Mittaustekniikoista kotikonstein

punssi sanoi:
Jos tuo mittaaminen kiinnostaa enemmälti,suosittelen Artan mittaboksin rakentamista.Se on suht simppeli toimenpide ja osat koteloineen maksaa noin 20€.Mittaaminen helpottuu kun kytkintä painamalla voi mitata impedanssinkin.

1/1 tasoitus peittää myös yllättävn paljon tietoa alleen joten kannattaa tehdä kompromisseja senkin suhteen.1/6 on jo parempi.
Yksi vaihtoehto on mitata basso-osa suhteellisen läheltä (20-50cm) ja yhdistää se sitten kauempaa aikaikkunalla tehtyyn mittaukseen.Bassolle voisi ylärajan pitää 200-400Hz.Näinollen mittauksesta tulisi todenmukaisempi.Toinen vaihtoehto on tehdä vaikka kolmelta eri etäisyydeltä tehtyä mittausta ja yhdistää nämäkin.Kaikki tehdyt mittaukset tulee kuitenkin osata yhdistää oikeissa teho ja vaihesuhteissa toisiinsa joten väistämättä virhemarginaali voi kasvaa.

Minä aloitan aina niin että otan muutaman "yleismittauksen" parissa sopivassa paikassa noin metristä,kahdesta mutta kuitenkin kuuntelusektorissa, ja alan sen jälkeen tarkentaa mittauksia.Näinollen, kokoajan pysyy oikeanlainen tilannekuva päällä.
Kun kaksitietä lähtee mittaamaan,kannattaa ottaa raakavasteet molemmista elementeistä erikseen.Lykkäät tuloksen aina mitattuasi overlay lehdykältä muistiin.Vaihe myös.

Kuvasta kommentoin sen verran että hämmästyttävän hyvältä näyttää näin ensalkuun.1/1 ei kyllä anna oikeaa kuvaa eikä mittauspistekään ja todenmukaisempi kuvaaja piirtyykin kuuntelupaikalla ilman tasureita tai vaihtoehtoisesti 1/6-1/24.Ja jos vielä suorittaa vaikkapa 5 mittausta suurinpiirtein niillä paikkeilla missä pää pyörii kuuntelupaikalla ehkä noin 20-50cm per suunta(vasemmalle,oikealle,ylös, alas)ja laskee näistä keskiarvon saa todenmukaisemman kuvan taajuustasapainosta.Keskiarvo ei ole pakollinen mutta joskus mittamikin siirtäminen saa ihme venkoilua aikaan.

Mutta mittailehan ihmeessä enemmän.Torven tuloksista olen erityisesti kiinnostunut.

EDIT:Elementin impedanssi kannattaa aina itse mitata sillä aina valmistajan ilmottama ja oma ei korreloi keskenään.

Onhan se hyvä koska on korvakuulolta tehty! :D

Tässä sama 1/6 jaolla: (ihan kuin Manner opettelisi nimeään kirjoittamaan!)
index.php


Driverin valmistaja ilmoittaa tällaisen: (en tiedä minkalainen torvi on kyseessä)

index.php




Niin muuten, mikrofoni oli tuossa hyvin lähellä korvan paikkaa sohvalla, jos istuisi hyvin suorana ja pää takana. Mikki oli siis vähän sohvan takana! Matkaa kaiuttimeen 2,6 metriä.


Täytyypä ihmetellä seuraavaksi impedanssinkin mittausta.


[ylläpito on poistanut liitteen]
 
No niin ,hyvältähän se näyttää.Kohtalasien rajusti yläpäätä kohden laskeva taajuusbalanssi on ilmeisesti tietoisesti valittu vai onko mittaus tehty kohtisuoraan?Ei sillä että siinä vikaa olisi.
Seuraavaksi voisit mittailla lähivasteita eli pelkkää bassoelementtiä noin puolen metrin päästä ja kartion juuresta.Tuolla tapaa saa aavistuksen tarkemman tuloksen bassopäästä ilman että huone sitä sotkee.

Mikäs oli baffelin koko?
 
Paneeli on jotain 70 cm leveä mutta siinä on jatko toisessa laidassa ollut nyt. Lisäksi olen nyt pitänyt vahvistimesta Low Boost kytkintä asennossa 70Hz.

Mitä asioita seuraavista voi tulkita? Burst Decay ja Cumulative Spectral Decay.

index.php

index.php





[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Jakosuodin on kehittynyt uuteen versioon. :)

Tässä ensin bassosta vaste ilman suodinta.

index.php


Bassossa on nyt 15mH kela. (Vasta yksinkertaisesti mitattu huonevaste, kuten edelläkin. Sisustuskin pöytineen osin edessä on edelleen miten on.)

index.php



Torvessa on vaimennospiiri R1=5,6 R2=3,9ohm. Lisäksi laskevan vasteen korjaus C=4,7uF R=6,8ohm. Sarjakonkka C=15uF.

index.php



Yhteismittaus näyttää tältä.

index.php







[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Tässä alempana tuo edellinen ja sen päällä mittaus kun torvea siirsin 10cm lähemmäs (tötterö ulos paneelista 15cm) ja mikrofonia 20 cm sivulle päin.

index.php



Burst Decay muuttui näin. Päällä uusi.

index.php




[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Vinkki: Näyttökaappaukset kannattaa tallettaa gif-tiedostoiksi, jotta eivät kuluttaisi noin helkatisti levytilaa ja latautuisivat nopeammin. Säästö noin 85%.
 
Kyllä tuossa näyttäisi vielä olevan säätämistä ainakin meikäläisen näkökulmasta.
Jakoa tehtäessä kannattaa panostaa myös siihen ikkunointiin kun käyriä tarkastelee.Kun siihen on nyt mahdollisuus.
Pelkästään huonevasteella ei säätöpuuhaan kannata ryhtyä.
 
kekexx sanoi:
1,5mH?

Bassolle kannattaa harkita jyrkempää suodinta, ettei se räi rumaksi torven siistiä vastetta.

Painovirhe juu, 1,5mH. Alkuun oli 3,7mH, sitten 2,2. Ja 1,5mH jo näyttää laskevan ainakin 400 hertsistä alkaen tyhmästi. Jyrkempää suodinta mietin jo tänään ja kysymys kuuluu, kuinka se tehdään niin että vaiheet huomioidaan hyvin. Pitääkö laittaa samanlainen torveen silloin?


punssi sanoi:
Kyllä tuossa näyttäisi vielä olevan säätämistä ainakin meikäläisen näkökulmasta.
Jakoa tehtäessä kannattaa panostaa myös siihen ikkunointiin kun käyriä tarkastelee.Kun siihen on nyt mahdollisuus.
Pelkästään huonevasteella ei säätöpuuhaan kannata ryhtyä.

Aivan, mutta tämän verran kannatti ryhtyä, että sai soimaan. Ja hyvältä kuulostaa. Yhtä hyvältä kuin täysin smoothed käyrä näyttää. Se että bassoa on noin paljon, johtuu yksinkertaisesti siitä, että ne ovat herkulliset. Tuo on juuri niin kuin pitää näissä olla. Kokeilkaapa samaa, niin basson laatu punnitaan! ;) Samaa ehdottelin Pirkalle, kun pikaisesti kuulin Audio-Nirvanaa - elementti oli liian lähellä baffelin reunaa tai ainakin baffelissa ennen olleen diskantin reikä pitäisi tukkia. Säätöä, kokeilua, jotta suuren elementin parhaat ominaisuudet tulevat esiin.

index.php


Laskevan vasteen korjaus onnistui hyvin ja kuulostaa hyvältä. Siihen voi harkita ja kokeilla vielä kelaa, jolla saisi torven lähtemään alempaa. Alhaisessa pienen torven jakotaajuudessa on omat rajoituksensa, mitä käsitellään tästä jutusta alkaen: http://www.hifimaailma.fi/foorumi/viewtopic.php?p=33407&highlight=#33407

Ikkunoinnilla tarkoitat kai sitä, mitä edellä opastit - että esimerkiksi alinta bassoa mitataan erikseen lähempää? Tässä riittää uutta opeteltavaa ja aikaa tälle ei tunnu olevan kuin kerran pari viikossa pari tuntia. Pikku hiljaa.

Tuskinpa tulen paljoa enää mittailemaan ja säätämään, ennen kuin seuraava versio bassoelementille on valmis. Se on joko toisenlainen baffeli tai Jensen-pönttö. Kumpaan nyt ensin inspiroidun. Tai ehkä pikaisin kokeilu tulee olemaan Supravox Pavillon -torvi tuohon suotimeen.

Ennen uusia mittauksia pitäisi myös katsoa miten saan mikrofonin tiedot annettua Artalle. Ja myös looppi kiinni äänikorttiin kun nyt on piuhakin siihen.



[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Ikkunoinnilla meinasin sitä että rajaat heijastukset pois eli käytänössä huoneen vaikutuksen.Suotimien "muotoilu" näin onnistuu paljon helpommin, kun ei heijastuksia ole sotkemassa "todellisia" tuloksia.
Ohessa omia pikaisesti väsättyjä esimerkkejä.
Besselvaste.png


Besselsuotimet.png
 
Poimin kuvistasi (300-400kt PNG) ominaisuuslehdeltä osoitteen ja siirsin sen selaimeen. Sitten näin lukea että mitattu metrin päästä. Sehän tietenkin rajaa huonetta pois, mutta selitätkö mitä tarkoitat ikkunoilla, jotka rajaavat heijastukset pois? Hyvin lyhyttä aikaa, ettei heijastukset ehdi mukaan?
 
Impulssi.png

Rajaimet ja impulssin varmaan jo kuvista ymmärrätkin.Rinkuloidut kertoo pääasiallista heijastuksista jotka tulevat siis läheisistä pinnoista muutaman millisekunnin perästä impulsista.Jotka ovat tietenkin pääsyyllinen vasteiden hillitömiin "kiharointiin".
 
K J Manner sanoi:
(300-400kt PNG)

[OT]
Heti ensimmäinen tallennus png-muotoon, tai käy niin että tiedoston koko kasvaa esim. 15-kertaiseksi. Jos on ollut jpg:nä mikrosekunninkin, on myös jätettävä jpg:ksi ettei koko kasva.
[/OT]
 
punssi sanoi:
Rajaimet ja impulssin varmaan jo kuvista ymmärrätkin.Rinkuloidut kertoo pääasiallista heijastuksista jotka tulevat siis läheisistä pinnoista muutaman millisekunnin perästä impulsista.Jotka ovat tietenkin pääsyyllinen vasteiden hillitömiin "kiharointiin".

No selkis. Tuo rajaus vaikuttaa siis kaikkiin kuviin mittauksessa. Ehkäpä paneelini on kuitenkin se väriläiskä tässä suuresti. Pitääpä tutkia asiaa, mutta aika kummallisia ja outoja vaihteleviakin impulsseja olen muutamia tähän mennessä nähnyt:


index.php


Miten ikkunoida tällaista?
Eikö ole aika outoja?
Miten ennen impulssia tulee jo jotakin?

index.php



( Tuli vain tallennettua nämäkin jossain vaiheessa. Taajuusvasteet taisivat olla kaikki edellä pitkin aikaikkunoin.)


Muistan että välillä tuli sellainenkin, missä tuo varsinainen impulssi lähti lähinnä vain ylös. ??? Siis se ei tippunut sieltä juurikaan takaisin akselin alapuolelle!




[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Kannattaa muistaa että olet tietokoneen kanssa tekemisessä. :D
Jos impulssi vaihtaa millisekuntitolkulla paikkaa,on syytä tarkistaa koko mittausketju jos mittausasetelma eli mikin ja baffelin paikka ei muutu.
Piuhat voi vaikuttaa erityisesti.Minulla on aina ollut ongelmia halpis XLR piuhoilla Artan kanssa mutta toisinaan myös itse äänikortin kanssa.Vuosia sitten käyttämäni integroitu äänipiiri teki mittauksista hermoja raastavaa.Aina kun winukka touhusi jotain taustalla se vaikutti tuloksiin.Mikäli välissä on miksereitä tai muita mikin esivahvistimia,nekin vaikuttaa ketjuun.Äänikortin asetuksiakin voi tarkistaa.

Äänenvoimakkuus vaikuttaa myös jonkin verran.Ulkoiset häiriötekijät vaikuttaa myös.Joten jos mittaat hiljaisella,kaikenlainen härötys tuloksiin on mahdollista.Myös baffeli ja torven materiaalit voivat herätä jotka muuttaa impulssin muotoa.
Itse mittaan noin 65-80dB:tasoilla, jolloin päivästä ja tilanteesta riippuen kohinasuhteeksi jää 30-40dB jonka pitäisi riittää.Arta ei kuitenkaan ole ihan Plug'n play softa sanan varsinaisessa merkityksessä, joten jonkun verran joutuu "personoimaan"eli säätämään.
Myös jokainen käyttämäsi signaali on erilainen aaltomuodoltaan.

Itsellä on niin että, mittauksia suorittaessa, Anyseen USB digikortti ei saa olla päällä tai se ääni "vuotaa" esim MLS-kohinalla tehtyyn mittaukseen. :)

Tuo ensimmäinen piikki ennen suurempaa (impulssi) piikkiä on signaali sen jälkeen on mikrofonin taltioima kaiuttimen ääni ja loput diffraktioita.Oletko myös huomannut skaalatessasi signaalia,sen ulkonäkö muuttuu myös hieman.


Muistan että välillä tuli sellainenkin, missä tuo varsinainen impulssi lähti lähinnä vain ylös. Huh? Siis se ei tippunut sieltä juurikaan takaisin akselin alapuolelle!
Napaisuus vaikuttaa tähän.
 
Miten Qtc mitataan kotikonstein? Haluaisin säätää suljetun kotelon Qtc arvon kohdalleen muuttamalla vaimennusaineen määrää.
 
DIA sanoi:
Miten Qtc mitataan kotikonstein? Haluaisin säätää suljetun kotelon Qtc arvon kohdalleen muuttamalla vaimennusaineen määrää.

Vissiin tuommoisilla ohjeilla saattaisi onnistua?

http://sound.westhost.com/tsp.htm

Edittiä. Niin juu ja eikös esim. Winisd:llä saa sitten mitoitettua sitä koteloa/vaimennusaineen määrää, jahka on nuo T/S - parametrit hanskassa?
 
DIA sanoi:
Miten Qtc mitataan kotikonstein? Haluaisin säätää suljetun kotelon Qtc arvon kohdalleen muuttamalla vaimennusaineen määrää.

Perjantaiaivoilla ei pysty parempaan: Qtc.xls
Ei ole varmasti paras tapa, eikä kovin tarkkakaan jos Qtc menee yli 0.71.
 
Back
Ylös