Pieniä DIY-aiheisia kysymyksiä / elektroniikka yms.

ei välttämättä, koska esim muovikonkilla ei ole polaarisuutta laisin. ja tuolla kapasitanssilla menis muovi ihan hyvin (myöskään esim keraameilla ei ole polaarisuutta, niitä ei toki signaalitielle).
Ok, kiitokset. Onko väliä laitetaanko polyesteriä vai polypropyleenia?
 
noissahan on äänellisiä eroja, mutta minen nyt yhtäkkiä ossoo sanoa kumpi.
 
Ok, kiitokset. Onko väliä laitetaanko polyesteriä vai polypropyleenia?
Polyester on muovikonkista huonoin säröjen kannalta mutta tämäkin kuten elkot, on muita huonompi käytännössä vain suodatuskaistalla, jos siis on filtterissä. Jos kyse on DC-erotuksesta niin elko on yhtä hyvä kuin muovikonkat. Elkon vaan pitää olla iso.
Kytkiksessä mihin viitattiin tuo lähdön konkka ilmeisesti on ajateltu olevan bipolaarinen elko. Noin pieni vaan on säröjen kannalta huono tai riippuu kuormitusimpedanssista. Jos kuorma on 100kohmia niin tuokin käy. Itsellä on riaan lähdössä muistaakseni 2x 220uf miikat vastakkain. Se on käytännössä läpinäkyvä esivahvistimen kuormituksella. vaihtamalla se muovikonkaan en saisi mitään hyötyä.

Sitten tulee vielä se terve järki. Äänilevyn ja rasian särö bassoilla on kaikkiin konkkiin nähden suuri joka tapauksessa ja niin on kauttimienkin. Tästä vinkkelistä 2.2uF bipolaarielkon särö tuossa pisteessä on täysin merkityksetön. Pistä kuitenkin joko muovikonkka tai vähintään 25uF bipolaarinen (tai kaksi vähintää 47uF miikat vastakkain sarjaan)
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kokoluokan bipolaarielkoja taisi jokunen jo olla nurkissa, ellen väärin muista, jospa laitan semmoiset.
 
Pistän isompi jos löytyy. Elkolla kun ei koskaan saisi tehdä suodatusta kuuloalueella ainakaan vahvistinpuolella.
 
Mikäs voisi olla vikana kuvan kytkennässä? Potilas on Sony CD, analogia-asteet, vaihdettu konkat ja oparit (OPA1656).

DC-arvot oparien tuloissa kuvan mukaiset, mutta IC305 ja IC315 lähdöissä 3-6 V?! Käyttöjännitteet ok, kytkennät ok, komponentit ja juotokset tarkistettu, ei ylim. siltoja, tms.
 

Liitteet

  • IMG_20240405_203810.jpg
    IMG_20240405_203810.jpg
    173,1 KB · Katsottu: 35
Mikäs voisi olla vikana kuvan kytkennässä? Potilas on Sony CD, analogia-asteet, vaihdettu konkat ja oparit (OPA1656).

DC-arvot oparien tuloissa kuvan mukaiset, mutta IC305 ja IC315 lähdöissä 3-6 V?! Käyttöjännitteet ok, kytkennät ok, komponentit ja juotokset tarkistettu, ei ylim. siltoja, tms.
Kyllä toi lähinnä viittaisi siihen että syöttöjännitteissä olisi häikkiä. Onko varmasti mitattu IC:n jaloista? Toki voihan piiri olla vikaantunutkin.
Jos kerran lähdöissä on positiivinen DC-jännite niin ensimmäisenä varmistaisin että piiri saa negatiiviven syöttöjännitteen.
 
Mikäs voisi olla vikana kuvan kytkennässä? Potilas on Sony CD, analogia-asteet, vaihdettu konkat ja oparit (OPA1656).

DC-arvot oparien tuloissa kuvan mukaiset, mutta IC305 ja IC315 lähdöissä 3-6 V?! Käyttöjännitteet ok, kytkennät ok, komponentit ja juotokset tarkistettu, ei ylim. siltoja, tms.
OPA1656 on erinomainen opari mutta tuossa vanhassa soittimessa saattaa olla pari haastetta:
  1. NJM opari on hiukan epätavallisessa kotelossa. Onnistuihan juottaminen siten ettei jalkoihin tullut oikosulkuja mihinkään? Tiedän, varsin epätodennäköistä (etenkin kun asia oli jo tarkistettu) että sama ongelma olisi kaikkien kohdalla mutta piti nyt varmistaa.
  2. Kytkennässä ei näy opareille kunnon bypass-konkkia, vain 10 uF elkot jotka on jaettu useammalle oparille. OPA1656 tarvitsee ehdottomasti 100 nF kerkot suoraan käyttöjännitepinneistä GND:hen tai vaihtoehtoisesti ainakin käyttöjännitepinnien väliin. Nämä pitää olla oparipakettien lähellä, mahdollisimman lyhyillä johdoilla tai parhaassa tapauksessa pintaliitokset suoraan oparin jalasta GND-tasoon jos sellainen piirikortilla on.
Jos bypassien lisääminen ei auta, tuossa on onneksi paikkoja joihin voi lisätä hieman kaistaa rajoittavat pienet konkat takaisinkytkentöihin.

EDIT: Veikkaan siis että OPA1656 värähtelee jollain isohkolla taajuudella mikä näkyy erikoisena DC-jännitteenä lähdöissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo vähän huolestuttavalta näyttää jos ulostulossa on lähes täysi V+ jännite tai vähintäänkin puolet siitä.
 
Kyllä tuo vähän huolestuttavalta näyttää jos ulostulossa on lähes täysi V+ jännite tai vähintäänkin puolet siitä.
Kyllä mutta korjauskin saattaa olla hyvin helppo. OPA1656 on melkein 4 kertaa nopeampi opari kuin alkuperäinen ja vaatii tehokkaammat bypassit käyttöjännitteisiin sen vuoksi. Muuten se on varsin helppokäyttöinen ja ennustettava käytökseltään.
 
Kyllä mutta korjauskin saattaa olla hyvin helppo. OPA1656 on melkein 4 kertaa nopeampi opari kuin alkuperäinen ja vaatii tehokkaammat bypassit käyttöjännitteisiin sen vuoksi. Muuten se on varsin helppokäyttöinen ja ennustettava käytökseltään.
Okei, nyt vasta tajusin ettei kyse ollutkaan kuvan kytkennästä vaan sitä olikin modattu jotenkin. Olet hyvinkin todennäköisesti oikeassa eli on käytetty kytkentään soveltumatonta komponentia.
 
Kyllä toi lähinnä viittaisi siihen että syöttöjännitteissä olisi häikkiä. Onko varmasti mitattu IC:n jaloista? Toki voihan piiri olla vikaantunutkin.
Jos kerran lähdöissä on positiivinen DC-jännite niin ensimmäisenä varmistaisin että piiri saa negatiiviven syöttöjännitteen.
Mittailin tarkemmin. IC315 käyttöjännitteet ±7 V kuten pitääkin. Lähdöissä n. +4,5 V mutta kaikissa tuloissa n. +3,6 V (negat.puolella hieman enemmän). DAC:lta DC on +2,6 V josta jää jännitejaon jälkeen +0,8 V oparin tuloihin. Eli opari syöttää DC:tä piiriin kaikista jaloista? Pakko se on olla rikki...

Sama juttu IC305, käyttöjännitteet ok. Muutoin vähän eri jännitteet tuloissa (välissä olevasta konkasta huolimatta) mutta negat.puoli jälleen 10-20 mV suurempi ja silti lähtö posit. +6 V. Rikki sekin?

Vaihdoin oparit pintaliirososista ekana, sen jäljeen vasta muita, lienee ESD rikkonut?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa varmaan katsoa oskilloskopilla mitä siellä tuloissa ja lähdöissä tapahtuu, värähtely on hyvinkin mahdollinen skenaario.
Tyhmä kysymys mutta onhan elkojen napaisuus varmasti oikein?
 
Sormikoe ilmaisee värähtelyn

Jos minulla on joku pienjännitepiireissä oleva aktiivinen komponentti alkanut syystä tai toisesta värähdellä, niin tietysti olen ensin katsellut piirin toimintaa oskilloskoopilla. Usein pientaajuuspiireissä syntyvät RF-värähtelytkin ovatkin sen verran pienellä taajuudella, että suhteellisen hitaallakin oskilloskoopilla ne saa esiin. Aina näin ei kuitenkaan ole. Nämä RF-värähtelyt ovat siinä suhteessa kiusallisia, että vahvistinasteen DC-toimintapiste voi niiden seurauksena muuttua mihin suuntaan tahansa. Vahvistinaste käyttäytyy siis ihan epämääräisesti.

Jos vahvistimen DC-käyttöjännitteet ovat alle 25 - 30 V, niin silloin helpoin tapa sammuttaa värähtelyt on ottaa tukeva sormiote värähtelevästä vahvistinasteesta. Kokemukseni mukaan RF-värähtelyt helposti sammuvat, kun sormen laittaa kiinni folioihin ja komponentin juotospisteisiin. Ihmisen sormi on niin häviöllistä ainetta, että RF-värähtelyt yleensä sammuvat, koska piirissä olevien reaktanssien Q-arvot tulevat riittävän pieniksi. Jos RF-värähtely on aiheuttanut DC-jännitetasojen muutoksia piirissä, niin tukeva sormiote yleensä palauttaa DC-tasot normaaleiksi. Värähtelytapauksissa tämä pikakoe kannattaa ensin tehdä, vaikka kunnollinen oskilloskooppikin olisi käytettävissä.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka

VAROITUS

Esittämääni sormikoetta voi turvallisesti käyttää vain sellaisissa transistorivahvistinasteissa, joiden käyttöjännite on alle 25 - 30 V.
Putkivahvistimissa sormikoetta ei missään nimessä saa tehdä, sillä korkeat anodijännitteet saattavat tehdä sormenpäät kipeiksi. PAHIMMASSA TAPAUKSESSA SAATTAA LÄHTEÄ HENKIKIN.
 
Viimeksi muokattu:
korjaisin senverran että putkikamppeissa voi lähteä henki sormikokeella. Ja muutenkin tätä tapaa ei saa käyttää jos edes etäisesti epäilee vaaraa.
- jasu -
 
48V on hyvä raja eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko putkonen vai ei. On putkivahvaimia 20-30V anodijännitteellä ja trankkukoineta +-110V kiskojännitteellä. Myös on trankkuesivahvistimia mistä löyty +100V.

Tämä on hieno harrastus on tuntemattoman laitteen kanssa aina varovaisena eikä mihinkään pidä koskea käsin turvallisuuden vuoksi eikä myöskään stattisen sähköpurkauksen vuoksi mikä vaikkei tapa, rikkoo laitteen.
 
Back
Ylös