MQA - digitaalinen psykoakustinen koodaus

  • Keskustelun aloittaja MPS
  • Aloituspäivämäärä
^Kannattaa katsoa se video. Ensimmäinen in foldaus on hyvä tehdä, mutta sen jälkeiset in foldaukset eivät tuo erityistä hyötyä.

Taitaa itselläkin vaihtua Tidal Qobuziin...
 
Lisään tähän, että harkinnassa on Yamahan päivitys Bluesound Nodeen (kävin juuri kadun toisella puolella Kruunuradiossa juttelemassa asiasta) mutta googlailun perusteella vaikuttaisi siltä että Node (2) ei välttämättä tukisi Qobuzin parasta laatua (kuten ei Yamahakaan tue Tidalin "parasta" laatua). Kun nämä standardit ja formaatit muuttuvat nopeasti, niin ei kiinnostaisi maksaa reilua puolta tonnia tai enemmän tekniikasta, joka vanhenee heti, mieluummin maksan puolitoista tonnia hieman pitkäikäisemmästä tekniikasta.
No ainakin näiden valmistajan sivujen mukaan tukee kyllä sitä Qobuzin parasta laatua.

 
Tää lienee kyllä väärässä ketjussa, mutta Qobuzin tutustumiskuukauden otin itekin aamulla, liitin Qobuz-tilin Nodeen / BlueOS:ään ja valitsin parhaan äänenlaadun.

Soittosofta kyllä näyttää tuon HR-matskun, mutta kun katselee RME:n dacia, niin näyttäis highres-matskullakin, että sisääntuleva tavara ois vaan 44,1. Node on optisella kiinni RME:ssä. En tosin tullut katelleeksi, että mitä laatua kyseiset biisit oikeasti olivat, mutta minusta RME:n pitäs näyttää näytteenottotaajuus oikein.. Joutuu vaan lähteen, niin ei kerkeä tähän hetkeen enempää ihmetteleen.
 
^ Mulla näyttää erillinen dac khzt oikein. Joku juttu sulla nyt on.
 
^ Mulla näyttää erillinen dac khzt oikein. Joku juttu sulla nyt on.
Eipä tuossa varmaan ollu muusta kuin matskusta kiinni. Soittelin jotain Nordic metal -soittolistaa ensitöikseni ja siellä oli HR:ksi merkattua matskua, mutta niiden kohdalla näkyi tosiaan dacissa näytteenottotaajuutena vain 44,1. Nyt otin sit jonkun Best of 192khz -soittolistan, niin täältä kyllä näkyy 192 dacissakin.

P.S en tiedä mitä laatua oli Bodom After Midnightin tää uus sinkkurepäisy, mutta soi kyllä hyvin verrattuna muistikuvaan Deezeristä.
 

Kiitokset tämän jakamisesta. Tähänkin asti olin suhtautunut MQA:han tarpeettomana turhakkeena mutta viimeistään tämä saa boikotoimaan formaattia. Nyt kun Qobuz sopivasti lanseerattiin Suomeen ja vuosimaksullisena on vielä 5e/kk halvempi kuin Tidal niin ei liene epäselvää kumpi näistä tulee valittua. Joskin olen selvinnyt tähän asti hyvin pelkän Spotifyn kanssa ja kotona kuunnellut aina omaa kirjastoa ja ostanut sitten haluamani levyt FLAC-muodossa Bandcampista, Boomkatista ja vastaavista palveluista. Spotify on valitettavasti edelleen täysin ylivoimainen käyttöliittymänsä, suositustensa ja etenkin Carplay-appin toimivuuden osalta (tätä käytän eniten Spotifyn kanssa).
 
P.S en tiedä mitä laatua oli Bodom After Midnightin tää uus sinkkurepäisy, mutta soi kyllä hyvin verrattuna muistikuvaan Deezeristä.
Joku Roonin käyttäjä voi tsekata. Jos blueos väittää että HD ja dac sanoo että 44.1. Luultavasti tosiaan 24bittinen 44.1. -Olen paljon ostanut musaa Bandcampista ja huomannut että silloin tällöin bändien sinne laittamat flacit ovat 24/44.1. Ja näkyy nasilta Blueossin kautta "HD" leimalla. (Eli luultavasti se paras studiomasteri mitä bändiltä löytyy. Varmaan läheskään kaikki eivät vieläkään käytä 96 khziä.)
 
Joku Roonin käyttäjä voi tsekata. Jos blueos väittää että HD ja dac sanoo että 44.1. Luultavasti tosiaan 24bittinen 44.1. -Olen paljon ostanut musaa Bandcampista ja huomannut että silloin tällöin bändien sinne laittamat flacit ovat 24/44.1. Ja näkyy nasilta Blueossin kautta "HD" leimalla. (Eli luultavasti se paras studiomasteri mitä bändiltä löytyy. Varmaan läheskään kaikki eivät vieläkään käytä 96 khziä.)
Joo. Mitä oon esim. Highresaudion katalogia selaillut, niin onhan tuota matskua vaikka millä bittisyvyyksillä ja näytteenottotaajuudella.

Varmaan sit jotain tuollasta oli Bodom After Midnight, kai tuon jostain kaivaakin tarkistaakseen. Hyvältä kuulosti yhtä kaikki. Epäilin vaan aluksi, että onko jossain joku asetus persiillään :)
 
Aika paljon on ääni muuttunut kellossa yhden videon myötä.
Ajan henki. Faktaksi käy mikä vaan, kunhan asia esitetään riittävän vakuuttavasti ;)

Ei niin, että tämä MQA olisi mielestäni millään tavalla järjellinen formaatti, riippumatta siitä ovatko videon havainnot totta vai tarua... Hyvä vaan jos saadaan tuo paskio pois markkinoilta. Yhtään säällistä rautatason DRM-toteutusta ei oikein itselleni vielä ole tullut vastaan...
 
Ajan henki. Faktaksi käy mikä vaan, kunhan asia esitetään riittävän vakuuttavasti ;)

Ei niin, että tämä MQA olisi mielestäni millään tavalla järjellinen formaatti, riippumatta siitä ovatko videon havainnot totta vai tarua... Hyvä vaan jos saadaan tuo paskio pois markkinoilta. Yhtään säällistä rautatason DRM-toteutusta ei oikein itselleni vielä ole tullut vastaan...
Se mitä olen MQA-tarinaa seurannut, niin valmistaja itse ei ole suostunut avaamaan teknologiaa tarkemmin, vaan yhteisö on pyrkinyt tekemään sen kiertoteitse. Selville on saatu se, että valmistajan lupaukset eivät näytä pitävän paikkaansa. Nyt sitten tämä videon tekijä onnistui ujuttamaan mittaussignaaleita musiikkikappaleena MQA-enkoodauksen läpi ja julkaistuna Tidaliin. Koska hänellä on alkuperäinen signaali ja Tidalin MQA-versio, niin analysointi onnistuu hyvin. Valitettavasti MQA vaati raitojen poiston Tidalista, joten näitä tuloksia ei voida verifioida kolmansien osapuolien toimesta.

Tämä video oli enemmänkin vahvistus aikaisemmille analyyseille, joten se ei varsinaisesti ole mullistava muuten kuin tarkempien mittausten osalta. Suurempi ongelma on se, että MQA pyrkii aktiviisesti pitämään sumuverhoa yllä teknologiansa suhteen.

HDCP on suhteellisen toimiva DRM. Ainakaan se ei aiheuta loppukäyttäjille harmia (paitsi ettei monikanavaääntä saada digitaalisena ulos AV-prosessorilta kenelekeille).
 
Se mitä olen MQA-tarinaa seurannut, niin valmistaja itse ei ole suostunut avaamaan teknologiaa tarkemmin, vaan yhteisö on pyrkinyt tekemään sen kiertoteitse. Selville on saatu se, että valmistajan lupaukset eivät näytä pitävän paikkaansa. Nyt sitten tämä videon tekijä onnistui ujuttamaan mittaussignaaleita musiikkikappaleena MQA-enkoodauksen läpi ja julkaistuna Tidaliin. Koska hänellä on alkuperäinen signaali ja Tidalin MQA-versio, niin analysointi onnistuu hyvin. Valitettavasti MQA vaati raitojen poiston Tidalista, joten näitä tuloksia ei voida verifioida kolmansien osapuolien toimesta.

Tämä video oli enemmänkin vahvistus aikaisemmille analyyseille, joten se ei varsinaisesti ole mullistava muuten kuin tarkempien mittausten osalta. Suurempi ongelma on se, että MQA pyrkii aktiviisesti pitämään sumuverhoa yllä teknologiansa suhteen.
Joo siis tarkoitus ei ollut mitenkään väheksyä videon ansioita, vaan pikemminkin kommentoida ihmisten tuuliviirimäistä käytöstä. Itselleni on ollut melko selvää alusta asti, että ilmassa on pirusti savua mutta aika vähän tulta. Kuten aiemminkin totesin, niin se kaikki mitä MQA:sta on selvinnyt ei sinällään ole itselleni mitenkään yllätyksellistä. Kyseessähän on loppujenlopuksi ainoastaan hieman eteenpäin kehitetty HDCD formaatti.

En kuitenkaan usko että kovinkaan moni on kauhean syvällisesti perehtynyt MQA:n sielunelämään, vaan päätökset tehdään nopeasti yhteen lähteeseen nojaten, joka tuntuu olevan ajan henki. Kommenttini oli siis liittyi enemmän ihmisten käytökseen yleisellä tasolla.

HDCP on suhteellisen toimiva DRM. Ainakaan se ei aiheuta loppukäyttäjille harmia (paitsi ettei monikanavaääntä saada digitaalisena ulos AV-prosessorilta kenelekeille).
Ymmärtääkseni ilmaisit juuri varsin harmillisen lieveilmiön genelecien omistajille... Alaan on pesiytynyt sellainen kummallinen käsite, että kaikki kopioitu materiaali on pois taseesta, joka on tietysti ihan naurettava ajatus, joka ei juuri päivänvaloa kestä. Siitä huolimatta materiaalista maksaneiden ihmisten elämää vaikeutetaan tavoilla, joka on paikkapaikoin suorastaan pöyristyttävää.
 
Ymmärtääkseni ilmaisit juuri varsin harmillisen lieveilmiön genelecien omistajille... Alaan on pesiytynyt sellainen kummallinen käsite, että kaikki kopioitu materiaali on pois taseesta, joka on tietysti ihan naurettava ajatus, joka ei juuri päivänvaloa kestä. Siitä huolimatta materiaalista maksaneiden ihmisten elämää vaikeutetaan tavoilla, joka on paikkapaikoin suorastaan pöyristyttävää.
Näinhän se on. Pahimpana videopuolella näen Blu-ray -levyjen internetin kautta tehdyt varmennukset, joilla vanha kokoelmassa oleva fyysinen levy saattaa muuttua käyttökelvottomaksi. DVD:t toimivat siinä missä CD-levyt, mutta BD-levyissä voi olla sellaisia, jotka eivät enää toimi kun soitin yrittää hakea netistä serveriä, joka ei enää ole pystyssä. Minusta tuo on totaalinen fyysisen formaatin romutus.
 
Asiaa on vaikeuttanut alan kansainvälisen median vahva tuki MQA:lle. Itse asiassa en heti muista, mikä muu alan julkaisu Hifimaailman ohella olisi suhtautunut aiheeseen kriittisesti ja lisää infoa toivoen. Olen myös keskustellut asiasta suuren maailman kollegoiden kanssa ja jokainen on asettanut aihetta koskevat sanansa hyvin varovasti. Ymmärrettävää, kun huomioi aiheen taustalla olevan volyymin.
 
Jos kahdesta palvelusta pitää valita parempi ja ne vaihtoehdot ovat olleet Spotfiy ja Tidal, on jälkimmäinen helppo valita äänenlaadun kannalta. Onhan se selkeä harppaus äänenlaadussa eteenpäin yleisesti ottaen. Heti kun tuli Tidalille vaihtoehto, on uudempi helpompi valita, koska äänenlaatu on jälleen tässä tapauksessa selkeä harppaus eteenpäin (tai paluu normaalimpaan ja luonnnollisemman kuuloiseen soundiin). Tuuliviirimäistä käytöstä en omalla kohdallani pysty havaitsemaan tässä yhteydessä havaitsemaan ja painoarvo on täysin äänenlaatuun perustuva. Käytin Spotifyä yli 10 vuotta ennen Tidalia. Tidal on soinut suunnilleen 4 vuotta. Aina on vähän ihmetyttänyt koko MQA-hössötys, että onko tämä oikeasti the juttu vai ei, perustuen omiin kuulohavaintoihin ja tietoon siitä, että pitäisi satsata vielä erillisiin laitteistoihin, jotka pystyisivät kaivamaan "kaiken" esille.

Ihan vain omia kokemuksia aiheesta. Jotenkin tuli hyvään saumaan tämä Qobuz hankittua ja jatkaa sillä eteenpäin.
 
Juuri näin, selkeä jatkumo äänenlaatu edellä eteneville Spotify->Tidal->Qobuz. Nyt kun Qobuz on Suomessa saatavilla ja tarjoaa häiviöttömästi pakattua hires ääntä niin se edustaa parasta saatavilla olevaa äänenlaatua. Paljonko on sitten eroa Tidalin Mastereihin onkin eri juttu. Ainakin niille käyttäjille joilta MQA-tuki puuttuu tai jää vajaaksi on valinta helppo.
 
Tosin varjoja on olemassa, sillä MQA on löytänyt tiensä myös Qobuziin (kiitos kanssaharrastajan huomion):

 
Asiaa on vaikeuttanut alan kansainvälisen median vahva tuki MQA:lle. Itse asiassa en heti muista, mikä muu alan julkaisu Hifimaailman ohella olisi suhtautunut aiheeseen kriittisesti ja lisää infoa toivoen. Olen myös keskustellut asiasta suuren maailman kollegoiden kanssa ja jokainen on asettanut aihetta koskevat sanansa hyvin varovasti. Ymmärrettävää, kun huomioi aiheen taustalla olevan volyymin.
Jep ja kun harrastajat (= tulonlähde) aika nopeasti ovat valmiita ripustamaan vääräuskoiset ristille roikkumaan (kuten moni tämänkin foorumin ketju osoittaa), niin keskiverron hifivalmistajan kannattaa pääosin tarjota sitä mitä massat haluavat ostaa, riippumatta siitä onko taustalla mitään näyttöä paremmuudesta tai teknisen ratkaisun ylivertaisuudesta. Suoraselkäiset hifivalmistajat tuntuvat olevan sukupuuttoon kuoleva laji, koska busineksena se ei vaan kannata. Ne ketkä oikeasti tekevät paljon tutkimusta psykoakustiikasta ja absoluuttisesta äänenlaadusta tuntuvat keskittyvän enemmän sitten valtavirtakuluttajiin, joihin erinäiset MQA-nahistelut eivät juuri vaikuta.
 
Joo, mqa ei ole enää "vaihtoehto" vaan joissain tapauksissa ainoa mitä on... CD-levyjä saa kuulemma nyt halvalla...
 
Asiaa on vaikeuttanut alan kansainvälisen median vahva tuki MQA:lle. Itse asiassa en heti muista, mikä muu alan julkaisu Hifimaailman ohella olisi suhtautunut aiheeseen kriittisesti ja lisää infoa toivoen. Olen myös keskustellut asiasta suuren maailman kollegoiden kanssa ja jokainen on asettanut aihetta koskevat sanansa hyvin varovasti. Ymmärrettävää, kun huomioi aiheen taustalla olevan volyymin.
Hatunnosto kyllä sinulle, että aika sitkeästi jaksoit MQA:sta tuolla digipuolella varoitella. Vaikka siihen uskomaan haluavilta tulikin vastakommentteja ihan harrastajiltakin. Onneksi toiset jaksavat asioita kaivella, niin asiat muuttuvatkin (mahdollisesti).

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla
 
Back
Ylös