Lineaariäänivarrella (ok, tai tangentiaali-) varustetut levysoittimet

Totta kai lineaarivarressa on mainitsemasi edut, en ole sitä koskaan kiistänytkään. Lähinnä olen pohtinut sitä, että kuinka hyvin lineaarivarsi huolehtii siitä, äänirasia ei liikehdi levyyn nähden epätoivotusti, jota voi ehkä pelätä siksi, että äänivarren pystyakseli liikkuu sillä radallaan vähän miten sattuu.
Riitaojaa mukaillen...en minä mitään pahaa. 😁
Käsittääkseni tuon tyyppiset ominaisuudet näkyvät särömittauksissa.
Onko noilla ja kuinka paljon merkitystä kuullun kannalta on eri juttu.
Tässä keskustellaan lähinnä periaatetasolla.
 
zwIbApG.png

Tässä näitä akselin ympäri kääntyvän pivot-tyyppisen 9" äänivarren kulmavirheen aiheuttamia säröprosentteja. Lineaarisessa äänivarressahan tätä särötyyppiä ei käytännössä esiinny.
Tämä ei tietenkään tarkoita että tässä olisi kaikki säröt vaan tämä esittää ainoastaan yhden särönsyntymekanismin vaikutuksen joka sitten summautuu muihin seurannan virheisiin esimerkiksi neulahionnan aiheuttamiin kuten pyöreä vs micro-ridge, neulan azimuth, SRA jne virheet.

Kuvan lähde Kuzman mainio dokumentti: https://www.kuzma.si/media/uploads/files/KAA 2016 LECTURE Rev 2020.pdf
 
Ensimmäinen tangentiaalisoitin ja eka t4p olis tulossa jaappanista ens viikolla. Technics sl-7. Muuntaja pitää vain käydä hankkimassa.
 
Ensimmäinen tangentiaalisoitin ja eka t4p olis tulossa jaappanista ens viikolla. Technics sl-7. Muuntaja pitää vain käydä hankkimassa.
Mulla oli tuo SL-7 silloin, kun tuli markkinoille ja pidin sitä aika pitkään, kunnes vaihdoin Dualin CS-5000:een, joka on tänä päivänäkin käytössä modatun Lenco L-78:n lisäksi. Jouduin kyllä hankkimaan tuon SL-7:n kymmenkunta vuotta sitten uudelleen yhteen pikkusettiin. Se on yllättävän hyvä soitin, painava ja muutenkin hyvin tehty. T4P rasioissa ei hirveesti oo valinnanvaraa, mutta Ortofonin OMP-sarja 20, 30 ja 40 neuloilla toimii tosi hienosti. Mulla on noissa perinteisillä varsilla varustetuissa soittimissa lähemmäs kymmenkunta suht laadukasta rasiaa ( mm. Pickering XV-1200e ja 625e, Denon 103, Ortofon SPU Classic ja X5, Nagaoka MP-200) ja jos vertaa SL-7 niihin, niin ei se selkeesti ole huonompi, vaikka kaikki nää eri tavalla soikin. SL-7:ssa olen kyllä korvakuulolta huomaavinani eroa toiston särötasossa positiiviseen suuntaan, kun lähestytään levyn keskiötä.
 
Mulla oli tuo SL-7 silloin, kun tuli markkinoille ja pidin sitä aika pitkään, kunnes vaihdoin Dualin CS-5000:een, joka on tänä päivänäkin käytössä modatun Lenco L-78:n lisäksi. Jouduin kyllä hankkimaan tuon SL-7:n kymmenkunta vuotta sitten uudelleen yhteen pikkusettiin. Se on yllättävän hyvä soitin, painava ja muutenkin hyvin tehty. T4P rasioissa ei hirveesti oo valinnanvaraa, mutta Ortofonin OMP-sarja 20, 30 ja 40 neuloilla toimii tosi hienosti. Mulla on noissa perinteisillä varsilla varustetuissa soittimissa lähemmäs kymmenkunta suht laadukasta rasiaa ( mm. Pickering XV-1200e ja 625e, Denon 103, Ortofon SPU Classic ja X5, Nagaoka MP-200) ja jos vertaa SL-7 niihin, niin ei se selkeesti ole huonompi, vaikka kaikki nää eri tavalla soikin. SL-7:ssa olen kyllä korvakuulolta huomaavinani eroa toiston särötasossa positiiviseen suuntaan, kun lähestytään levyn keskiötä.
Soittimen mukana on tulossa technicsin 202 rasia alkuperäisellä neulalla joka on boron varrella ja elliptisellä neulalla , mutta oon kyl katellu stantonin ja pickeringin mi rasioita vaihtoehtoisiksi...
 
Jätti ja piskuinen.
Hienosti toimii teknari. Ainut harmituksen paikka on, että toinen kannen lukitusklipsi oli mennyt hajalle kuljetuksen aikana, mutta pysyy toi kiinni yhdelläkin ja soiton ajaksi levyklamppi painoksi etureunaan. Vertaisin äsken Cryptan Echoes of the soul levyä airplayllä soitettuun ja digiversio soi kuin olis pumpulia korvissa. Eli pisteet kuusnolla vinyylille.
 

Liitteet

  • 180E5C15-535D-44C2-B67D-28A306F9FFF0.jpeg
    180E5C15-535D-44C2-B67D-28A306F9FFF0.jpeg
    182,7 KB · Katsottu: 112
  • 483529F3-C989-4F8B-AFB1-781BBD97006B.jpeg
    483529F3-C989-4F8B-AFB1-781BBD97006B.jpeg
    142,8 KB · Katsottu: 108
Päivitin soittimeni. Aikaisemmin käytössä Sony PS-LX 510 ja nyt sitten PS-LX 520. Englannista piti tilata. Suomesta en em. mallia löytänyt.

Uudempi soitin poikkeaa pikkasen vanhemmasta: Varsi erilainen ja löytyy erillinen maadoitusjohto. Suurin ero tietenkin on tuon uudemman tyylikäs kiiltävä musta väri.
 
Tangetiaalipelien katsausta tuskin voi aloittaa ilman alkuhistorian kartoitusta.

Oma käsitykseni on, että ihan niitä ensimmäisiä kaupallisia tuotteita olivat Marantz SLT-12, harman/kardon Rabco ST-7 sekä Bang & Olufsen Beogram 4000.
No no, eipäs unohdeta Edisonin Triumphia vuodelta 1877 tai 1956 esiteltyä Trulinea. Trulinen valmistajaa en kyllä enää muista. SLT 12 Marantz tuli markkinoille 1963-4.
 
Tutki että varsi liikkuu oikein ja pyörimisnopeus vakaa. Jos hinta kohdillaan niin osta pois. Sit kun se hajoo, sit se kanssa hajoo. Siihen asti soiva peli.
Riittää, kun vaihtaa varren vetohihnan noin kolmenkymmenen vuoden välein. Näissä ei laakerit leikkaa kiinni tai mottori pidä ääntä niin kuin mm Regan ja Pro-Jectin soittimissa. Eikä levylautanen heilu. Monikohan nykysoitin toimi ongelmitta vielä 40 vuoden jälkeen?
 
Nojoo… kannen alla hihna ja naru. Molemmat vaihdettavissa käsin vaikka vähän kinkkisiä ovatkin. Mutta tsekkaa nyt kumminkin ne liikkeet. Levylautasessa magneettijuova, sen lukupää lautasen alla. Tämån testaus taitaa näissä olla mahdoton kun sille ei ole valoa tms.
Varressa magneetit ja sensorit. Kun levy pyörii ja otat hellästi rasiasta kiinni ja (nosta neula pois levyltä) väännät eteenpäin, pitäisi äänivarren liikkua. 2 eri nopeutta ( ehkä oikeasti ääretön määrä mutta kuitenkin) takaspäin ei sais mennä.
Sit äänivarren nosto&lasku ja sen mukaan säätöä jaloille ( katso että nousee levyn pinnasta suoraa, korjaa säätämällä jalkoja) ja lopuksi että itse soitin on ainakin näennäisesti suorassa kun neula nousee suoraa. Levykoon tunnistus toimii valolla joten oikea lautasmatto olisi suotava.
Jos äänivarren lisäpunttia ei tuu mukaan, joudut mahdollisesti tekemään patenttiratkaisuja, myös orggis kelkka ois kiva, ihan kaikki tarvike kelkat ei käy.

Mutta sit kun elektroniikka sanoo itsensä irti, on korjaus aika vaikeeta ja varaosia ei ole saatavilla. Siihen asti pätevä peli.

Muuten mitä JrS sanoi.
 
"Jos äänivarren lisäpunttia ei tuu mukaan, joudut mahdollisesti tekemään patenttiratkaisuja, myös orggis kelkka ois kiva, ihan kaikki tarvike kelkat ei käy"

En ymmärrä mitä selität. Voitko tarkentaa?
 
Vastapaino on määrätyn painoisille kelkka & rasia combolle tehty, joka sitten säädetään vaateriin siirtämällä painoa edes takas. orggiksena mukana tullut kelkka (oisko ollu sh156) on aika kevyt sekä laajan säädön mahdollistava. Jos näitä ei ole, voi tulla ongelma. Siis VOI tulla ei välttämättä tule.
lisäpuntiksi voi kehittää melkein mitävaan, kunhan mahtuu liikkumaan sekä sopii kierteisiin..
 
Jaa.........kyseessähän on T4P-äänirasioita käyttävä malli. Toisin kuin hcp väittää ei tarvitse miettiä lisäpuntteja tai kelkkaa tai muita säätöjä.
 
Back
Ylös