Musta tausta

milesdavis sanoi:
Melkoisen mielenkiintoista lukea näistä kalliisiin laitteisiin liittyvistä hurinoista ja maalenkeistä, joita (todennäköisesti laitteisiin liittyviä) ongelmia pyritään korjaamaan verkkovirtasuotimilla. Eikö olisi järkevämpää kohdistaa ponnistelut toimivan laitteen löytämiseen? Hyväksytäänkö high-end:issä liian helposti maalenkit ja hurinat laitteiden ominaisuuksina? Onko high-end -vahvistimíen kuuntelupaikalle asti kuuluva hurina hyväksyttävää, kun samaa ongelmaa ei ole parin sadan Pioneerissa?

Ihan vaan vilpittömässä mielessä ja provosoimatta tällaista kyselen. Mustaa taustaa olen kullut erityisesti Accuphase:n laitteissa, jotka eivät takuuvarmasti hurise.
Ääni ratkaisee minulle paljon laitteen valinnasssa.
Eräät merkit kyllä ovat hurisseet aina muita enemmän,jotkut jopa niin paljon,että hurina kuuluu voimakkaana musiikin läpi.
Näin totesin aikoinaan monia laitteita koekuunneltuani.
Mitään virtaboxeja ei ollut silloin .Voimakas hurinainen taustaääni kyllä lopetti eräiden laitteiden kuuntelut lyhyeen.
Pioneerin päätteen kanssa oli muita ongelmia.Japsilaitteelle tyypillinen suojarele esti soittelut Infinity-kajareilla,kun yritin niitä luukuttaa.
Tuon releen ääni oli ilkeän sävyinen, todella asiaan kuulumaton mielestäni.
Audio Research mielestäni on äänellisesti niin hyvä merkki,että pienet hurinat voi antaa anteeksi.
Muttei epämääräisiä muita häiriöääniä kuten napsahduksia.
Kun laite ottaa jotain kannestakin voimistaen hurinoita,silloin tarvitaan jo diy-taitajien apua.
Krell ja Threshold on aina meillä hurisseet vähiten jostain syystä.Accuphasea en ole kokeillut.
 
jkh sanoi:
Ääni ratkaisee minulle paljon laitteen valinnasssa.
Eräät merkit kyllä ovat hurisseet aina muita enemmän,jotkut jopa niin paljon,että hurina kuuluu voimakkaana musiikin läpi.
Näin totesin aikoinaan monia laitteita koekuunneltuani.
Mitään virtaboxeja ei ollut silloin .Voimakas hurinainen taustaääni kyllä lopetti eräiden laitteiden kuuntelut lyhyeen.
Pioneerin päätteen kanssa oli muita ongelmia.Japsilaitteelle tyypillinen suojarele esti soittelut Infinity-kajareilla,kun yritin niitä luukuttaa.
Tuon releen ääni oli ilkeän sävyinen, todella asiaan kuulumaton mielestäni.
Audio Research mielestäni on äänellisesti niin hyvä merkki,että pienet hurinat voi antaa anteeksi.
Muttei epämääräisiä muita häiriöääniä kuten napsahduksia.
Kun laite ottaa jotain kannestakin voimistaen hurinoita,silloin tarvitaan jo diy-taitajien apua.
Krell ja Threshold on aina meillä hurisseet vähiten jostain syystä.Accuphasea en ole kokeillut.

Pioneer oli kyllä liioiteltu esimerkki tässä. Olen itse kärsinyt niin monesti hurinasta, että suhtautumiseni siihen lähentelee vainoharhaisuutta. Kuitenkin lähden nykyisin liikkeelle siitä, että selvitän juurta jaksain laitteen toimivuuden 'maineen' ennen hankintaa. Mersut eivät saa jättää tielle :) Huonoa tuuria voi toki aina olla.
 
milesdavis sanoi:
Olen itse kärsinyt niin monesti hurinasta, että suhtautumiseni siihen lähentelee vainoharhaisuutta.
Asia on niin ,että kun hurinan isoveli pärinä tulee vierailulle kokeiltavan päätteen muodossa,äänestä ovat puhtaat taustat kaukana.
Minäkin kärsin kahdesta pärisevästä laitteesta.Toinen oli Norjalainen ,toinen Jenkki itärannikolta.
Pärinä oli niin voimakasta,että se kuului silloisen asunnon parvekkeelle.
Kylässä käyneet hifistit osoittivat pärisijöitä sormella ja nauroivat niille,syystä tietty.
Neuvoja kyllä sateli pärinän muuttamisesta pienen pieneksi hurinaksi.
Yksi sanoi:Kiristä muuntajaa.
Toinen:Löysennä muuntajaa.
Kolmas:Vaihda roput isommiksi.
Neljäs:Vaihda hitaat roput nopeiksi ja päinvastoin.
Viides:Tee asunnon sähkökaappiin remppa.
Kuudes:Kokeile verkkovirtafiltteriä.
Seitsemäs:Etsi hiljaisia laitteita.
Kahdeksas:Laita pärisijä kaappiin ja johdot sieltä ulos.

Silloin 90-luvulla en tajunnut näitä kaikkia neuvoja.Monet noista sanoista kuulostivat silloin oudoilta.
Neuvo 7 sitten osoittautui hyväksi.Toimivien laitteiden etsintä,kuten Miles Davis tässä ketjussa jo sanoi.

Olen miettinyt ,missä Tandberg ja Aragon nyt ääntelehtivät?
Ovatko ne joidenkin eristetyissä kaapeissa piilossa?
Vai ovatko nykyomistajat saaneet pärinät kuriin?
 
Itse olen tämän käsitteen musta tausta mieltänyt vain merkiksi siitä että äänessä ei ole taustalla kuultavissa mitään kohinaa tai muita häiriöääniä.
 
Tuskin olen kovin mustaa taustaa koskaan nähnyt (kuullut), mutta kun tässä töissä kuulokkeilla kuuntelen 320 kbps MP3:ia suoraan emolevyn kuulokeliitännästä, niin voin kertoa että on aika valkoinen tuo tausta. :D Ei tässä MP3:ssa ole mitään vikaa, mutta koko sointi on yhtä suhinaa/kohinaa vaikka mitään yksittäistä kohinaa ei kuulu. Onneks pääsee kotio... 8)
 
Jani P sanoi:
En nyt enää jaksaisi tästä asiasta jatkaa, mutta hommahan menee suurinpiirtein niin, että kun nollakulmassa (nollakohta) jännite kytkeytyy muuntajan käämiin niin kun jännite on minimissä ja muuntajan vuo lähtee nousemaan niin virta kasvaa todella suureksi. ---snapsnap---

Jepjep, se musta tausta tosiaan meinaa jäädä unholaan. Voitais näistä muuntajateknisistä asioista vaikka tehdä toisaalle oma ketju, vaikka yhä välillä häiritsee tänäkin aamuna esiintynyt -naps- ja kaapille ropaamaan varoketta... :)

Niin se musta tausta tosiaan, jos se nyt on tätä häiriöttömyyttä...? Niin itselläni ei kuulu kaiuttimista mitään pihinää, kohinaa, vaikka vääntäisi ruuvit täysille ja poistaisi signaalivaimennukset lähteen ja päätteen väliltä. Sekö on musta tausta, vai onko se hieman laajempi käsite mukaanlukien taustahurinat tuulettimista ja kaupungin liikenteen melu, muuntajahurinat suoraan laitteen kyljestä jne? Entä särökäyttäytymiset ja vastaavat, esimerkiksi joillakin laitteilla saattaa esiintyä taustakohinaa joka vaihtelee musiikin mukana, mutta jota ei "tyhjäkäynnillä" esiinny?
 
terae sanoi:
Niin se musta tausta tosiaan, jos se nyt on tätä häiriöttömyyttä...? Niin itselläni ei kuulu kaiuttimista mitään pihinää, kohinaa, vaikka vääntäisi ruuvit täysille ja poistaisi signaalivaimennukset lähteen ja päätteen väliltä. Sekö on musta tausta, vai onko se hieman laajempi käsite mukaanlukien taustahurinat tuulettimista ja kaupungin liikenteen melu, muuntajahurinat suoraan laitteen kyljestä jne? Entä särökäyttäytymiset ja vastaavat, esimerkiksi joillakin laitteilla saattaa esiintyä taustakohinaa joka vaihtelee musiikin mukana, mutta jota ei "tyhjäkäynnillä" esiinny?

Olen ymmärtänyt, että musta tausta tarkoittaa enemmän niitä turhia ääniä, joita setti tuottaa joko kajareiden kautta tai muuten. Oma tilanteeni on nuppien väännön kanssa sama, ei ylimääräistä kohinaa tms. Ei myöskään ilmene niitä musiikin mukaan vaihtelevia taustakohinoita, tai en ole ainakaan huomannut.

Yhden ongelman kyllä tuottaa setin jäähdytys. Tällä hetkellä lämmöntuotto on asiallisen kiukaan tasoa (yhteenlaskettuna reippaasti yli 1kW), joten passiivijäähdytys ei ole oikein realistinen vaihtoehto. Jäähdytyksen järjestäminen riittävän äänettömästi edellytti sopivaa "akustointia", ennen operaatiota ongelmana oli setin takana olevasta seinästä heijastuva tuuletinmelu...

t. jjahifi
 
Musta tausta ei tarkoita mitään turhia hurinoita tai napsauksia.
Se tarkoittaa musiikin alla olevaa erittäin pientä kohinaa, jota tulee kaikista laitteista. Sitä ei varsinaisesti itse tiedosta tai kuule millään tavoin, ilman vertailu pohjaa, eli se ei ole mikään ns. häiritsevä tekijä.
Erilaiset laitteet, välikaapelit, kaiutinkaapelit ja eritoten virtakaapelit ja suotimet vaikuttavat erilailla tähän taustan hiljentymiseen, jolloin on havaittavissa se kuinka äänet syttyvät ja sammuvat ikään kuin tyhjästä ja äänen tulee tällöin myös läpikuultavuutta enemmän.
Mustemman taustan kuulee kuitenkin varsin selvästi, kun siinä tapahtuu muutoksia ja se tuo asian tiimoilta ahaa elämyksen. Ilman kokemaa sitä on hyvin vaikea selittää tai ymmärtää.
 
moukkunen sanoi:
Se tarkoittaa musiikin alla olevaa erittäin pientä kohinaa, jota tulee kaikista laitteista. Sitä ei varsinaisesti itse tiedosta tai kuule millään tavoin, ilman vertailu pohjaa, eli se ei ole mikään ns. häiritsevä tekijä.
...
Mustemman taustan kuulee kuitenkin varsin selvästi, kun siinä tapahtuu muutoksia ja se tuo asian tiimoilta ahaa elämyksen. Ilman kokemaa sitä on hyvin vaikea selittää tai ymmärtää.

Klassisesti ajatellen kyseessä lienee siis S/N-suhde? Moisen kyllä ymmärtää jopa insinööri... :D

t. jjahifi
 
moukkunen sanoi:
Erilaiset laitteet, välikaapelit, kaiutinkaapelit ja eritoten virtakaapelit ja suotimet vaikuttavat erilailla tähän taustan hiljentymiseen,

Eli johdotuksen "parantaminen" ja sähkön suodatus kasvattaa S/N suhdetta?
 
Mielestäni mustempaa taustaa saadaan, kun säröä pienennetään. Se onnistuu esim. virtasuotimilla ja virtajohdoilla kuten Moukkunen tuossa totesikin. Musiikin "päältä" häipyy rojua ja instumenttien seurattavuus paranee. Ongelmana kuitenkin on tietynlainen musiikin "vaimentumien" aivan kuin jotan vaimennsumateriaalia olisi kauttimien edessä. Räväkkyys ja iskut vaimenevat. Eli tämä suhteen tasapainoinen kompromissin saavuttaminen onkin varsin haastavaa: vähän säröä pois, mutta ei liikkaa. Mustempaa taustaa ja parempaa resoluutiota voidaan saavuttaa paljonkin virtaratkaisuilla. Se ei kuitenkaan välttämättä johda emootion lisääntymiseen...
 
kaartovaara sanoi:
Mielestäni mustempaa taustaa saadaan, kun säröä pienennetään. Se onnistuu esim. virtasuotimilla ja virtajohdoilla kuten Moukkunen tuossa totesikin. Musiikin "päältä" häipyy rojua ja instumenttien seurattavuus paranee. Ongelmana kuitenkin on tietynlainen musiikin "vaimentumien" aivan kuin jotan vaimennsumateriaalia olisi kauttimien edessä. Räväkkyys ja iskut vaimenevat. Eli tämä suhteen tasapainoinen kompromissin saavuttaminen onkin varsin haastavaa: vähän säröä pois, mutta ei liikkaa. Mustempaa taustaa ja parempaa resoluutiota voidaan saavuttaa paljonkin virtaratkaisuilla. Se ei kuitenkaan välttämättä johda emootion lisääntymiseen...

Särö on käsittääkseni signaalin vääristymistä. Eli jos signaalin vääristymää pienennetään, niin musta tausta paranee? Hmm... Ymmärrettävää sinänsä, mutta itse pitäisin tuon S/N-suhteen mukana kuvassa. Vieläpä lisättynä muilla järjestelmästä riippuvilla häiriöillä...

Löytyisikö tuosta mustan taustan määritelmää?

Pelkkä särö tuntuisi oudolta... ???

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Särö on käsittääkseni signaalin vääristymistä. Eli jos signaalin vääristymää pienennetään, niin musta tausta paranee? Hmm... Ymmärrettävää sinänsä, mutta itse pitäisin tuon S/N-suhteen mukana kuvassa. Vieläpä lisättynä muilla järjestelmästä riippuvilla häiriöillä...

Löytyisikö tuosta mustan taustan määritelmää?

Pelkkä särö tuntuisi oudolta... ???

t. jjahifi

Ainakin suomenkielinen "musta tausta" antaisi viitettä juuri siihen taustaan, mikä esiintyy myös hiljaisuudessa ja tuo täten suuremman kontrastin hiljaisuuden ja hiljaisen soinnin välille?

Näinpä itse käsittäisin että se on juuri SNR eli signal-to-noise, toistettavaksi tarkoitun signaalin ja taustahäiriöiden suhde, kontrasti hiljaisuuteen.

Jos äänite on vaikkapa CD-levy, siinä on maksimidynamiikka jotain 100dB luokkaa. Jos siitä hyödynnetään vaikka 60dB dynamiikka, mikä on sellainen esim. RT60-mittauksen referenssi miljoonasosaan putoavalle täydestä tehosta eli "kuuluvasta kuulumattomaan". Voitaisiin ajatella että mustan taustan saavuttamiseksi täytyy CD-äänitteellä saada koko laitteiston läpi SNR-lukema joka on levyllä mielekkään maksimidynamiikan kanssa sama tai mielummin ainakin 10dB isompi vaimennus häiriöille niin häiriö erottuu selvästi kuulohavaintona hiljaisimmasta äänestä.

Käytännön tasolla siis ihmiskorvalle pitäisi riittää noin 70dB SNR lopputuloksena kun summataan kaikkien laitteiden läpi pyöritelty signaali. Se näyttää speksien rinnalla pieneltä, mutta kun niitä laitteita on enemmän kuin yksi ja välissä metrejä kaapelia, tuo lukema tippuu jopa hyvinkin radikaalisti matkalla äänitteeltä korville.

Jos siihen vielä ympätään säröt, sopiihan sekin, saadaan mustan taustan signaalin mukana elävä ylimääräinen lisä. Sehän on myös mitattavissa, THD-särö jos on vaikkapa 60dB alle hyötysignaalin ja samoin TIMD, sehän laskee huomattavasti tuota "mustan taustan" yhteenlaskettua lukemaa SNR+THD+TIMD...
 
Ainoat seikat jotka minun mustaa taustaa vaalentavat joskus jopa kuultavasti ovat joissakin tallenteissa esiintyvä pohjakohina, sade saumapeltikatolle ja kuunteluhuoneen seinän takana toisinaan käyvä öljypoltin. Joskus myös kappaleen välissä kuuluu läppärin tuuletin :D Johdotuksen parantamisella ei saa noista mitään pois.
 
Back
Ylös