Tinkimätön PC äänentoisto kaikkiaan

Minusta yksi hyvä lähtökohta todelliselle tinkimättömälle toistolle voisi olla seuraava.

Otetaan siniaalto sweeppi 0-24kHz ja toistetaan se kaiuttimesta. Samalla tallennetaan kalibroidulla mittamikillä kuuntelupaikalta. Näille tehdään sitten Deltawave analyysi ja nähdään tarkalleen paljonko se ero on.

Siinä vaiheessa kun softa kertoo bit perfect vastaavuudesta, niin ollaan pitkällä. Toki on mahdollista käyttää samaa softaa vain signaaliketjun varmistamiseen, mutta se ei olisi tinkimätön lähestymistapa.

1701363976159.png
1701364100294.png
1701364122162.jpg
 
Otetaan siniaalto sweeppi 0-24kHz ja toistetaan se kaiuttimesta. Samalla tallennetaan kalibroidulla mittamikillä kuuntelupaikalta. Näille tehdään sitten Deltawave analyysi ja nähdään tarkalleen paljonko se ero on.

Ei mittamikillä päästä koskaan riittävään tarkkuuteen varsinkaan kuuntelupaikalta mitattuna ja vaikka saataisiin tuommoinen sweeppi mätsäämään mittamikin kanssa, niin ei sillä olisi paljonkaan tekemistä PC-äänentoiston tinkimättömyyden kanssa. Huonevastettahan siinä lähinnä mitattaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan Accuphasen dc-37 dac omaa mitään valittavia filitteriä,ja toimii todella hyvin kun vein sen kaverin settiin,
jossa cd-pyörittimenä yli 10k€ arvoinen laite,ja digikaapelikin 3k€.Muu laitteisto kallista Goldminia huipputason etusella.Jorman kaapeloinilla.Virransyöttö omalla linjalla pistorasiaryhmästä.Siis todelista High end harrastamista.

Vein mukaan vielä Jorman parhaan virtakaapelin,jolla toisto parani vielä merkittävästi,ja kyllä toisto oli todella hienoa.Oli dynamiikkaa,taustan puhtautta,ilmaa soittimien ympärillä,eikä minkäänlaista rasittavuutta.
 
Kaikkihan aina toimii hienosti siihen asti kunmes joku toinen toimii vielä paremmin ;)
Nää HQPlayer hommat on niitä semmoisia early adopter hommeleita, mistä kaikkien ei tarvi välittää. Nyt ne on pienen nysvääjäporukan hommia ja sit 5-10 vuoden päästä ne on ehkä de-fakto hommia ehkä Accuphasellakin ja markkinoidaan kuin olisi eilen just keksitty ja early adoptereilla on sillon jo ihan muut kuviot. Sillai mä tän homman näen ja sama kuvio toistuu tällä alalla. Moni nykyään uutena kohkattu juttu on käynyt minunkin pöydällä jo vuosia sitten, mutta ei tietty kaikessa voi aallonharjalla olla. Mutta tää tiki-hommeli nyt tuntuu semmoinen olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä PC:ssä oheinen emolevy ja siinä oleva prosessori.
Potku on riittänyt kaikkeen normi käyttöön , kun en sillä pelaa.

AsusTek Prime X570-PRO.
AMD Ryzen 5 3400G with Radeon Vega Graphics 3.70 GHz

Ääni tulee ulos etuseen emolevyltä HDMI:n kautta.
Mielestäni äänipiiri on ollut itselle riittävän laadukas.

Varmasti uudemmissa emolevyissä voi olla parempi äänipiiri ,
en ole asiaan tarkemmin tutustunut , alla tietoja.

Prime X570-Pro utilizes a unique audio codec designed in close collaboration with Realtek — the Realtek S1220A. It also features an unprecedented 120dB signal-to-noise ratio for the stereo line-out and a 113dB SNR for the line-in, providing pristine audio quality. Additionally, a new impedance-sensing circuit automatically adjusts gain to ensure the optimal volume range for your headphones.

 
Ei mittamikillä päästä koskaan riittävään tarkkuuteen varsinkaan kuuntelupaikalta mitattuna ja vaikka saataisiin tuommoinen sweeppi mätsäämään mittamikin kanssa, niin ei sillä olisi paljonkaan tekemistä PC-äänentoiston tinkimättömyyden kanssa. Huonevastettahan siinä lähinnä mitattaisiin.
Hyvä kun huomaat mitä tarkoitin. Signaaliketjuun tuon softa soveltuu erinomaisesti. Itse olen käyttänyt paljon ja on ollut apua.
 
Ääni tulee ulos etuseen emolevyltä HDMI:n kautta.
Mielestäni äänipiiri on ollut itselle riittävän laadukas.

Varmasti uudemmissa emolevyissä voi olla parempi äänipiiri ,
en ole asiaan tarkemmin tutustunut , alla tietoja.

Prime X570-Pro utilizes a unique audio codec designed in close collaboration with Realtek — the Realtek S1220A. It also features an unprecedented 120dB signal-to-noise ratio for the stereo line-out and a 113dB SNR for the line-in, providing pristine audio quality. Additionally, a new impedance-sensing circuit automatically adjusts gain to ensure the optimal volume range for your headphones.

HDMI:ta käyttäessä ääni ei kulje emolevyn äänipiirin kautta, vaan tulee suoraan digitaalisena ulos.
 
HDMI:ta käyttäessä ääni ei kulje emolevyn äänipiirin kautta, vaan tulee suoraan digitaalisena ulos.
Kiitos tarkennuksesta , joka tapauksessa hyvin toimii PC ei ongelmia. Ääni tarvittaessa Dolby Atmos ym. etusesta läpi. Itsellä vain 7.2 järjestelmä ilman Atmos katto efektejä. Miettinyt 7.4 ratkaisua , pari subbaria lisää.
 
Mulla oli Node pitkään wifillä kiinni, mutta hommasin nyt viime viikolla tuon samaisen Netgearin. On vielä omalla virtalähteellään, mutta kaipa tuollainen iFin iPower2 menee ostoslistalle. Samaisella listalla on myös tuollainen LAN iSilencer. Nyt tuossa parin metrin päässä on kaapelimodeemi sillattuna, siitä lyhyt johto wifi-reitittimelle (jossa Roon-palvelin ja NAS kiinni) ja siitä 5m piuha Netgeariin.

Melko pieni ero langattoman kanssa, mutta eroja silti. Ja nyt katsellut tuollaisia streamerejä, missä ei langatonta yhteyttä ole, niin varmistetaan tällä se tuleva toimivuus.
Tein minäkin testin wifi=>lanka. Seuraus= ääni kirkkaampi, ohuempi. Siirsin kajareita 10 cm etusenää lähemmäs ja nyt about sama äänimaailma. Jotain silti jäi käteen. Seurattavuus musiikissa silti parempi🤷‍♂️ Tidal, Yamaha rx-a870, 12 piste. About 15 neliön kevyesti akustoitu puutalon koppi💪
 
Paitsi, että TOS linkki on huonompi kellon suhteen, kuin USB.
Kun kuitenkin ihmisen teoreettinenkin kuuloalue rajoittuu 20Hz - 20KHz, analogisesta digitaaliseen signaaliin muunnos tallennetaan tyypillisesti 44,1Khz - 48Khz näytenopeudella (CD), jolla saadaan talteen koko se taajuusalue minkä ihmiskorva pystyy havaitsemaan.

DAC muunnoksessa alkuperäisestä digitaalisesta signaalistahan ei voida digitoinnin jälkeen kaivaa sen enempää tietoa kuin mitä sen digitaalinen signaali sisältää vaikka kuinka sitä lisää kellotettaisiin joten TOS linkki pystyy välittämään kevyesti kaiken tuon digitaalisen information jonka digitaalinen lähtö sisältää. Sen sijaan valokuidulla toimiva TOS-linkki tekee täydellisen galvaanisen erottelun laitteiden välille ja nimenomaan juuri eri laitteiden potentiaalierot voivat aiheuttaa häiriöitä jos kytkentä on sähköinen.
 
Kun kuitenkin ihmisen teoreettinenkin kuuloalue rajoittuu 20Hz - 20KHz, analogisesta digitaaliseen signaaliin muunnos tallennetaan tyypillisesti 44,1Khz - 48Khz näytenopeudella (CD), jolla saadaan talteen koko se taajuusalue minkä ihmiskorva pystyy havaitsemaan.

DAC muunnoksessa alkuperäisestä digitaalisesta signaalistahan ei voida digitoinnin jälkeen kaivaa sen enempää tietoa kuin mitä sen digitaalinen signaali sisältää vaikka kuinka sitä lisää kellotettaisiin joten TOS linkki pystyy välittämään kevyesti kaiken tuon digitaalisen information jonka digitaalinen lähtö sisältää. Sen sijaan valokuidulla toimiva TOS-linkki tekee täydellisen galvaanisen erottelun laitteiden välille ja nimenomaan juuri eri laitteiden potentiaalierot voivat aiheuttaa häiriöitä jos kytkentä on sähköinen.
Tässä ehkä viitattiin ennemminkin siihen, että SPDIF on altis kellohuojunnalle. Koska signaali ei ole asynkroninen DAC joutuu sovittamaan striimin kellot lähettävän pään kelloon. Vaikka huojunnasta päästään DACin tekemällä uudelleen kellotuksella eroon (jos DAC sellaisen suorittaa), niin siitä huolimatta kellojen erotus pitää kompensoida joko PLL:llä tai interpoloinnilla.

Toki ongelma on täysin puhdasta hiusten halkomista, mutta kun puhutaan tinkimättömyydestä, niin kyllä tuokin asia kuitenkin hyvä tuoda esille.
 
Tässä ehkä viitattiin ennemminkin siihen, että SPDIF on altis kellohuojunnalle. Koska signaali ei ole asynkroninen DAC joutuu sovittamaan striimin kellot lähettävän pään kelloon. Vaikka huojunnasta päästään DACin tekemällä uudelleen kellotuksella eroon (jos DAC sellaisen suorittaa), niin siitä huolimatta kellojen erotus pitää kompensoida joko PLL:llä tai interpoloinnilla.

Toki ongelma on täysin puhdasta hiusten halkomista, mutta kun puhutaan tinkimättömyydestä, niin kyllä tuokin asia kuitenkin hyvä tuoda esille.
Sanoit asian paljon paremmin mitä mä osaisin.
 
Tuli tuosta S/PDIF vs USB-keskustelusta mieleen päivän käppyrät: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/vmv-d2r-stereo-dac-review.50119/
Tämän kanssa optisella oli vähemmän jitteriä kuin USB:llä. Taitaa mennä yleistyksenä samaan katergoriaan, kuin "kaikki hyvin suunnitellut dacit aina uudelleenkellottaa signaalin". Kellottaa mikä kellottaa, ei auta häntä kenellä ei kellota tai DAC muuten vain kärsii herkästi jitteristä.
Analogiana: mieluummin laitan puhtaan levyn cd-soittimeen, kuin rähmäsen ja luotan, että virheenkorjaus hoitaa hommansa. Riippumatta kuulenko eroa.
 
Itse sanoisin, että finaali riippuu enemmän siitä, onko taloudessa maadoitettuja pistokkeita vai ei. Jos ei ole, tuo toslink galvaanisen erotuksen laitteiden välille, jolloin sen hyödyt helposti ylittävät useammalla dekadilla bittitason nypläyksellä saavutettavat edut.
Mutta kun kaikki nykyiset äänentoistolaitteet ovat europistotulpalla varustettuja ja suojaeristetyjä, ne eivät maadoitu yhteiseen maadoituspisteeseen edes maadoitettuja pistorasioita käytettäessä jollon tyypillinen ongelma useimmiten onkin juuri ns groundloop jossa eri laitteiden maavirrat risteilevät laitteesta toiseen aiheuttaen häiriosignaaleja ja tämä voidaan katkaista ainoastaan optisella kaapelilla kuten tos-link.
 
Itse tein 20 m cat-vedon, vaikka wlan ampui yli 100 M ja äänihän parani! Sitten kun lisäsin kytkimen ennen streameria, vaikutus oli kuin olisi laittanut stepup-muuntimen vinyylisysteemiin. Sitä en ymmärrä, että kun vaihdoin perushalpisläppärin peliläppäriin, niin supit piti säätää uudelleen...?
 
Mietin postatako tähän ketjuun vai digitaalisen äänen siirtotiet ketjuun, valitsin tämän.


Hyvää teknistä jargonia upsämpläyksen eduista, NOS:sta ja timing vs frequency domain aiheesta. Nimimerkki Miska on Jussi Laako, HQPlayerin kehittäjä.

Puhdas NOS on objektiivisesti tarkastellen aika huono vaihtoehto. Subjektiivisesti arvioiden ja omasta mielestäni NOS saattaa kuitenkin soida hyvinkin koukuttavasti tietyllä materiaalilla. Tämä toki sillä oletuksella että DAC on käytettävä DAC täysin NOS eikä käsittele signaalia sisäisesti.
 
Niin kävi,että 32 bittinen Firma-HP PC muuttui minulla 64 bittiseksi.
Joku oli laittanut tähän sisään 32 bittisen kiintolevyn,vaikka tässä järeähkössä laitteessa 64 bit.valmius.
32 Bit.Levy sanoi nyt työsuhteensa irti.Ikivanha.Kuka siell' firmoissa näitä koneisiin laittelee?
64 Bit.Kingston kiintolevy toimi heti tässä PC:ssä.

Ääni,se on mainio.Kingstonissani oli jo valmiina 2 käyttöjärjestelmää.
Debian 12 Gnome ja
Ubuntu 23.10,joka kohta päivittyy versioon 24.04.

Soittelen Audacious -formaattisoitttimella kolmen USB Dacin kautta.
Audioqest DragonFly Red.Pro-Ject USB Box S+ ja Box S.

Johdotuksesta ei sen enempää.
Jos laitan kytkennöistä jotain tälle foorumille,joku rynnistää pian sanomaan,että ne kaikki on äänellisesti samanlaisia.
-Osta mitä lystäät,kytke mitä vain,en estä sinua ostamasta mitään,mutta äänellistä eroa ei ole.
Tätä mantraa eräät esim.(savolaiset) levittää monessa ketjussa täällä.Näköjään ovat saanet jo varoituksiakin tästä.
 
Joku oli laittanut tähän sisään 32 bittisen kiintolevyn,vaikka tässä järeähkössä laitteessa 64 bit.valmius.
32 Bit.Levy sanoi nyt työsuhteensa irti.Ikivanha.Kuka siell' firmoissa näitä koneisiin laittelee?
64 Bit.Kingston kiintolevy toimi heti tässä PC:ssä.
Millainen on 32bit vs. 64bit kiintolevy?
 
Itse en ole ollut tietoinen eri kiintolevyjen bittisyydestä ja mistä niitä saa yleensä katsottua.

Erilaisia kovalevyjä ja eri kokoisia on 7kpl.
Sisäisiä 1kpl M.2 SSD , 1kpl SATA 2,5" SSD ja 5kpl USB 3.0 ulkoisia.

Katsoin oman HTPC tietoja , että olisi Windows 10 64-bit käyttis.
 
Back
Ylös