Mediahuone, ääneneristys ja akustointi.

Niin jos useampi elementti sotkee toiston, niin silloin näin kävisi jo pelkästään mun yhdellä pääkajarilla, kun ovat laittaneet siihen 4 bassoelementtiä
Tarviiks sillon myös neljä subbaria / pääkajari että saa kaikkien elementtien vasteet oikaistua?
 
voidaan luoda haluttu signaali myös useita säteilijöitä käyttämällä.
Kuulostaako se paremmalta kuin yksittäisestä säteilijästä ulostettu samainen haluttu signaali? Tai kahdesta yksittäisestä tässä tapauksessa kun alunperin oli puhe luomustereosta.
 
Kuulostaako se paremmalta kuin yksittäisestä säteilijästä ulostettu samainen haluttu signaali? Tai kahdesta yksittäisestä tässä tapauksessa kun alunperin oli puhe luomustereosta.
Vaikea verrata, kun siitä yksittäisestä säteilijästä ei saa sitä haluttua signaalia, kun huone sotkee.
 
Vaikea verrata, kun siitä yksittäisestä säteilijästä ei saa sitä haluttua signaalia, kun huone sotkee.
Ajatus olikin että huone ei sotke. Eihän siitä muuten saa sitä haluttua signaalia.

Eli, sama signaali luomuna vaikka nyt sit yhdestä säteilijästä vai sama signaali muodostettuna useammalla säteilijällä.
 
Tarviiks sillon myös neljä subbaria / pääkajari että saa kaikkien elementtien vasteet oikaistua?
Kun ne summautuu yhteen, niin vaste on se minkä olen mitannut. Jos tuota haluaa purkaa osiin, niin sitten pitäs kytkeä kajarista elementit erikseen mittausta varten. Minähän en tätä sun teoriaa tässä keksinyt ja en välitä alkaa tästäkään inttämään.
 
Ja kerta nyt on kova tahtotila korjata huoneen ongelmat subbareilla, niin miten lie subbareiden äänenlaatu verrattuna esim. pääkajareihin? Varsinkin musiikkikäytössä sillä on erittäin suuri merkitys. Leffoilla menee hieman epämääräisempikin mölisijä.

Varsinkin jos on aikomus soitella samaa taajuusaluetta päällekäin pääkajareiden kanssa, vaikka sitten siinä "aktiivisen resonaattorin" roolissa, niin mikäli ei elementti ole yhtä tiukassa kontrollissa kuin pääkajareilla, toisto menee mielestäni väkisin kuralle. Siksi minäkin taannoin olin pari vuotta 5.0 setillä ja lattiamallin surroundeilla, että sain siihen hetkeen riittävästi kartiopinta-alaa. Tehonkesto toki oaoittautui pullonkaulaksi myöhemmin ja piti etsiä laadukkaampi subbari.

Nätin vasteen saa toki piirrettyä huonommillakin subbareilla mutta kuuntelemalla se ainoastaan selviää onko subbareista musiikintoistajiksi. Enkä antaisi löysää sille "akustoivallekaan" subbarille.

Koska se koettu hyvyys pure direct tilassa voi johtua ihan siitäkin että pääkajarit vaan toistaa bassot paremmin kuin subbarit. Siltä osin kun toistavat. Subbarit menee toki alemmas.
 
Minä ajattelen näin..

En ole keksinyt monen subbarin käyttämistä. Sen idean olen saanut ihan muualta. Perustuu tieteellisesti testattuun menetelmään ja tämä on todistettu muissa testeissä. Monen subbarin käyttäminen on osa myös esimerkiksi Dirac ja Trinnov firmojen arkipäivää. Tässä ei siis olla minkään uuden äärellä, enkä ole keksinyt yhtään mitään ihmeellistä. Siinä missä KEF on tehnyt mulle kajarit, niin subbarit on SVS ja Arendal merkkisiä. Ihan hyvin on testeissä pärjänneet. Näissäkään ei siis ole mitään mun omaa.

Huone on mun ajatuksin tehty ja sitä tehdessä on ollut tiedossa bassoalueen haasteet. Akustoitu on ja tulokset ovat hyviä sen suhteen. Bassot nyt vaan on niin haastavia tässä huoneessa, että monen subbarin käyttö on perusteltua. Olen kokonaisuudessaan hyvin tyytyväinen, kuten jo olen monesti sanonut.

Noita yllämainittuja menetelmiä minä sovellan. Se on se ainoa mitä minä teen. Soveltaa voi sitten monin eri tavoin ja tarkoituksella kokeilen erilaisia konsteja.

Laatu äänessä on vaikea kuvailla sanallisesti. Minusta monella subbarilla laatu on paljon parempi kuin pääkajareilla pelkästään. Pure direct on se äkkikomea ja siinä on mun mielestä psykologia osasyynä, kun tietää miten ääni huoneeseen ajetaan. Lisäksi basson taso on kapealla taajuudella korkea ja se tuo fiilistä soundiin. Tarkemmin kuunneltuna bassojen epätarkkuus tulee selkeästi esille. Monella subbarilla se nakuttaa tarkasti, napakasti ja nopeasti. Vielä jäämättä soimaan millään taajuudella. Jos nuo kaikki subbarit ajaa ilman korjausta, niin kyllä sitä potkua tulee sitten ihan eri tavalla. Sama moodi alkaa jytiseen, mutta voimaa siihen tulee enemmän. Kontrolli on avain laatuun mun mielestä.

Suoraan kaiuttimista tulevaan bassoon ja sen tiettyyn parempaan ominaisuuteen liitän ajoituksen. Kun se tulee sieltä, niin ajoitus on paremmin kohdallaan. Subbarit valitettavasti aina tulee vähän myöhässä, mutta se johtuu vaan vahvarin rajoitteista.

Aina joku voi foorumilla kiistää ja inttää jotain muuta. Ihan vapaasti saa jatkaa sitä. Se ei paranna eikä huononna mun setin soundia.
 
Itsellä linkin kaiuttimet 500€/pari hinta , toistoalueeksi luvataan 18 - 40000 Hz.
Onko ilmoitettu (+/-10dB) vai jokin muu. Jotain tolkkua pitäisi olla valmistajien päässä.
Jokainen voi miettiä pitääkö lupaus paikkansa ja tarviiko "onko itsellä" subbareita alapään jatkeeksi.

 
Minä ajattelen näin..

En ole keksinyt monen subbarin käyttämistä. Sen idean olen saanut ihan muualta. Perustuu tieteellisesti testattuun menetelmään ja tämä on todistettu muissa testeissä. Monen subbarin käyttäminen on osa myös esimerkiksi Dirac ja Trinnov firmojen arkipäivää. Tässä ei siis olla minkään uuden äärellä, enkä ole keksinyt yhtään mitään ihmeellistä. Siinä missä KEF on tehnyt mulle kajarit, niin subbarit on SVS ja Arendal merkkisiä. Ihan hyvin on testeissä pärjänneet. Näissäkään ei siis ole mitään mun omaa.

Huone on mun ajatuksin tehty ja sitä tehdessä on ollut tiedossa bassoalueen haasteet. Akustoitu on ja tulokset ovat hyviä sen suhteen. Bassot nyt vaan on niin haastavia tässä huoneessa, että monen subbarin käyttö on perusteltua. Olen kokonaisuudessaan hyvin tyytyväinen, kuten jo olen monesti sanonut.

Noita yllämainittuja menetelmiä minä sovellan. Se on se ainoa mitä minä teen. Soveltaa voi sitten monin eri tavoin ja tarkoituksella kokeilen erilaisia konsteja.

Laatu äänessä on vaikea kuvailla sanallisesti. Minusta monella subbarilla laatu on paljon parempi kuin pääkajareilla pelkästään. Pure direct on se äkkikomea ja siinä on mun mielestä psykologia osasyynä, kun tietää miten ääni huoneeseen ajetaan. Lisäksi basson taso on kapealla taajuudella korkea ja se tuo fiilistä soundiin. Tarkemmin kuunneltuna bassojen epätarkkuus tulee selkeästi esille. Monella subbarilla se nakuttaa tarkasti, napakasti ja nopeasti. Vielä jäämättä soimaan millään taajuudella. Jos nuo kaikki subbarit ajaa ilman korjausta, niin kyllä sitä potkua tulee sitten ihan eri tavalla. Sama moodi alkaa jytiseen, mutta voimaa siihen tulee enemmän. Kontrolli on avain laatuun mun mielestä.

Suoraan kaiuttimista tulevaan bassoon ja sen tiettyyn parempaan ominaisuuteen liitän ajoituksen. Kun se tulee sieltä, niin ajoitus on paremmin kohdallaan. Subbarit valitettavasti aina tulee vähän myöhässä, mutta se johtuu vaan vahvarin rajoitteista.

Aina joku voi foorumilla kiistää ja inttää jotain muuta. Ihan vapaasti saa jatkaa sitä. Se ei paranna eikä huononna mun setin soundia.
samoja aatoksia on acoustic fieldsin Dennis esitellyt, hänellä vielä eri korkeuksilla useampia subeja.
 
@HaK77 Miltä kuulostaa jos kuuntelet siniaaltoa eri taajuuksilta 200Hz-30Hz väliltä, esim. joltain testilevyltä? Mistä se kuuluu? Kaikki taajuudet tarkasti pääkaiuttimien keskeltä ja yhtä voimakkaina vai epämääräisestä suunnasta ja osa vaimenee?
 
@HaK77 Miltä kuulostaa jos kuuntelet siniaaltoa eri taajuuksilta 200Hz-30Hz väliltä, esim. joltain testilevyltä? Mistä se kuuluu? Kaikki taajuudet tarkasti pääkaiuttimien keskeltä ja yhtä voimakkaina vai epämääräisestä suunnasta ja osa vaimenee?
Testasin REWin generaattorilla ja naputtelin taajuutta ylös/alas.

Jos toisto on L/R kanavissa, niin ääni tulee tarkasti kajareiden välistä aina 125-150Hz välille. 100-125Hz painottuu vahvasti etupuolelle, mutta huomattavasti enemmän alkaa kallistuu ympäriinsä. Sen alle alkaa meneen tasaisesti ympäri huonetta.

Jos toisto LFE kanavasta, niin kaikki menee tasaisesti ympäri huonetta. 120Hz vaimenee nopeasti, mutta ääntä kuuluu vielä 200Hz taajuudella subbareistakin kun näin testaa. Tosin suuntaa ei voi osoittaa.

1698605713206.jpg
 
Back
Ylös