10000 levyä

590
Hindemith, Sellokonsertto Es (1916), Kamarimusiikki 3 (1925), Sellokonsertto (1940)
David Geringas (sello)
Queensland Symphony Orchestra, Werner Andreas Albert

Paul Hindemithin (1895-1963) kaikki teokset sellolle ja orkesterille. Ensimmäinen teos on säveltäjän opiskeluajalta eikä sitä juurikaan soiteta. Toinen teos kuuluu sarjaan 7 kamarimusiikkia ja se on sävelletty sellolle ja kymmenelle soolosoittimelle. Oikein mainio teos. Kolmas teos on sävelletty Hindemithin juuri muutettua Amerikkaan, kuuluisalle sellistille Piatigorskylle. Teos on ansaitusti varsin suosittu. Erinomaiset esitykset.
 
591
Šostakovitš, Jousikvartetot 4 D op. 83, 6 G op. 101 & 10 As op. 118
Rubio Quartet

Šostakovitšin neljäs jousikvartetto on sävelletty 1949. Mieleen jäävät erityisesti intohimoinen toinen osa ja arvoituksellinen finaali. Kuudes kvartetto on sävelletty 1956. Valoisa teos, jossa on myös vaikutteita Bergin ja R. Straussin musiikista. Kymmenes kvartetto on sävelletty 1964. Teos on rikastunnelmainen, vaihteleva ja täynnä yllätyksiä. Rubio-kvartetti soittaa teokset lyyrisemmin ja pehmeämmin kuin esimerkiksi Borodin-kvartetti, mutta tämä on vaihteeksi täysin pätevä lähestymistapa.
 
592
Schnittke, Concerto grossot 3 & 4
Ronald Brautigam, Jan Piet Knijff (cembalo), Viktor Liberman, Jaap van Zweden, Robert Waterman (viulu), Gerrit Jan Leuverink (alttoviulu), Saskia Boon (sello), Jan Spronk (oboe), Ruud van den Brink (piano)
Royal Concertgebouw Orchestra, Riccardo Chailly

Alfred Schnittke (1934-1998) oli venäläis-saksalainen säveltäjä. Schnittke itse nimittää sävellystyyliään polystylismiksi. Teos saataa alkaa uusklassiseen tyyliin, mutta pian "museo" eli tonaliteetti räjähtää ja seisomme menneisyyden fragmenttien edessä. Musiikki vaihtelee "museon" ja "epävarman nykyisyyden" (atonaalisuus) välillä. Concerto grosso 3 on vuodelta 1985 ja Concerto grosso 4 (eli Sinfonia 5) vuodelta 1988. Vakuuttavat esitykset.
 
Laitan palutteen tänne myös. Okei, että musiikin kautta, soitattekko kuitenkin, niin ja vaimoista on väliin paljon yllättävää iloa! Oma vaimoke on kuvataiteen puolelta.
 
Laitan palutteen tänne myös. Okei, että musiikin kautta, soitattekko kuitenkin, niin ja vaimoista on väliin paljon yllättävää iloa! Oma vaimoke on kuvataiteen puolelta.
Soitan niin vähän, että sitä ei kannata mainita. Mutta viritän vaimon cembaloa.
 
593
Respighi, Roomalaisia juhlia, Rooman suihkulähteet, Rooman pinjat
New Philharmonia Orchestra, Massimo Freccia
Royal Philharmonic Orchestra, Rudolf Kempe

Ottorino Respighi (1879-1936) oli italialainen säveltäjä. Hän oli monipuolinen ja tuottelias, mutta nykyisin hänen teoksistaan tunnetaan lähinnä levyn kolme sävelrunoa. Ne ovat värikkäitä ja suosittuja, varsinkin Rooman pinjat. Hyvät esitykset ja erinomaiset äänitykset.
 
594
Gade, Sinfoniat 1 c op. 5 & 8 h op. 47
Stockholm Sinfonietta, Neeme Järvi

Niels Gade (1817-1890) oli tanskalainen säveltäjä ja pedagogi. Gaden musiikki on saanut vaikutteita mm. Mendelssohnilta, toisaalta taas hän on tuonut ensimmäisenä pohjoismaalaisuutta eurooppalaiseen musiikkikulttuuriin. Gade on säveltänyt mm. kahdeksan sinfoniaa, joista levyllä on ensimmäinen ja viimeinen. Pätevät esitykset.
 
Itse pidän paljon Rooman pinjoista. Jotenkin kuunnellessa kuvittelen antiikiin rooman suurutta, vallankin kun Appian tien pinjat alkaa lähestyä forteaan. Olemme myös kävelleet ko Via Appiaa 38 asteen helteessä. Hieman salaperäiset hitaat osat tuovat taas mieleen Rooman viihtyistät lukuiset puistot lampineen ja varjoisine lehtoineen. Reference Recordingsin ja Minnesota orkesterin levy on vakuuttava ääneltään.
 
^ Olen myös kävellyt Via Appiaa, joulukuussa eli vähän viileämmässä.
 
595
Sousa, Marsseja
Semper Fidelis, King Cotton, El Capitan, The Thunderer, Washigton Post, Stars and Stripes Forever ym.
Philip Jones Brass Ensemble, Elgar Howarth

John Philip Sousan (1854-1932) herkullisimpia marsseja puhallinorkesterille. Brittiläisiä sivistyneitä esityksiä.
 
596
Mozart, Sinfoniat 28 C K 200, 29 A K 201, 30 D K 202
Staatskapelle Dresden, Otmar Suitner

Otmar Suitner (1922-2010) oli itävaltalaissyntyinen kapellimestari, joka teki elämäntyönsä Itä-Saksassa, Dresdenin Staatskapellen ja Berliinin Valtionoopperan ylikapellimestarina. Dresdenin orkesteri oli aikoinaan maailman huippuja ja Suitnerin ote sopii Mozartiin täydellisesti.
 
597
Haydn, Sinfonia 104 D
Pittsburgh Symphony Orchestra, André Previn
Mozart, Pianokonsertto 20 d K 466
Berlioz, Le Carnaval Romain (alkusoitto)
André Previn
London Symphony Orchestra, André Previn

André Previn (1929-2019) oli monipuolinen muusikko, pianisti, kapellimestari ja säveltäjä. Hän menestyi niin elokuvamusiikin, jazzin kuin klassisen musiikin parissa. Esitykset ovat erinomaisia, Haydn suurella modernilla orkesterilla, mutta ilmavasti ja rytmisesti täsmällisesti. Mozartin konserton hän soittaa ja johtaa itse, kuten hänellä on tapana.

Previn oli Radion sinfoniaorkesterin vieraana 1970-luvun lopulla, ohjelmassa Ravelin pianokonsertto ja Beethovenin viides sinfonia. Konsertti jäi mieleeni hienojen esitysten lisäksi myös siksi, että Previnin silloinen puoliso Mia Farrow istui vieressäni konsertissa. Minulla oli kausikortti juuri orkesterin vieraille tarkoitetun paikan vieressä.
 
598
Moszkowski, Pianokonsertto E op. 59
Scharwenka, Pianokonsertto c op. 56
Michael Ponti (piano)
Philharmonia Hungarica, Hans Richard Stracke
Hamburg Symphony Orchestra, Richard Kapp

Moritz Moszkowski (1854-1925) ja Franz Xaver Scharwenka (1850-1924) olivat myöhäisromantiikan ajan säveltäjiä, aikanaan sangen arvostettuja, nykyisin melkein unohdettuja. Levyn pianokonsertot ovat vähintään yhtä mielenkiintoisia kuin ne yhdet ja samat romantiikan ajan konsertot, joita aina soitetaan. Pianisti Michael Ponti (1937-) on erikoistunut nimenomaan romantiikan ajan unohdettuihin pianoteoksiin.
 
Previn oli Radion sinfoniaorkesterin vieraana 1970-luvun lopulla, ohjelmassa Ravelin pianokonsertto ja Beethovenin viides sinfonia. Konsertti jäi mieleeni hienojen esitysten lisäksi myös siksi, että Previnin silloinen puoliso Mia Farrow istui vieressäni konsertissa. Minulla oli kausikortti juuri orkesterin vieraille tarkoitetun paikan vieressä.
Muuten tälläiset pienet osin ulkomusiikilliset kokemukset ovat hieno lisäarvo, jotka osaltaan lisääävät kiinnostusta myös kuunteluprojektisi painaviin sisältöihin. Tiedonvälittäjäthän ovat alvaariinsa kiinni ns HumanFactor jutuissa. Ehdit varmaan perusurakkasi ohessa kuunnella muutakin. Eilen tuli Yle1:ltä suoran Musiikkitalosta Radion sinfoniaorkesterin konsertti. Siinä aivan valtavan koskettava oli Richard Wagner: Wesendonck-laulut Karita Mattilan loisto tulkintana ja johtajana Hannu Lintu. Onko ko kappaleen muista äänityksistä sinulla näkemyksiä, kuuntelitko eilisen?
 
^ Eilistä en kuunnellut. Wesendonck-lauluista on monia hyviä esityksiä, esimerkiksi Jessye Normanin levytys.
Levyjen lisäksi katsomme aika paljon oopperoita, baletteja ja konsertteja mm. Metropolitanista, Mariinsky.tv:stä, Arte.tv:stä, Berliinin filharmoniasta jne. Arte.tv:ssä on nyt mm. Salzburgin musiikkijuhlien konsertteja sekä Straussin ooppera Elektra. Metropolitanista tulee tänään Berlioz'n Faustin tuomio, sen varmaan katsomme. Striimi on katsottavissa ensi yöhön kello 1:30 saakka.
 
599
Trumpettikonserttoja 1
Haydn, Telemann, Richter, Händel, Vivaldi, Torelli
Maurice André (trumpetti)
Eri orkestereita ja kapellimestareita

Maurice André (1933-2012) oli ranskalainen trumpetisti, hän nousi kuuluisuuteen 1960-luvulta alkaen. Hän on levyttänyt erityisesti barokkimusiikkia, yli 300 levyä. Vakuuttavaa soittoa, mukavaa kevyttä musiikkia.
 
600
Stravinsky, Kolme kappaletta, Concertino, Double Canon
Schnittke, Canon - In memory of Stravinsky
Roslavets, Quartet 3
Smirnov, Quartet 2
Firsova, Quartet 4
Chilingirian Quartet

Moderneja minatyyrejä jousikvartetille. Läpileikkaus 1900-luvun kamarimusiikkiin, monet varsin eksentrisiä, kaikki tiiviitä teoksia. Pitää kuunnella keskittyneesti. Oivalliset esitykset.
 
601
Bartók, Pianokonsertot 1, 2 & 3
Yefim Bronfman (piano)
Los Angeles Philharmonic Orchestra, Esa-Pekka Salonen

Bartókin tuotannon keskeisiä teoksia, erinomaisina esityksinä, erittäin hyvät äänitykset. Parhaita levytyksiä näistä teoksista.
 
602
Raitio, Fantasia poetica op. 25, Fantasia estatica op. 21, Joutsenet, Vesipatsas, Antigone op. 23
Radion sinfoniaorkesteri, Jukka-Pekka Saraste

Väinö Raitio (1891-1945) kuului suomalaisen modernistisukupolven merkittävimpiin nimiin. Raitio loi oman riippumattoman ekspressionistisen tyylin. Musiikkiyleisö ei ollut valmis Raition radikaalilta kuulostaviin teoksiin, vasta viime aikoina niitä on jonkin verran esitetty. Levyn teokset ovat orkesterirunoelmia, paitsi balettimusiikki Vesipatsas.
 
603
Reger, Jousikvartetot 2 A op. 54 & 3 d op. 74
Pfeifer-Quartett & Zagreber Streichquartett

Max Reger (1873-1916) sävelsi valtavan määrän musiikkia, suuri osa vakavaa ja kontrapunktista. Toinen kvartetto on Regerin teokseksi varsin tiivis, kun taas kolmas kvartetto on eeppisen laaja, 55 minuuttia. Paksua ja polyfonista tekstuuria, tonaalisuus viedään äärimmilleen. Vakavasti otettavaa kamarimusiikkia.
 
Back
Ylös