Mitä levyjä ostit viimeksi?

  • Keskustelun aloittaja Tawe
  • Aloituspäivämäärä
^^^ Onko Rollareiden joukossa mukana uusia half-speed masterointeja.


Mulla on. Yksi. Nimittäin viime viikolla ostin tämän:

1600244362970.png

Tämä oli mulla joskus 1980-luvulla valmiiksiäänitettynä kasettina. Kuuntelin silloin tätä paljon ja pidin ihan älyttömästi. Kasetit heitin mäkeen jo ajat sitten enkä koskaan tullut ostaneeksi tätä levynä kuin vasta nyt. Mutta kun tätä nyt kuuntelen näillä soundeilla niin pidän pidän tästä vielä enemmän. Tämä on niin kova että taitaa olla rollareiden viidenneksi paras levy heti legendaarisen nelikon Exile/Sticky/ Beggars/Let it Bleed -jälkeen. Sikäli asia on outo että levyhän on enimmäkseen vanhoista jämäbiiseistä tai biisiaihioista koottu. Kiertue oli tulossa mutta uuteen levyyn ei ollut materiaalia joten tuottaja Chris Kimsey kuunteli kolme kuukautta bändin vanhoja demoja ja muita jamiäänityksiä. Sieltä sitten löytyi demovaiheessa olleita viimeistelemättömiä biisejä ja riffipätkiä joita sitten ruvettiin työstämään, muutama uusikin kappale tehtiin. Mutta esimerkiksi Waiting on a Friend on äänitetty raakileena ensimmäisen kerran jo 1972:


Toi on mun mielestä rollareiden kahden parhaan slovarin nipussa Angien kanssa, vähintään yhtä hyvä kuin se. Mutta miten saksofonistilegenda Sonny Rollins päätyi soittamaan tuohon biisiin (ja kahteen muuhun kappaleeseen levyllä)? Siitä olen lukenut ainakin kolme eri tarinaa: 1) Jagger näki Rollinsin livekeikalla jollain jazz-klubilla vähän ennen levyntekoa ja pyysi sitten Rollinsia mukaan 2) Jagger ehdotti Rollinsia bändille mutta Watts tyrmäsi ajatuksen "Rollins meidän levylle, älä unta näe, ei onnistu" 3) Jagger kysyi jazz-diggari Charlie Wattsilta sopivaa fonistia tuohon biisiin ja Watts ehdotti Rollinsia. En tiedä mikä noista tarinoista (tai joku muu) on totta mutta niin tai näin, Rollins soittaa ja aivan huikeasti soittaakin. Käsittääkseni häntä pyydettiin vain tuohon yhteen biisin soittamaan mutta Rollins itse halusi soittaa myös jollain menobiisillä. Niinpä hänen soittoa kuullaan myös Neighbours-kappaleessa ja myös Slave-biisissä.

Ai niin, ne soundit! Tämä puolinopeusmasterointi kuulostaa aivan fantastiselta! Kaikki on erinomaisesti balanssissa ja äänitys on huippuluokkaa. Ei tämä tietenkään niin rupiselta kuulosta kuin Nellcoten huvilan kellarissa äänitetty Exile on main Street mutta jotain kummaa särmää ja ryhtiä tässä vain on, myös b-puolen balladeissa. Puleerattu tarkoitti 1980-luvun alussa vähän eri asiaa kuin nykyinen anonyymi pro tools -roska. Dynamiikkaa ja resoluutiota löytyy eikä Keith Richardsin kitaran ominaissoundia todellakaan ole kesytetty ja lanattu persoonattomaksi kuten moni nykytuottaja tekisi. Rummut soivat terävästi ja basso selvittää mun todellisille hifilevyille tekemän vessatestin heittämällä. Eli jos bassolinjoja on helppo seurata vessanpöntölläkin istuen (stereot ovat olkkarissa) niin silloin yksi tärkeä hifillevyn kriteeri täyttyy. Ja tämä ON hifilevy, kelpaa ihan mille tahansa messuille minkä tahansa ökysetin esittelyyn kaiken maailman tingeltangelin tilalle enemmän kuin hyvin.

Kaiken kaikkiaan viiden tähden huippulevy sekä soundillisesti että musiikillisesti.Tops voisi olla jonkun 1970-luvun mustan soulbändin kipale ja Slavella kuullaan aivan loistavaa bassottelua. Mutta kumpi siinä soittaa bassoa, WYman vai Richards? En tiedä sillä pienenä miinuksena mainittakoon että ainakaan tässä uudessa painoksessa ei ole biisikohtaisia soittajatietoja. Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon että Waiting on a Friendistä tehdyllä videolla ovat sen saman talon edessä joka on kuvattuna Led Zeppelinin Physical Graffitin kanteen. Ja Peter Toshkin vilahtaa kuvissa:

 
^ Itse olen vähän tuumailut jos hommaisi peräti koko half speed boxin. Aika tyyrishän tuo kuitenkin olisi. 1960-luvun levyt löytyvät 1964-1969 (2010) boxista joka on oikein hyvä soundinen.
https://www.discogs.com/The-Rolling-Stones-1964-1969/release/2838495

Harmittaa etten aikoinaan hommannut samalla 1971-2005 laatikkoa. Hintatasokin olisi ollut tuolloin ihan siedettävä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne muutkin epäilemättä laadukkaita ovat, ei noiden kanssa selvästikään ole sähelletty, Tämä on referenssikamaa, just sitä miltä tuon aikakauden rollareiden tuleekin kuulostaa eikä ole mitään syytä olettaa että noi muut olisivat huonompia laadultaan.
 
Taannoin tuli ostettua tuollainen "DDR-tuotos", ennestään oli jo useita. Etenkin kymmenen vuoden takaisen Berliininvisiitin jälkeen.
 

Liitteet

  • Puhdys 25 jahre 18.8.2020.jpg
    Puhdys 25 jahre 18.8.2020.jpg
    152,9 KB · Katsottu: 10
R-2052083-1270972961.jpeg.jpg


Jo vain tämän kaikin puolin tosi hyväkuntoisen vinyylin löytyminen tänään kierrätyskeskuksesta säväytti munaskuita myöten ja vielä vähän enemmänkin.


Pertti
Hyvä löytö! Onneksi albumi löytyy myös Tidalista.
 
Tattoo Youn kimpassa lähti viime viikolla levykaupasta tämä:

1600338493474.png

Jethro Tull: Stand Up (lp)

...mutta toisin kuin kyseinen rollarikiekko, tätä mulla ei ole aiemmin koskaan ollut missään muodossa. Muutamia tuttuja biisejä kyllä (Bouree tietenkin, Fat man ja We Used to Know) mutta kokonaisuutena ennestään outo. Mikä on herkullinen juttu sillä nyt päästäänkin jännien asioiden äärelle! Ensivaikutelma yllätti: tämähän on silkkaa Zeppeliiniä! Siis soundeiltaan, ei välttämättä musiikiltaan. Rummut erittäin terävästi äänitetty ja todella pinnassa (in your face tai oikeastaan in your ears) kuten myös basso joka oikein ylhäällä. Perinteisen OIKEAT jytäsoundit siis jollaisia ei kukaan enää nykyään tee, ei kukaan enää rumpuja näin äänitä, niistä kompressoidaan kaikki särmä heti kättelyssä pois eivätkä rummut nykylevyillä enää kuulostakaan rummuilta, tuplabasarienkin nykysoundi on naps-naps kun basarin äänihän pitäisi olla BUM mikä se tällä levyllä on. Muutama lisäkuuntelu avasi horisonttia enemmän ja mukana tullut loistavan informatiivinen 24-sivuinen vihkonen avasi levyn taustaa lisää.

Jethro Tullin ensimmäinen levy oli ilmestynyt loppuvuodesta 1968. Se oli bluesvetoinen levy mutta bändi (tai siis Ian Anderson) halusi edetä siitä monimuotoisemman musiikin pariin. Uusi tyyli ei oikein miellyttänyt ensimmäisellä levyllä soittanutta kitaristia Mick Abrahamsia joten hän lähti lätkimään lokakuussa 1968 äänitetyn singlen Love Story jälkeen. Oli löydettävä uusi kitaristi. Auditointi pidettiin ja esimerkiksi eräs Martin Barre kävi kokeilemassa onnean. Muttei napannut vaan kitaristiksi tuli valittua herra nimeltä Toni Iommi. Tässä Iommi soittaa Tullin riveissä Rolling Stonesin rock'n'roll -sirkuksessa joulukuussa 1968:


Iommi ei kuitenkaan tuntenut oloaan kotoisaksi Tullissa jo senkin takia että oli tuntenut huonoa omaatuntoa hylätessään entisen bändinsä Earthin ja niinpä hän lähti, herralla oli sitten tulevaisuus erään kohtalaisen tunnetun rytmiorkesterin kitaristina... Joten taas oli aika etsiä uusi kitaristi ja nyt kiireellä koska keväälle oli jo buukattu keikkoja, mm. Tukholmaan ja Kööpenhaminaan Jimi Hendrixiä lämmittelemään. Martin Barre saatiin toisen auditoinnin jälkeen bändiin ja niinpä treenit aloitetiin jo jouluna 1968 ja ei kun keikoille. Hendrix-keikkojen jälkeen oli tiedossa heti perään tammikuun lopussa alkanut kolmen kuukauden jenkkirundi jossa Tull lähinnä toimi lämppärinä. Pääesiintyjinä olivat mm. Blood, Sweat and Tears, Jeff Beck, MC5, CCR - ja Led Zeppelin. Jethro Tullin muusikoidenn kunnioitus, suoranainen ihailu Zeppeliiniä kohtaan tulee selväksi tästä vihkosesta. Ian Anderson:

"Robert Plant as a singer was absolutely out on his own, the best of the best, and I was never going to be able to emulate his vocal range, which was far beyond my capabilities. But what we could try learn from Led Zeppelin as a whole was their power, and the way they employed a big dynamic range in their music, from really quiet moments to suddenly loud things"

Niinpä niin....välittömästi jenkkikiertueen jälkeen huhtikuussa aloitettin Stand Upin äänitykset huhtikuussa 1969 Englannissa Willsdenissä lähellä Lontoota. "Everything was played live" - näin Martin Barre vihkosessa. Selvästi on yritetty saada nauhalle sitä live-energiaa mitä bändin idoleilla Led Zeppelinillä lavalla oli. Ja minusta tässä on erinomaisesti onnistuttu, niin välitön ja spontaani fiilis tästä tulee, ei tätä ole hierottu eikä päällekkäisäänityksillä korjailtu paljoakaan.

Mutta onko kyseessä vain soundilliset tai sanokaamme yleisemmin energeettiset vaikutteet? Minusta enemmänkin, kyllä näillä bändeillä on paljon musiikillisia yhtymäkohtia. Fat Man voisi hyvin olla Zeppelin kolmosella, ottakaa vain Andersonin ääni pois ja laittakaa tilalle Plantin vokaalit ja silmät kiinni ja se on siinä. Anderson pitääkin Zeppeliiniä FOLK-rock -yhtyeenä. Molemmilla on samoja esikuvia ja arvostuksen kohteita, molemmat bändit tykkäsivät kovasti esimerkiksi Roy Harperista ja voi myös kysyä menivätkö vaikutteet vain Zeppeliinistä Tulliin vai myös päinvastoin? Paha mennä sanomaan mutta tässä läpyskässä on mielenkiintoinen anekdootti kuinka Tullin rumpali Clive Bunker tapasi kauan Bonzo Bonhamin kuoleman jälkeen Bonhamin sisaren joka esitteli Bunkerin Bonhamin äidille kysyen: "tässä on Jethro Tullin rumpali Clive Bunker, tiedätkö Jethro Tullin?" mihin Bonhamin äiti vastasi: "kyllähän minä Tullin tiedän, aina kun Tullilta tuli uusi levy, se kuului yläkertaan asti kun John opetteli sen!"

Tämä on kertakaikkisen upea julkaisu gatefold-kansineen ja ulospompsahtavine pahvisoittajineen. Läpyskä on todella herkullista luettavaa, yllä mainittujen juttujen lisäksi kerrotaan mm. mitä tapahtui kun Tullin pojat menivät katsomaan Elvistä las Vegasiin ja kuinka Joe Cocker kertoi kahvilassa istuneelle Ian Andersonille että "hei, tiedätkös että teidän uusi levy Stand Up on mennyt listaykköseksi".

Steven Wilsonin miksaus on mainio mutten osaa sitä mihinkään muuhun verrata kun tosiaan muita versioita en ole kuullut. Ian Andersonin ääntä on läpyskän mukaan siirtänyt joillakin biiseillä stereokuvan keskustaan mutta muista muutoksista en osaa sanoa. Yleissoundi on jykevä ja potkiva, terävä mutta kuitenkin hieman tummasävyinen. Laulu on yllättävänkin alas miksattu suhteessa rumpuihin ja bassoon.

Kaikkiaan on sanottava että on kyllä loisto homma että tällaisia Tattoo Youn tai Stand Upin kaltaisia klassikoita vielä hyllystä puuttuu. Olisi todella ankeata jos nykymusiikin tarjonnan tahtiin pitäisi elää ja ostettavat levyt pelkästään uusien joukosta valita. Itku tulisi hyvin pian. Onneksi on vielä monta aukkoa täytettävänä...
 
Eilen sain viimein postissa kauan metsästämäni lätyn: Museo Rosenbachin Zarathustran.

LP vai CD? Muistan juuri huonoon aikaan vuosia sitten metsästäneeni CDtä. Oli tosi hinnoissaan italian amazonissa käytetyt. Nyt on uudempia julkaisuja tullut, että taas taitaa CDnä löytyä mukavasti. Otin käytettynä amazonista 1990 CDn. Siinä ekan biisin alun kaiutetussa laulussa on hieno syvyysvaikutelma ja lopuksi vokalisti ja bändi hyökkää sieltä suoraan nenän eteen. Hieno levy
 
Huomasin että helpon taustamusiikkipimputtelun Keith Jarrett The melody at night, with you on julkaistu (vihdoinkin) LP:nä. Tai näköjään jo viime vuonna. Samalla piti ottaa kyytipojaksi Kruder & Dorfmeister postikuluja kompensoiman.

81s-5IA685L._SL1400_.jpg

71dFlLM7mhL._SL1500_.jpg
 
LP vai CD? Muistan juuri huonoon aikaan vuosia sitten metsästäneeni CDtä. Oli tosi hinnoissaan italian amazonissa käytetyt. Nyt on uudempia julkaisuja tullut, että taas taitaa CDnä löytyä mukavasti. Otin käytettynä amazonista 1990 CDn. Siinä ekan biisin alun kaiutetussa laulussa on hieno syvyysvaikutelma ja lopuksi vokalisti ja bändi hyökkää sieltä suoraan nenän eteen. Hieno levy

LP. Vielä korkkaamatta, pitää varata aikaa.
 
Nostalgiattaa:
1Wilde, Kim: Close -re-presents2CD21,99 €Jälkitoimituksessa (toimitetaan Kuopion varastosta)
1Wilde, Kim: CollectionCD7,99 €Jälkitoimituksessa (toimitetaan Kuopion varastosta)
1Wilde, Kim: Come out and playCD18,99 €Jälkitoimituksessa (toimitetaan Kuopion varastosta)
1Wilde, Kim:Here come the aliens
Deluxe edition 2cd
2CD19,99 €Jälkitoimituksessa (toimitetaan Kuopion varastosta)
1Wilde, Kim:Kim wilde
Expanded Edition, Digipak, Remastered, CD+Dvd
2CD + DVD35,99 €Jälkitoimituksessa (toimitetaan Kuopion varastosta)
1Wilde, Kim:Select
Expanded Edition, Digipak, Remastered, CD+Dvd
2CD + DVD35,99 €Jälkitoimituksessa (toimitetaan Kuopion varastosta)
1Wilde, Kim: Very best of Kim WildeKäytetty CD4,50 €Käsitelty, odottaa pakkausta (toimitetaan Kuopion varastosta)

T: Vesku
 
Pomon tulevan Letter to You Keski-Euroopan limited splatter LP versio näytti olevan postikuluineenkin aavistuksen halvempi kuin Suomeen myyntiin tuleva Indie-harmaa LP versio. Joten tilasin Saksasta ennakkoon.

0194398086811.jpg
 
Archiv 2723 019: G.F.Händel ; Messias

Archiv 198 346/8: G.F.Händel ; 12 Concerti Grossi op.6 nos 1 - 12

Archiv 198 196: Musik in London fur Händelzeit;

Upeita levytyksiä kultaiselta 60-luvulta...
 
Kauko Röyhkä & S.A. Hynninen : Dekadenssi.
 

Liitteet

  • EE2C9D80-584D-4324-8D79-31B36210C5FF.jpeg
    EE2C9D80-584D-4324-8D79-31B36210C5FF.jpeg
    242,9 KB · Katsottu: 12
Linda Ronstadt CDtä lisää hyllyyn huutonetistä. Osa näistä kyllä löytyy älppäreinä mökillä.

-Nämä Original Album Series viiden levyn paketit ovat kyllä saundeiltaan ollut aina hyviä, ainakin mitä itse on tullut ostettua (esim. warren zevon -boxi). Luultavasti ihan alkuperäisiä CD mastereita 80-luvulta (?).

20200923_132047.jpg
 
The Horace Silver Quintet & Trio ‎– Blowin' The Blues Away LP
Bill Evans Trio ‎– Explorations LP
Ornette Coleman ‎– Tomorrow Is The Question! LP
Sonny Rollins ‎– Way Out West LP

R-1018198-1186180141.jpeg.jpg
R-2252726-1272466662.jpeg.jpg

R-2209618-1269974586.jpeg.jpg
R-4293267-1360938406-6309.jpeg.jpg
 
Back
Ylös