Alan liiketoiminta, koko, näkymät jne. keskustelu

^Osakkeen kurssin lisäksi kannattaa katsoa myös tilinpäätöstietoja ja verrata niitä muiden saman hintaluokan ylellisyystuotteita valmistavien tilinpäätöksiin. Kertoo tämänkaltaisessa taloustilanteessa usein firmasta enemmän kuin pelkkä osakekurssi.

t. jjahifi
 
Myyjä ja maahantuoja vastaavat aina takuukorjauksista ja -huolloista. Vastuu ei poistu toiselta, jos toinen häviää kuvioista. Tuotteen myynyt liike on velvollinen järjestämään takuuhuollon tai -korjauksen.
 
... Tuotteen myynyt liike on velvollinen järjestämään takuuhuollon tai -korjauksen.

Tästä tuli mieleeni kysymys, onko joku laite, jonka takuun jatkumisen ehtona on teettää "kausihuolto" valtuutetussa liikkeessä (vrt. autot)? Normaalistihan laitteita ei taida juuri kukaan toimittaa huoltoon, vaan ainoastaan korjattavaksi, silloin kun vikaa ilmenee. Vinyylisoittimissa voisi kuvitella olevan jotain tällaisia takuuehtoja. Ainakin niissä kalliimman pään laitteissa. Tiedä sitten.
 
Tästä tuli mieleeni kysymys, onko joku laite, jonka takuun jatkumisen ehtona on teettää "kausihuolto" valtuutetussa liikkeessä (vrt. autot)? Normaalistihan laitteita ei taida juuri kukaan toimittaa huoltoon, vaan ainoastaan korjattavaksi, silloin kun vikaa ilmenee. Vinyylisoittimissa voisi kuvitella olevan jotain tällaisia takuuehtoja. Ainakin niissä kalliimman pään laitteissa. Tiedä sitten.

En tunne tapausta jossa audiolaitteen huolto (ylipäänsä tai tietyssä paikassa) olisi takuun voimassaolon ehto.
 
Takuu on eri asia kuin virhevastuu. Takuu on myyjän (ja tehtaan) vapaaehtoisesti antama turva, mutta ei se koskaan voi olla heikompi kuin lakisääteinen virhevastuu.

Mitä pitempi odotettavissa oleva käyttöikä laitteella on, sen pitempi on myös virhevastuuaika. Ja siihen ei vaikuta mitään se, missä laite on huollettu. Omistajan vaihtuminen ei myöskään mitätöi virhevastuuta.

Tosin sitä en tiedä, miten Suomen laki toimii sellaisessa tapauksessa, missä laite on ulkomaiselta myyjältä ostettu. Luulisin, että ainakin EU:n sisällä homma on samantyyppinen kaikissa maissa.

Kuluttajariitalautakunta (KRIL) ratkoo nykyisin näitä asioita. Sieltä saa tarvittaessa oikeudellisesti melko vahvasti ennakoivan päätöksen, jos joutuu käräjöimään. Sitovahan se ei sinänsä ole, mutta harva osapuoli haluaa ottaa riskiä hävitystä oikeusprosessista.
 
Noista talousvaikeuksista, konkursseista ja muista palstalla puhuminen hieman hämmentää. Ymmärrän, että kauppiailla on useita ystäviä palstalla ja kiva jutustella, mutta yritysten toiminnasta kertominen julkisesti ei oikeastaan kuulu asiakaskunnalle ollenkaan.

En nyt viittaa tällä Pirkkaan tai kenenkään tiettyyn, vaan ihan yleisenä juttuna. Minusta on tosi outoa, että asiakkaan tarvitsisi välittää, osoittaa sympatiaa tai vaihtoehtoisesti paheksuntaa JULKISESTI (palautekanavat eri asia) yrityksen liiketoiminnasta millään tavalla.

Onko tämä laitonta? No ei, mutta huonoa mainosta ainakin. Minä en tiedä mitä kulissien takana tapahtui, mutta PolarVoxin tapaus oli esimerkiksi erinomaisesti hoidettu. Konkurssi tuli näin "ulkopuolisen" silmin puskista ja tiedottaminen oli asiallista. Näin sen pitääkin mennä - siis asiakkaiden, ulkopuolisten ja palstalaisten näkökulmasta. Yksityisviestillä voi jaaritella kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu.

Mutta meitä on moneen junaan, että ei tässä kai mitään.. kunhan ihmettelen :D
 
Myyjä ja maahantuoja vastaavat aina takuukorjauksista ja -huolloista. Vastuu ei poistu toiselta, jos toinen häviää kuvioista. Tuotteen myynyt liike on velvollinen järjestämään takuuhuollon tai -korjauksen.

Entäpä kuka maksaa takuuviulut jos tuotteen ostaa suoraan maahantuojalta tai valmistajalta? Tuskin ainakaan mahdolliset jälleenmyyjät.
 
Entäpä kuka maksaa takuuviulut jos tuotteen ostaa suoraan maahantuojalta tai valmistajalta? Tuskin ainakaan mahdolliset jälleenmyyjät.
Vastaavasti jos jälleenmyyjä lopettaa niin eiköhän laitteen takuumiehenä ole maahantuoja/valmistaja?

Entäpä jos sekä maahantuoja että jämy ovat lopettaneet ja valmistaja on kaukana EU:n ulkopuolella? Ihan vaan noin mielenkiintoisena asetelmana.
 
^ tässä tapauksessa viulut maksaa ostaja, kiroten huonoa tuuriaan.
 
Entäpä jos sekä maahantuoja että jämy ovat lopettaneet ja valmistaja on kaukana EU:n ulkopuolella? Ihan vaan noin mielenkiintoisena asetelmana.

No sitten lähetellään valmistajalle, ei kai siinä ole sen ihmeempää. Kai jokainen nyt selvittää ostamansa merkin valmistajan taustat ja ehdot tai on sitten selvittämättä, mutta kyllä suurin osa varmasti hanskaa asiat mukisematta, esim Little Dot.
 
Vähän ihmettelen tuota itsestäänselvää "kuka maksaa" viulutusta. Jos kyseessä on vähän niinkuin poikkeustilanne, niin ei sitä varmasti Suomen Valtiokaan maksa. Hyvää hyvyyttään ja imagoaan pitääkseen valmistaja ehkä voi, kuten edellä aikaisemmassa linkissä eräskin on luvannut.
 
No sitten lähetellään valmistajalle, ei kai siinä ole sen ihmeempää. Kai jokainen nyt selvittää ostamansa merkin valmistajan taustat ja ehdot tai on sitten selvittämättä...[/URL].

Ei kaikki aina harkitse mihin pikaistuksissaan kätensä iskee. Entäpä sitten jos valmistaja on laittanut jo takuuaikana lapun luukulle? Konkurssipesän laskuunko ne takuut hoituu?
 
^ Aika foliohattuskenaarioita tässä nyt tunnutaan väkisin hakevan jos valmistajiakin aletaan samaan aikaan kuoppaamaan. :) Toki kotivakuutus on aina mutta ehkä vähän asian ytimestä sivussa.
 
Mulle ei tullut kovinkaan yllätyksenä noiden hifi-valmistajien pienuus. Kyllähän sen ymmärtää, että jos on 5 000 000 ihmistä ja niistä äänentoiston harrastajia on noin promille, eli 5000 ihmistä ja sitten kun jaetaan se vielä kaikkien kakun jakajien kesken, eli kilpailijoiden kesken, niin 5 000 000 kokoisessa kansassa on ehkä 50-100 kpl jolla on jotain yhtä merkkiä. Hyvällä markkinoinnilla voidaan venyttää varmaan jonnekin 200-500 asiakkaaseen asti per 5 000 000 ihmistä.

Sitten on tietenkin yritysmarkkinat päälle. Eli jos saadaan asiakkuuksia niin, että joku isompi firma pistää aina tietyn merkkistä kaiutinta/vahvaria konferenssitiloihin ja muihin sellaisiin. Tosin siellä taitavat nuo aktiivikaiuttimet ja "Yamahat" hallita markkinoita.

VLSI pärjää taas sillä, että se tekee muutakin kuin Anti-Modeja, ja myy osaamistaan muillekin markkinoille (integroitavia äänipiirejä ja sen sellaista).
 
Viimeksi muokattu:
Markkinat ovat oikeastaan hassulla tavalla jakautuneet. Siis kansainvälisesti. On joukko massiivisia megavalmistajia, jotka tekevät vaikka mitä ja vieläpä hyvin. Toisaalta on niche-valmistajia, jotka voivat vallan mainiosti olla erinomaisia omalla tontillaan.

Kotimaan markkinoiden perusteella en hirveästi menisi sanomaan yhtään mitään, sillä kun asuin Sydneyssä oli koko kaupungissa lähialueineen luokkaa 5 miljoonaa ihmistä. Oli muuten melkoisen aktiivista hihififi-toimintaa kanssa. Mutta jos valmistaja haluaa olla muutakin kuin nyrkkipaja, niin Suomen markkinat ovat kuin yksi ei-niin-suuri kaupunki maailmalla. Vientiä pitää olla.

t. jjahifi
 
Mikä (valmistava) yritys tänä päivänä ei tähtää ensimmäisestä päivästä lähtien (myös) vientimarkkinoille? Born globalia on nyt toitotettu ainakin 15-vuotta.
 
Back
Ylös