Tee itse kuulumiset

  • Keskustelun aloittaja PPU
  • Aloituspäivämäärä
Mittasin integroidulla uikkugeneraattorilla+taajuuslaskimella+tasomittarilla ja mikillä ja piirtelin vasteen ruutupaperille viimeksi n. 38 vuotta sitten kun varmistelin miten ekat 4-tiet pelaa.
 
Pistetaajuuksilla otettu x kohtien mukaisesti dB lukemat. On tyhjää parempi ratkaisu ja kyllä EQ toimii juuri pistetaajuuden dB lukeman mukaisesti oikein , kun tekee muutoksia/mittauksia. Peltorit pitää olla korvilla muuten ei tule mittauksista mitään , niiden läpikin meinaa tulla ääni liian kovaa. Muu taustamelu pitää olla poissa mittauksen ajan. Vaihdan taajuutta ja katson dB lukeman ja laitan sen ylös Exceliin. Mittauksissa kuluu aika kauan aikaa ei ole ihan läpi huuto juttu kerralla maaliin tapa. Käytetyt pistetaajuudet näkyy akselissa. En kokenut tarvetta mitata vielä tarkemmin , saa mielestäni riittävän tarkkoja muutoksia aikaiseksi. Yamaha EQ pistetaajuus välit ovat karkeammat , mutta Q-arvoilla saa aina hieman muutosta laajennettua. On entinen ihan toimiva peli. dB mittari on jokin iänikuinen , voin huomenna katsoa sen tyypin.
 
  • Haha
Reaktiot: ed9
Et kait piirrä pistetaajuuksilla tuota käppyrää, mikä db mittari kyseessä ?
Audasity ohjelmalla ääni , Luo - Sävel - Aaltomuoto = Sini , Taajuus (Hz) = esim. 40Hz - Amplitudi = 0,8 , lopuksi Esikuuntelu.

Halpa dB mittari , Range 40dB - 130bB = AZ 8928 Digital Sound Level Meter. Käytössä Fast ja Weighting = A.
Mittari kiinnitettynä mikrofoni jalustan päähän tiukasti maalarin teipillä. Mittarin kohta / korkeus pään korvien kohdalla.
Hieman yli sohvan selkänojan , jolloin sen vaikutus hieman vähentynyt.

Mittaustapa on tosiaan kivikautinen kuten Kimmosto lyhyesti asian hyvin kiteytti.


Vanha setti tuli mitattua viimeksi v.2019 työkaverin mittaus kalustolla REW-ohjelmalla.

Oma Windows XP ja vanha äänikortti oli toiminnassa viimeksi v.2017. Alkoi sitten pätkimään / sekoilemaan mittaukset läppärissä , joten heitin sen kaatopaikalle ei jaksanut enää selvittää mistä syystä ei toiminut ollenkaan.

Uudemmilla käyttöjärjestelmillä kuin XP äänikortti ei enää toiminut , joten sekin on nyt käyttökelvottomana hyllykössä keräämässä pölyä.

Mittaus toimi vain jollain REW versiolla , muilla uudemmilla ei enää toiminut ollenkaan. Antoi mitata vain yhden mittauksen kerrallaan ja sitten uuteen ja vanhaan mittaukseen tuli mukaan säröä ja ohjelma piti aina käynnistää uudestaan.

Tason säätöä ei saanut myöskään REW:ssä toimimaan , joutui nostamaan tason melkein 100dB , jotta pääsi mittaamaan.
En jaksanut enää säätää , joten lopetin mittaukset v.2017 , enkä ole asiaa enää miettinyt sen jälkeen.

Mittamikrofoni oli käytössä Behringer EMC-8000 REW mittauksilla , ilman kalibrointi tiedostoa.

Uutta mittauskalustoa en ole hankkinut / katsonut tarpeelliseksi. Uutta settiä ei siis ole mitattu REW:ssä.

Vain tällä desibelimittarin avulla mitattu ja sen lukemien mukaan säädetty.
Painoin aina taajuutta useamman kerran , dB lukeman luku , jotta sain saman lukeman aikaiseksi.
 
Hyvä tieto , pitääkin tehdä mittaukset uudestaan C painotuksella , kiitos tosi paljon tiedosta.

Nyt on Punainen A-painoitus ja Vihreä C-painoitus. Nyt toimii kuten käyräsi osoitti tilanteen olevan.
Alapää koholla , tasaisesti laskeva käyrä , huonemoodi 43Hz. Ei vaikuta ilta kuuntelussa hiljaa kuunnellessa kuten nykyään teen.

Michael Jackson soi parasta aikaa , hyvältä kuulostaa ja jalka lähtee vipattamaan.



Pieniä viilauksia tein EQ:lla , ero on parempi kuin flat asetuksella , pääsee niitä helposti vertailemaan / muuttamaan lennosta.

Volume on sama molemmissa mittauksissa -80 on lähtötaso ja mittaus tehty -35 tasolla ja max. on +15.
-20 on ollut maksimi vanhalla setillä minkä on pystynyt etusella / päätteillä kuuntelemaan.

Hyvä tietää mikä on kuuntelussa ns. max asetus mittauksen pohjalta , 8" lepatti aika huolestuttavasti alapään mittauksissa.
Kuulostelen juuri onko mennyt rikki , ehjiltä vaikuttavat , ei pidä enää testailla.
Liikerata oli varmasti elementin maksimi , onneksi ääni on lyhyen aikaa , ei kerkeä elementti pitkään liikkua.

8" X-max = 5mm.
Basso 15" X-max = 40mm (p-p) ennen kun hajoaa , ei tule missään vaiheessa eteen 8" rikkoutuu ensin.

Setti_Stereo_Mittaus dB mittarilla_13.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt enää muutoksia Fast ja Slow välillä , näillä mennään. Todelliset mittauksien äänitasot nousivat jo radikaalisti A- ja C-painoitus erolla , en tiennyt että kuuntelin kuulosuojaimet korvilla todellisesti kovempaa kuin A-painoitus näytti. Kuten käppyrät myös näyttävät nyt todellisuuden.

Etenkin 63Hz värisyttää huonetta eniten. Matalammat taajuudet värisyttävät elementtien kalvojen liikerataa turhaan / enemmän.
Etenkin alle 20Hz , 10Hz tulee mittauksessa vielä 100dB tasolla.

2 x Subbareissa näyttää olevat sopivasti potkua tuntemuksien ja mittausten osalta. 22Hz - 96Hz.
In room lower frequency response at -6dB: 16Hz. Menee myös riittävän matalalle , ottaa lisäksi nurkista sopivasti lisä boostia.

Huoneessa niille ei ole löydy muuta paikkaa , kun symmetrisesti TV:n takana nurkissa , ei paikallistu , jako nyt 63Hz.
Koska pääkaiuttimilta loppuu potku , ei voi käyttää 40Hz asetusta. Järeämmillä pääkaiuttimilla se onnistuisi helposti.

 
Eihän kaiuttimia tai akustiikka melunmittauksella pidä säätää jos mittauskalusto sisältää valittavia painotuksia niin kannattaa valita Z-painotus. Tosin silloinkin on kyseenalaista kuinka tarkka taajuustasapaino ja millainen suuntakuvio, etenkin sen taajuusriippuvuus, mikrofonissa on.
 
Varmasti asia on juuri näin , vanha halpa dB-mittari on ostettu aikoinaan vain setin mölymäärän mittaamiseen / tarkistamiseen suuntaa antavasti.
Mikrofoni on varmasti ihan susipaska , ei muutamalla eurolla voi muuta odottaakaan.

Kyllä kunnon mittauskalusto pitäisi olla , ei tässä muuten ole mitään järkeä. Mennään nyt huvin kannalta näitä kokeiluja.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Joo, ei noilla vehkeillä mitata muuta kuin altistusta melulle. Z-painotuksella saa jonkinlaisen käsityksen todellisista äänenpaineista ja taajuusvasteesta. Umik on hankintana lähes ilmainen suhteessa tämän harrastuksen kustannuksiin.
 
Joskus joutuu puuseppä nöyrtymään ylisuurien voimien edessä.

1711893234352.jpg


Liittyy siinä mielessä kaiuttimiin, että kohde, jonka huoltoon tämä apuväline on, sisältää äänentoistolaitteiston.
 
Setissä ollut pientä ylimääräistä s-suhinaa äänissä , säätöä , niin asettui ääni hieman paremmaksi , ongelma ollut suurempi TV lähetyksissä.
Musiikilla ongelma ei ole niin suuri , kiinnitä huomiota / havaittavissa. Kun ongelman tiedostaa , niin siihen alkaa kiinnittämään kokoajan huomiota , todella ärsyttävä piirre äänessä. Ihmiset puhuvat eritavalla , sössöttävillä ongelma korostuu ja myös R äänne puheessa / kuuluu , mutta se on normaalimpi ominaisuus. Voi olla asia myös elementin ns. ominaispiirre. Ei passaa turhaan muutella asetuksia , nyt säädin ääntä täysin korvakuulolla.

  • "D" 100-200Hz 1,5-2,8 kHz
  • "J" 250-500Hz 2,1-6,8 kHz
  • "K" 900-2 250 Hz
  • "L" 400-1200Hz 1,7-3,2 kHz
  • "M" 200-250Hz 1,3-1,6 kHz
  • "R" 250-1800 Hz 2050-4850 Hz
  • "S" 2 – 8 kHz

 
Unohdin kysymyksestäni tehonkeston "5 W" ja sain sen mukaisia vastauksia. ;o) Kyllä nuo hitusähkövastuslajitelmat ovat tuttuja jo yli 30 vuoden ajalta. Onneksi eBay näyttää tarjoilevan myös "isompiakin" lajitelmia.
 
vakiot mistä etsin : digikey, mouser, farnell, elfa. Partco vois olla jotain kans.
 
Back
Ylös