Hiukka ”kateellisena” olen seurannut tuota c-kasettiketjua kun siellä riittää kiinnostavaa harrasteasiaa. Niinpä yritän taas kerran hieman herätellä tätä dattiketjua jos jollakin olisi jotain raportoitavaa tästä topicista.
Pitkään on mennyt minullakin että olen vain kuunnellut ja nauttinut datista, mutta tänään otin itseäni niskasta kiinni ja päätin (yrittää) korjata Sony PCM-R500 kiusallisen vian. Vika on aikaansaanut sen, että laite on ollut hyllyssä lähes käyttämättä ainakin pari vuotta. Huoltoon lähettäminen Saksaan on käynyt mielessä mutta laiskuuttani jäänyt.
Laitteen kasettimekanismi on pykinyt enemmän tai vähemmän aina siitä lähtien kun Sonyn Classic Audiosta kotiin kannoin joskus 5-6 vuotta sitten. Viime aikoina Sonyn vikaantuminen oli sitä luokkaa ettei käytöstä tullut mitään. Kasettimekanismi ei suostunut käynnistettäessä avautumaan siten että kasetin olisi saanut sisään, vaan sulkeutui aina välittömästi.
Arvasin / toivoin, että vika saattaisi olla helppo = mikrokytkimet. Kasetin tunnistusmikrokytkimiä koneistossa on tuplaten verrattuna vanhempiin datteihin. Niihin tein kevyen perus-voiteluhuollon Kontakt PRF 6-68 rasvattomalla puhdistusaineella. Pienen tutkiskelun jälkeen varsinainen vika paljastui helppoon paikkaan: latausmekanismin liikerajoittimen mikrokytkin ei saanut tarpeeksi kosketusta, vaan ainoastaan hipaisi kytkinpiikkiä.
Voitelu taas. Ja mekaniikan ”kosketusvarteen” en keksinyt muuta kuin miljoonalaatikosta löytynyt millin (!) paksuinen tarrahuopa, josta leikkasin pienen-pienen palan ja kiinnitin pinseteillä muoviosaan. Jos se ei pysy kiinni, kun liiman kosketuspinta on aika pieni, seuraavaksi ajattelin kokeilla pientä parin millin palaa jostain muoviputkesta tai johdon eristeestä jonka pujottaa mekaniikan "sormen" ympäri. Toinen vaihtoehto olisi säätää jostain muualta liikerataa tai kuumentaa+taivuttaa ”muovisormea". Milli riittää.
Vissiin aika sekavasti selostettu tuo, mutta kuva ehkä selventää.
Toimii taas ja hyvin…tuli sitten kuunneltua kuulokkeilla ja testattua kaikki perustoiminnot, paitsi äänitys.
Käyttötunteja PCM-R500 on kerännyt yhteensä 755 h, joten paaaaaljon on vielä edessä. Studiokone kun on, siinä on 2 äänipäätä ja mekanismissa 4 moottoria. MENU valikon takaa löytyy erilaisia säätösysteemejä joita ronkkimalla asiaa tuntematon saa laitteen sekaisin. Paree jättää silleen.
Eri nauhoja soitellessa mielenkiintoinen havainto: DDS-2 nauhaa kokeillessani nauhalaskuri tunnisti yli 2 tunnin nauhan oikein. DDS-2 pituus on 120 metriä ja 4 tuntia.
DAT-audiostandardi on 60 metrin nauha / 2 tuntia. DAT-audiostandardia ”venytettiin" 90 luvun lopussa 90 metriin / 3 tuntia. DAT valmistajat eivät suositelleet pitkien / ohuiden nauhojen käyttöä, osa ilmeisesti jopa kielsi.
Täytyypä taas tehdä räkkijärjestelyjä ja ottaa PCM-R500 aktiivikäyttöön. Vähän se on sellainen kirveellä veistetty ruman kaunis. Mutta eipä tarvitse tihrustaa lukulasien ja taskulampun kanssa mikä namikka vaikuttaa mihinkin.
PS: Kuulokeliitännän äänenvoimakkuussäätimen potikka rätisee ja paukkuu niin että sille on tehtävä jotain. Mistä löytyisi hyvä perusohje jos sellaisen fixauksen haluaisin tehdä kotikonstein? Onnistuuko homma tällaiselta sähkötekniikasta mitään tietämättömältä nakkisormelta?