C-Kasetti formaattina ja harrastuksena. Kaikkea siihen liittyvää tänne... :)

Eikös tuo laite ole tarkoitettu soittimien soundien tallentamiseen USB-liitännän kautta PC:lle?
Tarkoitus olisi toistaa PC:llä FLAC-tiedostoja laadukkaasti ja syöttää se signaali kasettidekille tallentamista varten.

Kumpikin, sekä UCA-222 että UMC-202HD ovat ulkoisia USB-porttiin kytkettäviä äänikortteja ja kumpikin ottaa ääntä sisään 2-kanavaisesti (A/D-muunnin stereoparina) ja antaa ääntä ulos 2-kanavaisesti (D/A-muunnin stereoparina). Kumpikin lähettää ääntä ulos 16bit 44.1/48kHz mutta jälkimmäinen myös 24bit 96/192kHz HiRes-audiona. Jälkimmäiseen on myös paremmat ajuriohjelmat. Jos et käytä Dolbya tai vaihtoehtoisesti kytket Dobyn kanssa MPX-filtterin päälle, myös UCA-222 toimii suhteellisen ok. , mutta äänenlaatu ei ole ihmeellinen jos ei nyt aivan onnetonkaan.

Jos käytetään USB-väylässä vain D/A-muunninta, eli ääni kulkee vain ulospäin, niin sittenhän puhutaan DACista, ja mukaan tulee tyypillisesti erilaiset filtteröinnit, up-sämpläykset, delta-sigma dataväylä (SACD-purku) ja mitä kaikkea...
 
^ Ei kai kukaan käytä MPX-filsua muulloin kuin radiosta tallennettaessa? Kuka tallentaa radiosta? Käsi ylös! (Eipä taida kädet nousta).
 
^ kaikissa dekeissä ei ole erillistä kytkintä MPX-filtterille jolloin suodin on aina käytössä Dolbyn speksin mukaisesti.
 
^ Ei kai kukaan käytä MPX-filsua muulloin kuin radiosta tallennettaessa? Kuka tallentaa radiosta? Käsi ylös! (Eipä taida kädet nousta).

Ei tallenneta radiosta täällä, mutta halpojen behkujen piirit käyttää epäsymmetristä ditherointia, jonka painotus on juuri kuuloalueen yläpuolella, mutta Dolby sen kuulee ja pumppaa valtoimenaan. Olen sen mis-trackingin joskus tässä ketjussa graafeilla näyttänyt. MPX-filsu pelastaa tilanteen. Paradoksaalisesti, tällaista ongelmaa ei ollut kun Dolby suunniteltiin, oliko paljon vielä digiääntäkään ditheroinnistä puhumattakaan, käyttävät termiä "Noise Shaping", kas näin:

Behringer%20UCA202%201%20Khz%200%20dBFS%2044.1%20Khz%20USB%20Line%20Out%20100K_thumb%5B1%5D.png

NOISE SHAPING: It may look bad, but that big ultrasonic bump is likely what’s known as Noise Shaping. Designers intentionally push the noise from the D/A conversion above the audible band to improve the audible signal-to-noise ratio and that’s likely what’s happened here. It’s worth noting many devices have much louder distortion products in the audible range and this is well above the audible range. I think it’s safe to say the ultrasonic bump is inaudible and better than more noise and distortion below 20 Khz where you can hear things. Behringer could have filtered more of this out, but the filter itself might have had a negative effect on performance in the audible range so this is likely a good trade-off.
 
Viimeksi muokattu:
...
Kuka tallentaa radiosta? Käsi ylös! (Eipä taida kädet nousta).
Kesäaikaan lähes joka päivä kasettidekillä tallennan radiosta FM-asemia noin 1000...2500 km:n takaa. Ja syksyisin FM-asemia noin 500...1000 km:n takaa. Tosin tuossa yhteydessä ei MPX:llä ole paljonkaan väliä, ja muutoinkin murjaisin. Viimeksi olen Yleltä kasetille tallentanut ohjelman David Bowien kuolema, pari vuotta sitten.

-ilkka
 
Sen kalibeerin dekeistä mulla ei ole kokemusta. :)
Todellakin, itsekin käytin Nakan dekkejä ja niissä toki MPX-kytkin löytyi. Sen mitä noista yli 30v sitten jutuista muistan niin Dolbyn vaatimus oli että MPX-filtteri on löydyttävä, valmistajasta sitten riippuen sille on erillinen kytkin tai muuten aina päällä Dolbya käytettäessä. Käytännössä nauhoitin aina MPX-filtteri OFF asennossa ja Dolby-C:tä käyttäen, koskaan ei ollut ongelmia FM-radiosta(kaan) äänittäessä.
https://en.wikipedia.org/wiki/MPX_filter
 
Kesäaikaan lähes joka päivä kasettidekillä tallennan radiosta FM-asemia noin 1000...2500 km:n takaa. Ja syksyisin FM-asemia noin 500...1000 km:n takaa. Tosin tuossa yhteydessä ei MPX:llä ole paljonkaan väliä, ja muutoinkin murjaisin. Viimeksi olen Yleltä kasetille tallentanut ohjelman David Bowien kuolema, pari vuotta sitten.

-ilkka

FM-asemia, mutta tuskin RF-muodossa?
 
Todellakin, itsekin käytin Nakan dekkejä ja niissä toki MPX-kytkin löytyi. Sen mitä noista yli 30v sitten jutuista muistan niin Dolbyn vaatimus oli että MPX-filtteri on löydyttävä, valmistajasta sitten riippuen sille on erillinen kytkin tai muuten aina päällä Dolbya käytettäessä. Käytännössä nauhoitin aina MPX-filtteri OFF asennossa ja Dolby-C:tä käyttäen, koskaan ei ollut ongelmia FM-radiosta(kaan) äänittäessä.
https://en.wikipedia.org/wiki/MPX_filter
MPX-filtteri saattoi olla jo virittimessä, joko sisäänleivottuna tai kytkettävissä, jolloin ääni saapui puhtaana. Marantzilla ainakin oli kalliimman pään integroituja, joissa myös Dolby-B oli mukana laitteen varustuksessa. Käytännöllistä esim. kelanauhuriäänittäjille.
 
Viimeksi muokattu:
MPX-filtteri saattoi olla jo virittimessä, joko sisäänleivottuna tai kytkettävissä, jolloin ääni saapui puhtaana...
Joo, toki FM-virittimessä pilottitaajuuden filtteri pitää olla. Dolbyn ajatus oli etteivät luota kaikkiin viritin valmistajiin vaan filtteri piti olla myös Dolbyä käyttävässsä laitteessa. Niissä malleissa missä erillistä MPX-valintaa ei ollut niin taajuustoisto Dolbyllä romahti tuonne 15 kHz tienoille. Dolby oli muut9.enkin tiukkana lisenssiensä kanssa ja muistaakseni Dolby-C lisenssi asetti omia vaatimuksiaan laitteen suorituskyvyn suhteen tai lisenssiä ei tippunut.
 
Äänipään puhdistamisen ohella oleellista on vetoakselin putsaaminen. Vetoakseliin aikaa myöten saattaa kertä paksukin kuonakerros mm. nauhan pintamateriaalia. Vetoakseli kannattaa putsata ehkä kerran vuoteen, kun taas äänipää kannattaa putsata käyttöasteesta riippuen ehkä kerran kuukaudessa.

Painerulliakin tietty voi yrittää putsailla, mutta rusotuksensa yleensä on vaaratonta. Painerulla sijoittuu nauhan muovipinnan puolelle, ja ruskistunut värityksensä on vain pintavärjääntymistä.

Niin, no, voihan sen vetoakselin puhdistaa kerran vuodessakin...tosin silloin ei ole mitään syytä olla yllättynyt, kun huomaa tällaiset jäljet vetoakselilla :)
2020-08-16-0615.jpg


Äänipää ja nauhan osat reagoivat kemiallisesti toisiinsa, minkä takia äänipää pitää puhdistaa väh. kerran viikossa. Muuten tulee tällaista jälkeä (kuva tapeheadsista, jossa A.N.T. kertoo ko asiasta):
BX125_head_001.jpg

Muuten, oletkos ikinä katsonut kasettisoittimen sisälle. Painerulla saattaa olla kelanauhureissa nauhan muovipuolella, mutta kasettisoittimissa se on kylläkin toisella puolella. Nauhan osien päädyttyä painerullaan, painerullasta tulee erittäin kovia (ns. lasimaisia), minkä takia W&F nousee ja painerulla alkaa syödä nauhaa.

Joten ehkä kannattaisi puhdistaa laitteet vähän useammin käytön mukaan ;) Itse puhdistan laitteeni joka sunnuntai, mistä kalenterista on muistutus jokaiselle viikolle. 😂
 
Sitä lamppuöljyä painorullille käytön jälkeen vaikuttamaan yön yli, ylläpitohuoltona. Hellävaraista. Tämä ei siis oma idea, vaan "kerosine" yleisesti tunnustettu kumin ylläpitoaine.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle kyllä riittäisi tuohon FLAC-toistoon puhdas DAC myös, mutta tuon Behringerin UMC-202HD:sen hinta 68€ on kyllä ominaisuuksien valossa houkutteleva. Pelkkä Cambridge Audio DacMagic 100 maksaa jo 169€.
Millä toisto-ohjelmaa muuten käytätte FLAC-toistoon, kasettinauhoitushommissa? Käykö ihan VLC-player laatutoistoon DAC:in kanssa?
 
Mainitsemassasi ilmiössä saattaa osin olla kyse siitä, että dekkien vetoakselien painerullat ovat kovettuneet ja kuprahtaneet.

Etenkin vuosikausia käyttämättöminä lojuvissa dekeissä painerullansa pääsevät kovettumaan, ja kun dekki taas otetaan käyttöön, painerulla keskeltä hieman kuprahtaa ja alkaa ohjata nauhaa sivuun. Ilmiön selkeimmin kuulee kasettipuoliskon parin, kolmen ensiminuutin aikana, kun vetävä nauhakela vielä ei ole riittävän "massakas" vetääkseen stabiilisti. Ilmiöön valitettavasti liittyy sekin, että dekin nauharata tekee nauhaan pitkittäistä vekkiä. Vekki on sekä silmin nähtävissä että korvin kuultavissa häipyilynä audiossa. Ja vekkaaminen on peruuttamatonta, eli nauha on tuolta osin sekundatavaraa.

Suuri syypää painerullien kovettumiseen on armas aurinkomme UV-säteilyineen. Kasettidekkien luukussa kun on ikkuna, joka armotta päästää UV-säteilyn runtelemaan painerullaa, painerullia.

Automankoissa vetoakselinsa painerulla on piilossa UV-säteilyltä. Hyvin tyypillistä on, että 20...30 vuottakin tallien nurkissa lojuneet automankat pyörittävät kasettia ilman mitään soutamista. Sitä en tiedä, ovatko automankkojen painerullat alunperinkin olleet ruffimpaa materiaalia kuin kotidekkien. Automankathan joutuvat sietämään jokseenkin lämpöoloja -30...+40 C, mikä on saatettu ottaa huomioon autonauhureiden kumimateriaaleissa.

Omalla stetsonteoriallani, automankan painerulla jopa saattaa säilyttää elastisuuttaan paremmin kuin kotidekki, kun autonauhurissa kumiosat joutuvat alttiiksi toistuville jyrkille lämpötilanvaihteluille.

Nyt pitäisi kopuuttaa puuta. En ole kai 10 vuoteen soittanut kasetteja vuoden -95 arkistovolvossani, jossa on orkkis Alpinen valmistama Premium Sound System SC-801. On parhaita viime runsaan 40 vuoden aikana kokemiani automankkoja, joskin vain ilmoitetulla taajuusvasteella 30-15000 Hz ja siten ainakin ilmoitetulta vasteeltaan häviää Sony XR-7030:lleni ilmoitetulle 30...18000 Hz.
...

Maxell UR-kaseteista. Pidä varasi:
älä hajota laitteitasi.

En nyt tietenkään löytänyt millään hakumetodilla, mitä olen foorumille aiemmin noista ruojista kirjoittanut. Mutta.

Noin 5...7 vuotta sitten käytin runsaastikin Maxell UR C90 -kasetteja radioharrasteessani. Ostin noita yhteensä kai satakunta, kun kasetteja sai paikallisesta halpahallista hintaan 1,50 eur/kpl.

Kasetit olivat jatkuvakäyttöisiä, eli yksittäinen kasetti saattoi dekissä pyöriä eestaas ja putkeen kymmenenkin tuntia vuorokaudessa.

Kun Maxell UR C90 oli noin 10 kertaa pyörinyt päästä päähän eestaas, kasetti alkoi takellella eli pysähdellä. Kun kasetti oli rullannut noin 20 kertaa eestaas päästä päähän, mikään dekeistäni enää ei jaksanut pysähtelemättä toistaa kasettia päästä päähän - ei edes kelata kasettia päästä päähän. Varmistin tosiasian vielä siten, että kääreistään korkkasin pari Maxellin ysikymppistä, ja laitoin joutenpäiten dekeissä rullaamaan päästä päähän. Pidin tukkimiehen kirjanpitoa, ja kiistämätön fakta oli, että noin 10 kertaa päästä päähän pyörittyään kasettimekanismi alkoi takkuilla. Noin 20 rullauskerran jälkeen kasetit menivät täysin juntturaan.
...

Parin kuukauden sisään radioharrastekäytössäni hajosi mekaniikaltaan neljä dekkiä:
Sony TC-K590, kaksi kappaletta mallia Technics RS-B555 sekä käyttämättömänä ostamani NOS-Aiwa AD-F370. Syytän kajahtamisista, ainakin osittain, Maxell-kasettien takkuilevaa mekanismia. Lopetin Maxellien käyttämisen, ja nyt on kuluttavassa radioharrastekäytössä yksi ja sama JVC TD-R452 kestänyt viitisen vuotta sekä tuhansia tunteja, kun olen käyttänyt asiallisentasoisia 80...90-lukujen mm. TDK:n ja Sonyn kasetteja.

Maxell UR -kaseteissa liukufolionsa ovat sileää muoviliuskaa. Oletan, että liukufolionsa kuluu karrelle ja alkaa jumittaa nauhakelojen kulkua. Tai en oleta, vaan olen varma asiasta:
kokeeksi parista jumitelleesta kasetista käänsin liukufolionsa ympäri, ja kasetit taas jaksoivat rullata kunnialla, kunnes 10...20 rullauskerran jälkeen laulu jälleen lakkasi.

Olen Maxellin nauhoja vaihtanut blankokuoriin eli mekanismeihin, joita 80-luvulla tilasin edesmenneeltä Kasettilinjalta. Ja joihin tuolloin purkitin määrämittaisia C4...C10 -kasetteja. Ovat varsin tasokkaita mekanismeja, lamelloiduilla liukufolioilla. Noita onneksi vielä on sata, pari sataa jäljellä.
katso liitettä 137550
...

Äänipään puhdistamisen ohella oleellista on vetoakselin putsaaminen. Vetoakseliin aikaa myöten saattaa kertä paksukin kuonakerros mm. nauhan pintamateriaalia. Vetoakseli kannattaa putsata ehkä kerran vuoteen, kun taas äänipää kannattaa putsata käyttöasteesta riippuen ehkä kerran kuukaudessa.

Painerulliakin tietty voi yrittää putsailla, mutta rusotuksensa yleensä on vaaratonta. Painerulla sijoittuu nauhan muovipinnan puolelle, ja ruskistunut värityksensä on vain pintavärjääntymistä.

Olen alkeisharrrastaja. Ensimmäisen kasettidekkini ostin vasta vuonna 1972, ja nykyisin dekkejä on nurkissa vain noin 50.

-ilkka
Hmm, täytyy pitää antamasi informaatio mielessä. Toistaiseksi omiin kasetteini ei ole pysyviä vauroita tullut, eikä jumittumisia ole esiintynyt. Osaa kaseteista on soitettu jo melko paljon varsinkin autossa, en tiedä olisiko laatu sitten muuttunut tässä vuosien varrella.

Joka tapauksessa pitää lopettaa noiden soittelu, jos pätkimistä tai muita ongelmia ilmenee. Pitää myös tutkia tuota painerullaa, jahka löydän aikaa ja motivaatiota (sen verran ärsyttävää tuo humppaaminen). Rulla, vetoakseli ja äänipäät (ja vähän kaikki muukin) on puhdistettu niin moneen kertaan, että liasta ongelma ei ainakaan johdu) Periaatteessa dekissähän ei pitäisi olla vikaa, koska kaupalliset kasetit toistuvat moitteetta? Jos on, koittavatkin kovat ajat yrittää löytää uusi rulla...

Alkeisharrastajista kun puhutaan, niin minä hommasin ensimmäisen dekkini vahvistimen kylkiäisenä vuonna 2016, ja vuoden 92 Letukan kasettisoittimella vuonna 2018. Se onkin tietänyt menoa siitä lähtien :D.
 
Serkku on kova lintukuvaaja, ja löysi laatikostaan kasetin jossa on lintujen lauleluja. Olisiko jollakin mahdollista / viitsimistä jotta kasetin voisi digitoida?
Pantu privaa...
Oletteko jo yhdessä saanneet linnun äänet editoitua digitaaliseksi olisi mukava lukea missä vaiheessa projektinne tilanne on?
Sekä yleisen jakelu toiminta mallin ja yhteistyön sujuvuudesta ja kuinka prosessinne privan panemista edistyy näin foorumilla?.
 
^ Lintubongariserkku on faktisesti olemassa, se ainakin selvisi, posti tuo ja posti vie, aikanaan. En trolliksi nyt vielä laittaisi. Digitoiminen tikulle ei ole maailmankaatumisen erikoinen asia täällä, kun mulla on lauma dekkejä pysyvästi digijärjestelmässä kiinni. Tällä hetkellä yhdeksän, jotka kaikki toistaa ja neljä äänittää. Pari klikkausta...
 
Viimeksi muokattu:
Hei !!! Olen taas liittynyt kasetinsoittajien lukuisaan kerhoon!
Tilasin kaikki kumitavarat; kuminauhat ja puslat Saksasta 45,- egeä ja työ = vaihto Mirosta 180,- e sis. alv. Nyt toimii ja on takuu.

Dilemma: säätivät atzimuutit ja muut kohdalleen, mutta nyt ei treble/korkeat äänet toistu kuten ennen. Olen joskus 15 - 25 vuotta sitten "säätänyt" sitä itse "paremmaksi". Suurin osa omista äänityksistä on siis tätä tuoreampia. Ja väärillä säädöillä!

Onko Grande Catastrophe ottaa jokin näistä vanhemmista hyvin äänitetyistä nauhoista, ja säätää sen avulla diskantit soimaan parhaalla mahd. tavalla. Korva sen kertoo.

Uusia äänityksiä tuskin teen enää... Joten sen suhteen basic-asetukset eivät ole niin relevantteja.
 
Back
Ylös