Äänirasian asennus ja kohdistaminen

Rasia tulee aina asentaa hahlojen suuntaisesti. Mikäli tuo ei millään onnistu, niin äänivarsi on asennettu väärään kohtaan.

Paitsi että se neulavarsi harvoin on tarkalleen oikeassa kulmassa rasiaan nähden. Ja samoin se timantti voi - ja usein on - miten sattuu. Eli kyllä sitä askia voi joutua kääntelemään, jos haluaa sen sinne vimpan päälle hyvin saada. Toki tämä on todellinen ongelma lähinnä eksoottisemmilla hionnoilla.
 
Nyt tulee melko ristiriitaista viestiä siitä, käännetäänkö rasiaa. No, ehkä en sittenkään ollut aivan niin kujalla.
Toisaalta lukaisin kertauksena mm vinyylioppaan ja muutamat kommentit Vinyl Enginestä. Näissä aikalailla selvästi sanotaan(Vinyyliopas s.36) ulkopisteessä "siirrä rasiaa eteen tai taaksepäin ja kääntele sivusuunnassa"

Edit: ^Ja nämä ohjeet on selkeästi tarkoitettu rasian rungon perusteella tehtävälle kohdistukselle.
 
^Vielä kerran. Mikäli äänivarsi on asennettu oikein, rasia asentuu täysin oikealle etäisyydelle, ilman, että rasiaa käännetään yhtään mihinkään. Suomeksi: Jos soitin on tehdasvalmisteinen, on äänivarsi oikeassa paikassaan, eikä rasiaa käännellä. Ihan sama, mitä oppaissa sanotaan. DIY-soittimista en kanna vastuuta.


Toki löytyy pari poikkeusta, mutta ne ovat yleensä olleet näitä halpoja "scratcäyskäyttöön" tarjottuja alimittaisella varrella varustettuja soittimia. Niitä ei ole hifikäyttöön tarkoitettukaan.
 
Katso aiempaa vastaustani. Teknari on helpoin mahdollinen asennettava.

Se näyttää näin sen asti, kun Hoffmanin protractoria yrität käyttää.
Sitten saapuu Totuuden Hetki - luotan ma protraktoriin tai nettiin...
Aina on kiva luottaa omiin tekemisiin...
 
Teknarissa riittää, että neulan kärki jää 52mm päähän kelkan tiivisterenkaasta. Viivotin riittää asennusvälineeksi. Enempää tuon kanssa ei tarvitse jumpata. Korkeussäätöhän tuossa onnistuu tuossa pelissä katsomalla ja kuuntelemalla.

Kyllä. Noin se käy. Itselläni on juuri tuo kuvassa oleva, soittimen mukana tuleva yksinkertainen työkalu. Minulla tosin nykyisen rasian ja rasiakelkan välissä oleva 3mm paksu eebenpuinen speiseri vaikeuttaa hieman asemointia/ hämää silmää, joten siksi tulee lopputulos vielä tarkastettua ja varmistettua AccuTrakin kohdistuslevyllä. Korkeussäätö tosiaan katsomalla ja kokeilemalla, sekä rasian valmistajan ilmoittamien mittojen avulla.
 
Onhan äänivarren data syötetty oikein hoffmanniin. Sanoisin että asennus menee rasian kiertämiseksi jos pyritään null pisteeseen jota ääni varsi ei tue.
 
Sanoisin että asennus menee rasian kiertämiseksi jos pyritään null pisteeseen jota ääni varsi ei tue.

Näin sen minäkin näkisin. Ei sillä etteikö jokin muu, kun varren suunnittelun lähtökohtana ollut geometria toimisi. Helpommalla kuitenkin pääsee kun sen huomioi.
 
Ei sillä etteikö jokin muu, kun varren suunnittelun lähtökohtana ollut geometria toimisi. Helpommalla kuitenkin pääsee kun sen huomioi.

Tässä taitaa olla juuri homman pointti, eli kun käyttää geometriaa jolla varsi on suunniteltu, oikealla säädöllä rasia asettuu suoraan. Toisella geometrialla ei. En kylläkään ole mistään löytänyt tietoa millä geometrialla soittimeni varsi on suunniteltu Mutta väliäkö sillä koska mikään näistä ei ole oikea, särö vaan optimoitu erilailla eri kohtiin levyä.

Vinyl Enginestä löytyi mielenkiintoinen laskentatyökalu, Aligment Calculator Pro
Kun syötän tuohon varren tiedot, tulee rasian kulmaksi Löfgren A 22.99 astetta, Stevenson 21.98. Eli hieman kiertämistä vaaditaan.

Toinen mielenkiintoinen huomio. Olen aiemmin säätänyt rasian valmistajan overhang mitan perusteella. Lisäksi soittimen maton kääntöpuolella on yksipisteinen protactori jolla säädön voi tarkistaa.
Nyt säädin rasian Baerwald protaktorilla. Rasiaa joutui kiertämään aivan pienen aavistuksen. Mutta overhang siirtyi valmistajan arvosta ainakin 5mm eteenpäin joka on mielestäni paljon. No, mitä tästä voi päätellä, ei kai mitään.
 
No, mitä tästä voi päätellä, ei kai mitään.

Jokainen Neuvostoliitossa koulutettu insinööri (ma sieltä alueelta kotoisin) tiesi, että "totuuden kriteeri on käytäntö" - elikkä säädä oma äänirasia sillä menetelmällä, joka tuottaa korville parhaimman tuloksen ;)
 
Mikäli rasia olisi ajateltu kierrettäväksi, sen kiinnitystavaksi olisi suunniteltu jotain muuta kuin tämä nykyinen 1/2"+ suorat hahlot.
 
Mikäli rasia olisi ajateltu kierrettäväksi, sen kiinnitystavaksi olisi suunniteltu jotain muuta kuin tämä nykyinen 1/2"+ suorat hahlot.

Ajatus on yksi asia, tosielämä hyvin usein toinen. Sitäpitsi ne suht. leveät hahlot mahdollistavat (silmällä arvioiden) näin +/-15 asteen säätökulmat 3mm kiinnityspulteilla, 2,5mm pulteilla vielä enemmän.
Niin että ma en panostaisi juur senttiäkään sille alkuperäisen kiinnitystavan tarkoitukselle ;)
 
Voisikohan moderaattorit siivota ketjusta nämä virheelliset viestit jotta ketjun aloittaja saa rasiansa asianmukaisesti asennettua ja kuka ihmeen vatipää tuonne vinyylioppaaseen on tuon askinkäännön oikein kirjoittanut - Melkein hävettää olla jäsen. En ole opasta juurikaan lukenut, ostin sen 'kannatusmielessä'.
 
Tawe ja minä, kannattaa lukea. Tarkka lainaus on että kun ensin kohdistetaan ulompaan pisteeseen voi rasiaa liikuttaa edestakaisin ja kiertää. Sisempään pisteeseen kohdistettaessa liikutetaan vain edestakaisin, suunta riippuu siitä mihin suuntaan rasia näyttäisi olevan vinossa kohdistusviivoihin nähden. Tämän jälkeen tarkastetaan tilanne uudestaan ulommalla pisteellä. Toistetaan kunnes molemmat on kohdallaan.

Tämä varsi+rasia vs null pisteet näkyi myös siten että muistaakseni kun säädin gradon rasiaa luxmanin soittimeen meinasi äänivarren rasiankiinnityshahlot loppua mitaltaan kesken. Nagaoka taasen meni kohdalleen teknarin epa-100 varteen kun rasian etureunan laittoi kohtisuoraan tasan rasiakelkan etureunan kanssa, kohdistin tuolloin teknarin varren omiin null pisteisiin.
 
Voisikohan moderaattorit siivota ketjusta nämä virheelliset viestit jotta ketjun aloittaja saa rasiansa asianmukaisesti asennettua ja kuka ihmeen vatipää tuonne vinyylioppaaseen on tuon askinkäännön oikein kirjoittanut - Melkein hävettää olla jäsen. En ole opasta juurikaan lukenut, ostin sen 'kannatusmielessä'.

En tiedä mihin virheellisiin viesteihin viittaat, mutta itse olen ollut käsityksessä että olemme keskustelupalstalla. Ei niinkään "kysy, nimimerkki vastaa"-palstalla. Ketjun aloittajakin nimenomaan kysyy kuinka tarkkaa kohdistaminen on, eli siinäkin mielessä ollan asian ytimessä.

Linkititkin heti kysyjälle VE:n protactorit ja neuvoit käyttämään niitä. VE:n protaktoreiden käyttöoppaassa neuvotaan:

"How to use this kind of protractor?

Two grids and a hole: the aim is to obtain a perfect alignment with the two sets of lines and the cartridge body.

First use the grid closest to the spindle hole. Put the cartridge in the middle of the headshell; twist the cartridge clockwise or anti-clockwise in order for you to observe the alignment with the grid. When it’s right, go to the second grid.

If the cartridge must be rotated clockwise (or anti-clockwise) to be aligned with the second grid, move the cartridge forwards (or backwards) in the headshell, then go back to the first grid. Align the cartridge and check with the second grid; repeat until alignment is achieved at both points."

Nopea googlekäännös:
Kuinka käyttää tällaista astetta?
Kaksi ritilää ja reikä: tavoitteena on saavuttaa täydellinen linjaus kahden linjasarjan ja patruunan rungon kanssa.

Käytä ensin ritilää, joka on lähinnä karan reikää. Laita patruuna keskelle koteloa; kierrä kasettia myötä- tai vastapäivään, jotta voit tarkkailla kohdistusta ristikon kanssa. Kun se on oikein, siirry toiseen ruudukkoon.

Jos kasettia on käännettävä myötäpäivään (tai vastapäivään) kohdistaakseen toisen ristikon, siirrä kasettia eteenpäin (tai taaksepäin) kotelossa ja palaa sitten takaisin ensimmäiseen ristikkoon. Kohdista kasetti ja tarkista toinen ritilä; toista, kunnes kohdistus on saavutettu molemmissa kohdissa.
 
No säädelkää nyt miten säätelette. Hyvässä protractorissa on aina neulan varren suuntainen kohdistusviiva(t) ihan syystä. Rasian runko/kuori ja niiden suhde kiinnityspulttien hahloihin ei ole se mikä merkitsee – vaan se neulanvarren suunta. Kukaan ei niiden pelkkien hahlojen kanssa pelatessa pysty sanomaan onko rasia oikeasti suorassa vai ei. Käytännössä kiinnityspulteissa ja hahlossa on aina vähän toleranssia – ja kyllä, sitä rasiaa joutuu toisinaan “kiertämään” jos haluaa olla oikein tarkka. Se että miten tarkka, eli miten pienillä toleransseilla haluaa/katsoo tarpeelliseksi pelata, riippuu taas tietenkin esim neulan hionnasta.
 
Mulla ei edes ole hahloja missä liikutella rasiaa pitää siirtää koko vartta.

IMG_20200918_092302.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin tuon rasian " kiertämisen " kanssa. Joo siellä on toleranssia, mutta lähtökohtaisesti jos rasia on säädetty
oikeaan kohtaan ei kiertämistä tarvita. Jos sen sijaan rasia on täysin väärässä kohdassa ja kiertämällä koitetaan asia paikata niin ei onnistu. Nataksen ohjeistus on kohdallaan kun oikein viimeisen päälle rasia / neula kohdistetaan, mutta veikkaan että aika moni käyttää nimenomaan rasiaa kohdistukseen ei neulan vartta ja sillä varmasti päästään jo hyvään lopputulokseen.
 
Back
Ylös