Mikä PA laitteissa on vikana?

Nonii jeps. Nyt on vuosi takana yamaha dzr315d kanssa ja ei voi kuin olla tyytyväinen! Tosiaan kohina on pienentynyt koska kaiuttimissa on lisä sisään meno ja digi inputin gaini alkuperäisesti täysillä. Valikosta nämä jutut mitä ei tarvitse voi poistaa kokonaan käytöstä. Tässä taannoin kämpässä kävi vierailulla genelec 1238 ja meitä oli 3 kuunteliaa joista yks oli 1238 omistaja. Melko nopeasti saatiin glm ja rewin avulla genelecin vasteet tosi nätiksi ja integroitumaan myös subbareihin. Ensin testattiin kajareita subbareiden kanssa ja silleen, että subbarit lähti toistamaan 35hz/18db tuo oli molemmille sama. Sitten kajareiden omilla equilla korjattiin tuota alimman jakotaajuuden kohtaa ja kajareiden alapäätä ei siis ollenkaan leikattu. Tuon jälkeen kokeiltiin kajareita ilman subbareita ja poistettiin molemmista ne jakotaajuuden liepeillä olleet equtukset.

Ensimmäisessä testissä kiinnitettiin välittömästi huomiota yamahan todella skarppiin ja konkreettiseen stereokuvaan ja yleissaundiin, sitten huomattiin että iskevyys ja basarin nopeus sekä basson tunne oli yamahassa ihan omassa luokassaan! Kovemmalla kuunneltaessa alkoi geneleceissä valot vilkahdella ja sillo huomattiin tuon tyypillisen seasin diskantin rajat joka oli selvää räikeyttä/ riipivyyttä vaikka vilkkuminen ei vielä sinällään vaikuttanut saundiin. Tuohon volumeen jätettiin kuuntelu voimakkuus! Tässä tilanteessa tuntui että yamaha kävi vasta puolella teholla ja kuulosti luvattoman rennolta ja inspiroivalta.

Kuuntelu ilman subbareita oli vieläkin paljastavempaa, genelec ei varsinaisesti missään vaiheessa hävinnyt eikä kyennyt sitomaan kuunteliaa keskelle tapahtumia. Myöskin kovalla kuunneltaessa reflexi putket hieman pöhähtelivät. Itse ajattelin että tässä ilman subbaria kuunneltaessa yamahasta jäisi bassot pois, mutta kyllä tuo basso ulottui yllättävän alas jopa ihan identtisesti genelecin kanssa tämä oli itselleni yllätys, koska yamahat ovat olleet pelkästään subbareiden kanssa.

Mitä tulee kaiuttimien ulkonäköön, nii suoraan edestä katsottuna yamaha on siistimpi koska ei ole mitään näkyviä elementtejä! Sivuista katsottuna tasainen genelecin maali pinta on kotona ihan nätti, kun yamahassa on paksu röpelöinen polyuretaani pinnoite. Tuo yamahan polyuretaani käsittely on pintakäsittelynä kyllä parempi kuin genelecin hieman epätasaisesti maalattu ruiskumaalaus.

Kokonaisuutena näistä paremmin soi yamaha ja etenkin keskialue ja yläpää sekä stereokuva olivat suvereenit. Basso toistoltaan molemmat olivat yllättävän hyviä vaikka tässäkin yamaha saattoi mennä hieman alemmaksi tai ainakin basso oli terävempää. Se miksi maailmalla tätä ei tiedetä koska pa kajareihin suhtaudutaan asenteellisesti sekä kellekään ei ole tullut mieleen tehdä tämmöstä yhteis vertailua!

Ainii ja molemmat olivat sovitettu tähän tilaan kaiuttimien omalla tekniikalla ja tarvittaessa tehty vain pieniä korjauksia käsipelillä (genelec)

Musiikista vielä sen verran, että molemmilla heikosti tuotettu paljon kompressoitu musa kuulosti hirveeltä sekä hyvin tuotettu musa oli palkitsevaa. Molemmilla kuuli yhtä selvästi tuotannolliset ja laadulliset jutut eikä kumpainenkaan pystynyt ihmeisiin jos musa oli huonon kuuloista. Sähköisessä musiikissa stereo ja 3d efektien kuuluvuus ja se mitä tuotanto on hakenut tuli yamahassa todella hyvin selville. Tuo koko homma korostui entisestään yamahan eduksi noilla sähköisellä musiikilla, elokuvilla ja synteettisillä dynaamisilla jutuilla.

Itelle tuo stereokuva, intensiivisyys ja aineettomuus (kaiuttimen häviäminen) tuntuu olevan aika tärkeää joten en ole tässä suhteessa kovin hyvä esittämään kovin tarkkaa kokonais arviota molemmista kaiuttimista. Itselle tuntuu että ihan yhtä tärkeää kuin ääni konsanaan on stereokuva ja kaiuttimen kyky välittää äänitteen tilantuntua!

Jos ajatellaan näiden parihintaa nii genelecit maksaa 14000e/ pari ja yamaha maksaa 3400e pari. Yamahassa on paljon potentiaalia ja mekaaninen toteutus on todella tarkoituksen mukainen ja käytännöllinen eikä ole yhtään geneleciä rumempi jopa ehkä siistimpikin. Jos yamaha olisi ollut paljon huonompi kuin 1238, nii hintaisekseen se olisi silti suvereeni!
 
Viimeksi muokattu:
Joo oho hinta on näköjään noussu noinkin paljon. Sillo vuos sitten maksoi 1650e/kpl
 
Viimeksi muokattu:
Noissa pa tuotteissa on aika yksi ulotteinen jumputus saundi (se hiton yksinkertainen saundirakenne) . Ei niitä kuunapäivänä voi verrata hifi nautiskelijan elämys fiilis käyttöön, Eh hei.. ja Hoh..Hoi. Ja huokaus.
Jos teini saundi miellyttää niin on sillä toki jumputtamiseen ihan kivat hetket väkevien juomien seurassa ajoittain, yhdet jos toiset vuoden jos jaksaa edes niitä kuunnella siis säännöllisesti niinkuin normi hifistikin kotona kuuntelee kaikki omiaan. Mutta hifi/high teck musiikin ja musiikin laadun referenssi tarkkailuun nämä eivät toden totta sovellu ollenkaan. Sitäpaitsi onko nämä pa-tuotteet soveltuvia edes olohuone käyttöön missään muodossa ellei lentokone hallia omista ?

Epäilen.. buustaa niin paljon bassoa että vyöryy kaiken normaali kuuntelun yli. Kiitos mutta ei genelecin tappajiksi tai edes verrannollisiksi tuotteiksi kuin vain mölymäärällä saadaan etumatkaa vain.
 
Yamaha näyttää maksavan 4000-4400€ pari. Missä sitä myydään 3400€?
Nii jos miettii tätä yamahaa nii ei näykään ole enää kovin halvat vaikka suorituskykyä ja ominaisuuksia löytyy. Näähän on jossain viidakossa tehdyt vaneri koteloon ja sisällä muutaman satasen vahvarit ja jonkusen kympin elementit. Tolla 4400e sais osteltua erilliset vahvarit, tunnetun merkin elementit ja siihen autokäyttöön tarkoitettu prossa https://stylensound.fi/tuote/arc-audio-ps8-pro-dsp/ tolla saa volan helposti kuuntelupaikalle vaikka ajetaankin digitaalisesti, sekä mahkut rakentaa hyvä automaattinen päätteiden sammutus jne.

Itellä on tossa olkkarin seinän takana konetilan jonne tulisi ne tuulettimilla varustetut pa päätteet ja lyhyillä kaapeleilla tuo prossu, singaali siihen menis optisena. Tämmösissä systeemeissä kotelon teko on kyllä se vaikein juttu.
 
Noissa pa tuotteissa on aika yksi ulotteinen jumputus saundi (se hiton yksinkertainen saundirakenne) . Ei niitä kuunapäivänä voi verrata hifi nautiskelijan elämys fiilis käyttöön, Eh hei.. ja Hoh..Hoi. Ja huokaus.
Jos teini saundi miellyttää niin on sillä toki jumputtamiseen ihan kivat hetket väkevien juomien seurassa ajoittain, yhdet jos toiset vuoden jos jaksaa edes niitä kuunnella siis säännöllisesti niinkuin normi hifistikin kotona kuuntelee kaikki omiaan. Mutta hifi/high teck musiikin ja musiikin laadun referenssi tarkkailuun nämä eivät toden totta sovellu ollenkaan. Sitäpaitsi onko nämä pa-tuotteet soveltuvia edes olohuone käyttöön missään muodossa ellei lentokone hallia omista ?

Epäilen.. buustaa niin paljon bassoa että vyöryy kaiken normaali kuuntelun yli. Kiitos mutta ei genelecin tappajiksi tai edes verrannollisiksi tuotteiksi kuin vain mölymäärällä saadaan etumatkaa vain.
Eiku just ihan päin vastoin! Saundi on hyvinkin skarppi ja neutraali! Tosiaan tolla 1238 ei juurikaan ollut jakoja ja sen saundi oli oli enempikin pyöreä ja jumputtava! Täällä kämpässä on yleensä jopa bassoköyhää vaikka on nuo svs bp16ultrat. Jos katsot molempien 1238 ja näiden yamaha dzr315d specsejä niin basso on hyvinkin samalla tasolla, eli monitorimainen! Tässäkin on ihan alapäätä vaimennettu ja equtettu huonemoodien suhteen silleenku vaikka glm tekee! Tässä ei tosiaan puhuta luulopuheilla vaan on ihan kunnolla on vertailtu. Se luulo ja asenne ongelma on siellä behrelec31 itsellä.

Et oo ollut täällä kuuntelemassa! Jos tulisit kuuntelemaan, niin veikkaan että yllättyisit suuresti kuinka ylevä, erotteleva ja napakka saundi täällä on. Vois olla että 1237 pikkumonitorit menisivät äkkiä vaihtoon! 🤣 ja tosta stereokuvasta, niin veikkaan ettei monikaan ole kuullut kunnolla stereokuvaa joten eivät osaa sitä niinkään ajatella.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä tässä paikkakunnan kupeessa on paikallinen Pa- ja studio tarvikkeiden ja kaiuttimien myyjä ja isot hienot tilat jopa esiintymis lavalla, siellä olen yhtä sun toista Pa- kaiutinta ja studio monitoria kuunnellut juuri niinkovaa kun olen itse myös halunnut. Eikä mielipiteeni ole muuttunut tämän tästä.
 
Kyllä on nykyään PA-puolen kaiuttimet kehittyneet. Eräällä tutulla joka pyörittää karaoke/dj palvelua, on uudet JBL EON-sarjan yläpäät ja subbarit. Nämä on kaikkea muuta kuin yksitoikkoiset jumputtajat. Kerran yksityisbileissä näitä säädeltiin isohkossa mökissä... Ja kyllä nämä soi täysin hifillä tavalla! Pirun tasapainoinen sointi ja heleä diskantti. Subbarit muistaakseni 15 tai 18" ja 30hz kuului vielä voimalla.
 
Meillä tässä paikkakunnan kupeessa on paikallinen Pa- ja studio tarvikkeiden ja kaiuttimien myyjä ja isot hienot tilat jopa esiintymis lavalla, siellä olen yhtä sun toista Pa- kaiutinta ja studio monitoria kuunnellut juuri niinkovaa kun olen itse myös halunnut. Eikä mielipiteeni ole muuttunut tämän tästä.
Itselläni on silleen avoin ja kokeilun haluinen mieli. Mutta tosiaan enempikin pa kajarit ovat tunnettuja siitä kuivakkuudestaan ja aika olemattomasta bassotoistosta! Se kuivakkuus on myös tuota genelec saundia ja silleen just se on myös sitä selkeyttä ja erottelevuutta. Se on kato behrelec31 myös silleen että miten ne saundit on säädetty siellä liikkeessä!

Jos oot lukenut yhtään miun juttuja niin kun miulla oli 8361 ja pidin niitä lähes täydellisinä, nii sitten asiakas käynnillä pääsin kuuntelemaan itse rakennettua pa pohjaista järjestelmää ja voin sanoa että vaikka oma asenne oli täysin 8361 puolella, nii se asiakkaan järjestelmä pisti asiat uusiksi! Ja sillo tajusin mistä tietyistä asioista huippusaundi koostuu ja tajusin myös sen ettei kannata ihan oman mieltymyksen mukaan säätää koska silloin saattaa jäädä silleen omien säätöjen ja asenteiden vangiksi! Tuo kokemis oli yks parhaita musiikki kokekemuksia. Soitan itse musiikkia, käyn paljon eri keikoilla laidasta laitaan joten aika hyvin tiedän mistä puhun!

Musahommien takia on tullut oltua tekemisissä näiden siirrettävien pikku pa juttujen kanssa ja jo aikoja sitten ihmettelin niiden neutraalia ja erottelevaa saundia. Olen ostanut ekat stereot jo vuonna 1989 joten tässä vuosien varrella on ollut paljon eri kajareita ja tilanteita mistä voi ammentaa! Myös autohifiä on tullut harrastettua laidasta laittaan myös tyylikkääseen aikuis tyyliin! 🤣 Tosiaan työssäni pääsen käymään asiakkaiden luona ja uteliaana tyyppinä saatan kommentoida heidän systeemejä ja tällä foorumilla on eräs käyttäjä jonka luona olen käynyt ja kuunellut hänen silloisia systeemejä.Screenshot_20230325_161818_Adobe Acrobat.jpgScreenshot_20230325_161729_Adobe Acrobat.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on nykyään PA-puolen kaiuttimet kehittyneet. Eräällä tutulla joka pyörittää karaoke/dj palvelua, on uudet JBL EON-sarjan yläpäät ja subbarit. Nämä on kaikkea muuta kuin yksitoikkoiset jumputtajat. Kerran yksityisbileissä näitä säädeltiin isohkossa mökissä... Ja kyllä nämä soi täysin hifillä tavalla! Pirun tasapainoinen sointi ja heleä diskantti. Subbarit muistaakseni 15 tai 18" ja 30hz kuului vielä voimalla.
Oliko kyseessä EON700 sarja? Siinä on kyllä aivan älytön HLS.
 
Tuossa valmistajien vasteita 1238 ja dzr315d. Nuo basso vasteet on kun samasta kaiuttimesta ja jopa 1238 on tuo voimakas reflexi ominaisuuden tuoma korostus tuossa vasteessa. Sen sijaan tossa dzr315d ei oo lähdetty korostamaan koska pitää saada riittävästi ääntä isoon tilaan. Se on sitten toinen juttu miten nuo käyttäytyvät olkkarissa. Toki tuo dzr315d basson pudotus tukee hyvin kotioloja, mutta sen sijaan 1238 antaisi kovan korostuksen jos ei glm tekisi huonekorjausta. Eli se on pitkälti säädöistä ja paikasta kiinni miten saadaan bassot hallintaan! Täällä tosiaan on puuta, kelluva lattia ja ontto ullakko jonka bassot läpäisee.

Sit taas behrelec31 pieni kerrostalo olkkari käyttäytyy aivan päinvastoin huonemoodien ja basson osalta. Siellä hyvin pienetkin kaiuttimet saattavat alkaa helposti jympyttämään ja monille se on sitä oikeaa bassoa. Esim. yksi pikku veljeni sanoi tossa aiemmin että että tää systeemi jättää hänet kylmäksi. Tämä kun ei osaa kuunnella stereokuvaa, dynamiikkaa tai sointitasapainoa. Hänellä on pieni betoni yksiö ja behringer truth 2031 jotka kumisevat korvia huumaavalla teholla. Nyt kun hän oli kuuntelemassa niin yllättyi tästä järjestelmästä kun verrokkina oli 1238 josta ei myöskään lähtenyt kauheita teinibassoja ja se että nämä dzr315d ovatkin yllättävän hyvät! Eli jos ihmiseltä puuttuu kokemusta ja vertauspohjaa, nii silloin elää omassa kuplassaan ja saattaa olla yllättävän ennakkoluuloinen kokemus referenssien vähyyden takia!
 
Viimeksi muokattu:
Moi

Olen pitkään seurannut keskustelua ja enää en malta olla kirjoittamatta, koska olen itsekin löytänyt PA-kaiuttimien "onnen" hifikäytössä.
Pari vuotta sitten minulla oli vielä Gradient Revolution MK4:set.

Aloin soittamaan bassoa ja sähkörumpuja, jonka seurauksena etsiskelin itselleni PA-kaiutinta, mistä musakin soisi siedettävästi. Kuuntelin kymmenisen pönttöä, joista QSC K12.2 kuulosti aivan mukiinmenevältä. Kaiutin tuli ostettua.

Hetken kuluttua huomasin, että istun rumpusetin takana ja kuuntelen musaa tuntitolkulla. Tämän jälkeen testailin kaiutinta Revolutioneihin ja lopputuloksena, myin ne pois ja hommasin tilalle toisen QSC:n K12.2 ja johan alkoi musa kuulostaa hyvältä, vaikka tähän mennessä olin ajatellut, että Revoja ei pese mikään.

Bassot olivat tietenkin poissa ja päätin, testata av-käytössä ollutta subbaria (SVS PB PRO2000) kaiuttimien kanssa stereokäytössä. Ei toiminut, mutta janon kasvaessa päätin hommata toisen samanlaisen. Ja se oli siinä! Aivan älyttömän hyvä toisto, ei voi kuin ihmetellä. Kaveriltani löytyy Genen 1038 ja väittäisin että lähes samalla viivalla ollaan.

On tämä kyllä ihme juttu! Tuttujen kanssa ollaan ihmetelty, miten tämä voi olla mahdollista ja miksi tämä on vielä niin huonosti tiedossa. Onko tämä muutos tapahtunut vasta nyt D-luokkaisten vahvistimien ja kaiuttimen sisäisen digitaalikorjauksen myötä. Nyt tarkoitan sitä, kun vastetta korjataan suoraksi jo ennen huoneen vaikutusta, en huonevasteen korjausta. Nythän pikku bluetooth-pöntötkin saadaan kuulostamaan yllättävän hyviltä.

PS. Entäs sitten kotiteatteripuoli, se se vasta toimiikin!
 
Varmaan just tuo tekniikan kehittyminen ja tiedon lisääntyminen on vaikuttanut. Tavallaan kotikuuntelua koskien tuo tietty ylimitoitus, tehokkuus ja isompi resurssi tekee tuon todella hyvän saundin. Tosiaan tässäkään ei ei voi suoralta kädeltä yleistää että mikä tahansa pa soi hifillä tavalla!

Ja ite oon puhunutkin vain omakohtaisesta kokemuksesta ja vain näistä tietyistä malleista. Toki osaan arvostella ja tutkia asioita silleen ei subjektiivisesti.

Ja sekin justku kotioloissa näille oa kajareille riittää tavalliset subbarit jotka ei julkisissa tiloissa tai bileissä riittäisi, kertoo just siitä ettei tarvitse repiä kaikkea irti. Näissä yamaha dzr315d on ilmoitettu naksimi paine 143db ja maksimit mihin kotona pystyn kuuntelemaan on 105db ja taitaa olla noiden svs bp16 ultran käytännön maksimin lähellä toki näillä eväillä potku on voimakasta ihan siinä 15hz taajuudellakin. Tuo 105db on oikeesti ihan todella korvia huumaava voimakkuus!

Tosiaan Itselläni ei ole mitään pakottavaa tarvetta pönkittää tätä pa hommelia tai haukkua toista. Puhun rakentavaan ja realistiseen sävyyn siitä mitä olen itse aidosti kokenut. Haluan tuoda positiivisessa mielessä esille oikeasti hyviä vaihtoehtoja ja ideoita. Tällä palstalla joskus huomaa sitä ahdasmielisyyttä siitä että kun on se tietynmerkkinen kaiutin tai laite, nii siinä ollaan sitten lukossa eikä kuulla ja nähdä enää mitään muuta sieltä kuplasta.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan just tuo tekniikan kehittyminen ja tiedon lisääntyminen on vaikuttanut. Tavallaan kotikuuntelua koskien tuo tietty ylimitoitus, tehokkuus ja isompi resurssi tekee tuon todella hyvän saundin. Tosiaan tässäkään ei ei voi suoralta kädeltä yleistää että mikä tahansa pa soi hifillä tavalla!

Ja ite oon puhunutkin vain omakohtaisesta kokemuksesta ja vain näistä tietyistä malleista. Toki osaan arvostella ja tutkia asioita silleen ei subjektiivisesti.

Ja sekin justku kotioloissa näille oa kajareille riittää tavalliset subbarit jotka ei julkisissa tiloissa tai bileissä riittäisi, kertoo just siitä ettei tarvitse repiä kaikkea irti. Näissä yamaha dzr315d on ilmoitettu naksimi paine 143db ja maksimit mihin kotona pystyn kuuntelemaan on 105db ja taitaa olla noiden svs bp16 ultran käytännön maksimin lähellä toki näillä eväillä potku on voimakasta ihan siinä 15hz taajuudellakin. Tuo 105db on oikeesti ihan todella korvia huumaava voimakkuus!

Tosiaan Itselläni ei ole mitään pakottavaa tarvetta pönkittää tätä pa hommelia tai haukkua toista. Puhun rakentavaan ja realistiseen sävyyn siitä mitä olen itse aidosti kokenut. Haluan tuoda positiivisessa mielessä esille oikeasti hyviä vaihtoehtoja ja ideoita. Tällä palstalla joskus huomaa sitä ahdasmielisyyttä siitä että kun on se tietynmerkkinen kaiutin tai laite, nii siinä ollaan sitten lukossa eikä kuulla ja nähdä enää mitään muuta sieltä kuplasta.
Tuo Yamaha taitaa olla oikeasti passiivinen kaiutin, joka on varustettu vahvistimella? Ilmoitettu 143 db äänenpaine ei ole mitenkään vertailukelpoinen muiden valmistajien ilmoitusten kanssa. Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin sehän tarkoittaisi 110 db/W herkkyyttä (vahvistin on 2000 W) metrin päähän, mikä on ainakin 15 db enemmän kuin olettaa voisi kaikkien muiden vastaavien 3-tie kaiuttimien luvuista.

Mitä tulee Genelecien ilmoitettuihn arvoihin ja tietoihin, niin niihin voi jokainen luottaa aina. Kokemus on opettanut, että muiden valmistajien ilmoitettuihin arvoihin ja käppyröhin kannattaa suhtautua enemmän tai vähemmän varauksellisesti. Joku on mitannut tuon Yamahan DZR-315:den vasteen oletettavasti huoneessa eikä kaiuttomassa tilassa?

 
Tuo Yamaha taitaa olla oikeasti passiivinen kaiutin, joka on varustettu vahvistimella? Ilmoitettu 143 db äänenpaine ei ole mitenkään vertailukelpoinen muiden valmistajien ilmoitusten kanssa. Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin sehän tarkoittaisi 110 db/W herkkyyttä (vahvistin on 2000 W) metrin päähän, mikä on ainakin 15 db enemmän kuin olettaa voisi kaikkien muiden vastaavien 3-tie kaiuttimien luvuista.

Mitä tulee Genelecien ilmoitettuihn arvoihin ja tietoihin, niin niihin voi jokainen luottaa aina. Kokemus on opettanut, että muiden valmistajien ilmoitettuihin arvoihin ja käppyröhin kannattaa suhtautua enemmän tai vähemmän varauksellisesti. Joku on mitannut tuon Yamahan DZR-315:den vasteen oletettavasti huoneessa eikä kaiuttomassa tilassa?

Edellinen viesti osoittaa taas jälleen tietämyksen ja kokemuksen puutetta K.K: ta. Kannattaa tutustua ja testailla eri laitteita! Voit tulla milloin tahansa kuuntelemaan systeemiä tänne ja saatat oikeasti yllättyä!

Eiköhän nuo genelecin ja yamahan vasteet ole molemmat kaiuttomassa huoneessa mitattu! Tarkoitukseni oli osoittaa vain toiselle kirjoittajalle että enempi tuo genelec jympyttää kun hän sellaista väitti!

Yamaha on ihan ammattimerkki siinä missä vaikka genelec joten mittaus tulokset ovat ihan yhtä luotettavia. Toisekseen ihan parivertailuna 1238 ja dzr315d, niin tuo jamaha oli jonkun verran vakaampi ja riitti kotikäyttöön huomattavasti 1238 paremmin! Ymahaha on aktiivikaiutin jossa yläpäässä on passiivi jako ja ihan pätevän oloinen dsp systeemi jossa normaalit equ ominaisuudet, jolla vastetta voi säätää huoneeseen sopivammaksi! Täällä omassa asunnossani yamahasta sai todella hyvän vasteen vain muutamaa kohtaa säätämällä, minkä myös 1238 on tehtävä glm kanssa. Tosiaan parivertailussa oli aiemmin omistamani 8361 jolla ei ollut juurikaan mahiksia näille yamaha kajareille. Jos mietitään noita merkkejä genelec ja yamaha, nii kyllähän yamahalla on laajempaa osaamista kaiuttimista, soittimista jne joten eiköhän heillä osata myös mitata laitteet. Myöskin genelec luotti aikanaan yamahan kaiuttimiin koska yamaha on jo iät ja ajat valmistanut kaiuttimia.

Ja kun täällä tutkitaan mittaustuloksia ja vertaillaan arvoja, niin jokainen osaa niistä tehdä niitä omia mainos vähennyksiä. Siis myös genelecin mittaustuloksista on vähennettävissä reilusti. Koska täällä alkoi merkkivalot vilkkua niillä voimakkuuksilla missä yamaha oli vasta reilupuolella teholla, kun näistä dzr315d malleista näkee indikaattorista tuon millo alkaa yliohjata ja vilkuttaa valoa! Näissä ei ole kertaakaan vielä valot vilkkunut! 😀

Tuossa on yksi mittaustulos huoneessani. Tässä on muutamia equtuksia, eli subbarin jakotaajuuden kohdalta vaimennettu korostus ja sitten lievästi korostettu +3db 60hz. Eli kaiken kaikkiaan vähemmin equtettu kuin 1238 kohdalla glm teki!
20230110_222057.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ihan uteliaisuudesta nyt kysyn millaista musiikkia yleensä kuuntelet näillä yammuillasi olohuoneessasi herra mako ?
 
Ihan uteliaisuudesta nyt kysyn millaista musiikkia yleensä kuuntelet näillä yammuillasi olohuoneessasi herra mako ?
Ihan tidalista ja qobuz kuuntelen jazziasta - metalliin, siinä välissä siis progea ja psytrancea, eli todella jaajasti kuuntelen. Nyt soi yellowjackets ja itellä ei tarvii volan suhteen himmailla kun naapureihin matkaa satoja metrejä. Monet asiat ei tule koskaan kerrostalohifistille edes eteen eivätkä silleen osaa suhteuttaa näitä miun juttuja. Täällä missä voi kuunnella pitkiä aikoja suht lujalla, niin vaaditaan kaiuttimesta sellasta rasittamatonta toistoa sekä suorituskykyä, siksi monet aika hyvätkin kaiuttimet eivät pärjää. Ja varsinkin elokuvien kanssa tehottomammat kajarit vain yksinkertaisesti menee totaalisen tukkoon.

Herra, behrelec31 mistä palvelusta ja mimmosta musaa itse kuuntelet?
 
Viimeksi muokattu:
. Joku on mitannut tuon Yamahan DZR-315:den vasteen oletettavasti huoneessa eikä kaiuttomassa tilassa?

Miksi minä katsoisin jonkun toisen omassa tilassa tekemää mitä lie mittausta koska voin tehdä omat tarkemmat ja huonekohtaisemmat mittaukset? Eipä noista geneleceistä 8361 ja 1238 korjaamattomana tule tuon kummoisempia käppyröitä, heikon suuntaavuden takia yläpään vaste on epätasaisempi ja varsinkin kaiuttimien kesken epäsymmetrisempi!
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös