10000 levyä

570
Haydn, Jousikvartetot g op. 20:3 & D op. 20:4
Juilliard String Quartet

Haydnin laajasta ja merkittävästä jousikvartettotuotannosta säveltäjän ensimmäisestä todella painavasta tämän genren kokoelmasta kaksi näytettä. g-mollikvartetto on poikkeuksellisen epätavallinen ja arvoituksellinen, kun taas D-duurikvartetto on helposti lähestyttävä, suosituin tämän opuksen teoksista. Voimakkaat ja selkeät esitykset.
 
571
Mozart, Konsertti- ja ooppera-aarioita
Chi sà, chi sà qual sia K 582, Misera, dove son! K 369, Vado, ma dove? Oh Dei! K 583, Ch'io mi scordi di te? K 505
Aarioita oopperoista Le nozze di Figaro, Così fan tutte ja Don Giovanni
Elly Ameling (sopraano)
English Chamber Orchestra, Edo de Waart

Elly Ameling on 1900-luvun merkittävimpiä sopraanoja, varsinkin liedin, Bachin, oratorioiden ja lyyristen oopperaroolien tulkitsijana. Levyllä on valikoima Mozartin upeita konserttiaarioita ja muutama tunnettu ooppera-aaria, kaikki erittäin hienosti tulkittuina.
 
572
Mozart, Huilukonsertot G K 313, D K 314, Andante C K 315
Jean-Pierre Rampal (huilu)
Wiener Symphoniker, Theodor Guschlbauer

Mozartin huilukonsertot olivat tilaustöitä, tilaajana eräs hollantilainen amatöörihuilisti Dejean. Tilaaja sai odottamaansa vaativammat teokset, joiden mestarillisuutta hän ei ymmärtänyt eikä olisi halunnut niistä maksaa. Teokset ovat nykyisin huilukonserttokirjallisuuden keskeisimpiä teoksia. Jean-Pierre Rampal oli 1900-luvun merkittävimpiä huilisteja, ensimmäinen joka nousi todelliseen maailmanmaineeseen. Hän soittaa teokset kultaisella huilulla omaan hienostuneeseen ja virtuoosiseen tyyliinsä.
 
573
Mozart, Sinfoniat 33 B K 319 & 36 C K 425
English Chamber Orchestra, Colin Davis

Mozartin sinfonia 33 on sävelletty 1779 ja se on täynnä nuorekasta energiaa ja leikillisyyttä. Teos on kamarimusiikinomainen ja sopii hyvin pienelle orkesterille. Sinfonia 36 ("Linziläinen") on sävelletty vain 4 päivässä vuonna 1783. Teoksessa on hidas johdanto, harvinaista Mozartille. Vaikka teos onkin syntynyt hyvin nopeasti, se on kypsää Mozartia, juhlava suuren tyylin sinfonia. Erinomaiset esitykset.
 
574
Beethoven, Viulusonaatit 1 D op. 12:1 & 8 G op. 30:3
David Oistrah (viulu), Lev Oborin (piano)

Oistrahin ja Oborinin runolliset ja intiimit tulkinnat Beethovenin viulusonaateista ovat edelleen teosten levytyksien mittatikku. Äänitykset 1960-luvun alusta ovat sangen hyviä.
 
575-576
Beethoven, Pianosonaatteja
21 C op. 53 (Steinway Concert Grand 274 cm, 1954)
23 f op. 57 (Bösendorfer Imperial Grand 290 cm, 1953)
21 C op. 53 (Vasaraklaveeri Georg Haska, 1815)
24 Fis op. 78 (Vasaraklaveeri Georg Haska, 1815)
27 e op. 90 (Vasaraklaveeri Georg Haska, 1815)
Paul Badura-Skoda

Paul Badura-Skoda on mestaripianisti ja musiikintutkija ja hän erityisesti perehtynyt pianoihin, sekä uusiin että historiallisiin. Hän on levyttänyt kaikki Mozartin, Beethovenin ja Schubertin pianosonaatit sekä historiallisilla että moderneilla pianoilla, monet sonaatit useaan kertaan eri soittimilla. Esitykset ovat hienostuneita ja tarvittaessa voimakkaita, eri soitinten ominaispiirteet hyvin huomioon ottavia. Erinomaiset äänitykset.
 
577
Prokofjev, Viulusonaatit 1 f op. 80 & 2 D op. 94a
Ravel, Viulusonaatti G
Shlomo Mintz (viulu), Yefim Bronfman (piano)

1900-luvun tunnetuimpia ja hienoimpia viulusonaatteja. Prokofjevin D-duurisonaatti on sävelletty alunperin huilulle, mutta se toimii erinomaisesti myös viuluteoksena. Esitykset ovat kerrassaan upeita.
 
578
Tšaikovski, Valsseja
Joutsenlampi, Eugen Onegin, Prinsessa Ruusunen, Hamlet, Pähkinänsärkija, Sinfoniat 5 & 6, Serenadi jousiorkesterille
New York Philharmonic, Kurt Masur

Valssit ovat Tšaikovskin musiikissa keskeinen elementti ja tässä onkin edustava valikoima. Ihan mukavaa kuunneltavaa, mainiot esitykset.
 
579
Grieg, Pianokonsertto a op. 16, Syksyllä op. 11, Sinfonisia tansseja op. 64
Lilya Zilberstein (piano)
Göteborgs Symfoniker, Neeme Järvi

Griegin orkesterimusiikin kokonaislevytyksestä. Pianokonsertto on erittäin suosittu, muut teokset ovat harvinaisempia. Sinfoniset tanssit ovat saaneet vaikutteita norjalaisesta kansanmusiikista ja ne ovat kyllä kuuntelemisen arvoisia. Esitykset ovat energisiä ja rytmisesti raikkaita. Melko hyvät äänitykset.
 
580
Milhaud, Sinfoniat 10 op. 382, 11 op. 384, 12 op. 390
Radio-Sinfonieorchester Basel, Alun Francis

Darius Milhaud (1892-1974) oli ranskalainen säveltäjä. Milhaud oli nuorempana varsin avantgardistinen säveltäjä, vanhemmiten seestyneempi ja perinteisiäkin musiikin muotoja soveltava. Sinfonikkona hän aloitti tuotteliaan uransa varsin myöhään. Sinfoniat 10-12 ovat syntyneet Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Tyyliltään lähinnä uusklassismia, leikkisiäkin.
 
581
Berwald, Jousikvartetot 1 g, 2 a, 3 Es
The Yggdrasil Quartet

Franz Berwald (1796-1868) oli tuottelias ja merkittävä ruotsalainen säveltäjä, pääasiassa itseoppinut. Hän matkusteli ympäri Eurooppaa, mutta ei elinaikanaan saanut suurta tunnustusta säveltäjänä. Muilla aloilla hän sen sijaan menestyi, aluksi ortopedinä, myöhemmin tehtailijana ja kauppiaana. Berwaldin jousikvartetot kuuluvat säveltäjän parhaisiin töihin. Ensimmäinen on nuoruudenteos, varsin klassinen, sävellysteknisesti erinomainen, kypsä teos. Toinen ja kolmas kvartetto ovat myöhäisiä teoksia. Ne ovat muodoltaan ja harmonioiltaan rohkeita, aikaansa edellä. Aikalaisyleisö ei näitä ymmärtänyt. Ruotsalainen Yggdrasil-kvartetti soittaa teokset todella vaikuttavasti.
 
582
Sor, Fantasiat op. 4, 7, 10, 12
Luis Orlandini (kitara)

Fernando Sor (1778-1839) oli espanjalainen kitaristi ja säveltäjä. Hänellä on laaja tuotanto, pääasiassa kitarateoksia. Useimmat Sorin fantasiat ovat muunnelmasarjoja, virtuoosisia, verraten vakavia teoksia. Hienot esitykset.
 
583
Chopin, Etydit op. 10 & 25
Andrei Gavrilov (piano)

Chopinin etydit ovat romanttisen pianokirjallisuuden peruskiviä, niitä pitää kuunnella aina silloin tällöin. Gavrilovin esitykset ovat virtuoosisia ja myös täynnä tunnetta, nautinto kuunnella.
 
584
Benjamin, Romanttinen fantasia viululle, alttoviululle ja orkesterille
Britten, Konsertto viululle, alttoviululle ja orkesterille
Bruch, Konsertto viululle, alttoviululle ja orkesterille e op. 88a
Benjamin Schmid (viulu), Daniel Raiskin (alttoviulu)
Berliner Symphoniker, Lior Shambadal

Kolme myöhäisromattista teosta viululle ja alttoviululle, kaikki 1900-luvun alkupuolelta. Kuunneltavia, eivät erityisen mieleenpainuvia.
 
585
Rossini, Stabat Mater
Catherine Malfitano (sopraano), Agnes Baltsa (sopraano), Robert Gambill (tenori), Gwynne Howell (basso)
Coro e Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino
Riccardo Muti

Mutin johtama esitys on vielä parempi kuin aiemmin kuunneltu Bychkovin johtama esitys. Molemmat sopraanot laulavat todella kauniisti ja intensiivisesti. Koko esityksessä on draamaa ja hengellisyyttä.
 
586
Gounod, Faust (otteita)
Jerry Hadley, Cecilia Gasdia, Samuel Ramey, Alexandru Agache, Brigitte Fassbaender
Chorus and Orchestra of Welsh National Opera
Carlo Rizzi

Kerrassaan mainio esitys, solistit todella hyviä. Pitää varmaan hankkia koko ooppera tänä esityksenä.
 
587
Chopin, Impromptut 1-4, Nocturnet op. 27:1-1, op. 37:1-2, Fantasia op. 49
Dubravka Tomšič (piano)

Slovenialainen pianisti Dubravka Tomšič on jotenkin jäänyt varjoon muiden huippupianistien taakse, ihan syyttä. Hänen soitossaan on herooista voimaa ja olympolaista näkemystä, nämä esitykset eivät häpeä kenekään rinnalla.
 
588
Reger, Serenadit huilulle, viululle ja alttoviululle D op. 77a & G op. 141a, Sonaatti klarinetille ja pianolle B op. 107
Werner Richter (huilu), Sandor Karolyi (viulu), Hans Eurich (alttoviulu)
Wendelin Gärtner (klarinetti), Richard Laugs (piano)

Intiimiä ja leikkisää Regeriä, tavanomaisen suurimuotoisen ja vakavan musiikin sijaan. Sangen virkistävää kuunnletavaa.
 
589
Bloch, Concerto grossot 1 ja 2, Concertino huilulle, alttoviululle ja jousille, Neljä episodia kamariorkesterille
Michael Martin Kofler (huilu), Helmut Nicolai (alttoviulu), Barton Weber (piano)
Amadeus Chamber Orchestra, Agnieszka Duczmal

Ernest Bloch (1880-1959) oli sveitsiläis-amerikkalainen säveltäjä. Blochin sävellyksiä ei ole helppo kategorisoida, sävellykset ovat saaneet vaikutteita 1900-luvun eri tyyleistä sekä juutalaisesta perinteestä. Joka tapauksessa merkittäviä teoksia, joita kannattaa kuunnella toisenkin kerran.
 
Back
Ylös