Lyngdorf

Pegasus

Käyttäjä
Liittynyt
11.5.2007
Viestejä
99
Kaupunki
Järvenpää
Hankin talvella tanskalaisen Lyngdorfin uunituoreen täysdigitaalivahvistimen TDAI 2170.
Kovasti olen hankintaani tyytyväinen.
Onkohan kenelläkään kokemuksia Lyngdorfin tuotteista, olisi kiinnostavaa kuulla.
 
Moi,

minä olen ollut hyvin tyytyväinen Lyngdorfin DPA-1 esivahvistimen omistaja jo usean vuoden ajan. Kalibroinnin helppous ja ennen kaikkea lopputulos on tehnyt suuren vaikutuksen. Mukavaahan se tietysti olisi jos kuuntelutila olisi akustisesti niin edullinen ettei tuollaisia huonekorjauksia "tarvitsisi" käyttää, tai näin ainakin moni tuntuu ajattelevan. Itse koin sen avulla äärimmäisen suuren parannuksen soundissa, eikä pelkästään bassoalueella vaan huomattavaa parannusta tapahtui myös keskialueella. Noilla Lyngdorfin korjaimillahan on helppo kytkeä napin painalluksella korjauksen pois päältä (bypass) ja vertailla alkuperäistä ja korjattua lopputulosta.

DPA-1 minulla on kytketty putkipäätteeseen, joten sekin vaikuttaa omalta osaltaa soundimaailmaan...mielestäni positiivisesti. Olen siis erittäin tyytyväinen tähän vahvistimeen.

-Niko
 
Joo,
yleensähän ollaan sitä mieltä, että äänen peukalointi olisi jotenkin väärin. Eräänlaista Hifi-dopingia siis. Toisaalta akustointi ja vinyylipyörittimien tuunaminenkin on sitten sitä myös. Helpommin se ääni tulee kohdilleen vähän säätämällä kuin mättämällä seinät, katot ja nurkat täyteen fyllinkiä.
 
^No jaa. On ihan puhdas fysikaalinen mahdottomuus saada aikaiseksi samaa parannusta digikorjauksella kuin akustoinnilla. Joten pientä rajaa sentään.

Kieltämättä erittäin suuri osa ongelmista on digikorjauksella hoidettavissa, minkä suhteen olen täsmälleen samaa mieltä.

Minusta Lyngdorf on aivan loistava tuote. Kokeilin L:n etusta ennen monikanavaan siirtymistä. Loistava tuote, mutta valitettavasti ei löydy monikanavaprosessoria.

t. jjahifi
 
Digikorjauksella ja akustoinnilla voidaan korjata erilaisia ongelmia.

Digikorjaimella yksittäisten kanavien taajuusvastetta ja viiveitä - käsittääkseni taajuusriippuvainen viiveen säätökin onnistuu, eli saadaan eri elementit ajallisesti samaan vaiheeseen.

Akustoinnilla taasen voidaan mm. vähentää huoneheijastusten tasoa, eli vähentää kaikuisuutta, sillä kaiut jaheijastukset vähentävät äänikuvan tarkkuutta - tähän ei digikorjain kykene. Luonollisesti akustoinnilla voidaan säätää myös vastetta, mutta laajempialainen säätely edellyttää monimutkaisia rakennelmia, joka ei ihan joka torpassa ole mahdollista.

Molempi parempi.
--
Aiheeseen liittyen allekirjoittaneella on Lyngdorf TDAI-2200 integroitu + SDA-2175 pääte, joilla ajetaan kaiuttimia bi-ampattuna. Integroidussa on AD-kortti ja Room Perfect-kortti. Intergroitu ohjaa päätteen virtoja trigger-liitännällä.

Korvasin setillä vahvistin + DA-muunnin + DSP combon ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Soundi on dynaaminen ja tarkka. Enää ei ole käynyt vahvistimen vaihto mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
No heh, vähän provoilin.
Itse asiassa kun digitaalisella korjauksella päästään riittävän hyvään eli kohtuulliseen lopputulokseen, voi sitten tovin nauttia musiikistakin. En ole henk.koht. erityisen perehtynyt akustointiin, mutta aika työlästä sekin on ja on otettava se kuuluisa hellasärökin huomioon.
Lyngdorfissa on tosiaan se hyvä puoli, että sen korjauksen voi ohittaa valitsemalla valikosta "Bypass". Etu siis sekin.
 
Minulla kävi cd-2 nen kokeilussa ja ihan positiivinen kuva jäi. Ripeätoiminen, isot numerot näytössä. Ääni ihan kuosissa mitä nyt 5 den eri setityksen avulla pääsi jyvälle. Hiukan matala syvennys levylle johon kyllä oppi pian sekä muovinen ns peruskake pitää mainita jos jostain haluaa nillittää.
Koko testin ajan täysin virheetön toiminta ilman mitään räminöitä ja lukuongelmia.
 
Onko L:n tarjoama huonekorjaus parempi kuin Gene 8260 kaiuttimien korjausmahdollisuus?
 
En tiedä onko parempi kun en tunne tuota Genelecin kaiutinta.
Lyngdorf mittaa jalustallisella mikrofonilla koko huonetilan kattavasti (suositellaan 95%:sta mittausta) ennen kuin korjaus suoritetaan. Eikä lopputulos todellakaan ole kehno!
 
Lyngdorf ja Gene toimivat molemmat hyvin, joskin hiukan eri tavalla. Subjektiivisesti vaikuttaisi siltä, että Lyngdorf prosessoi ääntä enemmän, kun Gene tyytyy vain poistamaan korostumat.

Lyngdorfilla esimerksi kokonaisbasson taso nousee helposti ja soundiin tulee lämpöä, minkä on ilmeisesti tarkoitus kompensoida korjauksilla bassoalueelta imaistua energiaa. Soundi muuttuu miellyttäväksi ja helpommin kuunneltavaksi. Genellä vähän samantyyppisen efektin saa aikaan, kun lisää himpun verran yleistasoa bassoille korjauksen jälkeen.

Lisäksi Lyngdorfissa mukana on erilaisia prosessointeja, joista osa on tarkoittu spottiin ja osa taas laajemmalle kuuntelualueelle. Näissä on aika iso ero.
 
Terve!

Minulla oli tuo karvahattumalli integroitu SDAI 2175. Siis ilman huonekorjauksia, muuten sama kuin hienostuneemmat veljensä.
Hyvin puski tehoa vaikeampaankin kaiutinkuormaan. Eikä antanut omaa maustettaan soppaan. Eli vaikutti siltä että toisti sen mitä lähteeltä annettiin. Käytin sitä myös etusena Accuphase A-20V päätteelle. Toimi paremmin kuin muutamat oikeat etuset. Myös näiden nykyisten aktiivitorvien kanssa tuli kokeiltua etuasteena. Pelkkänä integroituna sitä tuli käytettyä mm. Gradient 1.2, Sdx/Alpair, Tuomelan 45/3 ja Maggie 1.5 kanssa. Eikä toiminut ainakaan minään pullonkaulana.
Hyvä vahvistin. Jos joskus vielä harrastuksen pariin palaan niin varmasti hankintalistalla kärkipäässä.

Terveisin Hippu
 
Mikael N. kiteytti mielestäni juuri olennaisesti sen mikä on erona Lyngdorfilla ja Genellä.
 
Lisäksi Lyngdorfissa mukana on erilaisia prosessointeja, joista osa on tarkoittu spottiin ja osa taas laajemmalle kuuntelualueelle. Näissä on aika iso ero.
Tuossa tosiaan on merkittävä ero. Pelkkään spottiin voidaan tehdä aika erilaiset korjaukset kuin laajemmalle alueelle. Henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan Lyngdorf tekee aivan ylivoimaisen korjauksen juuri siihen spottiin, mutta törmää ongelmiin kun pitää käsitellä laajempaa aluetta huoneesta. Tosin kaikki törmäävät samoihin ongelmiin, joten siinä mielessä turhaa nipotusta.

Koska itselläni on käytännössä kaksi toisistaan erillään olevaa pistettä, joita voisi spoteiksi kutsua, niin kaikki huonekorjaukset ovat ongelmissa. Toisaalta jos Lyngdorf tarjoaisi monikanavavaihtoehdon, niin preferoisin sitä.

t. jjahifi
 
Minä olen käsittänyt niin (korjatkaa jos olen väärässä), että Lyngdorfilla voi tehdä useamman kuin yhden spotin (2/3).
En ole asiaa vielä kokeillut kun mulle riittää se yksi oma spotti, mutta täytyy tutkia asiaa.
 
Ainakaan tuossa etusessa (DPA-1) ei ole mahdollisuus kuin yhteen "spottiin" nimeltään Focus1 ja toinen kalibroitu tila (Global) on tarkoitettu ns. koko huoneelle.
 
Kyllä pystyy tekemään useamman focuksen. Vahingossa meinaan sellaisen tein, kun mittauksia suoritin. Vedin sen jälkeen kaikki uudestaan alusta enkä enää kyllä muista kuinka niitä lisättiin. Laitteena itsellä siis Dpa1.
 
Itsellä kokemusta Lyngdorfista TDAI:n puolesta ja CD-1 soittimestakin. Systeemissä oli sisäksi stereosubit, joita TDAI ohjasi. Itsellä on subien integroiminen aina ollut hankalaa systeemiin, mutta Lyngdorfin koneella se onnistui varsin hyvin. Muutenkin bassopäässä varsin hyvä laite. Sitten keskialue ei olekkaan enää niin pelkkää pulssaa ja ylhäältä tulikin enemmän hallaa, kuin plussaa. Itse koin, että keskialueesta ylöspäin toisto meni stereokuvaltaan enemmän suppuun ja äänestä katosi tietty elävyys. Toisaalta asiat kyllä olivat vakaassa järjestyksessä. Varsinkin joku akustinen ja sellainen pienimuotoinen musiikki sai minusta todella selvää hallaa korjauksesta. Rajummalla räimeellä ja useita soittimia sisältävällä musiikilla taas puolusti paikkaansa.

Näin jälkikäteen voisi kuvailla, että teki massiivisen esityksen seuraamisesta huomattavasti helpompaa, mutta nyansseissa sitten tuli takapakkia. Eli nippu hyvin kasassa ja soittimien välistä erottelua löytyi, mutta yksittäisissä jutuissa mentiin takapakkia.
 
Lyngdorfilla voi tallettaa 8 spottia ja yhden globaalin korjaus säädön. Riittää varsin moneen tilaan.
 
Okei, tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto. Olen ollut näköjään aivan väärässä uskossa, mutta eipä taida manuaalikaan tuosta mainita mitään tai sitten en ole vaan huomannut. Kiitos tiedosta, täytyykin tutustua tarkemmin ja tehdä toinenkin focus positio kalibrointi.
 
Back
Ylös