Äänirasian asennus ja kohdistaminen

DenonWorship

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2020
Viestejä
8
Moi! Nyt ensimmäistä kertaa äänirasiaa asentaessani totesin, että ihan hyvä ehkä oikeasti selvittää, että mitä se pitää sisällään. Kuinka tärkeää painon säätäminen prikulleen kohdalleen on äänen ja levyjen sekä neulan keston kannalta ja kuinka tarkkaa puuhaa äänirasian kohdistaminen loppujen lopuksi on? Neulan painoahan ei varmaan voi ilman pientä vaakaa kunnolla säätää, mutta onko rasian kohdistamiseen mitään jippoja jos ei omista tollasta kohdistuslättyä/lappua. Tokihan sellaisen voi aina hankkia. Kiitos!
 
Kannattaa ostaa digivaaka, sillä punnaaminen on helppoa. En tiedä mikä äänivarsi sinulla on, tuo olisi hyvä tieto. Kohdistuslevyn voi skannata vinylenginestä, vaatii kirjautumisen ja kun tulostat niin älä skaalaa , tarkista mitat. Varren valmistajan tiedoista löydät tiedot jotta mitä geometriaa valmistaja suosittelee.

Stevenson alignment protractor on esim. Regaan ja yleiskohdistuslevy on Stupid Protractors




Asennusohjeet vaikka tästä;
 
Kannattaa tosiaan hankkia asialliset säätötyökalut.. Ne maksaa itsensä takaisin, jos tulevaisuudessa omistaa useamman kuin yhden äänirasian tai jopa useamman levysoittimen. Kohdistustyökalu- tai levy/ sabluuna nyt on lähes välttämätön sille yhdellekin rasialle. Digivaaka on tosiaan tarkka ja vaivaton. Suosittelisin välttämään ihan kaikkein halvimpia, mutta toisaalta harva myöskään hyötyy kalleimman pään vehkeistäkään.

Itse teen kohdistuksen Teknarin SL-1200 Mk2:een Technicsin omalla, soittimen mukana tulleella rasian säätötyökalulla. (overhang gauge) Sen alapuolella pöydällä millimetripaperi ikään kuin "tähtäinristikkona". Vanhan mallinen partaterä puolestaan toimii stopparina pituussuunnassa. (tässä vain pitää välttää runttaamasta neulavartta sitä vasten, ettei satu peruuttamaton vahinko) Mutta koska olen luonteeltani monessa asiassa "välppääjä" ja perfektionisti, niin tarkastan tuloksen lopuksi AccuTrak- protractor kohdistuslevyllä. Siinä pitää tietenkin muistaa sitten käyttää samaa geometriaa, eli muistaa tehdä tässä tapauksessa tarkastus Teknarin speksien mukaan. (levyllä on siis useita vaihtoehtoja valittavana) Toki homman voisi tehdä alusta loppuun asti myös tuolla kohdistuslevyllä, mutta olen havainnut itselleni nopeammaksi ja jopa helpommaksi metodiksi tuon Teknarin työkalun. Ok, joku voisi sanoa ettei se ole tarpeeksi tarkka, mutta kyllä se oikein ja huolellisesti käytettynä on varsin tarkka. Eli teräväreunainen paperiarkki pöydällä, tai se millimetripaperi jota vasten voi sivuttaissuunnan tarkistaa, ja sitten se partaterä, tai vastaava ohut mutta takuulla suora kappale pituussuunnassa rajoittimena. Paljas silmä ei riitä, tai ainakaan minulla ei riitä.

Neulapainon puolestaan säädän ensin karkeasti äänivarren vastapainon- ja sen asteikon avulla. Tämän jälkeen "hifistelen" sen prikuulleen kohdilleen digivaa'an avulla. Tähänkin kyllä sanoisin, että pelkkä käsisäätö vastapainolla ja sen oman asteikon avulla riittäisi aivan hyvin, mutta minkäs minä luonteelleni mahdan...

Yleisesti ottaen homma on kyllä tarkkaa puuhaa, mutta muutaman kerran jälkeen tuohonkin eräänlainen rutiini syntyy. Vaikkakin pakko myöntää, että on niitäkin kertoja ollut, milloin ei meinaa sattua millään kohdilleen. Eli rasia tuppaa hyvin helposti liikkumaan ruuvien lopullisen kiristämisen yhteydessä. Tuossa tosin auttaa sellainen tekniikka, että löysää kiinnitysruuveja vain sen verran, että rasia juuri ja juuri liikkuu kelkassa. Sen verran vielä sanoisin, että alkoholia ei parane juuri yhtä enempää ottaa siinä hommassa.
 
Onhan yhdistyksen Vinyyliopas ostettu ja luettu, siellä on koko prosessi selitettynä.
 
Neulavaaka on hyvä olla, voi sillä tarkastaa että on alueella. Neulapainolle ei välttämättä ole kuitenkaan sitä absoluuttisesti oikeaa arvoa, tai siis voi olla, mutta se pitäisi löytää korvalla. Valmistajat antavat yleensä suosituksen 0.2-0.5g haarukassa.
Hieman samanlainen ajatus alkanut itää myös kohdistuksen suhteen. Jos olen ymmärtänyt oikein, rasiaa säädettäessä rasiaa liutetaan aina urien suuntaisesti eteen-taakse suunnassa. Ei siis käännetä sivuttain. No, sitten on olemassa erilaisi protraktoreita, esimerkiksi Stevenson, Baerwald ja ties mitä.
Eri protraktorit kai sitten asettavat neulan optimaaliseen asentoon hieman eri kohdissa levyä, muissa kohdissa levyä virhettä on enemmän tai vähemmän. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että jos kohdistus ei ole aivan jonkin protraktorin mukainen, se voi silti olla kompromissi kahden eri geometrian väliltä, eikä siten "väärin".
Lisäksi protraktorin pitäisi ilmeisesti olla juuri oikealle varren pituudelle. Mutta toisaaalta äänivarren pituuskin muuttuu kun neulaa säätää jos pituus määritellään pystyakselista neulankärkeen mittana.
 
Baerwald alignment method as used on 99% of commercial products and the other Loefgren B

Erot ovat:

  • Baerwald The distortion at the beginning, the middle (where it’s high) and the end of the record must be equal
  • Loefgren Alignment must minimize the distortion across the record
  • Stevenson Distortion is more important at the end of the record so let’s minimize it by assuming a null point at the end of the record, i.e. at 60.325 mm (IEC standard end of the record)

Tai toisin sanottuna:

Baerwald tries to even out all distortion by attempting to spread it out in the middle. Loefgren minimizes distortion by trying to average it out over the entire record and Stevenson reduces distortion by favoring the inner groves which may be more compact and more in need of good alignment.

Mutta esim. teknarin varsien null pisteet eivät suoraan osu mihinkään yleisistä joilloin:

1) Etsii äänivarren tuolta: https://www.vinylengine.com/tonearm_database.php, jos hyvin käy
2) Vaikkei tuolta löytyisikään mutta jos tiedät äänivarren speksit niin tiedot syötetään: https://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator_pro.php
3) Käytetään laskettuja null-pisteitä Chpratz Protractor:n kanssa: https://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

Kirjautuneille tuo vinylenginen calculator pro näyttää myös särökäyrät jolloin voi helposti verrata äänivarren null pisteiden säröä siihen että saisi väännettyä rasian Baerwald (=Lofgren A) tms. pisteisiin.
 
Baerwald alignment method as used on 99% of commercial products and the other Loefgren B

Onko näillä metodeilla lopulta muuta eroa kun äänirasia millin pari edempänä tai taaempana?
Eli haen ajatusta jossa rasia voisi olla säädetty "väärin", vaikka millin liian eteen. Ja siten olisikin esimerkiksi Baerwaldin ja Loefgrenin väliltä joka voisi olla ihan toimiva asetus.
 
Onko näillä metodeilla lopulta muuta eroa kun äänirasia millin pari edempänä tai taaempana?
Eli haen ajatusta jossa rasia voisi olla säädetty "väärin", vaikka millin liian eteen. Ja siten olisikin esimerkiksi Baerwaldin ja Loefgrenin väliltä joka voisi olla ihan toimiva asetus.

Niin no koko hommahan perustuu höpsismiin ja useimmat äänivarsista on täysin väärin rakennettuja.
 
Niin no koko hommahan perustuu höpsismiin ja useimmat äänivarsista on täysin väärin rakennettuja.

Tätä en missään nimessä tarkoita. Vaan sitä, että ymmärtääkseni geometriat ovat eri asteisia kompromisseja. Jos ne löytyvät liikuttamalla rasiaa säätöurien suuntaisesti, eri geometrioilla ei voi olla muuta eroa kuin rasian paikka kelkassa.

Esimerkki:

Säädän rasian Baerwald protraktorilla. Rasia tulee 22mm etäisyydelle kelkan päästä. Tämä on oikea säätö.
Säädän rasian uudestaan, nyt Stevenson protraktorilla. Rasia tulee tällä geometrialla 24mm kelkan päästä. Tämäkin on oikea säätö.
Säädän rasian 23mm kelkan päästä. Onko tämä huono vaikka 22mm ja 24mm on oikein?
 
Jos olen ymmärtänyt oikein, rasiaa säädettäessä rasiaa liutetaan aina urien suuntaisesti eteen-taakse suunnassa. Ei siis käännetä sivuttain.

Olet ymmärtänyt väärin - rasiaa säädetään sekä pituussuunassa että kulmasta.

Aloittejalle suosittelisin Hoffman arc protractor-in käyttöä.
 
Itse teen kohdistuksen Teknarin SL-1200 Mk2:een Technicsin omalla, soittimen mukana tulleella rasian säätötyökalulla. (overhang gauge) Sen alapuolella pöydällä millimetripaperi ikään kuin "tähtäinristikkona". Vanhan mallinen partaterä puolestaan toimii stopparina pituussuunnassa. (tässä vain pitää välttää runttaamasta neulavartta sitä vasten, ettei satu peruuttamaton vahinko) Mutta koska olen luonteeltani monessa asiassa "välppääjä" ja perfektionisti, niin tarkastan tuloksen lopuksi AccuTrak- protractor kohdistuslevyllä.

Teknarissa riittää, että neulan kärki jää 52mm päähän kelkan tiivisterenkaasta. Viivotin riittää asennusvälineeksi. Enempää tuon kanssa ei tarvitse jumpata. Korkeussäätöhän tuossa onnistuu tuossa pelissä katsomalla ja kuuntelemalla.
 
Olet ymmärtänyt väärin - rasiaa säädetään sekä pituussuunassa että kulmasta.

Aloittejalle suosittelisin Hoffman arc protractor-in käyttöä.

No ni, nyt se alkaa. Jos äänivarsi on oikein suunniteltu niin äänirasiaa tarvitsee vain vetää ja työntää hahlossa, ei kääntää. Neulan tulisi kulkea pivotpisteessä. Ja sitten on vielä paljon lisää missä voi mennä pieleen ja usein menee.

bSZZlyx.jpg


Ehkä nyt lopetan osaltani tästä tähän. Lp- levyjen soiminen on tuurissaan kuin tissin kasvu - Harvoin menee täysin nappiin. Noilla ekan viestini ohjeilla sen askin sinne äänivarteen saa.
 
No ni, nyt se alkaa. Jos äänivarsi on oikein suunniteltu niin äänirasiaa tarvitsee vain vetää ja työntää hahlossa, ei kääntää.
Jokaisella kissakatilla on omat kulkuväylät - olen säätänyt kaikki omat äänirasiat Hoffman-in avulla ja kaikki ne ovat "käänetty".
 
Jokaisella kissakatilla on omat kulkuväylät - olen säätänyt kaikki omat äänirasiat Hoffman-in avulla ja kaikki ne ovat "käänetty".

Niinpä niin, siitähän se on kiinni mikä geometria on ollut minkäkin varren suunnittelun lähtökohtana.
 
Rasia tulee aina asentaa hahlojen suuntaisesti. Mikäli tuo ei millään onnistu, niin äänivarsi on asennettu väärään kohtaan.
 
Back
Ylös