Audeze

Ainahan on uskottavaa, kun lähde on "joskus muistan lukeneeni". Eipä tuohon voi muuta sanoa. Sori lähdekritiikistä.
Kuten varmaan arvaat, niin tuon jutun "lähde" on todennäköisesti aivan yhtä hyvin noista asioista perillä kuin sinä tai minä.

Itse luokittelu jäi mieleeni siksi, että se on mielestäni kohtuullisen hyvä ja tukee muuta aiheesta lukemaani. Esimerkiksi iFi:n ja AMR:n takaa löytyvä Thorsten Loesch kirjoitti jo AMR:ää perustaessaan, että Kiinasta saa juuri niin hyvää valmistusta kuin tilaaja osaa tilata.
 
Se on täyttä itsepetosta vakuutella, että kiinasta tulisi huippulaatua.. Ei sinne tuotantoa siirretä koskaan laatusyistä tai aiempaa laatua parantaakseen. Kuten olen kirjoittanut jo monesti aiemminkin, niin aina, siis AINA siellä joku mättää. Olipa se sitten konstruktiivinen laatu, tai viimeistely, materiaalit jne. mutta jossain kohti aina klikkaa enemmän tai vähemmän. Nämä nytkin puheena olevat kiinalaiset "laatukuulokkeet" eivät eroa tästä mitenkään. Näyttävät kaukaa hyvältä, mutta eivät kestä minkäänlaista lähempää tarkastelua, kovasta käytöstä nyt puhumattakaan. (toki olen maininnut loiventaakseni hieman kantaani, että kyllä ne varmasti kevyessä kotikäytössä menee oikein hyvin sen muutaman vuoden, ennen kuin "hifistit" taas tekevät vaihdoksen "parempaan") Niitä on alettu pitää "laatutuotteena" näennäisen hyvien mittaustulosten sekä katu-uskottavan hinnan vuoksi. Mikäli ne maksaisivat sen, mitä niiden oikeasti pitäisi maksaa, ei hifipiirien hyväksyntä eikä hypetys olisi taatusti sitä mitä se nyt on. Ihminen vain tottuu kaikkeen. Myös laadun osalta. Jossain vaiheessa se "kuttaperkkakin" alkaa tuntumaan kelvolliselta ja jopa hyvältä. Tämä Hifiman on erinomainen esimerkki siitä.

Mutta omalta osaltani on toki parempi jättää tämä tähän, koska en nyt halua kaikkien foorumin Hifiman- käyttäjien vihoja niskaani. Alkoi vaan itseänikin sapettaa, kun jopa rasismikortti vedettiin esille, kun erehdyin arvostelemaan (jälleen kerran toki) kiinalaisia tuotteita.
 
Viimeksi muokattu:
Se on täyttä itsepetosta vakuutella, että kiinasta tulisi huippulaatua.. Ei sinne tuotantoa siirretä koskaan laatusyistä tai aiempaa laatua parantaakseen. Kuten olen kirjoittanut jo monesti aiemminkin, niin aina, siis AINA siellä joku mättää. Olipa se sitten konstruktiivinen laatu, tai viimeistely, materiaalit jne. mutta jossain kohti aina klikkaa enemmän tai vähemmän. Nämä nytkin puheena olevat kiinalaiset "laatukuulokkeet" eivät eroa tästä mitenkään. Näyttävät kaukaa hyvältä, mutta eivät kestä minkäänlaista lähempää tarkastelua, kovasta käytöstä nyt puhumattakaan. (toki olen maininnut loiventaakseni hieman kantaani, että kyllä ne varmasti kevyessä kotikäytössä menee oikein hyvin sen muutaman vuoden, ennen kuin "hifistit" taas tekevät vaihdoksen "parempaan") Niitä on alettu pitää "laatutuotteena" näennäisen hyvien mittaustulosten sekä katu-uskottavan hinnan vuoksi. Mikäli ne maksaisivat sen, mitä kiinakuran pitäisikin maksaa, ei hifipiirien hyväksyntä eikä hypetys olisi taatusti sitä mitä se nyt on. Ihminen vain tottuu kaikkeen. Myös laadun osalta. Jossain vaiheessa se "kuttaperkkakin" alkaa tuntumaan kelvolliselta ja jopa hyvältä. Tämä Hifiman on erinomainen esimerkki siitä.
Hmm, missähän maassa tehdään/teetätetään tänä päivänä 100%:a laatutuotteita, joissa mikään asia ei mätä ja jotka eivät sisällä kuttaperkkaa? Mitenkähän kiinahifin nykyhinnat voivat olla katu-uskottavia, jos niiden laatu on niin huono kuin Jatsimies väittää? Mahtavatkohan nuo hifipiirit (eli tuhannet ja tuhannet hifilaitteita ostavat) olla sokeita ja itsepetoksen pauloissa, kun mukisematta maksavat "laadultaan surkeista" uusista ja käytetyistä kiinalaisista hifituotteista nykyisiä hintoja, vaikkeivat Jatsimiehen objektiivisten ja ainoiden oikeiden laatumittareiden mukaan saa tosiasiassa rahoilleen vastinetta?
 
Viimeksi muokattu:
Annoin itselleni kertoa, että esim cd-soitinten kiinalaisten replacement lukupäiden toimintakyky on luokkaa nopanheitto. Enempää en osaa sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, missähän maassa tehdään tänä päivänä 100%:n laatutuotteita, joissa mikään asia ei mätä ja jotka eivät sisällä kuttaperkkaa? Mitenkähän kiinahifin nykyhinnat voivat olla katu-uskottavia, jos niiden laatu on niin huono kuin Jatsimies väittää? Mahtavatkohan nuo hifipiirit (eli tuhannet ja tuhannet hifilaitteita ostavat) olla sokeita ja itsepetoksen pauloissa, kun mukisematta maksavat "laadultaan surkeista" uusista ja käytetyistä kiinalaisista hifituotteista nykyisiä hintoja, vaikkeivat Jatsimiehen objektiivisten ja ainoiden oikeiden laatumittareiden mukaan saa tosiasiassa rahoilleen vastinetta?
Vastataan nyt vielä tähän... Ikävä kertoa sinulle(kin), mutta eipä juuri missään. Ihmiset näet ostavat tasan sitä mitä tarjolla on. (ja näin on toki pakkokin) Se että tuhannet ihmiset ostavat jotain tuotetta, ei tee siitä automaattisesti laatutuotetta. Jos otetaan esimerkki muualta, (ei toki liity mitenkään hifiin) niin edelleen esim. Leviksen tuotteita ostavat miljoonat ja suuri osa niidenkin käyttäjistä pitää niitä edelleen laatutuotteina, vaikka kyseiseltä valmistajalta ei oikeasti hyvää laatua ole tullut 90- luvun alun jälkeen. (pois lukien USA:ssa valmistettu Levi's Vintage Clothing- mallisto, joka toki sekin on ottanut aimoharppauksen taaksepäin kun emoyhtiö osti ko. brändin itselleen takaisin ja Cone Millsin kutomon alkuperäinen denim- kangas loppui maailmasta) Toki aina on poikkeuksia, mutta Hifiman ei todellakaan ole sellainen.
 
Viimeksi muokattu:
Se on täyttä itsepetosta vakuutella, että kiinasta tulisi huippulaatua.. Ei sinne tuotantoa siirretä koskaan laatusyistä tai aiempaa laatua parantaakseen. Kuten olen kirjoittanut jo monesti aiemminkin, niin aina, siis AINA siellä joku mättää. Olipa se sitten konstruktiivinen laatu, tai viimeistely, materiaalit jne. mutta jossain kohti aina klikkaa enemmän tai vähemmän. Nämä nytkin puheena olevat kiinalaiset "laatukuulokkeet" eivät eroa tästä mitenkään. Näyttävät kaukaa hyvältä, mutta eivät kestä minkäänlaista lähempää tarkastelua, kovasta käytöstä nyt puhumattakaan. (toki olen maininnut loiventaakseni hieman kantaani, että kyllä ne varmasti kevyessä kotikäytössä menee oikein hyvin sen muutaman vuoden, ennen kuin "hifistit" taas tekevät vaihdoksen "parempaan") Niitä on alettu pitää "laatutuotteena" näennäisen hyvien mittaustulosten sekä katu-uskottavan hinnan vuoksi. Mikäli ne maksaisivat sen, mitä niiden oikeasti pitäisi maksaa, ei hifipiirien hyväksyntä eikä hypetys olisi taatusti sitä mitä se nyt on. Ihminen vain tottuu kaikkeen. Myös laadun osalta. Jossain vaiheessa se "kuttaperkkakin" alkaa tuntumaan kelvolliselta ja jopa hyvältä. Tämä Hifiman on erinomainen esimerkki siitä.

Mutta omalta osaltani on toki parempi jättää tämä tähän, koska en nyt halua kaikkien foorumin Hifiman- käyttäjien vihoja niskaani. Alkoi vaan itseänikin sapettaa, kun jopa rasismikortti vedettiin esille, kun erehdyin arvostelemaan (jälleen kerran toki) kiinalaisia tuotteita.
Mun puolesta voit olla sitä mieltä, että Kiinasta ei saa huippulaatua, mutta älä viitsi toitottaa absoluuttisena totuutena, että Hifimanit ovat paskoja kun et kerran kyseisen merkin kuulokkeita tunne.

Ja ettei ihan historiattomia oltaisi, niin tässä muutama karkea yleistys lisää:
- 1960-1980-luvulla eurooppalaiset ja amerikkalaiset naureskelivat "kuralle", jota japanilaiset valmistivat
- 1500-1800-luvuilla eurooppalaiset naureskelivat "kuralle", jota Amerikassa ja muissa kehitysmaissa valmistettiin
- 500-1400-luvuilla Bysantti ja Afrikan pohjoisrannikon valtiot naureskelivat "kuralle", jota Euroopassa valmistettiin
- n. 700eaa - 500jaa antiikin kreikkalaiset ja roomalaiset naureskelivat "kuralle", jota Pohjois-Euroopassa ja muissa barbaarimaissa valmistettiin
- n. 2200eaa - 220jaa kiinalaiset naureskelivat "kuralle", jota koko muu maailma tuotti
- n. 3500eaa - 500eaa aikansa korkeakulttuurit Afrikassa ja Lähi-idässä naureskelivat "kuralle", jota koko muu maailma tuotti

Että sikäli mikäli emme tätä palloa onnistu ihan elinkelvottomaksi pilaamaan (niin nopeasti kuin tällä hetkellä näyttää tapahtuvan), niin todennäköisesti jo aika pian amerikkalaiselle ja pohjoiseurooppalaiselle tuotannolle pian taas jossain naureskellaan. Tai no, siis muidenkn kuin brittien tuotannolle.
 
Viimeksi muokattu:
^ Ei ne aivan paskoja olekaan.. Kuten kirjoitin, niin varmaan menevät sen muutaman vuoden hifistien kevyessä kotikäytössä aivan hyvin, sitä en yhtään epäile. Mutta sen verran minä ko. merkin tuotteita kuitenkin tunnen, että on minulla ollut kotikuuntelulla parikin mallia. Eikä ne ääneltään huonot olleet viikon mittaisessa testailussa, ei missään nimessä. Silti niistä aisti hyvin vahvasti sen, että eivät tule olemaan ns. isältä pojalle kestävät tuotteet, eivätkä takuulla kuulu tulevaisuuden keräilyklassikoihin 50 vuoden päästä. Toki sen perusteella en nyt muutenkaan valintojani ensisijaisesti tee, mutta tuo oli ikään kuin vertauskuvallinen ilmaisu niiden materiaaleista ja ikään kuin "kiinalaisesta muovista" joka näyttää jo kuvissakin juuri siltä tulevaisuuden "kuttaperkalta" josta olen kirjoitellut.

Ja mitä tuohon historiaan tulee, niin eivätpä nuo naureskelijat omana aikanaan suinkaan väärässä olleet, kun miettii esimerkiksi sitä, millaisen takapakin kehitys otti vaikkapa Rooman luhistumisen jälkeen pitkiksi ajoiksi. Eli kyllähän tämä nykyhifi kovasti muistuttaa tuota samaa tilannetta. Että kovia rahoja pitää tiskiin laittaa, jos meinaa löytää nykylaitteen, joka pätkisi helposti 60- 70- ja 80- lukujen parhaat maanrakoon.

Sen verran toki ilman muuta myönnän, että kuulokkeiden yleinen äänenlaatu (huom. ei konstruktiivinen laadukkuus eikä viimeistely tai materiaalit itsessään) on noilta vuosikymmeniltä parantunut. Mutta jotta ei ihan mentäisi off-topicin puolelle, niin nykykuulokkeista kyllä näillä hinnoilla valitsisin ehdottomasti tämän keskustelun aiheena olevat Audezet, Sennheiserit, (vaikka Senkut susirumia ovatkin) Staxit, tai Beyerdynamicit (kunhan laitteistokokonaisuus ja setitys on sellainen joka ei korosta Beyereiden diskantteja) paljon ennen Hifimaneja. Varmasti myös noissa em. kuulokkeissakin saattaa kiina- osaa olla nykyään sisuksissa ja jopa ulkokuorissakin, mutta taisin todeta myös senkin, että minkäs tuolle seikalle mahtaa, surullista ja pirullista kyllä...
 
Viimeksi muokattu:
En valitettavasti ole. Ilmeisen hyvät vai? Mutta pidetään rauha maassa keskustelussa. Toki hyvin on pysynytkin, ei siinä. Mutta on täällä joissakin keskusteluissa välillä ollut aika kiivasta meininkiä, joten hyvä on jos ei suotta menisi sellaiseksi. (en siis sinua tarkoita tällä, vaan yleensä joskus foorumeilla meno voi yltyä hurjaksi ihan turhaan)
 
Hifiman-kritiikin jotenkin ymmärrän ja osittain allekirjoitankin, mutta koko talousjätti Kiinan tuotantomaana nollaaminen ei mene kyllä läpi.

Maasta tulee nykyään mm. todella kilpailukykyisiä kitaroita ja rumpuja. Esim. Taman rummut ovat huippulaatua oli valmistusmaa Japani (ennen) tai Kiina (nykyään). Halpispöntöt tietysti erikseen.

IEM-kehitystyössä sanoisin kiinalaisten olevan edelläkävijöitä ja uusia huippumalleja tulee solkenaan. Perinteiset länsimaiset merkit kuten Sennheiser alkavat tosissaan jäädä Dunun, Moondropin ja monen muun jalkoihin.
 
Jatsimies tekee kyllä taidetta biasoitumisen saralla, huhhuh. On ollut ilmeisesti joku kiinalainen maanantai-yksilö ja sitten siitä vaan laittamaan koko kiinalaisen tuotannon kirjo romukoppaan mitä mielikuvituksellisimmilla tavoin.

Ei oo mun ongelma. Mun ongelma on matkakuulokkeina käyttämäni Grado sr-60. Tämä amerikan ihme menee tasaisella viiden vuoden syklillä rikki. Mut kun tykkään sen soundista, niin päivitän sen aina uudempaan versioon. Nyt on menossa Sr-60e. Mut alkaa taas näyttää siltä, että kohta täytyy päivittää X-malliin.

Mitä kiinalaisiin tuotteisiin mun omalta osalta tulee, niin on XTZ a100D3 integroitu vahvistin jonka soundi on omaan korvaan aika supermuikea A-luokka valittuna. Tehoa riittää sellaset 450w mun kaiuttimien kuormalle. Mut tietty se äänenlaatu edellä. ja sai hyvät arviot Hifimaailmaltakin. Mut hei, se on kiinasta, oh my gosh, kuraahan se on. Tässä nyt on pointtina se, että vastaavanlaatuisen tuotteen euroopasta tai jenkeistä maksaisi 800 euron sijasta vähintään 2000e. Ja sit, olin Hifilehden toimittaja joten saatan jotain tietää äänenlaadusta.
 
Viimeksi muokattu:
Se on täyttä itsepetosta vakuutella, että kiinasta tulisi huippulaatua.. --Mikäli ne maksaisivat sen, mitä niiden oikeasti pitäisi maksaa, ei hifipiirien hyväksyntä eikä hypetys olisi taatusti sitä mitä se nyt on. Ihminen vain tottuu kaikkeen. Myös laadun osalta. Jossain vaiheessa se "kuttaperkkakin" alkaa tuntumaan kelvolliselta ja jopa hyvältä. Tämä Hifiman on erinomainen esimerkki siitä.
Mutta omalta osaltani on toki parempi jättää tämä tähän, koska en nyt halua kaikkien foorumin Hifiman- käyttäjien vihoja niskaani. Alkoi vaan itseänikin sapettaa, kun jopa rasismikortti vedettiin esille, kun erehdyin arvostelemaan (jälleen kerran toki) kiinalaisia tuotteita.
OT/Minusta kritiikki on ihan suotavaa ja tarpeellista. Kritiikilläkin on oma laatunsa. Yksi haaste on yleistäminen. En yleistäisi niin, että Kiinasta tai edes yhdeltä valmistajalta kuten Hifimanilta tulisi vain yhdenlaatuista tavaraa. Kritiikki palvelisi sitä paremmin, mitä yksilöidympää ja mitä enemmän omaan kokemukseen perustuvaa se on. Itse olen omistanut neljät Hifimanit, missään ei ole ollut yhtään vikaa, paitsi 400i (2 Gen) kaapeli, minkä kotimainen liike välittömästi uusi. Toisaalta mikään Hifimaneistani ei ole ollut kalliimmasta päästä (kalleimmat HE-500 ja Sundara), koska lainatun tavoin minulla on epäluulo (tältä osin itsekin vähän yleistän ilman omaa omistuskokemusta) kalliimman (nelinumeroiset hinnat) pään kuulokkeiden hintojen oikeutuksiin esim. juuri rakennelaadun kestävyyden ja yksilöiden laadun tasaisuuden suhteen. Useimmat noistakin ovat varmasti ihan ok, mutta maanantaikappaleiden ja kestävyyden puutteen mahdollisuus ajatteluttaa. Sundara on äänelliseltä ja rakenteensa laadun kannalta todella hyvä ostos. Oma kysymyksensä sitten voi olla, mitä itse kullekin on se "kova käyttö" mitä hifikuulokkeen (niistä kai me tällä palstalla keskustelemme) tulisi kestää./OT
 
Viimeksi muokattu:
Korva: kerroit asian aikalailla samanlailla mitä itsekin ajattelen tuotteista oli ne sit mistä ja minkä merkkisiä tahansa. Tuo Sundara hieman kiinnostaa. Onko soundi ihan selkeästi parempi(avoimempi, puhtaampi, ulottuvampi) kuin SE400 sen eri variaatiot mukaan lukien?

Tosin haeskelen siltä vähän muhkeampaa ääntä niin kuin olen sanonut. Eli ehkä just Lcd-2. Who knows
 
Itselläni on kokemusta monista Hifimanin kuulokkeista.Tällä hetkellä nautiskelen Hifiman 1000V2-kuulokkeista.Vaikea on kuvitella parempaa kuuloketta.Toki se vaatii hyvän vahvarin,joka sitä jaksaa ajaa! Huutomerkki siksi,että huippuluokan vahvaria vaaditaan,kuten esim.Hifiman EF-6.
 
Itselläni on kokemusta monista Hifimanin kuulokkeista.Tällä hetkellä nautiskelen Hifiman 1000V2-kuulokkeista.Vaikea on kuvitella parempaa kuuloketta.Toki se vaatii hyvän vahvarin,joka sitä jaksaa ajaa! Huutomerkki siksi,että huippuluokan vahvaria vaaditaan,kuten esim.Hifiman EF-6.
Meinaatko, ettei Grado RA1 jaksa? Jos ei niin sit on Gradolta RA1-HG. Mut joo, olen jäävi kun oon aikalailla fiksaantunut ns. Cmoy-tekniikkaan joka on mun kokemusten mukaan aina toimiva alle 100ohmisiiin luurehin. Sit taas vaikka Akg 701 tai Senkut kuulostaa ihan radiolta Gradon kanssa. Pointti siis, että matala impedanssi, se ra1 (tai samalla lailla tehty DIY cmoy) toimii niin hyvin :)
 
Pakko päästä kuuntelemaan toi Hifiman 1000V2 tai joku muu huipumpi, niin tajuis edes paremmasta äänentoistosta. Mut mihin? Ei missään niitä ole testikuuntelussa.
 
Oon ollut onnekas, että oon saanut kuunnella aika hyviä kaiuttimia, kuten B&W nautilus(pettymys), Duntech Sovereign(mun suosikki) Sitten melkein kaikki suomeen maahantuodut sähkö-ja magnetostaatit. Jotkut on olleet järisyttäviä kokemuksia, mut enemmän pettymyksiä tullut vastaan. Ehkä se on väärästi valikoiva kuulo. Esim. Mclarenin isot kajarit kuulostivat ihan kauheilta. Nämä siis. Sori OT..
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Varmaan tänne pitäisi laittaa joku kuulokkeiden rakenteellinen laatu- ketju erikseen.

Ei minulla oikein ole Hifimaneista rakenteen laadun suhteen juuri pahaa sanottavaa. Tosin tällä hetkellä on omistuksessa ainoastaan Anandat. Hieman muoviset, mutta ihan kohtalaisen hyvä rakenteen laatu muuten.

Yli kahden tonnin Gradoista hajosi se muoviosa, mikä pitää pannan ja kuulokekupit yhdessä. Ei näin! Tämän piti olla "länsimaista laatua". Liimalla korjasin. Joskus tilaan uuden pannan kunhan jaksan.

AKG:n laadun jätän kommentoimatta.

Senkun laatu on muovia, mutta kestävää sellaista.

Denonilla ei juuri valittamista rakenteen laadussa. Niissäkin varmasti osat kiinalaisia suurelta osin. Vain lippulaiva kasattu Japanissa (kiinalaisista osista).

Tällä hetkellä omistuksissani olevista kuulokkeista virheettömimmän rakenteen omaa Meze Empyrean. Ei mitään valittamista siinä. Tämä tulee Romaniasta. Ennakkoluuloinen voisi arvella, ettei siellä laatua tehdä, mutta kyllä tehdään.

Audezeja ei ole tullut toistaiseksi hankittua, mutta niissä ei valittamista ulkoisen laadun suhteen, mitä niitä nyt olen nähnyt.

Yhteenvetona: Eipä kuulokkeiden lähdemaasta voi mielestäni päätellä mitään rakenteen laadusta.
 
Back
Ylös