Hyvin mahdollista. Hieman vaikuttaa siltä että nopeita moottoreita ajetaan yleisesti kanttiaallolla tai "trapedzoidal" -pulssilla kun taas hitaammissa suositaan erilaisia siniaaltoa mukailevia menetelmiä. Nopeasti pyörivässä moottorissa roottorin hitausmomentti peittää alleen epätasaisen väännön kun taas hitaassa asialla on merkitystä, kuvittelisin.BLDC moottori voi olla optimoitu kanttiaallolla ajelulle. Semmoistakin voi ajella sinisignaalilla ja on jopa tarpeeseen kun mennään yksittäiskierroksien nopeuksiin minuutissa. Mutta vääntökäyrässä näkyy se sini siinä tapauksessa, jos rakenne on kanttiaaltoajeluun tehty.
Hammaslääkärin poran moottoreita on tullut ajeltua. Osassa oli anturit aikojen alussa, mutta nykyisin ei oikein missään enää ole.
BEMF -tunnistus ja "sensorless" ovat yleistyneet reippaasti moottonohjausten kehittyessä. Näytää siltä että 70-luvun jälkipuoliskon Technicseissä ei edes yritetty suoraa back EMF -tunnistusta vaan moottorissa on varsinaisten ajokäämien lisäksi takaisinkytkentäkäämit ja tämän lisäksi vielä kokonaan erilliset pulssikäämit nopeuden tunnistukseen. Jälkimmäiset ovat kokonaan omilla rungoillaan varsinaisen staattorin sisäpuolella ja levylautasessa on pieni staattorin kaltainen rakenne joka aiheuttaa muuttuvan magneettikentän nopeuspulssikäämeihin. Kauhean monimutkaista, sanon minä.
Mitä nyt olen tutkinut vanhojen suoravetosoittimien datalehtiä, toteutuksia on lähes yhtä monta kuin valmistajiakin. Osassa on selkeitä riskipaikkoja, mm. sellaisia että kaksivaiheinen moottori (tai sen käämitys) kattaa vain n. puolet levylautasessa kiinni olevan magneettikiekon kulma-alueesta. Tästä voi seurata se että jos magneettikiekon sisällä magneettien mitoitus ei ole tarkka vaan leveys vaihtelee vähänkin, lautanen voi pyöriä epätasaisesti nopeuden muuttuessa kierroksen sisällä. Technicsin 70-luvun moottorit ovat noita ylimääräisiä käämejä lukuunottamatta kolmivaiheisia harjattomia puhtaimmillaan. Staattorin käämintä varmasti otti aikaa vs. nykyaikaiset koneellisesti tehdyt planaarikäämit. Moottorin hyötysuhde lienee myös parempi koska magneettivuolla on optimaalinen reitti. Toisaalta hyötysuhde ei nyt ole se tärkein design-parametri tässä koska hyvin laakeroidun lautasen pyörittäminen ei vaadi paljon mitään tehoa.
Nykyisten suoravetosoittimien moottorit muistuttavat paljon floppy-asemien litteitä toteutuksia ja veikkaanpa että levysoitinvalmistajat ovat keksineet keinon säästää käyttämällä samanlaista rakennetta. Rakennetta on tietysti hehkutettu brosyyreissä kaikenmaailman argumenteilla ja erityisesti raudattomuudella jonka väitetään pienentävän nykimistä "cogging" vaikka moottorin käydessä kyseinen ongelma poistuu kokonaan tai lähes kokonaan.
Kehitys kehittyy ja tämä TI:n moottorinohjainpiiri on vähintään pari dekadia sofistikoituneempi kuin 70- ja 80-lukujen piirit mikä kannustaa kokeilemaan sitä. Toisaalta samaan aikaan uusimmissa Teknareissa olen nähnyt että niiden moottorinohjaus muistuttaa hyvin paljon lennokkien moottorinsäätimiä siinä että dedikoitua ohjainpiiriä ei käytetä vaan ohjain koostuu kolmesta FET-puolisillasta joita ajetaan suoraan mikrokontrollerilla. Näissä taas on nykyään valmiina rakenteita joilla suuri osa tehtävästä tapahtuu raudassa mutta softalla on kuitenkin iso osuus.
Huh, tulipas taas tajunnanvirtaa tähän...