Sansui -ketju

Yamaha:sta katosi kokonaan, tähän Sansui:hin jäi vieno tuoksu, mikä saattaa lähteä kun laite lämmennyt muutaman kerran, sitä on kuitenkin kärvennetty kolvilla.
Kannattaa mainita, että virtalähdettä ei kannata laittaa pesuun, koska niissä saattaa olla eristeenä paperia, muutenkin kannattaa hiukan ajatella mitä on menossa pesuun ja kannattaako irroittaa osa pois ennen kylpyä.
ihan tyhjän takia ei kannata piirilevyjä pestä, siinä on aina riski, mutta täysentisöinnin kohdalla osilla ei ole niin väliä.
Pesussa voi käyttää IPA:a , mutta siten että IPA on eristettynä minigrip pussissa veden sisällä, muuten palovaaran on ilmeinen.
Myös polystyreeni kapasitaatorit/kondensaattorit voi sulaa IPA:sta ja niitä ei enää valmisteta. Tässä piti käyttää muutamaa, mitkä liima oli tuhonnut ja vastaavia ei enää ollut.
Edellä olin laittanut kuvan siitä, miten ultraääni irroittaa veden osasta ja samalla tavalla IPA irtoaa myös ilmaan.
Suljetut kotelot, kuten releet kannattaa avata ja kaikki pitää kuivata kaikki kuumailmapuhaltimella, missä on lämpötilasäätö.

index.php


Pesuaineeksi piirilevyille löytyy omat aineet, mutta niin harvoin pesen piirilevyjä, että hankkisin sitä, joten ihan normaali ultraäänipesuaine tuottaa jo ihan hyvän tuloksen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, hiukan pähkäilin, että "vaihtaako vai ei", mutta samalla vauhdilla meni. Yleisesti kapasitaattorit kestää kyllä, tosin mittasin komponentit ja neljä kapasitaattoria oli rikki, jos unohdetaan liiman aiheuttama tuhoutuminen.
Jos tekee jo muutenkin "recapin" niin kyllähän ne kantsii uusia samalla. Minulta meni AU-717:sta juuri yksi tommonen iso puhki (postaus #26) ja sen seurauksena öljy valui pitkin poikin ja siinä olikin sitten putsaamista, että sen liukkaan mämmin sai koneesta pois. Korvasin ne vanhat Nichiconit uusilla Nichicon KG Gold Tuneilla. Taisivat olla aikalailla saman kokoiset.
 
Huomioita tästä päivitetystä AU-717:stä:

Todennäköisesti kondensaattorit ei ole ajettu sisään vielä ja ne vaatii aikaa. Tarkoituksella halusin myös laitta Panasonic:in tuotetta Nichicon:in viereen, vaikka suurempi vaikutus on itse kondensaattoreiden vaihdolla, kuin niiden ominaisuuksilla, mutta kannattaa huomioida, että kondensaattoreiden arvot on nyt suuremmat, kuin alunperin vahvistimessa oli.

AU-717 omasi todella ison basson ennen päivitystä, mutta päivitys toi siihen rutkasti voimaa.
Selvästi huomaa, että kaiuttimet työntää ulos matalampia taajuuksia, etenkin klassinen musiikki kuulostaa erillaiselta, kun koko orkesteri on paikalla ja tietyt (muutkin kuin klassiset) bassovoittoiset kappaleet kuulostaa selkeämmältä, kappaleiden idea tulee paremmin esiin.
Matalat taajuudet tulee nöyrästi ulos ja myös hiljaisella äänenvoimakkuudella, oikeastaan se on se mikä kovin monesta soittimesta puuttuu; luonnollinen bassontoisto ja tämä 717 tekee sitä nyt. Tarkoitan, että on olemassa paljon vahvistimia, missä on watteja, mutta matalat taajuudet vain puuttuu.
Soitin on kirkkaampi kun ääntä lisää, selkeämpi, mutta enemmän siihen on tullut, pyöreyttä, musiikki tavallaan pyörähtää ulos, se on miellyttävä kuunnella samalla tavalla kuin vanhemmat esimerkiksi Sansui Eight. Sitä on vaikea selittää, ääni ei ole sumuinen tai samea, ei sellainen kuin huono äänite, vaan ääni tulee kohteliaasti ulos ja korkeat äänet kilahtaa terävästi ulos.

Selkeästi vanhat kondensaattorit tekee äänestä karkeammat ja laimeamman.

Soundstage on paljon laajempi ja tästä vahvistimesta voi todella nyt sanoa, että se saa kaiuttimet katoamaan.
Soittimen ääntä kuvaa oikeastaan se, aivan kuin huone olisi vuorattu pehmeällä materiaalilla ja soitin olisi niin kovalla, että ääni kaikuu tästä materiaalista. Soittimen voima ilmeisesti tekee kaiken edellä mainitun, että ääni on kokonaisvaltaisempi.

Yksi huomio on myös, että soittimen tone -säädöt vaikuttaa ääneen nyt enemmän, basson säädöllä voi valita resonoiko lattialankut vai kattolistat.
Uskon, että ääneen tulee lisää kirkkautta, kun tunteja tulee, ainakin tähän mennessä olen huomannut, että ääni tulee koko ajan esiin enemmän.

Erikoinen soitin, ei voi muuta sanoa ja olen aika varma, ettei ihan heti parempaa tule vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sansui Eight lähti "joululomalle" lähinnä siksi, että hiukan nolosti sen FM - radio alue loppui kesken kun siirryin kuuntelemaan Jouluradiota vaihteeksi.

Otetaan kuunteluun Sansui 881

Kyseinen mallisarja, eli "XX1" -mallisaraja osuu edeltävän (Eight suurimpana) ja tulevan x0x0 väliin. Sansui teki mallisarjoissa usein niin, että suurin yksilö oli oikeasti tulevan mallisarjan rakenteella tehty tuontantoprototyyppi, aina kuin siinä oli mahdollisuus. Siksi 881 on käytännössä hyvin samanlainen kuin 9090, osiltaan jopa täsmälleen samoilla piirilevyillä.
Äänellisesti tämä 881 osuu "Eight" ja 9090 väliin; Kliinisempi kuin Eight, mutta musikaalisempi ja väritetympi kuin 9090.

muut "xx1" sarjan laitteet on: 221, 331, 441, 551, 661, 771
- 221, 331 ja 441 on oikeasti suurinpiirtein sama laite.
- 551, 661 ja 771 on keskenään sama, hiukan eri ominaisuuksilla.
- 881 on tavallaan mallisarjan ulkopuolella.

Kyseinen laite meinasi jäädä matkalle, DHL hukkasi paketin ja puolen vuoden etsimisen jälkeen, missä esimerkiksi kyseltiin mitä paketissa on ja miltä paketti näyttää, se löytyi DHL "lost and found" varastosta, pääpaino "lost" -puolella. Onneksi myyjä oli kuvannut paketin ulkopuolelta.

Pieni vika tässä on, "Stereo" valo palanut ja yksi asteikon taustavalo vilkkuu.
sansui 881 1.jpg
Siinä missä edeltävä "Eight" oli valaistulla radion osoittimella, tummennetulla lasilla ja yhdellä välilasilla, eivät nupit enää ole täysmetallisia, 881 on selvästi halvempi tuote. Jotain positiivistakin kuitenkin; asteikkoon jää valo aina päälle, missä "Eight" sammuttaa valot aina kun radio ei ole päällä. AUX -liitäntöjä on kaksi kappaletta!
Mutta poissa on myös aika paljon sellaista millä ei oikeastaan tee mitään, esimerkiksi nappi mistä vaihdetaan vasen ja oikea kanava ympäri.

Valot korvautui vaihtovirtaledeillä ja tehtaalta peräisin oleva juotosvirhe valonpitimessä tuli korjattua. Yleinen vika muuten, ehkä kyseinen materiaali valonpitimessä ei tahdo oikein ottaa kiinni tinaan.
sansui 881 2.jpg
 
881 on paljon loogisempi ja helpompi huoltaa kuin edeltäjä, johtoa on vähemmän ja liittimiä enemmän, mikä on huollon kannalta hyvä, mutta liitin on aina kuitenkin huonompi kuin juotettu johto. Piirilevyt on nätisti asetettu, kauheen kokoinen muuntaja, mitä tosin on vain yksi kappale, Driver -leystä, mikä on "Eight" tavoin kortti -mallinen näkee, että vasen ja oikea puoli on levyllä selkeästi.

sansui 881 3.jpg

Takaa näkee, että kaiuttimia on kolmet, mutta enää ei saa erotettua päätevahvistinta irti kuten "Eight" ssä pystyy tekemään. Transistorit on fiksusti siirretty taakse ja näin lämpö siirtyy takaa pois laitteesta, eikä lämmitä sisäosaa turhaan.
Vaihtovirtojen valintaa on vähennetty, mutta tähän saa liitettyä muita laitteita saman on/off -nappiin.

sansui 881 4.jpg

Alta näkee, että johtojen määrää on rajulla kädellä vähennetty.
Näissä on tunnettu humina -ongelma, mikä saattaa poistua vain kiristämällä maadoitusruuvia vähän kireämmälle.
sansui 881 5.jpg
 
Tämä kyseinen 881 on Eurooppaan myyty malli, joten siinä on samanlainen puukuori kuin on edeltävässä "Eight" -mallissa, mutta myöhemmän 881 mallit saavat Sansui -firman taloudellisen tilanteen myötä peltikuorta ja rumaa vinyyliä päälle.
Poissa on myös kaiverrettu etupaneeli, joskin se poistui jo "Eight" -mallisarjan loppupäässä (itselläni taitaa olla yksi viimeisiä kaiverretulla etupaneelilla)

Mutta jotain tuli tilalle, "-20dp" napista saa äänevoimakkuuden säädön kesymmäksi ja kun Eight ja 881 on vierekkäin, ei minulle tule mieleen, että toinen olisi halvempi, toinen on vain monimutkaisempi.
sansui 881 6.jpg
 
Ajattelin joutessani, että jos vaihtaisi Eight:iin transistorit (kuva ensimmäisellä sivulla) , kun osa niistä on varmasti vähän meluisia.
Alkoi väsyttämään kun transistoreita on listalla 22 erillaista ja yhteensä 67(!) kpl.
Seuraavassa 881 mallissa on vain kymmentä erillaista transistoria ja yhteensä vain 25kpl
Voi olla, että keksin jotain muuta sillä aikaa, että löytää inspiraatiota.
Noissa on kummassakin transistoreita mitkä on alkuperäiseltä suunnittelultaan huonoja ja yleisesti tunnettuja "huonoimpia transistoreita ikinä", jo siksi kannattaa vanhoissa laitteissa käydä hiukan läpi, mitä siellä on.
 
881 on paljon loogisempi ja helpompi huoltaa kuin edeltäjä, johtoa on vähemmän ja liittimiä enemmän, mikä on huollon kannalta hyvä, mutta liitin on aina kuitenkin huonompi kuin juotettu johto. Piirilevyt on nätisti asetettu, kauheen kokoinen muuntaja, mitä tosin on vain yksi kappale, Driver -leystä, mikä on "Eight" tavoin kortti -mallinen näkee, että vasen ja oikea puoli on levyllä selkeästi.

katso liitettä 183690

Takaa näkee, että kaiuttimia on kolmet, mutta enää ei saa erotettua päätevahvistinta irti kuten "Eight" ssä pystyy tekemään. Transistorit on fiksusti siirretty taakse ja näin lämpö siirtyy takaa pois laitteesta, eikä lämmitä sisäosaa turhaan.
Vaihtovirtojen valintaa on vähennetty, mutta tähän saa liitettyä muita laitteita saman on/off -nappiin.

katso liitettä 183691

Alta näkee, että johtojen määrää on rajulla kädellä vähennetty.
Näissä on tunnettu humina -ongelma, mikä saattaa poistua vain kiristämällä maadoitusruuvia vähän kireämmälle.
katso liitettä 183693


Erinomaista työnjälkeä.
 
Ajattelin joutessani, että jos vaihtaisi Eight:iin transistorit (kuva ensimmäisellä sivulla) , kun osa niistä on varmasti vähän meluisia.
Alkoi väsyttämään kun transistoreita on listalla 22 erillaista ja yhteensä 67(!) kpl.
Seuraavassa 881 mallissa on vain kymmentä erillaista transistoria ja yhteensä vain 25kpl
Voi olla, että keksin jotain muuta sillä aikaa, että löytää inspiraatiota.
Noissa on kummassakin transistoreita mitkä on alkuperäiseltä suunnittelultaan huonoja ja yleisesti tunnettuja "huonoimpia transistoreita ikinä", jo siksi kannattaa vanhoissa laitteissa käydä hiukan läpi, mitä siellä on.
Ei niitä kaikkia kannata lähteä vaihtelemaan vain vaihtamisen takia. Kuuntele itse korvilla ja mieti, että onko soundi hyvä vai ei. Jos kuulostaa hyvältä niin unohda kaikki netistä lukemasi ja anna olla. Jos siinä on korvinkuultavia häiriöitä niin ala miettimään mitä kantsisi tehdä. Semmonen vaihdetaan kaikki vain huvin vuoksi -lähestyminen ei ole järkevää. Varsinkaan, kun kaikkia trankkuja tai edes lähelle vastaavia ei enää saa mistään. Siinä helposti pilaa vempeleen.
 
Ei niitä kaikkia kannata lähteä vaihtelemaan vain vaihtamisen takia. Kuuntele itse korvilla ja mieti, että onko soundi hyvä vai ei. Jos kuulostaa hyvältä niin unohda kaikki netistä lukemasi ja anna olla. Jos siinä on korvinkuultavia häiriöitä niin ala miettimään mitä kantsisi tehdä. Semmonen vaihdetaan kaikki vain huvin vuoksi -lähestyminen ei ole järkevää. Varsinkaan, kun kaikkia trankkuja tai edes lähelle vastaavia ei enää saa mistään. Siinä helposti pilaa vempeleen.
Toki tuon tiedän ja siksi kirjoitin, että vaihtaa pois sieltä meluisesta päästä samalla kun vaihtaa kapasitaatoreita pois.
 
Sansui AU-555a,

Vahvistin on suunniteltu 60-luvun lopulla, tämä valmistettu 1973. 555a juontaa juurensa valmistajan ensimmäisestä transistori vahvistimesta, mutta on "a" -versio, missä ensimmäisen version lämpenemisongelmat on korjattu. Kyseessä on kapasitaattori kytketty, vain 25w vahvistin (25w 8ohmiin ja 33w 4ohmiin, hetkellinen huipputeho oli 60/85w), joskin juuri mikään kapasitaattori kytketty vahvistin ei tuota juuri tuota enempää ja valmistajan isoin vastaavaan tekniikkaan toteutettu vahvistin 777a on vain 30w kanavaa kohden.
Kyseinen vahvistin on toteutettu niin, ettei siinä ole kovin suurta muutosta valmistajan vanhempiin putkivahvistimiin, osaksi asiakkaiden mieltymyksen takia, mutta myös siksi, että ei oikeastaan ollut kokemusta muusta, eli "tämmöinen tuli". 555a:n yksinkertainen suunnittelu tuo siihen erittäin kevyen äänen, eli vahvistin kuulostaa raikkaalta kun sitä vertaa pari vuotta myöhemmin tehtyihin mörkö-tyyppisiin vahvistimiin ja siitä tulee tämän vahvistimen yleisesti pidetty ääni.

Tässä vahvistin on jo purettu ja menossa pesuun. Napit on karheat ja pölyä on hirvittävä määrä.
555a 11.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Muuntaja pois, se ei mene ultraäänipesuriin.
Kevyt vahvistin kevenee vielä lisää ja on helpompi käännellä.
555a 12.jpg

Etulevyn pontentiometrit on suoraan kiinni "tone control" levyssä, tässä ennen:
555a 17.jpg

Ja jälkeen.
Hauska liitin löydetty tähän levyyn ja osaksi siksi tämä on erittäin helppo purkaa.
555a 18.jpg
 
Vahvistin alta:

Kuvaavaa ajalle on että vahvistimen alakannessa on tarra, missä toivotaan huomioitavaksi vapaasti suomennettuna, että "Ota töpseli irti ennen kuin avaat tämän
Vähän myöhemmissä vahvistimissa kerrottiin, että "täältä saat sähköiskun"
Maailma on muuttunut noista ajoista jonkun verran...

Ennen
555a 13.jpg

Jälkeen
555a 14.jpg

Lämmönsiirtorasva kannattaa aina vaihtaa, sillä on ehkä isoin vaikutus laitteen kestävyyteen tulevaisuudessa.
 
Vahvistinpiirilevy
Sitä en irroittanut rungosta ollenkaan, vaan pesin sellaisenaan.
Ennen
555a 15.jpg

Jälkeen
555a 16.jpg

Vaihdoin melkein kaikki transistorit, mutta saattaa olla, että vaihdan ne vielä takaisin. Vahvistimen ääni kirkastui huomattavasti, mutta samalla siitä katosi myös osa henkeä. eli tavallaan siitä tuli parempi, mutta myös huonompi. Tätä testaan vielä.
 
Luin koko ketjun läpi. Jos jokin, niin tämä se vasta on hifiharrastamista!! Todella arvostettavaa/ ihailtavaa/kadehdittavaa, kuinka joku voikaan hallita asiaa noin pieteetillä! Voi hyvin ja jaksa tuota kauan!
 
Tässä vahvistimessa oli ihan oikea valmistusvika, eli "tape monitor" nappi oli väärinpäin. Ollut jo 50-vuotta, missä nappi piti jättää puoliväliin, että ääni kuuluu kaiuttimista.
Se ja myös se, että napit tuntuivat hiekkaiselta pölystä ja kuivasta rasvasta, otin ne kaikki purkuun.
555a 19.jpg

Nappien putsaaminen poistaa myös rätinät äänesta. Autoharrastuksesta kun tiedän, että ei ole olemassa mitään ihme-spray:tä mikä korjaa jotain, vaan osien ja laitteiden korjaaminen vaatii myös avaamista.

555a 20.jpg

Juotin pari niistä irti, mutta kaikia ei tarvitse putsaamisen takia irroittaa.
555a 21.jpg

Kaiuttimien napit oli vähän erillaiset, mutta samalla tavalla aukeaa ja putsaantuu.
Kaikissa napeissa voi myös huomioida sellaisen ominaisuuden, että osia voi kääntää ympäri, eli alla olevassa kytkimessä on keinuvivun toinen puoli ollut koko ajan käyttämättä, joten käänsin ne ympäri kasatessa.
555a 27.jpg
 
Äänen potentiometri meni myös purkuun.
Tätä ei ole tarkoitettu purettavaksi, mutta varovasti ja suunittelemalla, oikeilla työkaluilla myös prässätyn potentiometrin voi purkaa. (edellä 331:nen säätö pätee myös tähän) Positiivinen asia tästä on, että kun prässätty akseli on saatu ehjänä auki, voi sen purkaa ja putsata paljon helpommin.
Kasaamisessa voi akseliin laittaa prässäyksen sijaan lukkorenkaan ja päälimmäisen laahaimen voi kiinittää säädön jälkeen pikaliimalla. Pikaliima murtuu ja siksi sitä voi käyttää lukitteena ja kierrelukitettahan se periatteessa on.
Ainoa mitä näissä pitää muistaa on, että ei poista akselin silikonia, sillä sitä on vaikea korvata. Silikonin täytyy olla todella paksua, joten rc-autoissa käytettävä perärasva on sopivaa.
555a 22.jpg

Avasin myös valitsimen, mutta se on vain pistää purkuun ja kasaan.
 
Sitten vain kasaan:
Takaalta löytyy yllätävän paljon tavaraa, esimerkiksi etuvahvistimen ja päätevahvistimen saa erilleen.
Vähän erikoinen, mutta fiksu idea oli laittaa vasen ja oikea kanava koko takalevyn oikein päin, eli myös kaiutinliittimet... eli kaiuttimien johdot laitetaan päälekkäin.

555a 23.jpg

Tuttuun tapaan täältäkin löytyy valittavaksi aika monta eri voltti määrää.
Virtajohto on myös mainio; se on tuollainen 60-luvun lampun puolikas pistoke ja narumainen 8-kaapeli perässä.
Nämä oli pakko säästää!

index.php
 
Back
Ylös