10000 levyä

638
Luuttumusiikkia 1700-luvun puolivälistä
Falckenhagen, Sonaatit c op. 1:1 & F op. 1:5
Baron, Sonaatti B
Hagen, Sonaatti c
Anthony Bailes (luuttu)

Levyn luuttuteokset edustavat lähinnä rokokoota, ne ovat galantteja ja musikanttisia sonaatteja, sangen herkullisia kuunnella, varsinkin näin mainioina esityksinä.
 
639
J. Hassler, Cembalokappaleita (toccata, 2 x ricercar, fantasia, canzon, fuuga)
H. L. Hassler, Muunnelmia teemasta Ich gieng einmal spatieren
Léon Berben (cembalo)

Jacob Hassler (1569-1622) ja Hans Leo Hassler (1564-1612) olivat saksalaisia säveltäjiä, tunnetun muusikkoperheen jäseniä (kolmas veli Kasper Hassler oli myös säveltäjä). Levyllä on lähes kaikki säilyneet Jacobin klaveeriteokset, sangen merkittäviä, niissä yhdistyvät hienosti venetsialaiset, saksalaiset ja ranskalais-flaamilaiset tyylit. Hans Leo on tunnetumpi vokaalimusiikin säveltäjänä, tässä kuitenkin hämmästyttävän laaja ja vaikuttava muunnelmateos cembalolle. Erinomaiset esitykset alkuperäisellä cembalolla vuodelta 1561.
 
640
Vivaldi, Konserttoja jousille RV 110, 118, 123, 127, 136, 142, 145, 156, 159, 161
Budapest Strings, Béla Bánfalvi

Kokoelma Vivaldin lyhyitä konserttoja jousiorkesterille, ihan taattua Vivaldia.
 
641
Rameau, Premier Livre de Pièces de Clavecin (1706) & Nouvelles Suites de Pièces de Clavecin (1726-7)
Alan Cuckston (cembalo)

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) oli aikansa johtavia säveltäjiä Ranskassa. Levyllä on kaksi keskeistä klaveerimusiikkikokoelmaa. Ensimmäinen sisältää 9 kappaletta, Prélude, Allemande I, Allemande II, Courante, Gigue, Sarabande, Vénitienne, Gavotte ja Menuet. Jälkimmäinen kokoelma sisältää 21 kappaletta, Allemande, Courante, Sarabande, Les Trois Mains, Fanfarinette, La Triomphante, Gavotte + 6 Doubles, Les Tricotets, L'indifférente, Menuet I – Menuet II, La Poule, Les Triolets, Les Sauvages, L'Enharmonique ja L'Égyptienne. Jälkimmäisen kokoelman monet kappaleet ovat varsin suosittuja. Hyvät esitykset.
 
642
Monteverdi, Il terzo libro de madrigali a 5 voci (Madrigaaleja, Kirja 3)
Sheila Armstrong, Wendy Eathorne, Lillian Watson, Alfreda Hodgson, Anne Collins, Gerald English, Ian Partridge, Stafford Dean, Christopher Keyte
Glyndebourne Opera Chorus
Raymond Leppard

Claudio Monteverdin (1567-1643) varhaisia madrigaaleja, kaikki a cappella ilman soitinsäestystä. Tekstit Guarinilta ja Tassolta. Raymond Leppard (1927-2019) oli keskeisiä hahmoja Monteverdin teosten elvyttämisessä. Levyn esitykset vuoden 1970 paikkeilta ovat edelleen nautittavia.
 
643
Vivaldi, Luuttukonserttoja
Jakob Lindberg (luuttu)
Drottningholm Baroque Ensemble

Vaihteeksi luutulle ja hieman muillekin soolosoittimille sävellettyjä konserttoja. Huippuluokan soittajat.
 
644-645
Bach, Konsertot 972-987
Peter Watchorn (cembalo)

Bachin sovituksia cembalolle muiden säveltäjien teoksista. 7 Vivaldia, 2 Telemannia, 2 Marcelloa, 4 Ernstiä, 1 Torelli ja 1 tuntematon. Australialaissyntyinen Peter Watchorn soittaa nämä vanhan mallin mukaan tehdyllä cembalolla, oikein mainiosti.
 
646
Bach, Koraaleja Paastonajalle
Koraalit BWV 402, 394, 403, 400, 407, 336, 245:3, 500a, 300, 265, 285, 333, 283, 283, 487, 341, 408, 412, 410, 1084, 413, Koraaleja Markus-passiosta, Hengelliset laulut BWV 491, 450, 500, 471, 458, 444, 501, 499, 498, 481, Koraalialkusoitot BWV 622, 1085, 1108, 620a, 1097
Sibylla Rubens, Ingeborg Danz, James Taylor, Andreas Schmidt
Gächinger Kantorei
Bach-Collegium Stuttgart
Gerhard Gnann (urut)
Helmuth Rilling

Bachin koraalit ja laulut ovat pieniä helmiä, uskomattoman sykähdyttäviä, todellista autionsaaren musiikkia. Laulettuja koraaleja täydentävät muutamat koraalialkusoitot, muun muassa O Mensch, bewein dein Sünde groß BWV 622, eräs kaikkein vaikuttavimmista ja syvällisimmistä koraalialkusoitoista. Kaikki esiintyjät ovat huippuluokkaa.
 
647
Bach, Kantaatit 54 Widerstehe doch der Sünde, 55 Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, 56 Ich will den Kreuzstab gerne tragen, 57 Selig ist der Mann
Arleen Augér, Julia Hamari, Adalbert Kraus, Dietrich Fischer-Dieskau, Walter Heldwein
Gächinger Kantorei
Bach-Collegium Stuttgart
Helmut Rilling

Neljä soolokantaattia, lisäksi loppukuorot kantaateissa 55-57. Kantaatti 54 altolle, 55 tenorille, 56 bassolle ja 57 sopraanolle ja bassolle. Kaikki hienoja teoksia, mutta tietysti Ristinpuukantaatti 56 erottuu Bachin kantaattituotannon yhtenä vaikuttavimmista. Rillingin johtamat esitykset ovat hartaita ja Bachin ajatuksia hyvin ilmentäviä, eivät varsinaisesti HIP-esityksiä. Solistit ovat erinomaisia, Fischer-Dieskau tietenkin armoitettu esiintyjä kantaatissa 56. Hän on levyttänyt teoksen useita kertoja, tämä taitaa olla viimeisin.
 
648
Bach, Kantaatit 4 Christ lag in Todesbanden, 150 Nach dir, Herr, verlanget mich, 196 Der Herr denket an uns
Yumiko Kurisu, Akira Tachikawa, Koki Katano, Peter Kooij
Bach Collegium Japan
Masaaki Suzuki

Kolme kuorokantaattia, kantaatti 4 ensimmäiselle pääsiäispäivälle on kaikkein tunnetuimpia ja vaikuttavimpia Bachin kantaateista. Japanilaisten laulajien eteerinen ääni sopii kantaatteihin erinomaisesti, myöskään orkesterin osuudessa ei ole moittimista.
 
649
Bach, Goldberg-muunnelmat BWV 988
Gustav Leonhardt (cembalo, Martin Skowroneck, Dulckenin mukaan)

Leonhardt on levyttänyt Goldberg-muunnelmat kolme kertaa, tässä niistä keskimmäinen, vuodelta 1965. Mestarillinen esitys, Leonhardt ON Bach!
 
650
Bach, Teoksia viululle ja continuolle
Sonaatit e BWV 1023, G BWV 1021, G BWV 1019a, Trio a BWV 1025, Fuuga g BWV 1026
Georg Egger (viulu), Boris Kleiner (cembalo, fortepiano), Ekkehard Weber (gamba)

Vähemmän tunnettua kamarimusiikkia Bachilta. Trio BWV 1025 oli pitkään outo lintu Bachin tuotannossa, kunnes suomalainen luutunsoittaja Eero Palviainen huomasi, että se onkin sovitus Silvius Leopold Weissin luuttuteoksesta. Hyvät esitykset.
 
651
Bach, Passacaglia c BWV 582, Toccata ja fuuga ("Doorinen") d BWV 538, Preludi ja fuuga C BWV 545 & G BWV 541, Trio G BVW 1027:1, Koraalialkusoitot Herr Jesu Christ, dich zu uns wend BWV 709, Liebster Jesu, wir sind hier BVW 730 & Allein Gott in der Höh sei Ehr, Fantasia super Christ lag in Todesbanden BVW 695
Andrea Marcon (urut, Klosterkirche Muri)

Bachi urkuteoksia Weimarin ajalta, Passacaglia ja Doorinen toccata tuotannon ehdottomia huippuja. Kaikki muutkin teokset kerrassaan upeita. Andrea Marcon on huippu-urkuri, hän soittaa nämä teokset hillitysti, muuta intensiivisesti, pienehköillä uruilla. Merkittävä levy.
 
652-653
Bach, Brandenburgilaiset konsertot 1-6 BWV 1046-1051
Consort of London, Robert Haydon Clark

Hyviä esityksiä tuiki tuntemattomilta esiintyjiltä. Konserttojen solistejakaan ei levyllä kerrota. Osa Brilliant Classicsin Bach-editiota, tänne onkin haalittu sekalaisia esityksiä, suurin osa ihan hyviä ja jopa erinomaisia.
 
654-655
Bach, Orgelbüchlein BWV 599−644 & 8 pientä preludia ja fuugaa BWV 553-560
Hans Fagius (Mats Arvidsson-urut, Mariefred)

Orgelbüchlein sisältää 45 lyhyttä urkukoraalia, vaihtelevia tunnelmaltaan, pieniä helmiä jokainen. Tämä on yksi länsimaisen musiikin keskeisiä teoksia. Hans Fagius on ruotsalainen urkuri ja musiikintutkija ja hänen esityksensä ovat perinpohjin perusteltuja ja syvästi vaikuttavia. Pienet preludit ja fuugat ovat mainioita pienimuotoisia teoksia. Erittäin hieno BIS-yhtiön äänitys, omituista kyllä levy ei soi Densenin soittimessa, muissa kylläkin, tietokoneella tehty kopio kyllä taas soi Densenissäkin.
 
656-657
Bach, Ranskalaiset sarjat BWV 812-817
Edward Aldwell (piano)

Bach sävelsi nämä klaveeriteokset luultavasti vuosina 1722-1725, cembalolle tai klavikordille. Niitä esitetään nykyisin myös pianolla, kuten tässä erinomaisessa levytyksessä. Teoksia ruvettiin nimeämään ranskalaisiksi sarjoiksi vasta 1800-luvulla. Teokset noudattavat tyypillistä barokin tanssisarjan rakennetta, allemande, courante, sarabande, menuetit, gigue, mutta useimmissa on muitakin osia, kuten air, anglaise, gavotte, bourrée, loure, gavotte ja poloneesi. Ranskalaiset sarjat ovat lyhyempiä ja kepeämpiä kuin Englantilaiset sarjat, mutta yhtä kaikki, mestarillisia klaveeriteoksia, joita jaksaa kuunnella uudestaan ja uudestaan.
 
658
Bach, Kantaatit 7 Christ unser Herr zum Jordan kam, 8 Liebster Gott, wenn werd ich sterben, 9 Es ist das Heil uns kommen her
Paul Esswood, Kurt Equiluz, Max van Egmond
King's College Choir Cambridge
Leonhardt-Consort
Gustav Leonhardt

Kolme upeaa kantaattia. Kaikissa on aluksi alkukuoro tai kuorofantasia sekä tyypilliseen tapaan aarioita ja resitatiiveja. Erityisesti kantaatin 7 aariat ovat vaikuttavia. Esiintyjät ovat autenttisen esityskäytännön parhaita, todella mieleenjääviä.
 
659
Bach, Toccatat fis, c, D, d, e, g & G (BWV 910-916)
Menno van Delft (cembalo)

Bachin toccatat klaveerille ovat varhaisia töitä, luultavasti Bachin Weimarin ajalta eli noin vuosilta 1705-1712. Teokset ovat yhtenäisiä, mutta niissä on selvästi erottuvia jaksoja, fuugia, virtuoosisia ja improvisaationomaisia osia sekä hitaita jaksoja. Teoksissa on vaikutteita pohjois-saksalaisilta säveltäjiltä, Weckmann, Buxtehude ja Froberger. Oikein hyvät esitykset vanhan soittimen kopiolla.
 
660
Bach, Sonaatit viola da gamballe G, D g (BWV 1027-1029) & Trio A BWV 1025 & Fuuga g BWV 1026 viululle ja cembalolle
Nikolaus Harnoncourt (gamba), Herbert Tachezi (cembalo)
Werner Ehrhardt (viulu), Gerald Hambitzer (cembalo)

Bachin gambasonaatit ovat syntyneet Leipzigissa 1930- ja 1940-lukujen vaihteessa. Ainakin G-duurisonaatti on sovitus varhaisemmasta sonaatista kahdelle huilulle. Mainioita teoksia, joita soitetaan usein myös sellolla tai alttoviululla. Autenttiselta kuulostavat esitykset vanhan musiikin mestareilta. Trio BWV 1025 on Bachin sovitus Weissin luuttusarjasta viululle ja cembalolle.
 
661-662
Bach, Das Wohltemperierte Klavier I
Robert Levin (cembalo, klavikordi, urut)

Soittaja on tässä levytyksessä valinnut jokaiselle preludi ja fuuga -parille mielestään sopivimman soittimen. Varsin virkistävä lähestymistapa ja esitykset ovat muutenkin erinomaisia.
 
Back
Ylös