Silloin oli ruoho vihreämpi ja taivas myös sinisempiOmassa 80-luvun H/K T-40 hihnasoittimessa on muistaakseni kidestabilointi moottorille vaikka on hihnavetoinen....
Ma tarkoitin tänään myytäviä laitteita (projectit, regat yms).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Silloin oli ruoho vihreämpi ja taivas myös sinisempiOmassa 80-luvun H/K T-40 hihnasoittimessa on muistaakseni kidestabilointi moottorille vaikka on hihnavetoinen....
Ehkä olisi myös asiallista kiinnittää rasiakelkalle metallipalanen rasian painolla?Nyt en enää liimannut kuulokekapselia suoraan rasiakelkkaan, piti tehdä tuollainen sovitekappale.
Ehkä olisi myös asiallista kiinnittää rasiakelkalle metallipalanen rasian painolla?
Mielenkiintoinen ja yksinkertaisen oloinen äänivarsi. Vilkaisin diyAudion keskustelua ja siellä väitettiin ettei kyseinen äänivarsi tarvitsisi antiskatea. Samat fysiikan lait koskevat kuitenkin tätä äänivartta siinä missä muitakin enkä ihan heti keksi miksei jonkinlaista antiskatea tarvittaisi.
Kyseinen piiri on siis tämä:Universaalille moottorinohjaimelle olisi varmasti käyttöä.
Laitteen olisi hyvä kyetä tuottamaan kolmivaiheista virransyöttöä jolloin se soveltuisi yksi-, kaksi- ja kolmivaiheisten moottorien ohjaamiseen.
Vaihesiirto pitäisi olla aseteltavissa ja mielellään sisältää hienosäätö (resoluutio?) moottorin värinöiden minimoimiseksi. Tietenkin käyttöjännite pitää olla laajalla skaalalla säädettävä. Kidelukittu taajuusgeneraattori lienee itsestäänselvyys. Takaisinkytkentämahdollisuuden voisi sisällyttää mutta käytön pitäsi onnistua myös ilman.
Näillä spekseillä laite pitäisi luultavasti toteuttaa ohjelmallisella kontrollilla, toisaalta käyttöliittymä saisi olla mahdollisimman yksinkertainen mutta monipuolinen
Ehkä tällainen jostain löytyykin mutta itselläni ei sellaisesta ole tietoa.
Omaan soittimeeni voisin kuvitella moottorinohjaimen ja kenties moottorinkin päivittämistä. Toisaalta tuollainen Berger Lahrin moottori joka soittimessa on, lienee jopa merkittävästi laadukkaampi kuin useimmat nykypäivänä käytetyt "karvalakkimallit". Moni vintage soitin saattaisi hyötyä paremasta elektroniikasta, joskin silloin menetetään autenttisuus mutta olisipa ainakin mahdollisuus.
No, ainahan voi toivoa tai vaikkapa vaatiakin, varsinkin kun itse ei osaa mutta siitä olen varma että joku muu sellaisen pystyisi toteuttamaan. Kenties yhdistyskin voisi jollain tasolla oallistua DIY-toiminnan tukemiseen.
Toisaalta tuollainen Berger Lahrin moottori joka soittimessa on, lienee jopa merkittävästi laadukkaampi kuin useimmat nykypäivänä käytetyt "karvalakkimallit".
No tämäkin tietysti pitää huomioida. Normaalisti invertterillä ajettu moottori pitää vähintäänkin sirinää. Tuossa omassa soittimessa ei kyllä korvakuulolta pysty sanomaan pyöriikö moottori vai ei. Asennus on alumiinista koneistetussa holkkimaisessa kupissa jonka sisään moottori on upotettu ja lepää sorbotaani kumin varassa. Suurin parannus tuollaiseen 80-90-luvun vaihteen designiin olisi ohjauselektroniikan päivitys.Kyllä, on tosiaan aivan eri tasoa kuin nykyiset karvalakkimallimoottorit. Esimerkiksi Thorens TD280 mallissa tuo Berger Lahrin moottori on ruuvattu suoraan kiinni koteloon:
katso liitettä 240433
Tästä huolimatta tuo on about täysin äänetön, ei siis kuulu mitään läpi. Tuo moottoriääni kuulemma saattaa olla joillain uusilla toteutuksilla ongelmana siitä huolimatta että moottori on ripustettu kumilenkeillä runkoon.
Tuollaista moottoria voisi olla kiinnostavaa kokeilla ajaa TI:n piirillä. FOC-ohjaus saattaa hyvinkin toimia mutta tuntematta moottorin rakennetta tarkemmin, ei voi sanoa mitään täysin varmaa.No tämäkin tietysti pitää huomioida. Normaalisti invertterillä ajettu moottori pitää vähintäänkin sirinää. Tuossa omassa soittimessa ei kyllä korvakuulolta pysty sanomaan pyöriikö moottori vai ei. Asennus on alumiinista koneistetussa holkkimaisessa kupissa jonka sisään moottori on upotettu ja lepää sorbotaani kumin varassa. Suurin parannus tuollaiseen 80-90-luvun vaihteen designiin olisi ohjauselektroniikan päivitys.
Uskoisin että suurimmalla osalla vintage soittimia tilanne on sama.
Monet nykypäivän laadukkaista moottoreista ovat sisäisesti askelmoottori tyyppisiä joten tasainen pyöritys vaatisi jonkinasteista mikroaskellusta ja kulmikkaiden rakenteiden nykivyyttä kompensoivaa aaltomuotoa. Pelkkä siniaaltoinen ohjaus ei tuon tyyppisessä moottorissa tuota tasaisinta käyntiä.
Saattaa mennä pilkun viilaukseksi mutta jos parannusta tavoitellaan niin tehdään sitten kunnolla.
Tutustuminen piirin kaikkiin ominaisuuksiin on edelleen kesken mutta näyttäisi että korkeataajuisella PWM:llä saadaan puhdasta siniä vastaava ohjaus. PWM:n taajuuden voi valita väliltä 10 kHz - 75 Khz joten se saadaan kyllä kuulumattomiin ja alueelle jossa RIAA vaimentaa voimakkaasti - jos se nyt pääsisi äänirasian käämeihin. Kytkimien slew-rate on myös säädettävissä joten jyrkimmät reunat saadaan eliminoitua.Mikroaskellusta ei oikestaan tarvita vaan mahdollisimman puhdasta siniä ja jos se vielä muutetaan virtasyötöksi tasaisemman pyörimisen saamiseksi.
Koska moottori voi olla hyvin pienitehoinen, voisi syöttö olla analoginen eikä PWM- moduloitu. PWM siis kannattaa alipäästösuodattaa pistää vaikka jollain 6xTDA2040 vahvistinpiireillä tai muilla sen sellaisia pääteaste. Ei kai se haitaa jos moottorin ohjaus pari kymmentä wattia kuluttaa. Ite en veisi pulssitusta lähellekään rasiaa. Vain puhdasta siniä.