Vinyyliasiaa

  • Keskustelun aloittaja Tawe
  • Aloituspäivämäärä
Uudessa Stereophilessä tais olla jonkin jutun yhteydessä maininta levyn suoristuskoneesta. Enpä oo kyllä aikasemmin moiseen törmännyt. Kotikonstina voisi toimia puhtaan levyn laittaminen kahden lasilevyn väliin aurinkoiseen paikkaan vaakatasoon. Pitäs tuota itsekin joskus koittaa parin levyn kanssa...


J
 
Lainaus sivulta http://home.intekom.com/restore/Taking_Care_Of_Vinyl.html

Un-warping methods:


Put the warped record between two pieces of glass to form a "glass sandwich." Apply gentle heat by placing the sandwich in the oven under low heat (no more than 150 F). If it's a nice, warm day, you can also place it outside, in the sunlight.


If you can find two pieces of clean, non-stick, smooth metal, try placing the record between them and ironing at a low setting


Huomioikaa, että asteet ovat fahrenheiteja, eivät Celsiuksia  8) (150F = about 65C)
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

...Ja mitään henk koht vastuuta en sitten homman onnistumisesta ota.
 
Väre sanoi:
Kertokaas kokeet vinyylinistit uudella harrastajalle onko kieroja vinyylejä mahdollista suoristaa? Ostin ison kasan levyjä ja yksi levyistä oli harmittavasti kiero ulkosyrjästä, eikä ensimmäistä biisiä voi kuunnella tuon takia. Eli voiko tuota suoristaa jotenkin (esim. uunissa?! :D) tai jotenkin muuten?

Heh, tuosta oli muutamia niksejä (lasilevyjen välissä lämmitys, kaapin päällä lappeellaan makuuttaminen) jossain vinyyliketjussa, mutta kuka erkki sen kaivaa esille kun ei ole sitä vinyyliosiota, jossa eri aiheet olisivat sievästi näkyvissä ;).

Itselläni sama ongelma, joten pistin pari levyä kaapin päälle oikenemaan ja katson vuoden päästä pääsiäisen seutuun onko niille tapahtunut mitään ylösnousemusta...
 
Sen verran vielä noista levyjen oikomisesta että kun ne laittaa sinne uuniin tai jonnekin muualle lappeelleen puristuksiin, niin levyn tulee olla ehdottomasti puhdas (mieluiten RCM:llä pesty), koska muuten lika palaa/sulaa/painuu levyn uriin. Toinen juttu on tuo If it's a nice, warm day, you can also place it outside, in the sunlight - muistaakseni vinyyli ei tykkää UV-säteilystä, joten ei kovin hyvä idea siinä mielessä.
 
Ja kannattaa seurata prosessia, ettei ole pelkkä musta plätty. Aikoinaan jäi vinyyylejä autoon kesällä ja olipa ne veikeen näkösiä.
 
Tawe sanoi:
Toinen juttu on tuo If it's a nice, warm day, you can also place it outside, in the sunlight - muistaakseni vinyyli ei tykkää UV-säteilystä, joten ei kovin hyvä idea siinä mielessä.

Voihan ne lätyt laittaa johonkin sopivaan UV:tä blokkaavaan muovitaskuun, tai sitten pitää suojapapereissaan. Eiköhän se lämpiä ihan sopivasti sielläkin.
 
Suojapaperin saumat saattavat jättää merkkinsä? Riippuu tietysti papereista...

J
 
Jarkko sanoi:
Suojapaperin saumat saattavat jättää merkkinsä? Riippuu tietysti papereista...

Voihan se olla. Oli metodi mikä tahansa niin kokeilisin aina ensin levyllä, jonka mahdollinen pilalle meneminen ei harmita hirveästi...
 
markus sanoi:
Voihan se olla. Oli metodi mikä tahansa niin kokeilisin aina ensin levyllä, jonka mahdollinen pilalle meneminen ei harmita hirveästi...

Tuo antaa suuntaa, mutta vinyylilaadut saattavat vaihdella sen verran, että sen minkä koelevy kesti, niin se varsinainen aarre ei sitten kestänytkään.
 
Tawe sanoi:
Toinen juttu on tuo If it's a nice, warm day, you can also place it outside, in the sunlight - muistaakseni vinyyli ei tykkää UV-säteilystä, joten ei kovin hyvä idea siinä mielessä.

Jos laittaa sen lasilevyjen väliin, niin tuollainen tavallinen ikkunalasi blokkaa UV-valon. Kvartsilasi taas päästää sen läpi.
 
Toisinkuulija sanoi:
Aivan oikein. Silloin, kun soitin on suunniteltu klampin käyttöä silmällä pitäen, se on tavalla tai toisella optimoitu siihen. Tämä ei suinkaan tarkoita, että jokainen soitinvalmistaja on yhtä perillä asiasta. Tarjottu klamppi saattaa olla myös heikennys. Sen tietää vasta, kun itse kokeilee, valitettavasti.

Tänään kun kuuntelin Orioneita, Janin kans kokeiltiin myös tuota klamppi-juttua. Michell? ainakin hyötyi klampista selkeästi kunhan se oli oikein kiristetty eli riittävän "löysälle". Ilman klamppia ääni oli levällään kuin Jokisen eväät ja muusikot tuntuivat kärjistetysti soittelevan jopa eri biisejä >:D Liikaa kiristetty klamppi taas tappoi melodian täysin tehden musiikista kuollutta tasapaksua nauhaa. Sopivan "löysälle" vedetty klamppi ja johan osui kohdilleen, niin melodiat kuin ajoituksetkin.
 
komppaan woodworksia michellin klamppiasiassa. ilman klamppia ei toimi. ja tosiaan liika kireyskin kuuluu. itse kirin ton klampin yhdellä kädellä niin että kun levylautanen lähti pyörimään mukana niin se oli siinä, tiukemmalle ei tarvinnut, vaikka olisi pystynytkin.
 
Tawe sanoi:
itse kirin ton klampin yhdellä kädellä niin että kun levylautanen lähti pyörimään mukana niin se oli siinä, tiukemmalle ei tarvinnut, vaikka olisi pystynytkin.

juuri tuo kireys tuntui Janin paketissakin toimivan parhaiten
 
Taitanee olla useammassakin soittimessa juuri tuolla tavoin paras mitä olen asiasta muilta kommentteja kuullut..
 
Osaako joku vinyyliguru kertoa miten "soundaa" jos virtalähde on heikko tai kilahtamassa? Kirjoittelin plogiin vähän juttua.
Mulla on tuohon XPS2 virtalähteeseen schemat, muistaakseni siinä oli joku juttu että antojännitettä pystyi säätämään/tarkistamaan. Jospa se jännite on vuosien saatossa valunut hieman alas?

Myös Benzin ominaissoundi kiinnostaa. (voisiko olla kuvailemani ongelma?)
 
^
Ei oikein kuullosta Benzin ominais soundilta.
Voisin jopa väittää notta soundi on dynaaminen ja menevä.
Ainakin mulla on menoa ja meininkiä ton Benz Ace SL:än kanssa.
Rokkaa jos BJ:tä lainaisin ja miksen lainaisi ;)
 
Back
Ylös