Loudness sota (mitä tapahtui dynamiikalle?)

  • Keskustelun aloittaja terae
  • Aloituspäivämäärä
^oli kyllä mielenkiintoinen, hyvin käytetty 30 min :)

Jos ja kun tämä kehitys realisoituu niin varsinkin hifisteille erittäin tervetullut ilmiö. Kenties eri streamauspalvelut päätyvät hieman eri normalisointitasoihin jolloin niillä tulee olemaan poikkeavuus äänenlaadussa ja musiikin hengittävyydessä esim Spotfy -14 dBFS ja Tidal -18dBFS.
 
^Tiettävästi vinyylin rakenne harhauttaa DR-analysaattorin. Tuosta löytyy varmaankin lisätietoa netistä. Epäilisin, että ainakin risahdukset hämäävät.

Näin minäkin olen ymmärtänyt että eivät ihan vertailukelpoisia.

Juuri näin! Joskus löysin internetin uumenista mielenkiintoisen vertailun, jossa täsmälleen sama kompressoitu masterointi siirrettiin sekä CD:lle että vinyylille. Kun nämä sitten toistettiin ja DR-luvut mitattiin, CD antoi muistaakseni tuloksen 8 DR (mikä vastasi alkuperäisen masterin DR-arvoa), mutta vinyylitoistossa luku olikin 12 DR.
 
^^Päätyvät vai päätyivät? (En ole katsonut dokumenttia.)

Spotify, Tidal ja Amazon Music normalisoidaan -14 LUFS-tasolle, YouTube -13 LUFS ja Apple Music -16 LUFS.
 
Todella hyvä video. Nyt kun vielä tuotantopuoli ymmärtäisi tuutata dynaamisempaa matskua ulos. Hyviä esimerkkejä tuossa videossa, dynaamisesti lytätty esimerkki kuulosti periaatteessa hiljaisemmalta (ja varsinkin kuolleelta) verrokkien soidessa samalla voluumilla.
 
^^Päätyvät vai päätyivät? (En ole katsonut dokumenttia.)

Spotify, Tidal ja Amazon Music normalisoidaan -14 LUFS-tasolle, YouTube -13 LUFS ja Apple Music -16 LUFS.

En tiedä mihin päätyvät mutta tällä hetkellä dokumentin mukaan menee näin:
R5Fvp4X.png
 
Hyvä pätkä, kiitos linkistä Kuppikuulokkeelle.

Otin Tidal Hifin käyttöön loppuvuodesta. Soittelin aluksi Apple Airplayn kautta ja siinä oli nähtävästi päällä toiminto jossa palvelu arpoi seuraavan levyn automaattisesti. Siinä tuli huomattua että perus äänitasot olivat kovin erilaisia, eli vanhat taltioinnit soivat hiljaa ja uudet lujaa.
 
Tänään ilmestyi tuo uusi Ozzy Osbourne-album Ordinary Man ja raporttien mukaan todella pakattu paketti CD:nä taas sillä DR3 näyttäs olevan. Jos on hyvä niin varmaan vinyylinä pitää ostaa jospa siinä olisi korkeampi DR.

CD DR3: http://dr.loudness-war.info/album/view/171837
 
Viimeksi muokattu:
^ Tähän olisi kiva saada kokemuksia. Ostin tänään cd:n ja kuuntelen parhaillaan läppärillä ja halppis nappikuulokkeilla.
Taidan olla siis kohderyhmää.

Ei mitään ongelmaa käydä LP- versiokin ostamassa, jos vain on aihetta.
Josko huomenna saisi soiteltua ykkössetissä tuota cd:tä, miltäs se kuulostelee.
 
Kaiken kaikkiaan tulevaisuus näytää paremmalta jos vain streamuspalvelut tekevät oikeita valintoja. Tuotantoyhtiöt sitten tekevät omat päätöksensä sen perusteella mihin ratkaisuihin ko palvelut päätyvät.
Positiivista havaita että varsinkin Tidal pyrkii käyttäjän kokemusta ja samalla äänenlaatua parantaviin asetuksiin käyttäen ammatilaista konsultointia apuvälineenään.
https://productionadvice.co.uk/tidal-normalization-upgrade/
 
^Todella hienoa! Alkaa loudness war olla selätetty viimein. Toivottavasti alamme myös saamaan dynaamisempia remastereita viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tehdyistä lytätyistä levyistä.
 
Mielenkiintoinen video loudness sodan nykytilasta:

The Future of Mastering: Loudness in the Age of Music Streaming
https://www.youtube.com/watch?v=EiRMYoqU3ys

Suosittelen lämpimästi kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Lupaavalta vaikuttaa. Tosin aikansa ottanee. Tuon videon kommenteissa oli hauskasti sanottu miksaaja/masteroija sukupolvesta joiden työ on pääasiassa ollut saada levyt soimaan lujempaa, lujempaa vielä lujempaa... Nyr he ovat sitten ”lost in headroom” :)
 
Kaiken kaikkiaan tulevaisuus näytää paremmalta jos vain streamuspalvelut tekevät oikeita valintoja. Tuotantoyhtiöt sitten tekevät omat päätöksensä sen perusteella mihin ratkaisuihin ko palvelut päätyvät.
Positiivista havaita että varsinkin Tidal pyrkii käyttäjän kokemusta ja samalla äänenlaatua parantaviin asetuksiin käyttäen ammatilaista konsultointia apuvälineenään.
https://productionadvice.co.uk/tidal-normalization-upgrade/
Olenkin pelännyt milloin tuotannossa aletaan taas suoltaa täytebiisejä. Niiden osuus levyillä on streemauspalveluiden myötä mielestäni laskenut kiitettävästi. Nythän niillä saisi boostattua hittibiisiä, kun laittaa nuo täytteet soimaan tosi hiljaa. (Näin levyn keskimääräinen voimakkuus laskisi). Ja tätähän tuon mukaan tehdäänkin.

Onneksi Tidal on vienyt tuonkin kikkailu mahdollisuuden. Valitettavasti Tidal on niin marginaalinen streemauspalvelu, että sen valinnat tuskin yksin vaikuttaa monenkaan levyn masterointipäätöksiin. Toivoa sopiikin että Spotify, AppleMusic ja Youtube Music apinoin tuon voimakkaimman kappaleen mukaan normalisoinnin pikimmiten.
 
Tuossa tosiaan sanottiin että Tidal on ainoa joka käyttää standardin mukaista mittaustapaa LUFS-arvolle, muut sitten "jotain sinnepäin". Lisäksi konsultin ehdottama ratkaisu on käyttää albumin "voimakainta" biisiä laskennassa ja säätää kaikkien biisien tasoa vastaavasti jolloin "taiteellinen" näkemys biisin ja biisien välisestä kokonaisvoluumista säilyy tuottajan tarkoittamalla tavalla. Mielestäni kaikki erittäin hyviä ja järkeviä pointteja. Yksittäinenkin biisi saadaan soimaan halutulla voimakkuudella, jos voimakkuuden maksimointi on se olennaisin juttu, julkaisemalla se "irtobiisinä" ei albumin osana, tätäkin nykyään tapahtuu jonkin verran. Harmi vaan ettei muut vielä noudata noita Tidalin ratkaisuja joten tilanne kaikin tavoin.
Tässä "bitit on bittejä" maailmassa näilläkin bittitason ratkaisuilla on varmasti jonkin asteisia kuultavia eroja eri palveluiden välillä. Lisäksi esim Tidalin tapauksessa riippuu käytetäänkö mitä kanavaa stremaukseen, mobile, desktop muu appi tms niin loudness compensation voi olla päällä tai poissa ja kenties jopa eri LUFS-arvoon optimoitu. Ei tämä ainakaan kuluttajalla mikään selkeä homma paitsi siten että asiat tapahtuvat pitkälti hänestä riippumattomasti.
 
Huomasin tuossa tietokoneen Tidal ohjelmassa jonkin aikaa sitten, että kun menee - Sound Outputtiin ja valitsee oman äänilähteen - More Settings ja valitsee sieltä - Use Exclusive Mode niin äänenlaatu paranee huomattavasti. Siellä on myös valittavana - Force Volume sekä - Passtrough MQA.
-----
Use Exclusive Mode
With exclusive mode, TIDAL has exclusive use of the audio device.
This option only has effect for HiFi and Master playback.
-----
Force volume
Keep TIDAL volume at max level and control output on external device.
-----
Passthrough MQA
Disable software decoding of MQA.

Osaako joku kertoa näistä enemmän?
laitan tämän saman tekstin tuonne Tidal ketjuun.
 
Miten voisi helpoiten mitata DR-lukemia Tidalin ja muiden streamauspalveluiden levyistä?
Ensimmäisenä tulee mieleen, että kopioisi kappaleen/levyn analogisesta lähdöstä äänikortin kautta takaisin digitaaliseksi ja ajaisi sille Foobarissa DR-laskennan.
Vertaisin sen jälkeen levyn DR-lukemia Loudness War-tietokannan (https://dr.loudness-war.info/album/list) arvoihin, jolloin näkisin onko dynaamisin versio kuunneltavissa streamaus-palvelussa. Silloin voisi lopettaa vanhojen originaali-master-levyjen tonkimisen divareista.
Online-DR-mittareita ei liene olemassa?
 

 

Tuo ensimmäinen linkki kertoo että häviöllinen Tidal on käytännössä vastaava kuin Youtube hyvin pienellä otannalla ja ilmeisesti Spotifykin meni samaan haarukkaan. Mitä tästä pitäisi mielestäsi tämän foorumin tarkoituksen kannalta päätellä?
 
Vastasin Denialin kysymykseen, enkä mitään muuta.

Deniali sanoi "Ensimmäisenä tulee mieleen, että kopioisi kappaleen/levyn analogisesta lähdöstä äänikortin kautta takaisin digitaaliseksi ja ajaisi sille Foobarissa DR-laskennan".

Jos käyttää PulseAudio tai Audacity, niin ei tarvitse mennä anan kautta.
 
Back
Ylös