Kuulemisen mekanismit

Viime kesänä kävimme Mäntässä Gösta hallissa, siellä oli muutama video-ääni-installaatio 360¤ horisontaalisesti. mm. tämä
http://www.serlachius.fi/fi/nayttelyt/menneet-nayttelyt/20-tutkimuksia-draaman-ekologiasta-1/

Käsittääkseni hyvinkin usein oopperoissa on soittajia ja laulajia yleisön sivulla, takana ja yläpuolella. Muutama vuosi sitten Keitelejazzissa esiintyi myös porukka joka käytti tilaääniä, kaiuttimia oli ympäri telttaa. En nyt muista mikä porukka. Harmi että nykyiseltä sivustolta puuttuu parikymmentä ensimmäistä vuotta...
http://keitelejazz.fi/fi/6/Menneet+vuodet
 
Viimeksi muokattu:
Heille on tällä palstalla oma alue, jolla voisit pysyä vaahtopalloinesi. Hirmuisen älykästä laittaa kotiinsa systeemi, jolla voi kuunnella epäkiinnostavia ääniä sieltä ja täältä.

Tsot tsot. Epäkiinnostavia - SINUN mielestäsi. Kun kokemus aiheesta rajoittuu näköjään TV-kanavien elokuvatarjontaan. Sinulla ei ole kokemusta yli 2-kanavaisista toistojärjestelmistä, 20 vuoden takainen LaserDisketti -kokemuksesi ei riitä. Olet sinulle uudessa tilanteessa l. vähän epävarmalla pohjalla (=ulkona) kautinkeskustelussa heti kun playback-kanavien määrä nousee yli kahteen. Joten se pitää treiskata (kieltää)...
Olet muuten itse melkoinen punaniska (oma termisi) mitä sinulle uusiin ääniasioihin tulee. Muille olet kyllä hanakasti peräänkailottamassa asennetta ennakkoluulottomaan/tutkivaan audiopilismiin. :D
 
Tässähän ovat arvon herrat hienosti havainnollistaneet mikä ero on kuulemisella ja ymmärtämisellä.

asiaan...
 
Tsot tsot. Epäkiinnostavia - SINUN mielestäsi. Kun kokemus aiheesta rajoittuu näköjään TV-kanavien elokuvatarjontaan. Sinulla ei ole kokemusta yli 2-kanavaisista toistojärjestelmistä, 20 vuoden takainen LaserDisketti -kokemuksesi ei riitä. Olet sinulle uudessa tilanteessa l. vähän epävarmalla pohjalla (=ulkona) kautinkeskustelussa heti kun playback-kanavien määrä nousee yli kahteen. Joten se pitää treiskata (kieltää)...
Olet muuten itse melkoinen punaniska (oma termisi) mitä sinulle uusiin ääniasioihin tulee. Muille olet kyllä hanakasti peräänkailottamassa asennetta ennakkoluulottomaan/tutkivaan audiopilismiin. :D

Oliko siis niin, että nämä kaikki peräänkuuluttamasi asiat (aiempi viesti) pitää toimia saumattomasti kaiutinkuuntelussa, mutta itse omistat vain kuulokesetin? Eli peräänkuulutat muille jotain mitä itselläsi ei ole? Ja samalla kiellät muilta oman tavan harrastaa tai ainakin venkoilla se tapa maanrakoon mitä ihmeellisimmillä argumenteilla?
 
Oliko siis niin, että nämä kaikki peräänkuuluttamasi asiat (aiempi viesti) pitää toimia saumattomasti kaiutinkuuntelussa, mutta itse omistat vain kuulokesetin? Eli peräänkuulutat muille jotain mitä itselläsi ei ole? Ja samalla kiellät muilta oman tavan harrastaa tai ainakin venkoilla se tapa maanrakoon mitä ihmeellisimmillä argumenteilla?

Kotona minulla on käytännön syistä nyt vain kuulokesetti, mutta tunnen monikanavaäänen potentiaalin muuta kautta jo ennestään.

Ei Porscheakaan tarvitse itse omistaa voidakseen puhua sen puolesta autona. En ole kieltänyt stereota (mikäli olisin EU:n Audioasiain MehrKanal Führer, tekisin sen toki välittömästi), vaan motivoinut/valmentanut paikan kaiutinkuuntelijoita kanavamäärän lisäämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
... itse omistat vain kuulokesetin? ... peräänkuulutat muille jotain mitä itselläsi ei ole? Ja samalla kiellät muilta oman tavan harrastaa tai ainakin venkoilla se tapa maanrakoon mitä ihmeellisimmillä argumenteilla?

Tätä minäkin olen vähän ihmetellyt ja kuulostellut. Olisi mukava kuulla, mitä Loudspeaker-Luke tällä missiollaan yrittää saavuttaa. Koen suurimman osan Loudspeaker-Luken kirjoittamista viesteistä lievästi sanoen epämiellyttäviksi, liki mahdotonta kuvitella niiden olevan mitään muuta kuin provon yrityksiä. Ja onnistuenkin vielä siinä toisinaan.

Voin hyvin kuvitella, miten Luke kihisee näppäimistönsä ääressä ja keksii toinen toistaan viisaampia keinoja ärsyttää harrastajia. Sitähän tämä on, ei tätä muulla voi selittää hyvällä tahdollakaan.
 
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/114392/Nieminen_Meri.pdf;sequence=1
Olisikohan tämä sopiva ketju? Mielenkiintoinen tuoreehko opiinäytetyö käsittelee sitä, miten kuulovammainen tai huonokuloinen voisi hyötyä musiikkia kuunnellessaan äänitteen miksauksesta. Aihe sivuaa (psyko)akustiikkaa ja hifikuunteluakin. Em. työn yhteenvedosta:
Aihe opinnäytetyöhön syntyi halusta parantaa kuulovammaisten musiikin kuuntelukokemusta. Tarkoituksena oli selvittää kuinka kuulokoje ja sisäkorvaistute vaikuttavat musiikin kuunteluun ja siitä syntyvään kokemukseen, ja pystyisikö miksaamalla parantamaan tätä kokemusta...Päätavoitteena oli löytää keinoja parantaa kuulovammaisten musiikin kuuntelukokemusta. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietoutta kuulovammoista ja niiden vaikutuksista.
Havaittiin, että yleispätevää täydellistä miksausta kuulovammaisille ei ole mahdollista tehdä. Tämä johtuu siitä, että kuulovammoja on monia erilaisia ja kuulo on kaikilla erilainen. Pienillä muutoksilla miksauksessa on kuitenkin mahdollista parantaa kuuntelukokemusta. Miksaajan kannattaisi huomioida seuraavanlaisia asioita: laulun ja kappaleen selkeys, taajuuksien tasapaino, audiokaistan tehokas hyödyntäminen sekä yläsävelten kuuluvuus. Kotona kuulovammaisia voisivat hyödyntää laadukkaat kaiuttimet, graafinen taajuuskorjain ja hyvä akustiikka.
 
Viimeksi muokattu:
^ Varmaan monelle hifistille ajankohtaista mietittävää, jos äänenpaineet ovat olleet kovat ja ikää alkaa tulla lisää. Itselläkin tuli nuorena käytyä keikoilla ilman tulppia mikä kaduttaa, mutta ainakaan toistaiseksi käyrä on ollut moitteeton kun sitä on mitattu. Ilmeisesti vammautuneet korvat ovat myös usein arat tinnitukselle, joten sitä nyt eniten miettisin ettei ainakaan vammat pahene. Sinänsähän ikääntyneille myydään jo nyt hifi-kuulolaitteita jos tykkää esim. käydä sinfoniaorkesterin konserteissa.
 
Mielestäni hyvä kuvaus kuulemisen systeemeistä on Linkwitz Labin juttu http://www.linkwitzlab.com/Recording/resource_material.htm
Linkwitz soveltaa Theilen kuulemisen assosiaatiomallia, joka on ollu täälläkin esillä "luonnollisen toiston myytit" -ketjussa. Linkwitz lainaa tuossa mallikuvausta Theilen 1987 artikkelista https://hauptmikrofon.de/theile/1987-3_Stereophonic-Imaging_Perception-of-Reproduced-Sound_1987.pdf
Tuossa Theile mallintaa ihmisen kuulosysteemin (auditory system) kaksikanavastereon yhteydessä seuraavasti

Theilen assosiaatiomalli ja kuulosysteemi.PNG
Systeemin alussa signaali saapuu äänilähteestä eli tässä tapauksessa kaiuttimista ulkokorvaan. Signaalin olemuksella tai kokonaisuudella (gestalt) Theile ymmärtääkseni tarkoittaa timbreä yms. äänen ominaisuuksia. Äänilähteen paikan määrittelylle on ominaista paikkainformation käänteisfunktio ("M ^-1"). Tämä tarkoittaa sitä, että kuulosysteemi on oppinut suodattamaan (adaptive filter) pois ihmisen anatomian (esim. korvan ja pään muoto) vaikutuksen. Assosiaatiomallin mukaan kykenemme kaksikanavakuuntelussa paikantamaan molemmat kaiutinsignaalit. Paikannus (lokalisaatio) syntyy tavallisen kuulemisen tapaan, kun saamme kummastakin kaiuttimesta molempiin korviin interauraalisesti signaalit, jotka eroavat toisistaan sopivasti tulohetken, vaiheen, voimakkuuden ja/tai timbren suhteen. Jos kuulosysteemimme liittää em. interauraaliset signaalit toisiinsa, paikannuksen tuloksena syntyy stereon phantom-kuva kaiuttimien väliin. Phantom-kuvan olemus tai kokonaisuus (gestalt) ts timbre yms. äänen ominaisuudet hahmottuvat seuraavassa vaiheessa paikannuksesta riippumattomasti. Myös timbren suhteen kuulosysteemimme on oppinut suodattamaan pois kaiuttimien crosstalkiin liittyvän kampasuodon aiheuttaman timbremuunnoksen. Lopputuloksena on kuulosysteemimme hahmottama stereokuva.

Toisessa jutussaan http://www.linkwitzlab.com/Fitz/acoustics-hearing.htm Linkwitz hahmottelee, miten em. Theilen assiosiaaatiomalli todentuisi korvan ja aivojen yhteistoiminnassa (luku 2.5. Hearing part 2, ensimmäinen kuva). Tässä tulee mielestäni esiin Theilen mallin yksi etu: sen yhteydessä voimme liittää kuuloaistimuksen siihen, mitä muuten tiedämme psykoakustiikasta ja ihmisen kognitiivisesta havainnosta (memory patterns, muistin tallentamat opitut havaitsemisen mallit eli skeemat). Voisi ehkä jopa puhua luonnontieteellisen ja humanistis-tieteellisen kuvauksen toisiinsa linkittämisestä?
 
Viimeksi muokattu:
^Hyvä varmaan tarkentaa, että tuossa puhutaan siis tila-ja paikkainformaation rakentumisesta kuuloprosessissa. Itse kuuleminen, informaation prosessointi ja lopputuloksen rakentuminen on laajempi kokonaisuus.
 
^Hyvä varmaan tarkentaa, että tuossa puhutaan siis tila-ja paikkainformaation rakentumisesta kuuloprosessissa. Itse kuuleminen, informaation prosessointi ja lopputuloksen rakentuminen on laajempi kokonaisuus.
Itselläni on erilainen käsitys ts kyse ei ole ymmärtääkseni vain lokalisaatiosta/tilatoistosta. Viitatussa artikkelissa (1987) Theile nimenomaan sanoo, että gestalt sisältää esimerkiksi toiston sointisävyt eli timbren. Assosiaatiomallin ensimmäisessä vaiheessa tapahtuu lokalisaatio ja toisessa vaiheessa gestaltin eli mm. timbren välittyminen kuulohavaintoon. "Each of these two processes occurs by means of an associatively guided pattern recognition: a stimulus, resulting from a sound source, initially induces a "location association" and secondly a "Gestalt association". ("Gestalt" is a term used in perception research. Here it means the property of the sound source, e.g. timbre)."

Theilen assosiaatiomallin peruskuvauksessa (ks oheinen kuva), jota käsiteltiin tuossa "luonnollisen toiston myytit" -ketjussa on mukana myös esimerkiksi kuulohavainnon liittyminen muiden aistien toimintaan eli moniaistisuus, multisensorisuus. Edellä olevasta kuvaustavasta (artikkeli v.1987) se on jätretty pois ehkä liiallisen monimutkaisuuden välttämiseksi.
Mielestäni Theilen assosiaatiomallin etu on nimenomaan, että se esittää kuulemistapahtuman/-systeemin (auditory event, auditory system) kokonaismallinnuksen ja mahdollistaa kuulemisen liittämisen havaintotoiminnan kokonaisuuteen, kuten mm. Linkwitz edellisessä postauksessani viittaamalla tavalla tekee.
Theilen kuulohavainnon assosiaatio-kaksivaihemalli.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Joo, näinpä. En kuitenkaan itse näe tätä ihan aukottomana selityksena tai muotoilisin ehkä ennemmin niin, että tuo on hyvä malli osan kuulemisprosseista selittämiseen. Vai pitäisikö ymmärtää, että adaptaatio ja vaikkapa peilisolujen vaikutus ovat tuolla "gestaltin" sisällä jotenkin?
 
On tosiaan hyvä erottaa toisistaan a) se mitä Theile mielestämme sanoo tai ei sano ja b)miten arvioimme Theilen mallin oikeellisuutta. Itselläni on vielä kesken perinpohjainen tutustuminen Theilen kaikkiin kirjoituksiin. Tämänhetkinen oma ajatus tuosta Linkwitzin tavasta soveltaa Theilen mallia olisi se, että L. näkee tuossa mahdollisuuden yhdistää kuulemisen fysiologia, psykoakustiikka ja kognitiivinen havaintopsykologia yhtenäiseksi korvien ja aivojen yhteistyöksi, kuulemisen malliksi.
Olettaisin taustalla olevan kognitiivisen havaintopsykologian Neisserin havaintokehä-mallinnuksen tapaisen ajatuksen.
Neisserin havaintokehä.PNG

Oletan Linkwitzin ajattelevan, että Theilen mallin käänteinen suodatus on yksi esimerkki skeemojen toiminnasta. Skeema on kognitiivisessa psykologiassa käytännön elämässä oppimamme ja muistiimme tallentunut havaintomalli. Linkwitz puhuu muistimallista tai -kaavasta (memory pattern). Oheinen havaintokehä mallintaa, miten skeemat vaikuttavat siihen, miten havainnoimme, valikoimme ja tulkitsemme aistimaamme. Edellä viittaamillani sivuilla Linkwitz ymmärtääkseni toteaa, että opitut muistiin tallentuneet mallit (memeory pattern) ovat Theilen mallin lokaalisaatio- ja gestalt -assosiaatiotoimintojen taustalla.
http://www.linkwitzlab.com/Fitz/acoustics-hearing.htm (luku 2.5. part 2, ensimmäinen kuva; en tohdi kopioida kuvaa suoraan tänne)

Ajatelkaamme esimerkiksi, että kuuntelemme 2-kanavakaiuttimia huoneessamme. Sitten kaannymme 90 astetta. Kuulemme edelleen saman identtisen äänen, vaikka sen spektriominaisuuksien on oltava huomattavasti erilaisia, koska pää on nyt tiellä. Theilen mukaan stereokuunteluun liittyen aivomme ovat oppineet a) lokalisaatiossa suodattamaan pois korvan ja pään yms. anatomisten muotojen vaikutuksen äänilähteen paikannukseen ja b) gestalt-assosiaatiossa suodattamaan pois kaiuttimien crosstalkiin littyvän kampasuodon vaikutuksen kuultuun timbreen. Näin selittyisi myös se, että korvakäytävässä mitattu signaalin paikannus ja timbre eivät täysin vastaa kuulohavaintoa, joka voidaan todentaa mitattuna kontrolloidussa kuuntelutestissä. Theilen sanoin ulkokorvan sound event on eri kuin kuulotapahtuman auditory event, vaikkakaan kumpaakaan ei luonnollisestikaan olisi ilman ulkoista äänilähdettä ja sen signaalia. Pitäisi erikseen palata siihen, voimmeko kuinka tarkasti liittää Theilen mallinnusta kuulon fysiologiaan. Linkwitzillä on tuosta lokalisaation osalta jonkinlainen ajatus yllä mainitussa linkissä (luku 2.5. part 2, kolmas ja neljäs kuva)

Totesin jo tuolla edellä, että itselleni esim. tuon Theilen mallin tai minkään muunkaan vastaavan ei tarvitse olla mikään "ehdoton lopullinen totuus". Käsittääkseni kyseessä on nk. tieteellinen hypoteesi, jota sellaisenaan ei olisi voitu testein todentaa, mutta joka on kokeellisten havaintojen mukainen (tässä tapauksessa esim. mikrofonimittaukset korvakäytävän suulla, kontrolloidut mittaukset kuuntelutesteissä) ja joka antaa ko. havainnoille järkevältä tuntuvia selityksiä. Kannaltani Theilen mallinnus on hyvin mielenkiintoinen ja tutustumisen arvoinen erityisesti siinä valossa, missä Linkwitz sitä vaikuttaisi ajattelevan ts että muodostuisi yhteys ja silta kognitiiviseen havaintopsykologiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, näinpä. En kuitenkaan itse näe tätä ihan aukottomana selityksena tai muotoilisin ehkä ennemmin niin, että tuo on hyvä malli osan kuulemisprosseista selittämiseen. Vai pitäisikö ymmärtää, että 1)adaptaatio ja vaikkapa 2)peilisolujen vaikutus ovat tuolla "gestaltin" sisällä jotenkin?
Pitäisi erikseen palata siihen, voimmeko kuinka tarkasti liittää Theilen mallinnusta kuulon fysiologiaan.
Theilen malli pyrkii olemaan kuulon toiminnan kuvaus ts funktionaalinen malli, ei niinkään fysiologinen malli. Theile mainitsee, että mallin esittämisaikaan (1980) oli olemassa kuvauksia kuulon yksittäisistä fysiologisista ja psykoakustisista toiminnoista, mutta kokonaisesitys kuulon toimintaperiaatteista puuttui.

Tietääkseni Theilen mallin tapaista toiminnalista kuvausta ei ole paikannettu tarkasti hermoston toimintaan. Audiotutkija Völkin mukaan neurofysiologiset prosessit ovat hyvin monimutkaisia eivätkä todennäköisesti luokitu audiosignaalin informaatiokäsitelyvaiheiden perusteella. Audiotutkija Vittek viittaa kuitenkin assosiaatiomallille rinnakkaisena ilmiönä siihen, miten näön yhteydessä, näköradassa, takaraivolohkoista informaatio kulkeutuu päälakilohkon takaosaan (nk. missä-rata) ja ohimolohkon alaosaan (nk. mikä-rata). [Mikä-rata on ohimolohkojen alaosiin päättyvä, näkötietoa käsittelevä järjestelmä, johon kuuluvilla alueilla käsitellään mm. tietoa kohteiden muodosta ja väristä; se auttaa kohteiden tunnistamisessa.] Tämä voisi mahdollisesti rinnastua siihen, miten kuulon assosiaatiomallissa on kaksi osaa, 1)lokalisaatio eli paikannnus ("missä"), ja 2)gestalt (itse signaalin ominaisuudet, "mitä"). Arvelisin, että Theilen mallin lokalisaatio ja gestalt ovat esimerkkejä nk. korkeamman asteen toiminnoista, jotka liittyvät paljolti aivokuoren toimintaan.

Pyrin reagoimaan lyhyesti lainatussa esitettyihin yksityiskohtaisiin kysymyksiin, vaikkakin assosiaatiomalli siis on varsinaisesti toiminnallinen kokonaiskuvaus.
1)Adaptaatio eli kuulon sopeutuminen ärsykeympäristöön on yksi Theilen assosiaatiomallin keskeisiä asioita. Mallin mukaan paikannuksessa eli lokalisaatiossa (ks kuva) palvelee nk. adaptiivinen filtteri (”M^-1”), joka koodaa (encoding) paikannusinformaation. Koodi puretaan (decoding) seuraavassa gestalt-vaiheessa. Käytännön esimerkki adaptaatiosta on kuulosysteemin opittu kyky suodattaa pois pään ja korvan anatomisten yksilöllisten muotojen vaikutusta signaaliin. Adaptaatio on tärkeä tekijä siihen, että nk. äänitapahtuma (sound event) tärykälvolla on osittain eri kuin nk. kuulotapahtuma (auditory event), joka toteutuu kuuloelinten, -hermojen ja aivojen yhteistyönä.

Theilen mallin lokalisaatiotoiminto.PNG
Kuva: lokalisaation toiminnallinen mallinnus Theilen mukaan

2)Peilisolut ovat hermosoluja, jotka reagoivat liikkeisiin, ääniin, ilmeisiin ja eleisiin. Niiden tehtävä on jäljitellä sitä, mitä toinen ihminen tai olento tekee ja miltä se tuntuu. Peilisolut reagoivat kasvojen emotionaalisin liikkeisiin ja välittävät ne tunteista vastaaviin aivojen ydinalueisiin. Voisiko tähän liittyä toiminnalisesti vaikkapa se, miten Linkwitz kuvaa omalla tyylillään nk. cocktail-party -efektiä Theilen mallin pohjalta?
http://www.linkwitzlab.com/Fitz/acoustics-hearing.htm , luku 2.5. - Hearing - Part 2, ensimmäinen kuva

Juuri gestalt-vaiheessa aivot pohtivat, mistä ajankohtaisessa tilanteessa on oikein kyse (vastaus "mitä"-kysymykseen), kun taas lokalisaatiossa sitä ennen paikannetaan äänilähteitä (vastaus "missä äänilähteet sijaitsevat" -kysymykseen). Edellä mainittuun liittyy myös multisensorinen eli moniaistinen toiminta. Muut aistit (esim. näkö) ovat assosiaatiomallissa muita erityisjärjestelmiä" ("other spesific systems"). Jos esim. kuuloaisti yksin ei pysty paikantamaan äänilähettä, tukea haetaan mm. visuaalisista ärsykkeistä. Tämä on "opastettu kuuloassosiaatio" ("guided association").
 
Viimeksi muokattu:
Kannaltani Theilen mallinnus on hyvin mielenkiintoinen ja tutustumisen arvoinen erityisesti siinä valossa-----että muodostuisi yhteys ja silta kognitiiviseen havaintopsykologiaan.
Tämän postauksen tarkoituksena on pohtia kuulon assosiaatiomallin ja kognitiivisen ajattelun https://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_psykologia yhtäläisyyksiä. Assosiaatiomallin voi mielestäni katsoa edustavan kognitiivista ajattelua, vaikkakaan Theile ei itse tuota sanaa tietääkseni käytä. Theile toteaa assosiaatiomallin taustalla olevan kybernetiikan ja keinotekoiset hermoverkot, joita mallin esittämisaikoihin (1980) alettiin kehitellä. (Theile mainitsee erikseen mm. maailmankuulun suomalaisen keinoverkkojen kehittäjän Teuvo Kohosen [nk. Kohonen map] https://fi.wikipedia.org/wiki/Itseorganisoituva_kartta ) Assosiaatiomallissa kuuloa, oppimista ja muistia mallinnetaan hieman keinoverkkojen tapaan, kuten kognitiivisessa ajattelussa yleensäkin tapahtuu.

Oheinen kuva on itse itselleni tekemä harrastushahmotelma, missä assosiaatiomalli on pyritty esittämään kognitiivisen psykologian havaintokehämallinnuksen muodossa. Korostan, että tuossa on siis kyse vain omasta harrastustoiminnasta. Kyse ei ole liioin kuulotapahtuman mallintamisesta tapahtumana, vaan kokeilu siitä, mitä yhtäläisyyksiä assosiaatiomallin ja nk. Neisserin havaintokehän logiikoilla kenties on keskenään. Lähtökohtaisesti tällaista mallinnusten sekoittamista ei pitäisi tehdä, koska helposti tulee väärinymmärryksiä tai puutteita. Mielestäni tuossa kuitenkin voisi nähdä, että nämä mallit voi logiikaltaan sovittaa yhteen.

Kuvassa on kolmion sisällä punaisella nk. Neisserin havaintokehä. Kehän ulkopuolella on mustalla assosiaatiomallin merkittävät vaiheet, ja nuolien kohdalla on sinisellä värillä kursiivilla assosiaatiomallin vaikuttavia tekijöitä. Assosiaatiomallin termit ovat peräisin mallin esittäjiltä englanniksi, mutta pyrin jatkossa kertomaan kuvan logiikasta.

Assosiaatiomalli havaintokehänä.PNG
Kuva: Kognitiivisen psykologian havaintokehä-mallin ja kuulemisen assosiaatiomallin tarkastelua harrastuspohjalta.

Assosiaatiomalli pyrkii havainnollistamaan, millä periaatteilla informaatio välittyy korvan, hermoston ja aivojen yhteistyönä. Jos assosiaatiomalli pitäisi ilmaista yhdellä sanalla, se olisi filtteri (suodatin). Tarkemmin sanoen on kyse monivaiheisesta suodatintoiminnosta. Kun signaali saapuu kuulosysteemiin, systeemi erottaa (discrimination, separation) signaalista aina yhden informaatioelementin kerrallaan suodatettavaksi. Näin monivaiheinen suodatin muodostaa signaali-informaation pohjalta ominaisuus kerrallaan lopulta kuulohavainnon, jonka ihminen kuulee ja tiedostaa.

Systeemiä voidaan ymmärtää myös input-output-näkökulmasta. Syöte (input) on nk. äänitapahtuma (sound event) eli äänilähteen lähettämä signaali sellaisena kuin se esiintyy ja on mitattavissa tärykalvolla. Äänitapahtuma on aistimus (sensation), mitä ihminen ei tiedosta. Systeemin tuloksena (output) on nk. kuulotapahtuma (auditory event), joka on ihmisen tiedostama kuulohavainto (perception). Kuulotapahtuma, kuulohavainto syntyy siis kuuloaistimuksesta kuulosysteemin (auditory system) suodattamana.

Suodatin muodostuu ajan mittaan kokemusten (auditory experience) tuloksena, jotka ovat samalla oppimisprosesseja (learning prosesses).
Suodatin koostuu ihmisen muistiin oppimisen tuloksena tallentuneista malleista (stored learnt patterns). Suodatin toimiii siten, että se vertaa syötteen sisältämiä malleja (stimuli configuration of the environment) vastaavaan muistiin tallentuneeseen malliin. Tätä vertailua (comparison) kutsutaan myös mallien tunnistamiseksi (pattern recognition). Mallien keskinäinen vertaaminen on assosiatiivista (associative pattern recognition): mallit voidaan tunnistaa toisiaan vastaaviksi, vaikka mallien välinen vastaavuus olisi vain osittaista. Jos mallien tunnistaminen antaa myönteisen tuloksen, vertailuun liittyvä informaatio otetaan talteen (removal of information) ja signaali loppuine informaatioineen lähetetään eteenpäin (forwarding of information). Jos mallien tunnistaminen ei anna myönteistä lopputulosta, vertailuun liittyvä signaalin sisältämä informaatio jatkaa eteenpäin. Jos näin käy, seuraava suodatusvaihe voi mahdollisesti vaikeutua tai vääristyä. Jos esimerkiksi äänilähteen paikannus ei onnistu, myös äänenvoimakkuuden tai timbren havaitseminen voi kärsiä.

Merkittävänä lisänä alkuperäiseen assosiaatiomalliin audiotutkija Völk ehdottaa (2013/2017), https://www.windacoustics.com/data/pub/Voelk2017.pdf
että äänilähdeinformaation erottaminen ja paikannus (lokalisaatio) harjoittavat taukoamatta oman toimintansa laadun arviointia (continous qualility estimation). Laaduntarkkailu vaikuttaa siihen, katsotaanko äänilähteen paikannus onnistuneeksi vai ei ts erotetaanko paikannusinformaatio signaalista vai ei. Jatkuva laadunarviointi täydentää käsitystämme siitä, miten edellä kuvattu mallin tunnistus (pattern recognition) toteutuu jatkuvana toimintona.

Nykyajan lähtökohdista pikkuisen kritisoisin assosiaatiomallia siitä, että se käyttää gestalt-sanaa. Tämä sana on kyllä ehkä tuttu psykologian ja filosofian historiasta kiinnostuneille. Ylipäätään se on kuitenkin mielestäni monimerkityksinen ja mahdollisesti vähän käytössä rasittunutkin. Assosiaatiomallissa gestalt tarkoittaa äänilähteen signaalin muita ominaisuuksia kuin paikkainformaatio ts signaalia itseään, vaikkakin mallinnuksen mukaan paikannus ja gestalt-vaihe tapahtuvat aina ja vain yhdessä. Käytännössä gestalt tarkoittaa itse signaalin ominaisuuksia kuten timbre (sointisävyt), äänenvoimakkuus jne.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös