Levysoittimen kannen hionta

Ostin tänään "uuden" levysoittimen ja kannesta pitäisi saada nyt naarmut pois.
Tuli vain mieleeni että mistä kannattaisi tiedustella tekijää tuollaiselle hommalle?
Itse tehtynä kun voi olla vaarassa että menee koko kansi pilalle ja toiseksi noihin aineisiin saa menemään melkoisen paljon rahaa. Ei viitsisi yhtä hommaa varten hankkkia niitä.
Soitin on Rega Planar 3 ja kokonaan uuden kannen siihen saisi 70€, ei kylläkään tuollaista tummaa joka siinä nyt on:unsure:.
Olisiko suositella Turun seudulla tekijää, harrastajaa tai jotain liikettä?
 
^Mielenkiinnolla odotan vastausta.Nimittäin samoin oli käynyt Kenwood kd 990-levarille,kun ostin sen muutama vuosi sitten.Tosin myyjä tinki hintaa,kun asiasta hänelle huomautin.Nyt olisi
kivaa,kun voisi katsella ehjää kantta! Tosi hieno levari muuten.
 
Ostin tänään "uuden" levysoittimen ja kannesta pitäisi saada nyt naarmut pois.
Tuli vain mieleeni että mistä kannattaisi tiedustella tekijää tuollaiselle hommalle?
Itse tehtynä kun voi olla vaarassa että menee koko kansi pilalle ja toiseksi noihin aineisiin saa menemään melkoisen paljon rahaa. Ei viitsisi yhtä hommaa varten hankkkia niitä.
Soitin on Rega Planar 3 ja kokonaan uuden kannen siihen saisi 70€, ei kylläkään tuollaista tummaa joka siinä nyt on:unsure:.
Olisiko suositella Turun seudulla tekijää, harrastajaa tai jotain liikettä?
Syviä vaiko pelkkiä pölyjen pyyhinnästä tulleita hiusnaarmuja ? Mikä tahansa autofiksaamo tekee tuon homman eikä suuria maksa. Mielellään naarmut ei sais pahemmin kynnellä tuntua.
 
Vähän syvempiä kuin pelkästä pölyjen pyyhinnästä tulleita. Ei kuitenkaan säröjä tai mitään sellaista.
Naarmut ehkä sitä luokkaa mitä voisi kuvitella tulevan jostain lapsien pikkuautoleikeistä kannen päällä. Eivät siis lähde pelkällä puleerauksella vaan täytyy todennäköisesti hioa jonkin verran sitä ennen. Hankala kuvailla tai ottaa siitä edes valokuvia mistä hahmottaisi jotain.
Vaihtoehdot ovat siis uusi kansi (70€), työn teettäminen (jolloin pitäisi olla edullisempi kuin uuden hinta., ehkä joku asiansa osaava harrastaja?) tai sitten tarvittavien välineiden hommaaminen ja itse yrittämällä mutta se saattaa johtaa kuitenkin siihen uuteen kanteen ellei onnistukaan:unsure:.
 
No 70e kannesta ei oo yhtään mitään. Jos siinä on enemmän laittoa niin työ maksaa äkkiä reilusti enemmän eikä siltikään välttämättä uudeksi tule. Tuntuuko nuo naarmut kynnellä ?
 




Kuten näkyy niin melkoisen ikäviä naarmuja tuossa kannessa.
Piti sitten kokeilla omatoimisesti hiontaa. Kannen vasemmassa reunassa, pystypinnalla oli yksi pahimmista ja syvimmistä jäljistä.
Päätin kokeilla siihen ensimmäiseksi kun se on vähän huomaamattomammassa kohdassa. Ja tosiaan, kyllähän sen sai siitä häivytettyä vaikkei sen kummoisempaa kokemusta tällaisesta olekaan.
Otin kannen irti tietysti soittimesta ja laitoin höyläpenkin päälle finnfoam levyn päälle jossa sitä työstin.
Aloitin suihkuttamalla suihkepullosta vettä ja hiomalla 1000 vesihiomapaperilla. Yllättävän nopeasti naarmu hävisikin tällä konstilla, olin yllättynyt kuinka pehmeää muovia tuo levarin kansi sitten kuitenkin on. Olisi luullut että sitä joutuu hiomaan paljon enemmän.
Käytin ohuita kertakäyttöhanskoja niin välttyy ylimääräisiltä sormenjäljiltä ja kuitenkin niiden kanssa tuntee vielä jos pinnassa on epätasaisuutta.
Siirryin siitä sitten samalla metodilla 1500 -> 2000 vesihionnasta seuraavaksi AutoGlym "punaiseen", joka on myös lievästi hiova vaha. En raaskinut ostaa mitää kalliita aineita, paitsi tuon StarBrite -muovinehostus purnukan kävin Motonetista ostamassa (16€, huh).
Pinnasta tuli tällä konstilla mielestäni erittäin hyvä, mutta kyllä se vaati melkoisesti työtä siinä "AutoGlym -vaiheessa".
Antoi kuitenkin lupauksen siitä että tuo koko kansi olisi vielä omatoimisesti pelastettavissa.
Halpoja konsteja miettiessäni tuli vielä mieleen vanha kunnon hammastahnakikka, mutta sitä en vielä kokeillut.


Näillä välineillä sain jo yhden reunan kunnostettua. (ei kuvassa)
Täytyy jatkaa lähipäivinä nyt tuon varsinaisen päällipinnan kanssa ja kehittää jotain tukea sinne alle myös. Ehkä vanha tyyny tai vastaava olisi paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Halpoja konsteja miettiessäni tuli vielä mieleen vanha kunnon hammastahnakikka, mutta sitä en vielä kokeillut.
Suomalaisilla tahnoilla aika turha kokeilla, eivät sisällä hiovia aineita tarpeeksi jotta olkapäät säästyisivät kulumiselta.

T: Vesku
 
Pieni tilannekatsaus tähän väliin kun kohta on pari viikkoa kannen hinkkaamista takana.
Valmis se ei vielä ole mutta mallailin paikoilleen ja kohotin siten omaa motivaatiotani.




Kuten näkyy niin suurimmat olen saanut siitä nyt hinkattua pois. Hennompia jälkiä taas en saa kuvatuksi kameralla, mutta kyllä siinä vielä pariksi päiväksi tekemistä on.

Jaoin kannen kolmeen osaan mielessäni kun aloin sitä työstämään. Aluksi tein 1/4 osaa oikean yläreunan ja sen jälkeen loput oikeasta puolesta. Näin sain pahimmat ja syvimmät paikat tehtyä ensiksi alta pois.
Aloitin 1500 vesihiomapaperilla -> 2000 vesihiomapaperilla -> Farecla G3 -> StarBright ja lopuksi vielä "tiivistysaine" joka tuli yhdessä Bilteman ajovaloumpioiden kunnostussarjassa jonka olin ostanut jo vuosia sitten.
Myös Farecla ja AutoGlym löytyivät minulta tallista jo omasta takaa.
StarBright ei poista kuin ihan hentoja, pölyjen pyyhkimisestä tulleita jälkiä, mutta Farecla sen sijaan poistaa jo ihan kunnon naarmujakin.
Kannessa olevan "Rega" -logon peitin teipillä heti aluksi, mutta melko pian se lähti kokonaan irti kun väliin pääsi vettä ym. Oikeastaan oli ihan hyvä niin sitä ei tarvitse varoa. Saa liimattua lopuksi helposti takaisin.
En myöskään laittanut kannen alle ollenkaan mitään fylliä. Käsipelillä kun tekee, eikä paina kuin hennosti, niin mitään ongelmia ei ole ollut.


Pyörivillä liikkeillä olen pikkuhiljaa edennyt. levitykseen olen käyttänyt mikrokuituliinaa ja kiillotukseen auton vahaukseen tarkoitettua erittäin pehmeää mutta hieman paksumpaa liinaa. Liinat olen pessyt joka kerta päivän päätteeksi. Kaksi tuntia on muutenkin maksimi mitä tuota jaksaa työpäivän jälkeen edes hinkata.




Tuollaiset ventit lähtevät kohtalaisen helposti vahalla ja kiillotuksella. Varsinaiset syvät naarmut tuottavatkin sitten monin verroin enemmän töitä.
Se hyvä puoli tässä on että kansi ei ole mistään kohtaa halki ja saranat ovat myös ehjät.


Kokeilin ensiksi tallista löytyneellä Bilteman ajovalojen kunnostussarjalla mutta se oli jo osittain kuivunut, eikä muutenkaan tuntunut kovin tehokkaalta tavalta.


Tällä reseptillä menty nyt tähän pisteeseen asti.
 

Kävin eilen vielä ostamassa paikallisesta automaaliliikkeestä hienompaa hiomatahnaa. Sanoin myyjälle että tarvitsen Fareclan G3 pykälän hienompaa tahnaa ja hän myi minulle tämän purkin.
Täytyy sanoa että oli kyllä hyvää ainetta ja helppokäyttöistä myös näin harrastajalle. Purkki maksoi 13€ ja sillä sai todella kauniin pinnan tehtyä.
Liikkeet löytyvät neljästä eri kaupungista ja palvelu on asiantuntevaa sekä asiallista. Täältä olen jo vuosia käynyt ostamassa (romu)autoihini maalaus- ja hionta tarvikkeet. Tulee aivan erilaista jälkeä kuin autotarvikeliikeiden maaleilla ja sävyt on just eikä melkeen:) https://colornet.fi/myymalat/

Reilu kolme tuntia työstin kantta vielä tänään ja nyt katson työn olevan valmis.
Kokemukseen perustuva resepti: 1500 -> 2000-> Farecla G3 -> D-A Fine Fine Polishing -> Star Bright

-Fareclan voisi ehkä korvata jollain nykyaikaisemmalla ja helposti työstettävämmällä aineella? En tiedä kun ei ole kokemusta, mutta luulisi että sellainen löytyy. Käytin nyt sitä kun oli jo valmiina nurkissa.
-Star Bright ei poista varsinaisesti naarmuja, aine on lähes vettä juoksevuudeltaan. Olisi pärjännyt hyvin ilman koko purnukkaa.

Kannattiko?
-Jos ajattelee että kaksi viikkoa ja joka toinen päivä pari tuntia tuota työstin + tarvikkeet + bensa niin ei missään tapauksessa.
-Toisaaltaan nyt siinä on kunnostettuna juuri se alkuperäinen kaunis tumma kansi mikä siihen on tehtaalla asennettu ja onpahan taas yksi homma opeteltua tekemään itse.


Ennen / jälkeen.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös