DAT nauhurit

  • Keskustelun aloittaja muto
  • Aloituspäivämäärä
Digiäänittämisestä. Simmosta, kun täällä vielä kuitenkin "äänitellään", että onko digiäänityksessä sama, miten mittari vilkkuu? Ennen vanhaan analookinauhalle äänittelin niin, että " ei mene paljon punaselle" , mutta kuitenkin niin kovalla kuin mahdollista. Dynamiikkaa ja sillai.

Miksi kysyn? No, kun tänään äänittelin Tascamille BS:n uutta levyä huomasin, että alussa hitaant biisit on hiljasella ja nopiat menee punaselle. Loppulevyllä tekijän into alkaa hiipua, ja gainit putoaa, paitsi tietenkin loppurämistys.

Eli pähkylänkuoressa: onko digitaalisessa tallentamisessa suurtakaan merkitystä sillä, millä gaineilka tavaran tallentaa, kunhan ei klippaa. Silloin tulee hiljaisuus. Tästä ei tarvi erikseen valistaa.

Dat-osastoon tämä, koska tallentaminen jollain mastertallentimella a'la Tascam ei poikenne pääsäännöstä mitenkään. Oletan.
 
Tai sitten ei särähdä, vaan tulee ihan hipihiljaista hetkeksi, mutta tästä oikeastaan ollut kysymys, vaan siitä, mitä tapahtuu, jos äänitän kovin matalilla gaineilla. Jääkö jotain olennaista pois?
 
Minulla on Sony PCM-R700 DAT-nauhuri. Siinä VU-mittari alkaa äärettömästä. Seuraavat on -60, -40, -30, -20, -12, -8, -6, -4, -2 ja 0. Jos äänittää siten, että voimakkain on menee liki nolla tasoa ja kaikkein hiljaisin lähelle -60 tasoa; luulisi kaiken tulevan äänitetyksi. Näin siis teoriassa. Käytännössä äänityksen onnistumiseen vaikuttaa moni asia; kuten mikrofonin ja mikserin laatu(ja mikrofoni esivahvistimen laatu). Tässä on hyviä vinkkejä. https://www.theseus.fi/bitstream/ha...d=671781538B7A795D674327E3A22DD235?sequence=1
 
Nettiä sattumanvaraisesti selatessa okulaariin osui DAT teja sivuava videonpätkä.

video 4 minuuttia: ”Recorded to R-DAT? The Truth About The Trinity Session”

Cowboy Junkies bändin ”The Trinity Session” vinyylin kannessa väitetään, että äänitys on tehty R-DAT nauhurilla, millä nimellä DAT nauhureita kutsuttiin ennen niiden yleistymistä. R = rotary head.
Linkin takaa löytyvässä videonpätkässä äänittäjä kertoo ettei kyseessä ollut varhainen DAT (vuodelta 1987: Sony PCM 2500 A+B) vaan combo Nakamichin AD muunnin DMP-100 ja Sony Betamax SL-2700 videonauhuri. Sony DAT illa äänitettiin kyllä sama keikka rinnakkaisesti yhtaikaa.

Videolla äänittäjä kertoo että DAT in ääni oli ”total crap”. Ja että levyllä on tuon toisen combon äänitys. Tässä linkki PCM-2500 tietoa.
Olihan tuokin laajasti käytetty PRO laite. Oli tosin tehty Sony DTC-1000 "consumer"-datin ympärille. Ja on myös kovin kehuttu.

Muistan kun tuolloin noina vuosina mietin videonauhurin käyttöä hifitoistossa, mutta sitten päätin odottaa dattien tuloa markkinoille. Sehän meinasi tyssätä jenkkien äänilevyfirmojen vastustukseen. Sonyn nopeasti kehittämä SCMS mahdollisti USA markkinat. SCMS laittaa bitin poikittain ettei toisen polven digitaalinen nauhoitus onnistu nauhurilta toiselle. Ja ilman USA markkinoita datti olisi ehkä haudattu nopeasti.

Pitihän sitten mielenkiinnosta lenkille laittaa kyseinen älpykkä TIDAL ista. Muuten soundas mukavasti (iPhone > BT > JBL EndurancePeak korvasankaluurit) mutta laulajan äänessä kiusasi huomattava sibilanssi. Senverran oli häiritsevä että kotona vertailin Yamaha viritinvahvarin ja JBL L100 kautta jos vaikka ässssä olisi johtunut BTstä tai kuulokkeista.

Ei johtunut.
Johtui äänityksestä tai äänitysketjun muusta lenkistä.

Cowboy Junkies on yksi lempparibändejäni. Laulajan Margo Timminsin ääni vaan jaksaa kiehtoa. Tämä ilta näköjään menee bändiä kuunnellessa.
Onneksi sibilanssi ei vaivaa Bändin uudempia tallenteita.

Tässä Trinity Sessionin huippuhetki:
Sweet Jane
 
Viimeksi muokattu:
Digiäänittämisestä. Simmosta, kun täällä vielä kuitenkin "äänitellään", että onko digiäänityksessä sama, miten mittari vilkkuu? Ennen vanhaan analookinauhalle äänittelin niin, että " ei mene paljon punaselle" , mutta kuitenkin niin kovalla kuin mahdollista. Dynamiikkaa ja sillai.

Miksi kysyn? No, kun tänään äänittelin Tascamille BS:n uutta levyä huomasin, että alussa hitaant biisit on hiljasella ja nopiat menee punaselle. Loppulevyllä tekijän into alkaa hiipua, ja gainit putoaa, paitsi tietenkin loppurämistys.

Eli pähkylänkuoressa: onko digitaalisessa tallentamisessa suurtakaan merkitystä sillä, millä gaineilka tavaran tallentaa, kunhan ei klippaa. Silloin tulee hiljaisuus. Tästä ei tarvi erikseen valistaa.

Dat-osastoon tämä, koska tallentaminen jollain mastertallentimella a'la Tascam ei poikenne pääsäännöstä mitenkään. Oletan.
Sorry että huomasin viestisi varsinaisen ytimen (Tascamin) vasta nyt. Oli syksyllä viestisi aikoihin vähän muuta miettimistä elämässä. En silloin reagoinut asiaan.

Mutta mulla on sama huomio.
Vaikuttaa siltä että Tascam DA-3000 mittari on hieman yliherkkä. Samaa digimusaa kun lataa esim CD:ltä jollekin DATille niin mittarit menee datissa nollaan mutta ei yhtään yli - kun taas DA-3000 punainen vilkkuu satunnaisesti tai jopa paljon. En ole välittänyt asiasta sen enempää kun mitään eroa ei äänessä kuulu vaikka kuinka pinnistäisi...sitäpaitsi ihan kivan näköistä kun valot välkkyy... :)

Mutta tosi on: DAT tai digi ei saa oikeasti mennä nollan yli.

Joskus "varmuuden vuoksi" kokeilin ja säädin Tascamin input volaa 0.5 dB pienemmälle ja punainen ei enää vilkkunut. Eli "menu" ja "multi jog" painelemalla ja pyörittelemällä löytyy INPUT VOL. jos punavalot hermostuttaa...
EDIT: mutta tuonhan varmaan jo tiesitkin...
 
Viimeksi muokattu:
Hiukka ”kateellisena” olen seurannut tuota c-kasettiketjua kun siellä riittää kiinnostavaa harrasteasiaa. Niinpä yritän taas kerran hieman herätellä tätä dattiketjua jos jollakin olisi jotain raportoitavaa tästä topicista.

Pitkään on mennyt minullakin että olen vain kuunnellut ja nauttinut datista, mutta tänään otin itseäni niskasta kiinni ja päätin (yrittää) korjata Sony PCM-R500 kiusallisen vian. Vika on aikaansaanut sen, että laite on ollut hyllyssä lähes käyttämättä ainakin pari vuotta. Huoltoon lähettäminen Saksaan on käynyt mielessä mutta laiskuuttani jäänyt.

Laitteen kasettimekanismi on pykinyt enemmän tai vähemmän aina siitä lähtien kun Sonyn Classic Audiosta kotiin kannoin joskus 5-6 vuotta sitten. Viime aikoina Sonyn vikaantuminen oli sitä luokkaa ettei käytöstä tullut mitään. Kasettimekanismi ei suostunut käynnistettäessä avautumaan siten että kasetin olisi saanut sisään, vaan sulkeutui aina välittömästi.

Arvasin / toivoin, että vika saattaisi olla helppo = mikrokytkimet. Kasetin tunnistusmikrokytkimiä koneistossa on tuplaten verrattuna vanhempiin datteihin. Niihin tein kevyen perus-voiteluhuollon Kontakt PRF 6-68 rasvattomalla puhdistusaineella. Pienen tutkiskelun jälkeen varsinainen vika paljastui helppoon paikkaan: latausmekanismin liikerajoittimen mikrokytkin ei saanut tarpeeksi kosketusta, vaan ainoastaan hipaisi kytkinpiikkiä.

Voitelu taas. Ja mekaniikan ”kosketusvarteen” en keksinyt muuta kuin miljoonalaatikosta löytynyt millin (!) paksuinen tarrahuopa, josta leikkasin pienen-pienen palan ja kiinnitin pinseteillä muoviosaan. Jos se ei pysy kiinni, kun liiman kosketuspinta on aika pieni, seuraavaksi ajattelin kokeilla pientä parin millin palaa jostain muoviputkesta tai johdon eristeestä jonka pujottaa mekaniikan "sormen" ympäri. Toinen vaihtoehto olisi säätää jostain muualta liikerataa tai kuumentaa+taivuttaa ”muovisormea". Milli riittää.

Vissiin aika sekavasti selostettu tuo, mutta kuva ehkä selventää.

Toimii taas ja hyvin…tuli sitten kuunneltua kuulokkeilla ja testattua kaikki perustoiminnot, paitsi äänitys.

Käyttötunteja PCM-R500 on kerännyt yhteensä 755 h, joten paaaaaljon on vielä edessä. Studiokone kun on, siinä on 2 äänipäätä ja mekanismissa 4 moottoria. MENU valikon takaa löytyy erilaisia säätösysteemejä joita ronkkimalla asiaa tuntematon saa laitteen sekaisin. Paree jättää silleen.

Eri nauhoja soitellessa mielenkiintoinen havainto: DDS-2 nauhaa kokeillessani nauhalaskuri tunnisti yli 2 tunnin nauhan oikein. DDS-2 pituus on 120 metriä ja 4 tuntia.

DAT-audiostandardi on 60 metrin nauha / 2 tuntia. DAT-audiostandardia ”venytettiin" 90 luvun lopussa 90 metriin / 3 tuntia. DAT valmistajat eivät suositelleet pitkien / ohuiden nauhojen käyttöä, osa ilmeisesti jopa kielsi.

Täytyypä taas tehdä räkkijärjestelyjä ja ottaa PCM-R500 aktiivikäyttöön. Vähän se on sellainen kirveellä veistetty ruman kaunis. Mutta eipä tarvitse tihrustaa lukulasien ja taskulampun kanssa mikä namikka vaikuttaa mihinkin.


PS: Kuulokeliitännän äänenvoimakkuussäätimen potikka rätisee ja paukkuu niin että sille on tehtävä jotain. Mistä löytyisi hyvä perusohje jos sellaisen fixauksen haluaisin tehdä kotikonstein? Onnistuuko homma tällaiselta sähkötekniikasta mitään tietämättömältä nakkisormelta?


DatDet_1.jpg


DatDet_2.jpeg

DatDat_3.jpeg
 
Minulla on tämän "isoveli" PCM-R700. Siinä on joskus samaa vikaa. Yleisesti kasetin lataaminen on todella tarkasti tehtävä, kun luukku menee herkästi kiinni ennen kuin ehtii kasetin laittamaan paikalleen tai ottamaan pois, jos edes hipaisee pieneen metallitankoon luukun mekanismissa. Tähän ensimmäiseen ajoittaiseen vikaan ei ole muuta hätäratkaisua kuin virrat pois heti, kun luukku on auki.
 
^ kokeile tuota esittämääni fixausta...mulla tuota ilmiötä ei nyt enää esiinny...veikkaanpa että sama vika
EDIT: PCM-R700 on muuten aikas sama kone mutta siinä on fade-in ja fade-out äänitykset ja jotain muuta erilaista...ei nyt muista
 
^Kiitos vinkistä. Täytyy kokeilla. Sellainen ero on myös, että tässä on neljä päätä "äänirummulla". Muistuttaa kolmipäistä C-kasettinauhuria, että voi kuunnella saman tien mitä nauhalle tarttuu. Input / Monitor painike löytyy myös.
 
^Kiitos vinkistä. Täytyy kokeilla. Sellainen ero on myös, että tässä on neljä päätä "äänirummulla". Muistuttaa kolmipäistä C-kasettinauhuria, että voi kuunnella saman tien mitä nauhalle tarttuu. Input / Monitor painike löytyy myös.
Heh - olinpas iltaväsähtänyt kun en muistanut että kaikissa dateissa on kaksi äänipäätä ja vain muutamassa ammattikoneessa tuo monitorointimahdollisuus ja 4 äänipäätä…huokaus sama pää jne...

Vielä tuosta PCM-R700 latausongelmastasi: nyt kun muistelen, mulla vikaa esiintyi myös täsmälleen tuolla kuvailemallasi tavalla, eli heti jos kosketti teräsosaa.

Ongelma ratkesi minulla siis tuon osa nro 7 slider assy kuvassa vasemman ”tuntosarven” fixaamisella. Toivottavasti toimisi sinullakin. Latausvaiva on erittäin kiusallinen. Aikojen kuluessa koneiston muoviosat saattavat taipua hieman ja mikrokytkimien toiminta häiriintyy.

assy.jpg
 
Viimeksi muokattu:
”ajansävel” linkkasi mielenkiintoisen BBC nauhurilinkin ”Rakkautena kelanauhurit” ketjuun. Artikkelin aika suppea DAT osuus sai minut hieman googlaamaan ”BBC dat” jne. Kiinnosti tieto siitä, mitä nauhureita käyttivät.

Näytti olevan sekalaista tavaraa. Panasonic ja Sony ainakin löytyi. Sonylta oli käytössä myös tavallisia kuluttajadatteja. HHB:ltä kannettavat PortaDatit.

Toinen valtiollinen ja verorahoilla ylläpidetty radio/tv elikkäs meidän ikioma YLE tietääkseni luotti enemmän Panasonicin tuotteisiin, joiden mekaniikka on tunnetusti vähemmän häiriöaltis kuin Sonyn. YLE llä on ollut myös muita, muistaakseni Fostexin vehkeitä.

Löytämiäni linkkejä ohessa:
Etupäässä myynti-ilmoituksista "ex-bbc".





 
En tie onko jo jossain mainittu, mutta YLE myy taas tavaraa ja seassa näytti olevan myös DATtinauhuria.

https://psauction.com/auction/27211/yleisradio-audio-and-lighting-equipment
Toivottavasti nuo pari dattia löytävät hyvän kodin.
Tascam DA30mkII on ihan pro vehje, ja tuo Sony DTC-790 on ilmeisesti kuluttajamalli Sony PCM-R300 pro laitteesta mutta ilman SuperBitMappingia. Ainakin namikat ja toiminnot ovat etulevyssä samoissa kohdissa. DTC-790 oli viimeisimpiä Sonyn dattien tuotantomalleja vuodelta 1995.
Sonyn ilmoitettu vika "kasettipesä ei avaudu" voi olla erittäin helppo fixata tai sitten ei...
 
Olen käyttänyt DAT nauhureita hieman yli 30 vuotta. Äänipään putsaukset olen tehnyt tähän asti vain puhdistuskasetilla. Puhdistuskasetin sanotaan kuluttavan äänipäätä ja varmaan sen se tekeekin, mutta kuluminen on todella minimaalista ja en ole edes vanhimmassa Sony DTC55ES laitteessa havainnut mitään vikaa / kulumaa syntyneen.

Pari päivää sitten Technics SV-DA10 alkoi satunnaisesti rätsähdellä ja vika ei korjaantunut puhdistuskasetilla. Rohkaisin itseäni parin YouTube videon opeilla ajatuksena perusteellisemmin puhdistaa nauhan kulkurata ja äänipää.

Datin äänipää on samanlainen, kuin videonauhureissa. Muistanette tuon viime vuosisadan hittituotteen. Äänirumpu pyörii 2000 kierrosta minuutissa ja varsinaiset lukupäät 2-4 kpl ovat erittäin hentoja rakenteita. Hiemankin väärällä puhdistustavalla äänipää vaurioituu pysyvästi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Helical_scan
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:General_Technic_GT_9840_-_Helical_scan_tape_head-7495.jpg

En käy tässä sen enempää neuvomaan, kuinka puhdistus tulee suorittaa - siitä löytyy hyvin opastusta videomateriaalin muodossa netistä.

Äänirummun puhdistukseen askartelin balsatikusta ja laadukkaasta nukkaamattomasta säämiskästä työkalun, joka sai muutaman tipan isopropyylialkoholia tehoaineeksi. Säämiskän kiinnitin ensin kaksipuoleisella teipillä, mutta kuinkas ollakaan, alkoholi liuotti teipin irti alta aikayksikön. Seuraavaksi kiinnitys nitojalla - ja pysyi. Jos tyytyy ”kuivapuhdistukseen” kaksipuoleinen teippi on hyvä pidike säämiskälle.

Balsatikkuja = jätskitikkuja muuten saa eri kokoisia askarteluliikkeestä parilla eurolla 70 kpl.

Painorullan ja nauharadan putsasin korvapuikoilla + isopropyylilla. Painorulla oli erittäin likainen. Korvapuikoilla EI SAA putsata äänipäätä.

Mitä opin? Ainakin sen, että Technicsin / Panasonicin ylistetty ja teknisesti erittäin kestävä nauhakoneisto on hankala putsattava purkamatta laitetta. Ainoa keksimäni keino saada äänirumpu esiin oli painaa eject namikkaa ja heti samalla sekunnilla ottaa virrat pois jolloin latauskoneisto jäi puolitiehen ja äänipää senverran esille, että puhdistuksen pystyi jotenkin tekemään.

Useissa Sonyn nauhakoneistoissa äänipää ja nauharata ovat huomattavasti helpommin huollettavissa. Riittää kun avaa itse laitteen. Plussa Sonylle!

Mutta joo - putsaus onnistui rikkomatta mitään ja äänen häiriöt loppuivat. Testaus jatkuu huomenna. Tää on YLEn vanha kone ja tarroista päätellen vissiin putsattu viimeksi noin 20 v sitten.

IMG_5697.jpeg
IMG_5698.jpeg

IMG_5696.jpeg
 
Hankin YLEn huutokaupasta PCM-R500sen kun vanha PCM 7030 ei enää käynnistynyt. Oli jo aiemmin piiitkä viive kun mietti, käynnistyisikö. Varmaan joku virtalähde ongelma...
 
Hankin YLEn huutokaupasta PCM-R500sen kun vanha PCM 7030 ei enää käynnistynyt. Oli jo aiemmin piiitkä viive kun mietti, käynnistyisikö. Varmaan joku virtalähde ongelma...
Paljonko käyttötunteja löytyy tuosta PCM-R500sta? Onko näyttö kirkas? Meikän PCM-R500sella on käyttötunteja 755h mutta näyttö on semmoinen semi-himmee eli vehkeessä on ollut virrat päällä studiossa vaikka äänipäätunteja on sangen vähän. Tuntimittari löytyy englanninkielisestä manuaalista sivut 24-25 "Menu operations". Näytön himmeys on tätä laitetta vaivaava ongelma.

Ostaessani aikoinaan nauhoja eräältä studioammattilaiselta, hän kehui että PCM-R500 on parhaita studiolaitteita - ainakin helposti huollettavissa.

PCM 7030 kannattaa huollattaa jos et itse siihen hommaan ryhdy. Hieno laite.
 
Voidaan perustaa joku R500-klubi. Itsellänikin on semmoinen. Ostin BBC:n vanhan joskus ebaysta. Tunteja tasan 300 nyt. Näyttö ei ole kovin kirkas, samaa olen miettinyt että ollut varmaan studiolla päällä uudesta asti :).
 
HOUR näyttää 0287. Peli lienee kyllä iäkäs, koska siitä löytyi tarrat
"Tarkastettu 21.4.1999"
"Toimitettava huoltoon 11/2004"

Näyttö on kyllä tosi kirkas, ei valittamista...
 
Back
Ylös