Musiikkia jossa paras saundi/fiilis ja soundstage

Red Dead Redemption 2 -pelin Woody Jacksonin tuottama score on todella hienosti tehty. Kaikesta kuulee että on ollut vuosia aikaa ja budjettia etsiä juuri oikeat soundit. Persoonallisen kuuloisia ja elämää nähneitä soittimia jne.

Myös soundtrack on soundillisesti erinomainen ja Daniel Lanois on saanut leikkiä vapaasti.

Kummassakaan ei selkeästi ole ollut vaatimuksena radiomankka/bt-kaiutinystävällinen soundi.
 
Toto Tambu on äänityksenä poikeuksellisen "korkeatasoinen", mutta juuri siksi se myös ärsyttää. Se poikkeaa liikaa muista levyistäni, juuri soundien osalta. Tambu jotenkin puuduttaa korvani moneksi tunniksi eteenpäin. Laita soimaan mitä tahansa Toton jälken, se kuulostaa jotenkin lattealta. Olen siirtänyt Toton matskun ylituotetun roskan joukkoon, ja soitan sitä vain siloin, kun haluan esitellä settini äänenlaatua vieraille. Ihmiset ovat silloin poikkeuksetta aivan myytyjä äänenlaadusta.
 
Red Dead Redemption 2 -pelin Woody Jacksonin tuottama score on todella hienosti tehty. Kaikesta kuulee että on ollut vuosia aikaa ja budjettia etsiä juuri oikeat soundit. Persoonallisen kuuloisia ja elämää nähneitä soittimia jne.

Myös soundtrack on soundillisesti erinomainen ja Daniel Lanois on saanut leikkiä vapaasti.

Kummassakaan ei selkeästi ole ollut vaatimuksena radiomankka/bt-kaiutinystävällinen soundi.
Tämä pitäisi jaksaa ottaa työnalle. Vieläkin pelaamatta.

Pelimusasta puheenollen Journeyn soundtrack Austin Wintoryn tekemänä on itselle aina osoittanut tietyn tason mitä harvoin pelatessa kuulee:


Tuo aika kova saavutus:
Austin Wintory (born September 9, 1984) is an American composer for film and video games.[1] He is known for scoring the video games Flow and Journey, which made history as the only video game soundtrack to be nominated for the Grammy Award for Best Score Soundtrack for Visual Media.[2][3]
 
Viimeksi muokattu:
Itselle musiikki itsessään on kyllä se tärkein juttu.
Mikäs sen hienompaa jos bonuksena tulee vielä hienot soundit, äänikuvat jne. En kyllä hylkää hyvää musiikkia huonojen soundien takia.
Eilen illasta ihastelin tätä, kuulokkeilla toki. Erittäin kaunista ja bonuksena vielä upea tallenne teknisesti, 39 minuuttia vaan hukkui jonnekkin ❤️

Muoks: laitteet olen myös pyrkinyt valitsemaan siten että kaikki musiikki ja kaikenlaatuiset tallenteet pysyvät kuunneltavina.


Tämä tuli lokakuussa nähtyä live
Itselle musiikki itsessään on kyllä se tärkein juttu.
Mikäs sen hienompaa jos bonuksena tulee vielä hienot soundit, äänikuvat jne. En kyllä hylkää hyvää musiikkia huonojen soundien takia.
Eilen illasta ihastelin tätä, kuulokkeilla toki. Erittäin kaunista ja bonuksena vielä upea tallenne teknisesti, 39 minuuttia vaan hukkui jonnekkin ❤️

Muoks: laitteet olen myös pyrkinyt valitsemaan siten että kaikki musiikki ja kaikenlaatuiset tallenteet pysyvät kuunneltavina.


Tämä tuli lokakuussa nähtyä livenä, kun oli Heilungin lämppärinä ja itselleni meni heittämällä Heilungin ohi musiikillisesti.
 
Sellainen mielenkiintoinen huomio, että vaikka olenkin jazz-diggari, niin Miles Davis ei ole koskaan uponnut, päin vastoin, vaikka olenkin koettanut herran tuotantoon tutustua ja täten omistan häneltä muutaman levyn.

Vaan nyt kun uusi vahvistin, niin Rega Elex-r:n tarjoamassa esityksessä on vaan jotain niin rullaavaa tenhovoimaa, että pystyn jopa kuuntelemaan Miles Davisia suu hymyssä.

Hassua sinällään, varsinkin kun edellisen vahvistimeni, Unison Research Unico tarjoili huomattavasti isompaa stagea, jossa ääni levisi koko peräseinälle, niin vasemmalta oikealle, kuin ylhäältä alas ja samaan aikaan myös kaiuttimen eteen ja taakse, jossa mm. livetallenteissa(kin), artistien sijoittuminen esitystilassa oli suhteellisen selkeä bongailla.
Tähän pääle vielä se, että Unisonin alapää oli aavistuksen tymäkämpi kuin Regalla, se toi omanlaisensa lisän tietyillä levyillä, tuohon stage-bongailuun, versus Rega.

Mutta siltikin, kokonaisvaltaisesti Regalla itse musiikillinen anti on jotenkin viihdyttävämpää ja Regan tarjonta on ylhäältä alas asti jotenkin paremmin balanssissa ja dynamiikka parempaa ja koska melko paljastavalla tavalla, se saa levyllä kuin levyllä jalan vispaamaan, kun Unison oli uskomattomasta hienoudestaan huolimatta osin sellainen liian kaunis-sointinen.

Ja tämä sama ilmiö toistuu Regalla lähes levyllä kuin levyllä, genrestä riippumatta, oli levylautasella sitten Stan Getz, Mikko Kuustonen, Sade tai Antonio Vivaldi ja tästä syystä ihan sama mitä sillä laittaa soimaan, se fiilis että nyt kuunnellaan musiikkia, eikä äänitysteknisiä juttuja, se on se The Juttu, jolloin niillä saundien detaljeilla ei enää ole niin väliä, vaikka niitä Regalla kyllä löytyy ja toki tähän vaikuttaa myös synenergia, kun muu oheislaitteisto kaapelointia ja kuuntelutilaa myöden natsaa sopivasti yhdessä.

Joten summa summarum, stagea löytyy jokaisella levyllä nykyään, eikä näin ollen voi kertoa joitain yksittäisiä levyjä :cool:
 
Toto Tambu on äänityksenä poikeuksellisen "korkeatasoinen", mutta juuri siksi se myös ärsyttää. Se poikkeaa liikaa muista levyistäni, juuri soundien osalta. Tambu jotenkin puuduttaa korvani moneksi tunniksi eteenpäin. Laita soimaan mitä tahansa Toton jälken, se kuulostaa jotenkin lattealta. Olen siirtänyt Toton matskun ylituotetun roskan joukkoon, ja soitan sitä vain siloin, kun haluan esitellä settini äänenlaatua vieraille. Ihmiset ovat silloin poikkeuksetta aivan myytyjä äänenlaadusta.
Toto on kyllä tuotannoltaan todella vaihtelevaa musiikkia. Tambu levyllä eroaa selvästi edukseen biisi I will remember joka on tietty radiossa ylisoitettu, mutta toimii laitteiston esittely matskuna. Silloku oli genelec 8361 niin niillä ja se kerta on ainuita kertoja kun joku on kehunut laitteistoni saundia. Tällöin kaverini sanoi että on elämys ja jopa musiikillisesti tosi korkea kokemus. No hänelle oli myöhemmin helppoa myydä nuo 8361! 🤣
 
Miten onkin jäänyt itseltä paitsioon nää veskun musiikit? Paikotellen todella huippu tuotantoa ja järkälemäinen lauluääni! Itseasiassa monet biisit ovat myös erinomaisen hyvää musiikkia mahtavilla saundeilla...
Veskulta löytyy paljon hienoa musiikkia. Sounditkin pääsääntöisesti vakuuttavalla tasolla.
 
Oli pakko kaivaa tää esiin netin syövereistä. Hieno veto, kieltämättä.
Tuossa on hämmästyttävä tila. Lähes semmoinen käsin kosketeltava. Tuossa on kyllä mietitty mikitystä tarkkaan. Huomaa myös, että tuo on täysin kompressoimatonta materiaalia. Alku on jopa häiritsevän hiljaisella ja kun biisi kunnolla nousee, niin koko olkkari säksii ja paukkuu. Hyvä esimerkki siitä mihin digitaalisuudella voi päästä. Tuota kun hetken kuuntelee, niin aika moni muu levy tuntuu melkoisen lattealta ja tasapaksulta.
 
Tuossa on hämmästyttävä tila. Lähes semmoinen käsin kosketeltava. Tuossa on kyllä mietitty mikitystä tarkkaan. Huomaa myös, että tuo on täysin kompressoimatonta materiaalia. Alku on jopa häiritsevän hiljaisella ja kun biisi kunnolla nousee, niin koko olkkari säksii ja paukkuu. Hyvä esimerkki siitä mihin digitaalisuudella voi päästä. Tuota kun hetken kuuntelee, niin aika moni muu levy tuntuu melkoisen lattealta ja tasapaksulta.
Biisit 2,3,4 ja 5 näyttää olevan 44.1 lossless, muut 192. Ainakin Apple Musicissa.
Mitään tajunnanräjäyttävää en tuosta tallenteesta löytänyt.
Hyvä tallenne toki tämäkin. Sitä fiilistä mä en oikein tavoittanu tästä, mut ne onkin henkilökohtaisia juttuja.😊
Ehkä vähän liian ”audiofiili”mulle.
Vertailukohdaksi voi ottaa vaikkapa 1964 Muddy Watersin Folk Singerin. 😉
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jeps, noista edellisistä postauksista löytyi paljon uutta kuten osa noista Loirin jutuista on erittäin hyvin tuotettuja ja musiikkina jopa erittäin hyvää.

Onko kellekään tuttu tämmönen The Aristocrats? Tämä on tosi makeeta musaa, ja taidokkaasti ei ole joka iskua soitettu tukkoon. Tämä tekee mahdollisuuden kuulla enemmän, kun äänimaisema ei oo soitettu tukkoon ja täynnä korostettua kaupallista kihinä diskanttia. Koko tuotanto on erittäin hyvin tuotettua eikä tarvitse silmät kiinni pinnistellä kun stereokuva ja koko stage avautuu rikkauksista pullollaan. Erityisen hyviä levyjä ovat Culture Clash ja tuollainen erikoislevy missä ainakin taustoissa on jonkinlainen orkesteri The Aristocrats With Primuz Chamber Orchestra. Myös aristocrats live levyt on erittäin tasokkaita nautinnollisia kuunneltavia! Kehotan maltillisesti kuuntelemaan jos ei ole entuudestaan tuttua musaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps, noista edellisistä postauksista löytyi paljon uutta kuten osa noista Loirin jutuista on erittäin hyvin tuotettuja ja musiikkina jopa erittäin hyvää.

Onko kellekään tuttu tämmönen The Aristocrats? Tämä on tosi makeeta musaa, ja taidokkaasti ei ole joka iskua soitettu tukkoon. Tämä tekee mahdollisuuden kuulla enemmän, kun äänimaisema ei oo soitettu tukkoon täynnä korostettua kaupallista kihinä diskanttia. Koko tuotanto on erittäin hyvin tuotettua ja ei tarvitse silmät kiinni pinnistellä kun stereokuva ja koko stage avautuu rikkauksista pullollaan. Erityisen hyviä levyjä ovat Culture Clash ja tuollainen erikoislevy missä ainakin taustoissa on jonkinlainen orkesteri The Aristocrats With Primuz Chamber Orchestra. Myös aristocrats live levyt on erittäin tasokkaita nautinnollisia kuunneltavia! Kehotan maltillisesti kuuntelemaan jos et ole koskaan kuunnellut.
Jeps. On kova trio.
Itse tykkään juuri noista livevedoista.
Lokakuussa olisi tarkoitus mennä Tampereelle näiden keikalle.
 
Jeps. On kova trio.
Itse tykkään juuri noista livevedoista.
Lokakuussa olisi tarkoitus mennä Tampereelle näiden keikalle.
Jeps kyllä livelevyt ovat tosiaan myös ihan huippukamaa ja tosiaan itselläkin on liput syksyn keikalle! 😀
 
The Aristocrats on livenä hauska kokemus, levyltä en heidän tilutteluaan oikein jaksa kuunnella.
 
Sellainen mielenkiintoinen huomio, että vaikka olenkin jazz-diggari, niin Miles Davis ei ole koskaan uponnut, päin vastoin, vaikka olenkin koettanut herran tuotantoon tutustua ja täten omistan häneltä muutaman levyn.

Vaan nyt kun uusi vahvistin, niin Rega Elex-r:n tarjoamassa esityksessä on vaan jotain niin rullaavaa tenhovoimaa, että pystyn jopa kuuntelemaan Miles Davisia suu hymyssä.

Hassua sinällään, varsinkin kun edellisen vahvistimeni, Unison Research Unico tarjoili huomattavasti isompaa stagea, jossa ääni levisi koko peräseinälle, niin vasemmalta oikealle, kuin ylhäältä alas ja samaan aikaan myös kaiuttimen eteen ja taakse, jossa mm. livetallenteissa(kin), artistien sijoittuminen esitystilassa oli suhteellisen selkeä bongailla.
Tähän pääle vielä se, että Unisonin alapää oli aavistuksen tymäkämpi kuin Regalla, se toi omanlaisensa lisän tietyillä levyillä, tuohon stage-bongailuun, versus Rega.

Mutta siltikin, kokonaisvaltaisesti Regalla itse musiikillinen anti on jotenkin viihdyttävämpää ja Regan tarjonta on ylhäältä alas asti jotenkin paremmin balanssissa ja dynamiikka parempaa ja koska melko paljastavalla tavalla, se saa levyllä kuin levyllä jalan vispaamaan, kun Unison oli uskomattomasta hienoudestaan huolimatta osin sellainen liian kaunis-sointinen.

Ja tämä sama ilmiö toistuu Regalla lähes levyllä kuin levyllä, genrestä riippumatta, oli levylautasella sitten Stan Getz, Mikko Kuustonen, Sade tai Antonio Vivaldi ja tästä syystä ihan sama mitä sillä laittaa soimaan, se fiilis että nyt kuunnellaan musiikkia, eikä äänitysteknisiä juttuja, se on se The Juttu, jolloin niillä saundien detaljeilla ei enää ole niin väliä, vaikka niitä Regalla kyllä löytyy ja toki tähän vaikuttaa myös synenergia, kun muu oheislaitteisto kaapelointia ja kuuntelutilaa myöden natsaa sopivasti yhdessä.

Joten summa summarum, stagea löytyy jokaisella levyllä nykyään, eikä näin ollen voi kertoa joitain yksittäisiä levyjä :cool:
Tuon olen itsekin havainnut, että setitys ja huone (ainakin) tekevät aika monesta levystä vähintään mukavan kokemuksen. Kiinnostavaa myös kuullessani, että nautintokokemus vain kasvaa joskus kolmannen ja neljännen levyn vaiheilla, ei siis laske. Viidennen levyn jälkeen on kuuntelua n. 5-6 tuntia takana ja lisää menisi, mutta usein täytyy mm. syödä välillä. Se katkaisee flown. Lisäksi voi tulla muita asioita.

Tykkään kuitenkin, että mukava kokemus ei sulje pois teknisiä juttuja. Ihanteeni on ollut hybridisetti, jossa niin kokemus kuin tarkkuus ovat sopivasti tasapainossa. Miellytys liikana ei ole juttuni. Ehkä osaksi koska kuuntelen kuitenkin sähkösoitinmusiikkia aika paljon. "Aggressiiviset" reunat ovat siksi tavallaan tärkeitä, mutta sopivassa määrin.
[--]Tämä on tosi makeeta musaa, ja taidokkaasti ei ole joka iskua soitettu tukkoon. Tämä tekee mahdollisuuden kuulla enemmän, kun äänimaisema ei oo soitettu tukkoon ja täynnä korostettua kaupallista kihinä diskanttia. Koko tuotanto on erittäin hyvin tuotettua eikä tarvitse silmät kiinni pinnistellä kun stereokuva ja koko stage avautuu rikkauksista pullollaan. [--
Jotenkin en tunnista ilmiötä... En toki massahittimusiikkia niin kuuntele, mutta en saa mieleeni oikein yhtäkään kuvauksesi kanssa täsmäävää levyä. Minulla kihinät poistuivat akustiikalla ja paremmalla lähteellä. Moni levy, jonka luulin olleen riipivä, ei sitä sitten ollutkaan.
 
The Aristocrats kyllä hemmetin hienon kuuloinen soundeiltaan, livenä pitäisi kyllä nähdä.

Monesti miettinyt ovatko herrat lainanneet vanhaa koomikkopiireissä kiertävää vitsiä tarkoituksella nimeensä, vai onko käynyt vahinko. Ainakin omalla kohdalla aiheutti kulmien kohotusta kun ensikerran kuulin vakavasti otettavan yhtyeen tuota käyttävän. Oli jäänyt sen elävästi verkkokalvoille Gilbert Gottfriedin tulkinta tuosta klassikosta.

En viitsi kovin pitkiä bänneja foorumille ottaa niin jätän linkin laittamatta. Taitaapi rikkoa suurin piirtein puolia meidän säännöistä. Omalla vastuulla saa hakea, jos tahtoo. Tausta tarinan tuossa on se, että on olemassa joukko tunnettuja vitsejä joita ei voi kertoa yleisön edessä. Tässä yksi niistä. Tavallaanhan tuo toimisi tietoisestikkin orkesterin nimenä.

Sen verran vinkata muuten, jos stand-up komiikka kiinnostaa saman niminen dokumenttielokuva yksi parhaista katsauksista vitsinkerronnan tyyleihin. Taisi taikurikaksikko Penn & Teller olla tuon leffan takana.

Sitten aiheeseen. En mikään Stingin fani ole, mutta sattui valmiille soittolistalle kappaleita levyltä The Last Ship. Sopivalla kalustolla melko "läsnä-oleva" tunnelma soundstagessa. Pienen tilan live-esiintymisen fiilis käsillä. Erikoinen miksaus ja äänitys, mutta omalla tapaansa hieno.
 
Tuon olen itsekin havainnut, että setitys ja huone (ainakin) tekevät aika monesta levystä vähintään mukavan kokemuksen. Kiinnostavaa myös kuullessani, että nautintokokemus vain kasvaa joskus kolmannen ja neljännen levyn vaiheilla, ei siis laske. Viidennen levyn jälkeen on kuuntelua n. 5-6 tuntia takana ja lisää menisi, mutta usein täytyy mm. syödä välillä. Se katkaisee flown. Lisäksi voi tulla muita asioita.

Tykkään kuitenkin, että mukava kokemus ei sulje pois teknisiä juttuja. Ihanteeni on ollut hybridisetti, jossa niin kokemus kuin tarkkuus ovat sopivasti tasapainossa. Miellytys liikana ei ole juttuni. Ehkä osaksi koska kuuntelen kuitenkin sähkösoitinmusiikkia aika paljon. "Aggressiiviset" reunat ovat siksi tavallaan tärkeitä, mutta sopivassa määrin.

Jotenkin en tunnista ilmiötä... En toki massahittimusiikkia niin kuuntele, mutta en saa mieleeni oikein yhtäkään kuvauksesi kanssa täsmäävää levyä. Minulla kihinät poistuivat akustiikalla ja paremmalla lähteellä. Moni levy, jonka luulin olleen riipivä, ei sitä sitten ollutkaan.
Siis en nyt moittinut erityisesti mitään määrättyä musiikkia kihiseväksi. Vaan toin esille yleisen tyylin millä hyvä äänite pilataan. Itsellä suht tarkat kaiuttimet ja ihan ok akustiikka, nii levyjen miksausta ja tuotantoerot on helppoa kuulla. Itsellä useampia kamppeita myös ihan ok kuulokkeet ja kihinä tai huono tuotanto kuuluu näistä useimmissa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis en nyt moittinut erityisesti mitään kihiseväksi. Vaan toin esille yleisen tyylin millä hyvä äänite pilataan. Itsellä suht tarkat kaiuttimet ja ihan ok akustiikka, nii levyjen miksausta ja tuotantoerot on helppoa kuulla
Joo, tuotantoerot kuuluvat kyllä. Mutta vain harvoin, ehkä kerran kuukauteen tms., törmään jotenkin tukkoiseen diskanttiin. Jos sinulla on esimerkkejä niin voisin kokeilla.

Yksi mieleen tuleva pettymys soundipuolella oli Dreamtale-yhtyeen uusin. Yhtä huonoa ääntä en ollut kuullut kuukausiin. Sääli kun musiikki kiinnostavaa.
 
Back
Ylös