Tupla johdotus (biwire)

Muutama tyhmä lisäkysymys:
Onko mitään järkeä tehdä biwire:ä siten, että kaapelit on erilaiset? Kun nyt sattumalta olisi mahdolisuus vetää tuplajohdotus kokeilumielessä ainakin, mutta tosiaan kaksilla erilaisilla kaiutinkaapeleilla. Sama paksuusu kuitenkin molemmissa. Pituudessa taitaa olla vajaan metrin ero? Mitä merkitystä tuolla on, jos on? Korvillahan tietysti tuon kuulen, onko tuossa mitään järkeä, mutta lähinnä tietysti tuo pituusero mietityttää...voiko siitä olla merkittävää haittaa laitteille?
 
Vedä aivan rauhassa niillä piuhoillasi biwirenä. Jos teet homman muuten oikein, niin ongelmia ei aiheudu ainakaan johtojen lievästä erilaisuudesta.
Onko hommasta mitään havaittavaa hyötyä, selviää vasta kokeiltuasi.
Olen itse tehnyt joskus juuri noin. Piuhat olivat diskantille 0,75 ja alapäälle 2,5 ja olin havaitsevinani jonkunlaista paranemista äänessä, mutta tulos ei kuitenkaan ollut niin vaikuttava, että biwire olisi jäänyt käyttöön pitemmäksi aikaa.
 
hatiol sanoi:
Vedä aivan rauhassa niillä piuhoillasi biwirenä. Jos teet homman muuten oikein, niin ongelmia ei aiheudu ainakaan johtojen lievästä erilaisuudesta.
Onko hommasta mitään havaittavaa hyötyä, selviää vasta kokeiltuasi.
Olen itse tehnyt joskus juuri noin. Piuhat olivat diskantille 0,75 ja alapäälle 2,5 ja olin havaitsevinani jonkunlaista paranemista äänessä, mutta tulos ei kuitenkaan ollut niin vaikuttava, että biwire olisi jäänyt käyttöön pitemmäksi aikaa.

Dänks. Huomenna pääsen kokeilemaan. Sittenpähän tuon näkee...tai siis kuulee...
 
Oma kokemukset Biwirwn toteuttamisesta ns eripari piuhoilla on huonot! tämäkin selviää tosin vain kokeilemalla,mutta itse käyttäisin samaa kaapelia ja samoja pituuksia kaikissa =) Tosin kokeilua tapahtunut vain a+ blue oval/supra 3,4s kaapelilla ja a+blue oval/goertz mi 2 kaapeleilla.Ja molemmissa kokeiluissa basso alkoi puuroutumaan.Oikeastaan miellyttävin tulos Rega r5 kaiuttimessa itsellä tuli kun käytin a+ blue oval/stereovox hdjc jumppereita.Tästä syystä nykyisiin R3 kajareihin otan todennäköisesti stereovoxin firebird piuhat =)
 
niko79 sanoi:
Oma kokemukset Biwirwn toteuttamisesta ns eripari piuhoilla on huonot! tämäkin selviää tosin vain kokeilemalla,mutta itse käyttäisin samaa kaapelia ja samoja pituuksia kaikissa =) Tosin kokeilua tapahtunut vain a+ blue oval/supra 3,4s kaapelilla ja a+blue oval/goertz mi 2 kaapeleilla.Ja molemmissa kokeiluissa basso alkoi puuroutumaan.Oikeastaan miellyttävin tulos Rega r5 kaiuttimessa itsellä tuli kun käytin a+ blue oval/stereovox hdjc jumppereita.Tästä syystä nykyisiin R3 kajareihin otan todennäköisesti stereovoxin firebird piuhat =)

Ota regoihin linn k400 biwire piuhaa linn banaaneilla, tulee huomattavasti halvemmaksi ja veikkaisin että tuloskin miellyttää, etenkin Regoilla.
 
Aijaa, no sitten käy K20:nen, tuleepa vielä yli puolet halvemmaksi.
 
K400:n kannattaa halkaista. Näillä nykypäivän hifi-kaiuttimilla K400:n on parempi vaihtoehto, kuin K20:n.
 
alspe sanoi:
Regan kaiuttimet eivät "tue" biwireä.
Juurikin näin Rega asian ilmoittaa, ettei hyötyä ole! kaikkea pitää aina kuitenkin kokeilla =) Tosin Bi amp,in voisi joskus kokeilla R5,lla ihan mielenkiinnosta, tolla kolmosella se ei onnistu =(. Ja ihan oikeesti olen vahvasti harkinnut noita, firebird piuhoja, menisivät sitten seuraavassakin päivityksessä vielä hyvin =))
 
alspe sanoi:
No sitä just meinasi, että kajareiden hintaiset piuhat? ??? Jos ne on hyvät niin sitten. ;)
Niinpä, on tässä itsekin tullut pähkäiltyä samaa asiaa,ja mietittyä onko tässä nyt mitään järkeä, mutta se tila minkä ne toi ja bassojen tarkkuus,voima/nopeus on just sitä mitä tässä etsi ja löytyi noilla+ diskantistakin tuli nautittavampi, kannattaa kokeilla! toimii ainakin all rega setissä. Vielä täytyy kokeilla pari edukkaampaa vaihtoehtoa mutta jos ne ei miellytä, niin ehdottomasti noi! Tää menee kyllä jo taas offariksi.
 
shellraiser sanoi:
K400:n on suunniteltu toimimaan nykypäivän vaatimusten ja soundimaailman mukaisesti.
Kaiuttimien äänen yläpäähän on tullut vuosien saatossa lisää puhtautta ja hienostuneisuutta, ja bassoihin tiettyä mahtipontisuutta, mitä K400:n tukee paremmin kuin K20:n.

Käytännössä tuon olen huomannut Linnin kaiuttimien kanssa, mutta sama muutos on tapahtunut muidenkin valmistajien tuotoksissa.
Linnin kaiuttimista puhuttaessa 90-luvun alkupuoliskon jälkeen tulleet kaiuttimet ovat mielestäni toimineet paremmin K400:lla. En muista tarkkaan, mutta eiköhän tuo kaapelikin silloin tuotu markkinoille?
Esim. Vanhemmat Linn Kanit ja Kan II:t toimivat mielestäni jopa selkeästi paremmin K20:n kanssa.
 
moukkunen sanoi:
K400:n on suunniteltu toimimaan nykypäivän vaatimusten ja soundimaailman mukaisesti.
Kaiuttimien äänen yläpäähän on tullut vuosien saatossa lisää puhtautta ja hienostuneisuutta, ja bassoihin tiettyä mahtipontisuutta, mitä K400:n tukee paremmin kuin K20:n.

Käytännössä tuon olen huomannut Linnin kaiuttimien kanssa, mutta sama muutos on tapahtunut muidenkin valmistajien tuotoksissa.
Linnin kaiuttimista puhuttaessa 90-luvun alkupuoliskon jälkeen tulleet kaiuttimet ovat mielestäni toimineet paremmin K400:lla. En muista tarkkaan, mutta eiköhän tuo kaapelikin silloin tuotu markkinoille?
Esim. Vanhemmat Linn Kanit ja Kan II:t toimivat mielestäni jopa selkeästi paremmin K20:n kanssa.


Mikä on sinun ehdotuksesi, kannattaako käyttää meikäläisen setissä vahvistinvalmistajan vai kaiutinvalmistajan suosittelemaa piuhaa? :) Jälkimmäistä en ole nimittäin koskaan päässyt kuulemaan, tuo biwire/biamp olisi vain kätevämpi toteuttaa tuolla k400:lla. Saattaa olla että tarvitsen pidemmät kaapelit vielä tässä lähiaikoina ja sillon tuo kysymys tulee ajankohtaiseksi..
 
teekal sanoi:
Mikä on sinun ehdotuksesi, kannattaako käyttää meikäläisen setissä vahvistinvalmistajan vai kaiutinvalmistajan suosittelemaa piuhaa? :) Jälkimmäistä en ole nimittäin koskaan päässyt kuulemaan, tuo biwire/biamp olisi vain kätevämpi toteuttaa tuolla k400:lla. Saattaa olla että tarvitsen pidemmät kaapelit vielä tässä lähiaikoina ja sillon tuo kysymys tulee ajankohtaiseksi..
Molemmat vaihtoehdot lienevät hyviä ja toimivat varmasti erinomaisesti, kyse taitaa olla enemmän makuasiasta. Jos ja kun tunnet Expon ja Linnin yleisen soundimaailman, niin voit päätellä siitä jotain myös kaiutinkaapeleiden osalta. Ero ei tosin ole mikään mullistava, kuten esim elektroniikan osalta, mutta expon kaapeli tuo mielestäni enemmän perusrytmiä esiin ja on aavistuksen napakampi ja yksinkertaisempi soundiltaan, kun taas Linn on tavalliseen tapaan erittäin soljuva ja soi täydellisemmin ja täyteläisemmin.
Itse valitsisin ehkä Linnin kaapelin, sen perusteella mitä itse olen noita piuhoja kokeillut ja kuullut.
 
Kiitos valaisusta Moukkunen, tuo on helppo uskoa. Itse käytän Expoa tuplana. Toimii omassa setissä selvästi sinkkujohdotusta paremmin. Erilaisten johtojen sekoittamisesta on huonot kokemuksen - en suosittele. Myös pituuksien syytä olla about samaa luokkaa.
 
Meikäläisellä on tuplajohdotukseen mahdollisuus kaiuttimien päässä. Suuren vaikutuksen huomasin kun vaihdoin kaiuttimien mukana tulleet siltauslevyt kaapelinpätkiin. Siltauslevyt hävisivät Bilteman kuparikaapelillekin 6-0. Lähetinpä asiasta sitten kaiutinkaapelini valmistajalle mailia. Aluksi olin tilaamassa häneltä tuplajohdollista versiota samasta kaiutinkaapelista, mutta valmistaja itse sanoi etten varmasti tule kuulemaan mitään eroa tuplajohdotuksen ja perusjohdotuksen välillä (edellyttäen että minulla on siltauslevyjen sijasta palaset tuota samaa kuparikaapelia tuossa välissä, mistä kaiutinkaapelini on tehty). No hän lähetti minulle palaset tuota kaapelia ja näin on menty tähän päivään asti. Hyvin soi.
 
Itselläni on tuplajohdotus. Kaiuttimissani on erilliset terminaalit basso-osalle ja diskanttikeskiäänisille, joten siltakaapelistakin tulisi noin metrin pituinen. Sama vetää erillisillä kaapeleilta suoraan vahvistimelta.

Kaapelin pinta-alahan ei suoraan kaksinkertaistu tuplajohdotuksessa (ellei siltakaapelit ole paikoillaan kaiuttimen päässä), koska suurimman virran ottaa basso, ja diskantti/keskiäänipuolella kulkee vähemmän virtaa.
 
Back
Ylös