Kotimaiset kaiuttimet

T.V@lve sanoi:
Kotimaisissa kaiuttimissa on ainakin itseäni haitannut tietynlainen korostunut järkevyys. Peräänkuulutan suurta tunnetta ja hulluttelua. Gradient Helsinki on askel oikeaan suuntaan.

Tämän allekirjoitan. Helsingissä on myös äänellistä "hulluttelua" mitä kaipaan. Monet kaiuttimet ovat hienosti suunniteltuja, valmistettuja ja niissä on omanlainen äänellinen luonteensa, mutta sointi-ihanteeseeni ne eivät vain sovi. Pienoista äänellistä kireyttä niissä usein on.
 
Pari sukupolvea lisää kansainvälistä markkinointia myös kuluttajille, niin me suomalaisetkin opimme, ettei kaikki muu kuin insinörismi ole huijausta. Kuluttaja haluaa ostaa elämyksiä, puhtaalla tieteellisyydellä niitä ei saa aikaan.

:) v-a
 
rajani sanoi:
Tämän allekirjoitan. Helsingissä on myös äänellistä "hulluttelua" mitä kaipaan.

Äänellistä hulluttelua? Helsingissä on suuntaimella varustettu diskantti ja suuntaava keskialue. Dipolibasso on oikeastaan ainoa suomalaisesta perinteestä poikkeava ratkaisu. Tässä suhteessa Helsinki menee ihan suoraan brutaalitylsään ja tuttuun Tuomelan, Salmen ja Weckströmin aloittamaan suomalaiseen suunnitteluperinteeseen.

Itse asiassa minusta Helsingin äänessä on hyvää juuri sen tasaisuus ja järkevä teknisyys. Muotoilukin on enemmän insinöörimäisen innovatiivinen kuin hullutteleva, kun ymmärtää sen tarkoituksen.

Ei eksotiikan välttely ainakaan itseltäni vie kuuntelufiilistä pois lainkaan. Mutta myönnettäköön, että pidänkin mystiikasta enemmän vahvistin- kuin kaiutinpuolella. Jotenkin siellä sen korrelaatio äänenlaatuun tuntuu olevan positiivisempi kuin kaiuttimissa.
 
Mikael Nederström sanoi:
Äänellistä hulluttelua?

En keksinyt hyvää sanaa kuvaamaan kireydelle vastakohtaa. Ehkä se on sitten dipolibasso, joka tekee sen eron. Ääneltään Helsinki on kuitenkin jotain muuta kuin perinteistä Suomalaista kaiutinsuunnittelua, mistä olen iloinen että on uskallettu ottaa askel toiseen suuntaan. Revot ovat toinen mistä pidän, mutta eri syistä. En kuitankaan ole varma haluisinko omistaa niitä.

Aurelian kaiuttimien soundia vaivaa ohuus, on tehty liian hifiä ääntä. Tiedät kuuntelevasi kaiuttimia huoneessa etkä musiikkiesitystä.

Amphion on lähtenyt nykymalleilla täysin toiseen suuntaan, kun vertaa vanhoihin (mm. Helium 2, Creon jne), esim. Ion ja Ion L ovat aiemman avoimen äänen sijaan kuin ääni tulisi edelleen pakkauslaatikon sisään pakatusta kaiuttimesta. Oheiskalustosta ei ollut kiinni.

Nämä ovat vain mielipiteitäni, eivätkä ehdottomia totuuksia. Maailmalla tehdään äänellisesti "higendiä" edullisissakin hintaluokissa ja täällä on jämähdetty perushifin poteroon jopa yli 3000e hintaluokissa. Yritän vain kannustaa parempaan, en haukkua.
 
Juu, onhan noissa esimerkeissä äänellisesti paljonkin eroja, vaikka toimintaperiaate olisi sama. Oikeastaan alkuperäinen pointti olikin siinä, että täsmälleen samoista suomalaisista perinteistä käsin (diskantti+suuntain ja suuntaava keskialue) saadaan hyvin monenlaista soundia.

Luulenpa muuten, että Helsingissä alemman keskialueen runsas taso vaikuttaa mainitsemaasi asiaan eniten. Tämä tuo ääneen (positiivisessa mielessä) aikamoisen mehevän efektin, kun huone ja ohessetti on sopiva. Revo on dipolibassostaan huolimatta hyvin erilainen perussoundiltaan. Usein äänen painopiste siinä on selvästi korkeammalla keskitaajuuksilla.
 
Mua aina ihmetyttää miks Revoja (ja ehkä 1.sarjalaisiakin?) pidetään tylsinä. Ollenkaan tässä nyt ottamatta kantaa siihen miltä ne kuulostaa tai ei kuulosta, niin ihan puhtaasti konstruktionahan Revo on kerta kaikkiaan poikkeuksellinen kaiutin. ( Ja hyvin lähellä Helsinkiä.) "nojoo, revot" on se yleinen kommentti. Miksi? Ne kyllä jotenkin "kärsii" kotimaisuudestaan ja liiallisesta tuttuudestaan tuossa mielessä, se vaan niin helposti unohtuu miten omalaatuinen konstruktio se on. IMO. Vaikee nähdä puita metsästä, tai jotain siihen suuntaan.
 
Itselläni suurin ongelma Revolutionin kanssa syntyy sen ulkoisesta olemuksesta, värimaailmasta ja viimeistelystä. Ääni ja toimintaperiaatteen taustalla oleva filosofia ovat parasta A-ryhmää.
 
T.V@lve sanoi:
Itselläni suurin ongelma Revolutionin kanssa syntyy sen ulkoisesta olemuksesta, värimaailmasta ja viimeistelystä. Ääni ja toimintaperiaatteen taustalla oleva filosofia ovat parasta A-ryhmää.
Itse olen myös joskus pohdiskellut, että Revoon kun laittaisi toisen bassodipolin diskanttikeskiäänisen yläpuolelle ja muuttaisi ulkonäön/viimeistelyn tyylikkäämmäksi, sekä hintalappuun reilusti lisää, niin se voisi olla kansainvälisesti killerikaiutin.
 
^Tuoteperhe: Revolution, Revolution XL, Revolution XXXL.
No Active hakee samaa asiaa, mutta jotenkin onnistui konseptointina jäämään puolitiehen.
Vaikuttaakohan se, että Activen odottaisi viittaavan vahvistuksen mukaan kuulumiseen, eikä siihen, että niitä pitääkin hankkia tuplasti. Joka tapauksessa Revoille soisi reilusti isompaa menestystä maailmalla.

:) v-a
 
Jyrki_H sanoi:
Itse olen myös joskus pohdiskellut, että Revoon kun laittaisi toisen bassodipolin diskanttikeskiäänisen yläpuolelle ja muuttaisi ulkonäön/viimeistelyn tyylikkäämmäksi, sekä hintalappuun reilusti lisää, niin se voisi olla kansainvälisesti killerikaiutin.

+ sähkömoottorinen dpolinkääntömoottori. Kauko-ohjaimesta portaaton dipolin säätö. :D
 
T.V@lve sanoi:
Itselläni suurin ongelma Revolutionin kanssa syntyy sen ulkoisesta olemuksesta, värimaailmasta ja ...[clip clip]

Saahan niitä mustina!

T: The man (still only) in black.
 
saurama sanoi:
Saahan niitä mustina!

T: The man (still only) in black.
Saako niitä mustilla puuosillakin? Se kirsikka on niin mauton että :(. Revo nyt on minulle niitä ainoita vähänkään kiinnostavia kotimaisia kaiuttimia mutta ulkonäkö on noissakin aika susiruma.
 
Santapaperi käteen ja petsaa mustaksi. ;)

Eikös jussi Aurelia Graphicat mustina oo aika mediaseksikkäät?

grtolppa.jpg
 
Minun mielestäni vaahterapuiset Revot ovat hyvin tyylikkäät - skandinaaviset.
Revolution on myös hyvin pieni ja siro kaiutin siihen nähden, mitä se oikeilla oheisvermeillä tarvittaessa antaa.
Ehkäpä noiden suurin virhe on siinä, että ne ovat laatuunsa nähden aivan liian halvat kaiuttimet. :-\
 
alspe sanoi:
Santapaperi käteen ja petsaa mustaksi. ;)

Eikös jussi Aurelia Graphicat mustina oo aika mediaseksikkäät?

Melkein mikä vaan muu kuin musta, henk.koht. mielipiteenäni. Mutta piti siis tulla sanomaan, että ne parit demot mitä Graphicasta olen kuullut, eivät olleet ollenkaan pöllömpiä, itseasiassa tykkäsin kovasti vaikken nyt ihan TM:n henkeen pähkinöinä ollutkaan.
 
alspe sanoi:
Santapaperi käteen ja petsaa mustaksi. ;)
Eikös jussi Aurelia Graphicat mustina oo aika mediaseksikkäät?
Ihan tavalliset ja aika rumat mustat tolpat IMO :D.
 
isojussi sanoi:
Ihan tavalliset ja aika rumat mustat tolpat IMO :D.


Lähetäpä malliksi jokunen kuva mielestäsi kauniista kaiuttimista niin tiedämme, minkä linjan miehiä olet.

:) v-a
 
v-a sanoi:
Lähetäpä malliksi jokunen kuva mielestäsi kauniista kaiuttimista niin tiedämme, minkä linjan miehiä olet.

:) v-a
No mä etsin kohta jotain ehkä ;). Joo ja tiedän ettei ole varaa sanoa mitään jos mulle tulee ne englantilaiset telkänpöntöt jossain vaiheessa :D.
 
Ihan henkilökohtaisena mielipiteenä, Gradient sai Revot siedettävän näköisiksi silloin kun niitä myytiin vaaleilla puuosilla (vaahtera?) ja harmaaseen sävytetyllä kankaalla. Kun valmistus siirtyi Graditechilta takaisin Järvenpäähän, noita puuosia ei enää saanut. Omiin Revoihini onnistuin onnekkaiden sattumusten ansiosta saamaan nuo vaahteraosat senkin jälkeen. Kirsikka/vihreään sävytetty kangas on ollut jo pitkään so-last-season ja täysmusta nyt ei vaan käy. Visuaalista puolta voisi vieläkin raikastaa, Helsingissähän näin on tehty, värejä on tarjolla jos jonkinlaista.

Lisäbassot koksun päälle, huonekorjaus ja joku kaiuttimiin integroitu D-luokan vahvistin dipoliosalle, kaikkea mahdollista voisi kehitellä. Sellainenkin tuli tässä mieleen, että sillä messuilla olleella Lyngdorfin vahvistimella saisi hoidettua basso-osan jakosuodon, viiveet ja dipoli- sekä huonekorjaukset suoraan (läppärillä vaan parametrit sisään), olisiko tuossa yhteistyön paikka Gradientille?

Aktiivimallissa tuplavahvistuksen hankkiminen on varmaan suurin kynnys. Ymmärrän hyvin niitä jotka eivät halua räkillistä päätteitä ja suotimia välijohtoineen.
 
Back
Ylös