Yleinen DA-muuntimia koskeva ketju

On kyllä todella hyvä laitos. Niin hyvä että Holo Spring 3 jatkoi uuteen kotiin ja todennäköisesti etunenkin saa uuden kodin kun tuo soi mielestäni paremmin ilman. HQP:llä tuosta saa kaiken irti.
Oman kokemukseni mukaan, jos DAC on riittävän laadukas erilliselle etuvahvistimelle ei ole tarvetta. Usein se saattaa jopa heikentää äänenlaatua.
 
Viimeksi muokattu:
Kerro pari esimerkkiä daceista joissa volume säätö tuotettu niin hyvin että eivät hyödy hyvätasoisesta etusesta.

T+A DAC200 on mainio esimerkki. Todella laadukas analoginen etunen sisäänleivottuna. Erillinen varsin hyväksi todettu Holo Serene etunen tuon kanssa oikeastaan hieman pehmentää ääntä, pienentää äänikuvaa ja vie bassopäästä hieman ulottuvuutta ja syvyyttä. Hyveeksi mainitsisin ehkä aavistuksen tykimmät yläbassot, mutta kokonaisuus on mielestäni parempi ilman Sereneä.

Holo Spring 3 sai myös vastaavalla analogietusella. Serene toi aika vähän lisää tuohon, mutta Spring 3 kanssa kokonaisuudessa oli ripaus enemmän auktoriteettia erillisellä etusella.
 
hor
Kerro pari esimerkkiä daceista joissa volume säätö tuotettu niin hyvin että eivät hyödy hyvätasoisesta etusesta.
1. Chord Hugo TT2. Ääni on omassa setissäni parempi ilman erillistä esivahvistinta.

2. Hans Beekhuyzen on sanonut saman myös Chord Davesta omassa referenssijärjestelmässään.

Uusimmassa Hi-Fi maailma -lehdessäkin sivuttiin asiaa sivulla 35: Etuvahvistimen olemassaolon oikeutus on hankalampi. Jos on vain yksi antotason säätö, niin etuvahvistin on luultavasti tarpeeton.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Patu. Tässä vielä pähkäilen parin dacin välillä ja mietin samalla streamerin hankintaa (omassa setupissa välttämätön)
 
hor

1. Chord Hugo TT2. Ääni on omassa setissäni parempi ilman erillistä esivahvistinta.

Hans Beekhuyzen on sanonut saman myös 2. Chord Davesta omassa referenssijärjestelmässään.

Uusimmassa Hi-Fi maailma -lehdessäkin sivuttiin asiaa sivulla 35: Etuvahvistimen olemassaolon oikeutus on hankalampi. Jos on vain yksi antotason säätö, niin etuvahvistin on luultavasti tarpeeton.
Tuosta olen vahvasti eri mieltä,joka on kokeiltu käytänössä,ja joka kerta lopputulos on ollut selvästi parempi esivahvistimen kanssa.
Tosin kysymyksessä on ollut High End tason esivahvistimet,joissa kalliit kaapelit.
Jos nuo dac:in tasonsäädöt tehtäisi kunnolla,niin se nostaisi hintaa niin paljon,jonka takia sitä ei tehdä.
On sanonta,että esivahvistin on laitteiston sydän,koska se on sähköistä laitteista tärkeässä roolissa.
 
Näinkin varmasti voi olla. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä High End DACien kanssa näin on ollut?
Tuosta olen vahvasti eri mieltä,joka on kokeiltu käytänössä,ja joka kerta lopputulos on ollut selvästi parempi esivahvistimen kanssa.
Tosin kysymyksessä on ollut High End tason esivahvistimet,joissa kalliit kaapelit.
Jos nuo dac:in tasonsäädöt tehtäisi kunnolla,niin se nostaisi hintaa niin paljon,jonka takia sitä ei tehdä.
On sanonta,että esivahvistin on laitteiston sydän,koska se on sähköistä laitteista tärkeässä roolissa.
 
Ilman muuta Mola Molan Tambaqui nousi ihan eri tasolle kun se liitettiin saman valmistajan etuvahvistimeen.
 
Ilman muuta Mola Molan Tambaqui nousi ihan eri tasolle kun se liitettiin saman valmistajan etuvahvistimeen.

Tambaquissa perus digivolumesäätö. Hieman yleistäen uskallan todeta että näissä tapauksissa erillinen etunen todennäköisesti tuo enemmän hyvää.
 
Tambaquissa perus digivolumesäätö. Hieman yleistäen uskallan todeta että näissä tapauksissa erillinen etunen todennäköisesti tuo enemmän hyvää.

hor

1. Chord Hugo TT2. Ääni on omassa setissäni parempi ilman erillistä esivahvistinta.

2. Hans Beekhuyzen on sanonut saman myös Chord Davesta omassa referenssijärjestelmässään.

Uusimmassa Hi-Fi maailma -lehdessäkin sivuttiin asiaa sivulla 35: Etuvahvistimen olemassaolon oikeutus on hankalampi. Jos on vain yksi antotason säätö, niin etuvahvistin on luultavasti tarpeeton.
Miten tuossa TT2:ssa volume säätö on toteutettu? Sinun setissä ei hyötynyt esivahvistimesta ei tarkoita että näin aina olisi. Mikä esivahvistin sinulla oli?
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuossa TT2:ssa volume säätö on toteutettu? Sinun setissä ei hyötynyt esivahvistimesta ei tarkoita että näin aina olisi. Mikä esivahvistin sinulla oli?
Omasta mielestäni TT2:n esivahvistin on laadukas. Ei mikään digivolumesäätö. Esivahvistinmodulissa on kuusi todella järeää kondensaattoria, ja se jaksaa jopa yksinään viedä joitain vähemmän tehoa vaativia kaiuttimia tuottaen 9,3 W RMS tehon. Integroitu vahvistin minulla on Marantzin PM15s2 Limited Edition. Ei mikään huippukallis vahvistin, mutta Marantzin Japanissa valmistettua Reference -sarjaa ja Ken Ishiwatan suunnittelema. Omasta mielestäni kyseisen vahvistimen vahvuus on kuitenkin hintaisekseen laadukas päätevahvistin. Hugo TT2:n esivahvistimella Marantzin oma esivahvistin ohittaen äänenlaatu on merkittävästi parempi, eikä ero ole pieni.
 
Viimeksi muokattu:
^Mikäli tuo Marantz on ollut ainoa vertailukohtasi, niin ei kannata välttämättä vielä betonoida lopullista mielipidettä erillisistä etusista. Ei sillä, Chord on varmasti erinomainen tuote itsessäänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestäni TT2:n esivahvistin on laadukas. Ei mikään digivolumesäätö. Esivahvistinmodulissa on kuusi todella järeää kondensaattoria, ja se jaksaa jopa yksinään viedä joitain vähemmän tehoa vaativia kaiuttimia tuottaen 9,3 W RMS tehon. Integroitu vahvistin minulla on Marantzin PM15s2 Limited Edition. Ei mikään huippukallis vahvistin, mutta Marantzin Japanissa valmistettua Reference -sarjaa ja Ken Ishiwatan suunnittelema. Omasta mielestäni kyseisen vahvistimen vahvuus on kuitenkin hintaisekseen laadukas päätevahvistin. Hugo TT2:n esivahvistimella Marantzin oma esivahvistin ohittaen äänenlaatu on merkittävästi parempi, eikä ero ole pieni.
Helsinkiläisen jälleenmyyjän tiloissa pääsee kuulemaan Hugoa Chordin päätteillä, ilman Chordin esivahvistinta ja esivahvistimen kanssa. Onhan siinä eroa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Etusen hyödyistä on väännetty ennenkin tässä ketjussa. Olen nyt kolmea etusta käyttänyt setissä viimeisen vuoden parin aikana (Benchmark HPA4, Lab12 Pre1 ja Holo Serene) ja kaikki kyllä tuovat oman mausteensa soundiin. Ehkä yksi yhdistävä tekijä etusille on tietynlaisen draivin ja voiman tunnun lisääntyminen soundissa. Poikkeuksena mainittakoon tämä nykyinen DAC200, minkä kanssa Serene ei enää niin selvästi lisää draivia, vaan muuttaa enempikin sen luonnetta. Etenkin HPA4:n kanssa draivin ja voiman lisääntyminen oli ihan järjettömän selvää. En ole vieläkään noin tykkiä soundia kuullut kuin mitä HPA4:n kanssa. Meni jopa yli ja kuuntelyväsyn puolelle. Pre1 toi putkietusena sitten hieman sitä putkien taikaa, mutta kuitenkin hyvin neutraalilla ja aika skarpillakin otteella. Pidin jopa vertailulaitetta Holo Sereneä hieman rauhallisempana ja helpompana soundiltaan.

Mutta taaskaan ei voi yleistää, nyt T+A DAC200:n kanssa suoraan laitteen perästä draivia ja potkua on ihan eri tavalla kuin vaikkapa aiemmalla Holo Spring 3:lla, jonka soundi oli rauhallisempi ja jollain tapaa flätimpi. Huomasin Holon kanssa etsiväni hieman sitä lisäpotkua soundiin kaapeleita pyörittelemällä ja lopulta erillisen etusen tilaamalla. Nyt tosiaan kun vertaan DAC200 lähtöjä siihen että kierrätän signaalin Holo Serenen kautta, on asia kuten edellä kuvailin. Tavallaan joo Serenen kanssa soundi on kepeän rullaava, joskin pehmeämpi ja suoraviivaisempi. Yläbasso potkii mukavasti, mutta jostain syystä raidoilla missä basso möyrii syvältä niin että sen todella tuntee rinnassa, on tämä efekti heikompi Serenen kanssa kuin suoraan DAC200:n perästä. Soundista katoaa selvästi kolmiulotteisuutta, avoimuutta ja heleyttä Serenen kanssa. Jotain taikaa tuossa DAC200 omassa balansoidussa lähdössä on ja tuntuu että se taika hieman katoaa Serenen sisuksissa. Ja siis tuon DAC200 etusen saa kokonaan pois päältä laitteen asetuksista. Rele klikkaa ja signaali ajetaan linjaulostulona eteenpäin silloin kun on erillinen etunen käytössä.

Pidän molemmista vaihtoehdoista ja jopa mietin vakavissani Serenen pitämistä laitetasolla ihan vaan että voi välillä vaihdella fiiliksen mukaan. Mutta todennäköisesti tuossa ei ole mitään järkeä kun nytkin on testisessioiden jälkeen kuunnellut käytännössä pelkästään DAC200:n perästä suoraan. Välikaapeleina itsellä Oyaide Tunami Terzo V2 XLR:t, sekä DAC200 ja Serene välissä että DAC200/Serene ja ATC aktiivikaiuttimien välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Etusen tarve riippunee kovasti myös päätteestä. Joidenkin päätteiden otto kuormittaa enemmän etusta kuin toisten. Ääriesimerkkinä Cello ja vastaavat, joissa megaohmin otto, joka ei paljon etusta rasita. Ja sitten taas jossain Accuphasessa oli konkka otossa, joka vaimensi heti diskanttia, kun oli vääränlainen etunen.
 
Etusen tarve riippunee kovasti myös päätteestä. Joidenkin päätteiden otto kuormittaa enemmän etusta kuin toisten. Ääriesimerkkinä Cello ja vastaavat, joissa megaohmin otto, joka ei paljon etusta rasita. Ja sitten taas jossain Accuphasessa oli konkka otossa, joka vaimensi heti diskanttia, kun oli vääränlainen etunen.

Omat testailut ATC SCM50ASL aktiivien kanssa. ATC päätteiden input impedance 10k ohm ja input sensitivity 1V. Kaikissa mainituissa laitteissa varsin alhaiset lähtöimpedanssit. Muutaman vuoden laitteistossa ollut Linn Akurate DSM/3 oli poikkeus verrattain korkeilla 400ohm balansoiduilla lähdöillä. Tosin ei senkään pitäisi olla ongelma jos päätteen sisääntulot 10k ohm. Nyrkkisääntö ilmeisesti että päätteen sisääntuloimpedanssi olisi hyvä olla vähintään ~10x lähteen/etusen lähtöimpedanssi.
 
Back
Ylös