pari vuotta, enkä ole joutanut projektia edistämään. Joskus ajattelin että tässä voisi olla jopa kaupallista potentiaalia mutta turhan monta vuotta tässä taisi jo vierähtää...
 
Äänenlaatu on jo mielestäni ok mutta ulkoinen rakenne on ollut työn alla jo pari vuotta
Yllättävän vaikea on tuo ulkoinen rakenne että saa käytettävän. Aika monta revisiota tuli tehtyä ennen tätä nykyistä mallia, mutta ei tämäkään täydellinen ole. Toki 3D-tulostaminen tuo omat rajoitteensa materiaalin suhteen. Jossain vaiheessa luovutin tuon pannan säädön suhteen kokonaan tulostettavasta mallista ja päädyin tähän metallitanko viritelmään joka toimii yllättävänkin hyvin.

Nytkin tiedetään millainen hyvä elementti on niin eihän se tarvitse kuin valmistaa! Mulla oli projektina valmistaa hyvät diy-kuulokkeet ja ajattelin että voihan sitä "vähän" käyttää tuotekehitykseen rahaa. Halusin ripustetut elementit berylliumista ja grafeenista, mahdollisimman voimakkaalla magneetilla ja avoimella rakenteella. Tehtaalla sitten tekivät mulle sellaiset ja ei äänenlaatu ollut ollut ollenkaan mitä toivoin. Kalliin hutilaukauksen jälkeen päädyin jatkamaan projektia peerlesin elementeillä.
Itselle lähtökohta oli valmistaa halvat ja helposti kotona väsättävät kuulokkeet. Olisi kyllä kivaa joskus päästä syvemmälle tuohon elementtien maailmaan mutta se tietotaito ja osaaminen puuttuu vielä täysin. Myöskään taloudellinen tilanne ei anna periksi alkaa mitään omia elementtejä edes suunnittelemaan :D.

Oon aina silloin tällöin säätänyt noita kuulokkeita...varmaan jo viisi vuotta. Erilaisia pehmusteita olen kokeillut ainakin sadat erilaiset. Ja pehmusteet tosiaan vaikuttaa, vaikka voi välillä toisin luullakin. Parhaaseen lopputulokseen pääsin tekemällä pehmusteet itse.
Itselläkin meni se 2-3 vuotta ennen kuin olin siinä pisteessä että kehtaan edes nämä julkiseksi projektiksi laukaista. Onneksi tuli laitettua sillä on tapahtunut paljon edistystä projektissa myös muiden työpanoksen ansiosta.

Tässä pieni TB ihan ensimmäisiin malleihin. Huvittaa katsoa näitä jälkikäteen. :D

Näköjään jonkun konkankin oon sinne väsännyt rajottamaan korkeempia taajuuksia.

P_20220602_225939_1_1.jpgP_20220511_224947.jpg

Bassoa voi siitä reiästä myös säätää liimaamalla sen ympärille vaikka iem-kuulokkeiden nappulan. Se reikä pitkälti määrittää miten elementti "hengittää" ja liikkuu. Korkeampi putki hidastaa ilman ulos virtausta ja sillä voi olla yllättäviä vaikutuksia ääneen.
Tämäpä pitää laittaa testiin. En ollut tuota pituutta tullut ajatelleeksikaan.
 
Yllättävän vaikea on tuo ulkoinen rakenne että saa käytettävän.
Etenkin sanka oli vaikea mulle. En itse asiassa ole saanut sitä valmiiksi vieläkään.

Erilaisia kuppeja sen sijaan on kiva kokeilla. Mulla oli ideana tehdä sarja alumiinista eri väreillä. Taka osan design on vielä kesken näin viiden vuoden jälkeenkin. :D IMG_20240316_000539.jpgIMG_20240316_000223.jpg

Kuunteluprototyyppi ei ehkä sitten ookkaan niin nätti :DIMG_20240315_235905__01.jpg

Kannattaa muuten kokeilla tehdä pientä "putkea" siihen elementin taakse. Atrium damping system ei ole pelkkää vaahtoa vaan koko kotelo on aika gradomainen putki kun tarkemmin katsoo.

Se on ns. Piilo Grado, JVC teki tuolla tekniikalla kuulokkeita jo 20 vuotta sitten :)
HP-DX1000_unit_big.jpg
 
Tässä muuten kuva vielä niistä mainitsemistani berillyim elementeistä jotka asiakseni teetin.
IMG_20240316_010102.jpg
Tuo reunus oli aivan liian jäykkä. Pitää luukuttaa jollain 100db voimakkuudella, että ääni tasapainottuu. Hyvänä puolena basson toisto oli erinomainen.

Hinta-laatusuhteeltaan noita peerlessejä voi tosiaan suositella. Aika monet kymmenet elementit on tullut testattua. Ei niitä turhaan monet käytä. Helposti niillä saa parempaa ääntä kuin vaikka sennheiser hd600:sta.

Harmi kun ei kerkiä varmaan ikinä tuosta projektista ihan valmista tekemään. Silloin harvoin kun kerkiän diy-hommien pariin nyplään mieluummin mun planaareita. Onnistuin löytämään aika hyvän valmistajan joka tekee planaari elementtejä yksittäiskappaleina käsityönä mutta huippulaitteilla. Hiton kauniita elementtejä. Ei olleenkaan semmosta rypelö kalvoa ja haperoa juotosta niin kuin planaareissa yleensä. Paremmalta näyttää kuin Susvaran tai Abyssin elementit. Noista ois kyllä kiva saada joskus jotain valmistakin...

IMG_20240316_005329.jpg
 
Hienoa pohdintaa beogord.Todellisia only magnet periaatteella olevia kuulokeelementejä ei ole ainakaan vielä näkynyt.
Se että on omat magneetit N-S navoille ei tee niistä raudattomia koska niissä on magneetit kiinnitetty rautaosiin,kuten on Cleer Next kuulokkeissa.
Oma kaiutinelementti rakentelu on alkanut jo 2010, jossa on ollut kehitystä kokoajan.
Sen olen oppinut kuinka tärkeää on elementtisuunittelussa kartio, ja sen ripustus,jolla on ratkaiseva merkitys toiston laatuun.
Matalien taajuuksien laadukas toistuminen vaatii löysän ripustuksen, oli sitten kysymyksessä kaiutin- ,tai kuulokoelementti.
 
Sen olen oppinut kuinka tärkeää on elementtisuunittelussa kartio, ja sen ripustus,jolla on ratkaiseva merkitys toiston laatuun.
Matalien taajuuksien laadukas toistuminen vaatii löysän ripustuksen, oli sitten kysymyksessä kaiutin- ,tai kuulokoelementti.
Tuota voi tutkailla helposti valmiissa elementeissä Qms arvosta. Isompi luku on löysempi ripustus. PA elementeissä on lähes kaikissa iso Qms.

Tämä knoppitieto oli tarkoitus laittaa keskustelun jatkoksi, jos tykkää hakea tuommoista elementtiä. Oma mutu vastaa myös tätä ajatusta.
 
Yllättävän vaikea on tuo ulkoinen rakenne että saa käytettävän. Aika monta revisiota tuli tehtyä ennen tätä nykyistä mallia, mutta ei tämäkään täydellinen ole. Toki 3D-tulostaminen tuo omat rajoitteensa materiaalin suhteen. Jossain vaiheessa luovutin tuon pannan säädön suhteen kokonaan tulostettavasta mallista ja päädyin tähän metallitanko viritelmään joka toimii yllättävänkin hyvin.
Arvasin kyllä että tässä on jonkin verran tuotetehitystä takana sillä sen verran helposti kasattava ja toimiva rakenne oli kyseessä ihan ekasta Printablesiin ilmestyneestä versiosta lähtien. Kaikki kunnia Villelle onnistuneest projektista tähän asti ja eteenpäinkin - viritettävää nimittäin riittää ja tässä tuli juuri lisää mainioita ideoita. Meikäläisen osuus on erittäin pieni tähän mennessä uhrattuun työmäärään nähden.

Ehkä voisi koittaa selvittää millaisen mittamikrofonin ja korvajäljitelmän vaatisi jotta saisi väsättyä itselle jonkinlaisen mittaussysteemin. Audioanalysaattori ja hyvä vahvistin löytyvätkin jo hyllystä. Pelkkien korvien varassa tuunaaminen onnistuu vain tiettyyn pisteeseen.

Hinta-laatusuhteeltaan noita peerlessejä voi tosiaan suositella. Aika monet kymmenet elementit on tullut testattua. Ei niitä turhaan monet käytä. Helposti niillä saa parempaa ääntä kuin vaikka sennheiser hd600:sta.

Harmi kun ei kerkiä varmaan ikinä tuosta projektista ihan valmista tekemään. Silloin harvoin kun kerkiän diy-hommien pariin nyplään mieluummin mun planaareita. Onnistuin löytämään aika hyvän valmistajan joka tekee planaari elementtejä yksittäiskappaleina käsityönä mutta huippulaitteilla. Hiton kauniita elementtejä. Ei olleenkaan semmosta rypelö kalvoa ja haperoa juotosta niin kuin planaareissa yleensä. Paremmalta näyttää kuin Susvaran tai Abyssin elementit. Noista ois kyllä kiva saada joskus jotain valmistakin...
Missä muuten olet törmännyt Peerlessin elementteihin? Niiden on pakko tosiaan olla melko suosittuja, eihän DigiKey niitä muuten pitäisi yli kymmentätuhatta varastossa. Kiitos myös mielenkiintoisista detaljeista. Toivottavasti saat planaariprojektia edistettyä sillä veikkaan siitä olevan huomattavaa etua että on käynyt läpi suurehkon määrän kaupallisia kuulokkeita ja tietää miltä hyvien kuulokkeiden pitää kuulostaa. Itse olen tässä suhteessä täysin noviisi.

Jeps, jo nykyisellään nämä kuulokkeet Peerless-elementeillä ovat mielestäni kokonaisuutena ja erityisesti bassotoistoltaan paremmat kuin HD600 mikä ei ole ollenkaan huono suoritus DIY-kuulokkeilta.
 
Ehkä voisi koittaa selvittää millaisen mittamikrofonin ja korvajäljitelmän vaatisi jotta saisi väsättyä itselle jonkinlaisen mittaussysteemin. Audioanalysaattori ja hyvä vahvistin löytyvätkin jo hyllystä. Pelkkien korvien varassa tuunaaminen onnistuu vain tiettyyn pisteeseen.

Mulla olisi edelleen yhdet korvajäljitelmät ylimääräisinä (tulipa vähän huono kuva).

1000011997.jpg

Näillä saisi mittauksia, kun tilaa Aliexpressistä noin 130 eurolla IEC711-couplerin ja mahdollisesti vielä 25 euron äänikortin. Ei ole kaikkein tarkimmat ylätaajuuksilla aitoihin GRAS-laitteessa käytettyihin korviin verrattuna, mutta reagoi hyvin erilaisiin korvapehmusteisiin ja muihin kuulokkeiden rakenteellisiin muutoksiin.
 
Mittasin tuon peerlessin elementin imbedanssikäyrän, ja se oli 20 ohm.50ohm imbedanssipiikki oli 100 hz isommalla tasolla,ja vastaavasti 70 ohm pienellä tasolla.
Vastemittauksissa yläpää korostuu pahasti verrattuna Mezen Eliteen.
En hyväksyisi missään tapauksessa tuollaista elementtiä kuulokekäyttöön.
 
Mulla olisi edelleen yhdet korvajäljitelmät ylimääräisinä (tulipa vähän huono kuva).

katso liitettä 292216

Näillä saisi mittauksia, kun tilaa Aliexpressistä noin 130 eurolla IEC711-couplerin ja mahdollisesti vielä 25 euron äänikortin. Ei ole kaikkein tarkimmat ylätaajuuksilla aitoihin GRAS-laitteessa käytettyihin korviin verrattuna, mutta reagoi hyvin erilaisiin korvapehmusteisiin ja muihin kuulokkeiden rakenteellisiin muutoksiin.
Pitääpä harkita vakavasti tätä. Äänikortti multa jo löytyy (NI Komplete Audio 2) jota voi käyttää digitointiin tai pelkästään mikkivahvistimena QA403 audioanalysaattorille. Pitää tutustua mitä tuo IEC711 coupler sisältää.
 
Back
Ylös