7000 euroa levariin?

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
En ole tehnyt equttamista enkä tunne Genelecin systeemiä. En tarkoittanut ihan tuota eq:ta vaan muutoksia äänikuvassa, syvyydessä ja detaljeissa, mitä esimerkiksi eri äänirasioiden välillä tapahtuu tai ainakin sen oman vähäisen kokemukseni perusteella olen ollut kuulevinani.
No, equttamalla on kyllä mahdollista vaikuttaa kaikkiin mainituista asioista - puhumattakaan muista digitaalisista efekteistä. Equttaminen oli vain yksi esimerkki ”persoonallisesta äänentoistosta”.
 
Itseltä ei kysytty mutta CD:n vahvuus on monesti myös sen heikkous ja se on just se ”laatu” speksien puolesta. Harmi vaan kun CD:n masterointia ei aina tehdä hifisteille. Ei varmaan tehdä monesti vinyyliversiollekkaan, mutta hifistille(kin) se soundaa monesti silti paremmalta. Harrastus- ja musiikinkuuntelumielessä keksin kyllä lukuisia syitä miksi vinyyli on (itselleni) parempi ja paremmin sopiva formaatti kuin CD.
Kerrotko mitä ne on? Itse olen messuilla ja liikkeissä yrittänyt kuulla hyvää vinyyliääntä, mutta en sellaista ole kokenut, toki muu setti on sen voinut hävittää, joten pitäisi kai kokeilla omassa setissä jotain omista levareista, että saisiko samat sävärit kuin aikoinaan Saloran 2000 levarista tai suoraveto sonystä?
CD:ssä tykkään siitä, että varsin huonokuntoisen voi yleensä tietokoneella lukea ja polttaa uuden kopion soitettavaksi, minulle naarmuinen LP on muistutus asioiden menemisestä pilalle ajan kanssa, enkä sellaista muistutusta halua, jos ei ole pakko ja ainakaan vielä ei ole ollut.
 
Kerrotko mitä ne on? Itse olen messuilla ja liikkeissä yrittänyt kuulla hyvää vinyyliääntä, mutta en sellaista ole kokenut, toki muu setti on sen voinut hävittää, joten pitäisi kai kokeilla omassa setissä jotain omista levareista, että saisiko samat sävärit kuin aikoinaan Saloran 2000 levarista tai suoraveto sonystä?
CD:ssä tykkään siitä, että varsin huonokuntoisen voi yleensä tietokoneella lukea ja polttaa uuden kopion soitettavaksi, minulle naarmuinen LP on muistutus asioiden menemisestä pilalle ajan kanssa, enkä sellaista muistutusta halua, jos ei ole pakko ja ainakaan vielä ei ole ollut.
Monet asiat mitkä tekevät formaatista itselleni paremman (kuin CD) eivät välttämättä liity äänenlaatuun mitenkään, mutta ei se myöskään tarkoita etteikö vinyyli voisi soida hyvin tai jossain tapauksissa myös paremmin kuin vaikka se CD-versio. Sen tietty epäkäytännöllisyys jne. ei ole kaikille automaattisesti "huono" tai ainakaan epätoivottu asia. Ihan kuten se aiempi puutarhavertaus, niin se on itselle antoisaa miten formaatista voi saada niin hyvää ääntä ulos, eikä se tule yhtä helpolla kun painaa play-nappulaa CD-soittimesta.

En minä silti itse kaipaa kuluneita tai huonokuntoisia vinyylilevyjä. Pyrin ostamaan vain uusia tai hyväkuntoisia käytettyjä levyjä. Nyt ja jatkossa entistä enemmän painotan uusien levyjen hankinnoissa musagenrejä, joissa oman kokemuksen mukaan saa todennäköisesti vinyyliltä sokkona (uusia levyjä/julkaisuja) ostettaessa hyvää ääntä pihalle. Jos nyt jotain genrejä pitää heittää niin vaikka jazz, klassinen, akustispainotteinen ja konemusiikki.

Mutta jos mennään niihin äänenlaadullisiin asioihin, niin melko samaan aikaan kun vinyylimyynti sukelsi, alkoi CD-toistossa se kompressointi- ja "remaster-trendi" . Varmasti erilaisilla musagenrepainotuksilla, mutta silti. Ostin tuohon aikaan itse ahkerimmin CD-levyjä koska opintolainaa ja työelämä alkoi. Aika kauheita tuotoksia sitä on tullut silloin ostettua masteroinnin osalta. Samoin tosin nykyään tulee myyntiin esim. luokattoman huonoja uusintapainosvinyylejä, jotka eivät ole oikeastaan edes uusintapainoksia, vaan ensipainoksia jostain aikaisemmin vain CD:nä julkaistusta levystä. Master voi olla noissa mitä vaan ja äänenlaatu monesti todella huono.
 
Viimeksi muokattu:
No niin,

Toi mun häijy sivupersoona siis aloitti ketjun ja hämmensi vähän liikaakin sivistynyttä maisemaa.
Olen piilottanut ”idealen” salasanan ja saanut ketjun vielä pysymään livenä, koska on kiva, että täälläkin joku käy; mutta etenkin, koska aiheesta jalostuneita pointteja on ollut kiva lukea.

Omat kiireet ovat olleet normiduuneissa, joten kommentit ovat olleet vähäiset. No, tässä tulee koko rahalla!

LP, CD, striimaus, kuorolaulu – yhdessä, yksin, livenä, levyltä – miten vaan.
Hyvä huomio on, että jokainen löytää sen luontaisen ja helpoimman tavan kuunnella musiikkia. Mun täytyy todeta, että täällä se on taas lp-levy. Olen varmaan sen verran vanha, että minua kiinnostavin musa ”on jo tehty” ja niitä levyjäkin riittää.
Mulla on Tidal ja Qobuz tilaukset. Qobuz pian kaksi vuotta, mutten ole koskaan avannut.
Tidal on vähän enemmän käytössä, muttei sekään enää kovin aktiivisesti, luureista joo joskus. Laura Voutilaista.
Yrityksiä on ollut, mutta vielä en ole kovin hääviä ääntä isoihin stereoihin noista saanut. Se ei tarkoita, etteikö suora striimaus olisi onnistunutta kunnon vehkeillä, mutta olen epäileväinen. Tai köyhä, minä en haluaisi panostaa tonneja nätisti puettuun tietokoneeseen.

Lähiaikoina olen myös kuullut, kuinka ylivoimainen ”red book” cd voi olla ns. ”hires” striimiin verrattuna eli äänenlaadun perässä en enää jaksa netissä juosta. No, pidetään joku tilaus voimassa, että Eveliina Kurjet soi halutessa. Usein.

Eli, olen todella sinut kuuntelutavalla, joka perustuu lp-levyyn.


CD-levyn historia ja yleistyminen on myös tuotu tässä ketjussa hyvin esille, Karajan mukaan lukien.
Kiitos näistä!

Muistan itsekin, kun cd-levy tuli – joo, oon sitä sukupolvea.
Olimme kaikki innoissamme ja vaikka mulla oli sinänsä kelvollinen – sen ajan kokemuksien mukaan – Luxmanin skraitta, odotin innoissani ”täydellistä” ääntä.
Oisko se Sonyn CDP-101 maksanut tullessaan 5990 markkaa – nykyrahassa ilmeisesti 2700€ 😉
Jotenkin sain sen ostettua vähän myöhemmin Stadista noin 4000 markalla, lähdin kaupasta kantokahvainen laatikko mukanani Turun junaan ja kohti kaverien kimppakämppää.

Rahaa riitti vielä kahteen levyyn, toinen oli Phil Collinsin ”Hello, I Must Be Going!” ja toinen joku Nimbuksen Beethovenin eka sinfonia alkuperäissoittimilla.
Uuden formaatin voittokulku alkoi siitä, että kun soitin oli paikoillaan ja nuo molemmat levyt kuunneltu monta kertaa päivän aikana, lähdettiin baariin ja laitettiin Phil Collins pauselle ja kapula eteisen hattuhyllylle. Aivan varmasti biisi oli ”You Can't Hurry Love”. Ja sitten, kun seurue sieltä valomerkin jälkeen könysi jatkoille Eerikinkadulle, heti oven avauksen jälkeen musa alkoi soida napin paunaukselle! Wau, ”mitä jätkiin nää on” kuului ihailevat tyttöjen ja poikien(?) kommentit… :)

Arki koitti sinäkin viikonloppuna, mutta todellisena myöhemmin.
CD-levyt taisi maksaa noin 120 markkaa vs. silloin 40(?) markkaa per lp. Tätä pojua alkoi kuitenkin askarruttaa, että soiko toi CDP-101 nyt niin hyvin? Hienosti tehty peli, hienot ”releet”, painava…

Mutta musiikin ilo oli poissa eli selvittelin asiaa ja niinhän siinä kävi, että levysoittimien parantamisella oltiin jo ihan uudessa maailmassa. Ehdin ostaa varmaan 30-40 cd-levyä ja oon varmaan ensimmäinen, joka vaihtoi niitä vinyyliin. Eerikinkadun Ladylandin – taisi olla jo TNT silloin – tyypit ihmetteli, kun halusin antaa vaihdossa Michael Jacksonin cd:n vastaavaan uuteen vinyyliin. Maksoivat muistaakseni jopa vähän lisää, jolla sain vielä enemmän levyjä. Ne levyt muuten ovat vielä jäljellä.

Oisko siitä 10 vuotta, kun viimeksi kuulin toimivaa Sony CDP-101 soitinta.
Se on niin sysipa…ka, ettei ihme, että LP12 vei mukanaan ja muuten, se Luxmanin levari – oisko ollut PD-291 – oli myös täysin kammottava, kun kuuli parempaa; sori nyt kaikille. PD-291 kokemus taitaa olla se suurin syy, miksi sivupersoonani yleensä avautui asiasta. Pitkälle vielä yli 40 vuoden haamut…

Niin, olisinpa aikanaan ostanut Philipsin CD-101:n ja säilönyt sen tähän päivään. Se oli sentään nätti, jota en silloin ymmärtänyt – no, mulla oli takatukkakin. Philipsistä, tuskin sekään niin hyvin nykyään soi, jos soi ollenkaan.


Mutta siis, CD tulee vielä.
Ihan läheiset tutut alkavat kyllästyä striimaukseen, red book rules. Kuulin juuri myös yhdestä tutusta, joka on parin viime vuoden aikana ostanut yli 500 uutta cd-levyä.
Luoja parahtakoon, että minä lähtisin niitä keräilemään, vaikka luonteelleni se olisi kovinkin sopivaa.
Mut ei, nyt karsitaan älppäreitäkin, ekaa kertaa elämässä… huh…


Takaisin lempiformaattiin.

Toi Idealen ”idiootti” lähti haukkumaan vinyylin kuuntelemista, jos ei ole tarpeeksi hyvää soitinta alle.
Mun täytyy todeta, että ukkeli on osin oikeassa, mutta kukin tavallaan.

Ja näitä jatkoja ei ehkä kannata kauheasti korostaa. Koska vain taivas on rajana ja sitä lähestytään – ensimmäistä kertaa kohtaavat SYD S10 / SAT / Allaerts MC2 Finish ja tuolle hankalalle askille harvinaisen sopiva TEAD.

Toi on mun ”dream team” ja ensivaikutelma ei voisi olla parempi.
Viisaana annoin riaan lämmetä sentään muutaman tunnin ennen ensimmäisiä ääniä – kuukausien jälkeen, aski laitettiin aivan superhyvin kohdalleen ja sitten varovaisesti neula uraan…


Ketjussa kysyttiin:

Kirjoitappa yksikin kiistaton vinyylin vahvuus? Mielummin useita kun se oli väittämäsi? Vahvuuksista mieleeni tulee vinyylin CD:tä paksumpi rakenne

No, muuta ei tule mieleen, kuin ylivoimainen äänenlaatu. Se on mun ja useimpien kavereiden pointti. Onhan LP esineenä ja kansitaiteen takia makee, mutta lopulta uskomattomat soundit meitä vievät. Se musiikki.


Kahdessa viikossa on tapahtunut paljon.
Sain yllättäviä kommentteja – onneksi positiivisia – luultavasti google-kääntäjän jäljiltä.
Kansainvälinen aspekti tälle foorumille.

Sain myös isompaa kuunteluhuonetta rakennettua uudelleen.
Mukaan tuli siis Janin aski parhaimmasta päästä – MC2 – ja ekaa kertaa kuulen SAT/MC2 paria.

Fokus on nyt alhaalla – siis isossa kuunteluhuoneessa.
Piuhoissa vähän puutteita, osa laitteista ilman virtoja muutaman kuukauden – kaiuttimet pyörillä!!

Ja päätin kääntää koko huoneen 180 astetta. Mutta nyt kuulostaa sairaan hyvältä.
Onko muuten täällä paikalla joku akustiikan mittamies? Ihan kiinnostuksesta voisin peilata omia pieniä kaiutinsiirtoja, jos joku todentaa niitä – maksusta toki!


180 asteen alakerta siis soi loistavasti. En olisi uskonut, että muutos olisi niinkin suuri – ei mulla valittamista ennenkään ollut. Olkoon nyt ainakin seuraavan …. vuoden?
Laitetelineeseen vähän muutoksia, alustalla kokeiluja, lisää mattoa lattialle, ”sisäänajoa”, kaiutinpiuhat kuntoon, piikit kaiuttimien alle(!), kaikkea tällaista. Oikein pelottaa, miten hyvin toi voi vielä soida.

Ja sitten vielä tuohon ”tonnien soittimeen” – tulee vähän mieleen Kummeli.
Thorens on varmaan ihan pyörivä peli (muttei mulle) ja uusimman Technicsin voisin ostaakin – sen SP-10R:n. Miksei myös 1220sen. Mutta palasin jotenkin maan pinnalle, kun huomasin, että SL-1200 maksaa jopa +4k€. Ja taitaa jossain olla erikoismallista jopa se 7k€ hintapyynti ;)

Muistin, että mulla on kellarissa joku Aiwan mielettömän hieno T4P soitin, joka nykymaailmassa olisi oiva alku uudelle vinyylibuumin uhrille. Kuulin kerran tuollaista Pariisin hifimessuille ja kokemus oli mullistava. Johtuen kyllä Timedomain Yoshii 9 setistä, aivan fantastinen konsepti ja vielä joku päivä…

No, PX-E860EX tulille ja töpseli seinään – nyt saa Holbot, SYDit ja SATit kyytiä!
Eivät saaneet…. toi Aiwa ei osoittanut mitään elonmerkkejä. Ihan mykkä laite ja siinä meni mun Yoshii 9 haave, voi voi. Pitää varmaan etsiä uusi Aiwa tai sitten ei. Tuon raadon saa muuten noukkia Köydenpunojankadulta ilmaiseksi ennen SERiä.

Nyt kuuntelen isossa huoneessa ihan mitä vaan. Hidas prosessi, koska jokainen levylautaselle joutunut levy ei sieltä mielellään lähde ja operaattorikin on naulattu sohvalle. Ei lupaa hyvää ajatukselle, että pitäisi karsia aluksi noin 1000-2000 klassista älppäriä. Jos joku on tuollaisista kiinnostunut, olkaa yhteydessä!

Terveisiä Kampista,


Kari

PS. Kyllä tämä ketju pian lukitaan ja siirrytään eteenpäin, vaikka sitten siihen alakertaan tai Audiogramiin. Sitä ennen, sana on ”vapaa”.
 

Liitteet

  • Future.jpg
    Future.jpg
    190 KB · Katsottu: 111
  • Disappointment.jpg
    Disappointment.jpg
    252,2 KB · Katsottu: 111
  • Yoshii9.jpg
    Yoshii9.jpg
    166,8 KB · Katsottu: 111
Seuraako soitin mukana? Arvaan ettei ainakaan toorenssi :cool:?

Hah!!
Ilman muuta, mutta se maksaa sitten vähemmän ;)

Thorensin 3001 ois varmaan ihan makee, Phonosophien P3 on hyvä. Mutta Thuurenssiin pitäisi löytää äänivarsi.
Luulisin, että omat antipatiat lähtee siitä TP14 äänivarrenrimpulasta.

TD160 oli teinin "märkä uni" mullekin - jousitus on makee ja joku taisi huomata aiemman version ihan Skotlannissakin.
Mutta faija sitten ostin jonkun pa...kan BSR:n.
Luulen, että jos ukkeli ois hankkinut TD160:n tai edes PL-12:n, en olisi hifistä kiinnostunut, eikä mulla olisi tuhansia turhia levyjä eikä menetettyä omaisuutta. Mutta varmaan olisi ollut tylsempää eli ei valiteta.

Thorensille sen verran kehuja, että luultavasti valtaosa suomalaisista Deutsche Grammophonin keltaselkäisista älppäreistä EI ole soinut koskaan.
Tai jos on, TD 160 ei ainakaan ole tuhonnut uraa. Kiitos!

Ja kylkiäisiin:

Ajatus klassisesta musiikista ja hoolla alkavasta levarista on kyllä hyvä kombinaatio.
Muistan, kun asensin ekaa Holboa Kaapelitehtaalla, siinä ruokapöydällä.
Parin normaalin testilevyn jälkeen laitoin sillon Wagnerin "Parsifalin" soimaan ja siltä istumalta kuuntelin kaikki 8 levypuolta läpi.
Ei oo sittemin tapahtunut, huikea soitin... Sopisi hyvin mun myytävien klasarien oheen! ;)

Nyt vähän lisää alakertaa!

K
 
Ei 7 K€ tuo vielä mitään "superlevaria". Joku vuosikymmen sitten tuolla rahalla olisi sellaisen saanut, nykyään ennemminkin kelvollisen.
7k€ saa erittäin hyvän levarin jo. Linnilltä kyllä ei varsinkaan jos uutena ostaa.
 
Ajatus klassisesta musiikista ja hoolla alkavasta levarista on kyllä hyvä kombinaatio.
Muistan, kun asensin ekaa Holboa Kaapelitehtaalla, siinä ruokapöydällä.
Parin normaalin testilevyn jälkeen laitoin sillon Wagnerin "Parsifalin" soimaan ja siltä istumalta kuuntelin kaikki 8 levypuolta läpi.
Ei oo sittemin tapahtunut, huikea soitin... Sopisi hyvin mun myytävien klasarien oheen! ;)
Useammin kuin kerran olen hakannut otsaani tyhjällä lompakolla. Holbolle olisi hyvä koti, samoin levyille, mutta vain sitä yhtä puuttuu 💲💲💲
 
  • Love
Reaktiot: kto
... Lähiaikoina olen myös kuullut, kuinka ylivoimainen ”red book” cd voi olla ns. ”hires” striimiin verrattuna eli äänenlaadun perässä en enää jaksa netissä juosta. ...

... Tätä pojua alkoi kuitenkin askarruttaa, että soiko toi CDP-101 nyt niin hyvin? Hienosti tehty peli, hienot ”releet”, painava…
... Se on niin sysipa…ka, ettei ihme, ...
... Mutta siis, CD tulee vielä. ...

... No, muuta ei tule mieleen, kuin ylivoimainen äänenlaatu. ...

... Ja sitten vielä tuohon ”tonnien soittimeen” – tulee vähän mieleen Kummeli.
Thorens on varmaan ihan pyörivä peli (muttei mulle) ja uusimman Technicsin voisin ostaakin – sen SP-10R:n. ...

PS. Kyllä tämä ketju pian lukitaan ja siirrytään eteenpäin, vaikka sitten siihen alakertaan tai Audiogramiin. Sitä ennen, sana on ”vapaa”.

1. Sille red bookin ylivoimaisuudelle hireziin nähden täytyy olla jokin syy. Voisin keksiä muutamia, mutten lähde ennustamaan. Omalla kokemuksella kunnossa olevissa seteissä ero ei ole yö-päivä eikä maailmojen.

2. Sony CDP-101 on aivan asiallinen cd-soitin. Ljudtekniska sällskapet sitä mittaili ja kuunteli muutama vuosi taaksepäin. Ei ollut sysip4sk4 ei.

3. CD ei koskaan mihinkään lähtenyt. Paitsi lentoon, mutta elää se vielä vahvasti, minullakin.

4. Thorenseja on, tavallaan SP-10 nkin, mutta R'ää jää uupumaan.

PS. Tätä mitään lukita.

5. Thorensin 3001 ois varmaan ihan makee, Phonosophien P3 on hyvä. Mutta Thuurenssiin pitäisi löytää äänivarsi.
Luulisin, että omat antipatiat lähtee siitä TP14 äänivarrenrimpulasta.

6. Thorensille sen verran kehuja, että luultavasti valtaosa suomalaisista Deutsche Grammophonin keltaselkäisista älppäreistä EI ole soinut koskaan.
Tai jos on, TD 160 ei ainakaan ole tuhonnut uraa. Kiitos!

5. Onneksesi Phonosophiehen on saanut myös Thorensin valmistamaa vartta.
" Der recht neue Thorens-Tonarm TP92 wird in dieser Version ausschließlich für Phonosophie gebaut – es handelt sich im Wesentlichen um eine geänderte Kabelführung und eine paar kleine mechanische Änderungen der klassischen kardanischen Konstruktion. Die Drehachse des Arms läuft dabei in klassischen Kugellagern, während die vertikalen Lager eine Mischung aus Spitzen- und Kugellagern darstellt. " © https://www.hifitest.de/test/plattenspieler/phonosophie-no3-7814

1707671047146.png

6. Miten tämä päättelyketjusi menee? Että jos on Thorens, niin levyjen kuuntelu ei kiinnosta ? Kaikkina niin DG:n kuin Thorens:in elinvuosina on huonompiakin vaihtoehtoja ollut, joilla niitä on aivan yhtälailla soitettu.


7k€ saa erittäin hyvän levarin jo. Linnilltä kyllä ei varsinkaan jos uutena ostaa.

, 7 k€ ei riitä edes varretta 😁 Linnillä hyvään. Saattaahan se kirpaista, jos ei ole tottunut käyttämään rahaa.

t. ' RIF '
 
No niin,

Ketjussa kysyttiin:

Kirjoitappa yksikin kiistaton vinyylin vahvuus? Mielummin useita kun se oli väittämäsi? Vahvuuksista mieleeni tulee vinyylin CD:tä paksumpi rakenne

No, muuta ei tule mieleen, kuin ylivoimainen äänenlaatu. Se on mun ja useimpien kavereiden pointti. Onhan LP esineenä ja kansitaiteen takia makee, mutta lopulta uskomattomat soundit meitä vievät. Se musiikki.
Tämä pointti kaipaa hieman tarkennusta. Onko ajatus vinyylin ylivoimaisesta äänenlaadusta makuarvostelma, ts. sinun ja kavereidesi mielipide vai onko tälle ajatukselle olemassa jokin "puolueettomampi" peruste, jonka nojalla meidän muidenkin pitäisi hyväksyä tämä ajatus?

Minäkin voisin toki tykästyä huippuvinyylin toistoon, jos sellaisen äärelle hankkiutuisin, mutta silti kyseessä olisi vain minun mielipiteeni. Miten suosittelisit perustelemaan oman mielipiteeni paremmuuden esimerkiksi sellaiselle kuuntelijalle, joka ei olisi asiasta samaa mieltä?
 
Minäkin voisin toki tykästyä huippuvinyylin toistoon, jos sellaisen äärelle hankkiutuisin, mutta silti kyseessä olisi vain minun mielipiteeni. Miten suosittelisit perustelemaan oman mielipiteeni paremmuuden esimerkiksi sellaiselle kuuntelijalle, joka ei olisi asiasta samaa mieltä?

Vastine oli "Kirjoitappa yksikin kiistaton vinyylin vahvuus".
Siihen yritin vastata mahdollisimman yksinkertaisesti, LP soi vaan niin hyvin, jos homma omm hallussa. Se soi päin helvettiä, jos vehkeet lagaan.
Tosiasia on, että tuollaiseen kommenttiin ei voi mitenkään tyhjentävästi vastata, etenkään kun kirjoittaja ei tunnetusti ota vastaan muita mielipiteitä.

Minäkin voisin toki tykästyä huippuvinyylin toistoon, jos sellaisen äärelle hankkiutuisin, mutta silti kyseessä olisi vain minun mielipiteeni. Miten suosittelisit perustelemaan oman mielipiteeni paremmuuden esimerkiksi sellaiselle kuuntelijalle, joka ei olisi asiasta samaa mieltä?


Niin,,, mikäs tällä maksetulla palstalla pitäisi olla meininki, kun itse kirjoittelen? Muiden mielipide?
Eli mitähän minun pitäisi tänne kirjoittaa? Jos minun mielipiteeni jotenkin "väärä", se on sitten väärä - se siitä.

Tuon jälkimmäisen kursivoidun otteen idea on vähän häiritsevä, enkä ihan tarkalleen ymmärrä, mitä ajetaan takaa.
Pitääkö siis minun jotenkin perustella mielipiteeni jollekin, jota asia ei kiinnosta tai on eri mieltä?
No, en nyt pohdi tätä pidempään, vaikka varmasti uniin tuleekin... ;)

Ja joo, seuraavaksi Harry Belafonte soimaan!

K

PS...

Jos nyt joku tämän perusteella haluaisi hankkiutua huippuvinyylin pariin, tervetuloa tutustumaan Köydenpunojankadulle!
 
Jos nyt joku tämän perusteella haluaisi hankkiutua huippuvinyylin pariin, tervetuloa tutustumaan Köydenpunojankadulle!
Just oltiin Logomolla lauantaina mut tais ollakin väärä kaupunki eikä senkään postiosoite ole tarkalleen ottaen "Köykkäri" :D

En tiedä miten tähän vinyyliblogiin eksyin mutta löytyiskö jotain perustetta vinyylin paremmuudelle, varsinkin siis sille miksi uuden tallenteen bitit kannattaa äänelliseen paremmuuten vedoten kierrättää vielä lisäksi mekaanisluentaisen ketjun läpi?
Ymmärrän että tuossa piilee kaupallista potentiaalia ja sillä on työllistävä vaikutus alkaen aina levyjen prässäämisestä, kansien painamisesta ja niiden kuskaamisesta kaupan hyllylle. Saadakseen sellaisia pitää pukea ostohousut ja mennä kivijalkaan pläräämään. Soittimissa riittää päivitysmahdollisuuksia pidempään mitä tilin saldo antaa periksi jne. Digipuolella taas normiolosuhteissa ei montaa tonnia tuhraannu laitteisiin saati musiikkiin jos kyse on vain äänestä.
 
^kyllähän ketjussa ketjun kirjoittaja taisi mainita että se häntä kiinnostava musiikki on tehty ja näin ollen prässättykin silloin kun vielä osattiin...
 
^kyllähän ketjussa ketjun kirjoittaja taisi mainita että se häntä kiinnostava musiikki on tehty ja näin ollen prässättykin silloin kun vielä osattiin...
Tätä en ollutkaan kyseenalaistamassa. Olen myös toki verrannut jotain alkuperäisiä rokkilevyjä ja käsistään/korvistaan kätevä tuotantopuolen tekijä voi onnistua tekemään digipuolen remasterit ja miksaukset myös selvästi orkkisvinykkääkin paremmaksi. Kyseessä kun on myös inhimillinen eikä vain tekninen tekijä.
 
Soittimissa riittää päivitysmahdollisuuksia pidempään mitä tilin saldo antaa periksi jne.
Sanoisitko siis että onneksi on digipuoli kunnossa (iFi Zen Stream) ja että tuosta ei paremmaksi voi laittaa? Olen yhtä onnekas laitteen omistaja.
 
On vain tosiasia,että vinyylistä on mahdolista,nimenomaan mahdolista saa huipputoistoa,kun vain vermeet sen vain sallii.
Joka toisin väittää ei ole vain päässyt sitä kuulemaan.
Minun luona sen on todistanut useampikin korvapari.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Eikös HaK77 laittanut jonnekin vertailulistaa muutaman levyn DR:stä, joissa paremmuusjärjestys huonoimmasta parhaimpaan oli digi->vinyyli->atmos. Jos digi miksataan autoa/puhelinta varten, ei taas listan jälkimmäisten tarvitse siitä välittää.
Onko syinä nyt vielä se että vinyyli ei kestä yhtä "huonoa" masteria kuin digi ja atmoksella on taas standardi jota pitää noudattaa?
Ja sitten teknisistä mahdollisuuksista riippumatta lopputulos voi aina olla hukattu mahdollisuus.
 
Joskus laitehyllystä löytyi yhtä aikaa Michell GyroDec Tecnoarm varrella, jossa kiinni Nagaoka MP-300 rasia ja riaa:na Trigon Vanguard II ja cd-soittimen virkaa toimitti Unison Research cd-soitin.

Niillä tuli testattu lp vs cd, koska levyhyllyistä löytyy samoja levyjä kummaltakin formaatilta.

Aika selvä ero oli lp:n hyväksi.

Nyt kun laitehyllystä löytyy Technics SL-1500C, rasiana Grado Platinum3, riaa:na Rega Elex-r sisäinen ja cd-soittimen virkaa hoitaa Arcam, niin ero noiden välillä on todella iso lp:n hyväksi.
Eihän tuo Arcam ole mikään synonyymi high-end soittimelle, mutta ei se nyt surkeakaan ole ja jos ajatellaan, että kyseinen Technics on ainakin ketjun aloittajan mukaan ser-jätettä, niin silti se saa soinniltaan Arcamin kuulostamaan lähinnä riivinraudalta, joten kyllä minä omiin kokemuksiiini nojaten henkilökohtaisesti liputan vinyylitoiston nimeen.
 
Sanoisitko siis että onneksi on digipuoli kunnossa (iFi Zen Stream) ja että tuosta ei paremmaksi voi laittaa? Olen yhtä onnekas laitteen omistaja.
Kyllä digipuoleenkin voi laittaa paukkuja vaikka ulkonäköperustein mutta päädyin tuohon puikulaan siksi että en tarvitse ylimääräistä daccia saati etustakaan vaikka sellaisten valmistuskustannukset on niin maltilliset että ne saisi liki kaupan päälle. Valintaperusteena oli hinnan lisäksi koko koska en kaipaa värkkien ulkoista harmoniaa rikkomaan mitään isoa seitsemättä veljestä saati uutta laitetelinettäkään. Ifi on liki piilossa Misukan alla.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös