Hiukka jupisen ASAn ja Saloran yhdistelmälaitteiden nauhureista. Käytän noista käsitettä "nauhuri", vaikka ASAn erillisnauhuri C100 onkin luokkaa kasettidekki. Salora ei perusyhdistelmänsä Salora 1700//1800 nauhuriosaa koskaan tuottanut erillisenä nauhurina.
...
Nauhuriosa tuli ASAn stereoyhdistelmiin ensimmäisen kerran vuoden 1974 mallistoon, malleihin
ASA 1100 Q sekä
ASA 1300 Q Studiotrio. Noiden yhdistelmien vahvistintehoksi oli ilmoitettu 2x12W jatkuvaa tehoa ja 2x20W musiikkitehoa, 4 ohmiin. Kuten ketjussa on todettu, ASA myös markkinoi nauhuriosaa erillisnauhurina C100.
Salora hoksasi vasta vuotta myöhemmin ympätä yhdistelmästereoihinsa nauhurin. Nauhuriyhdistelmän
Salora Hi-Fi Stereo 1700 ja myöhemmin mallin
Salora 1800 vahvistintehoksi oli ilmoitettu 2x10W jatkuvaa tehoa ja 2x18W musiikkitehoa, 4 ohmiin. Saloralla ei perusmalleissaan ollut vastaavaa nauhuri-levysoitinyhdistelmää kuin ASAlla oli.
...
Lienee siinä ja siinä, voiko ASAn tai Saloran nauhureista puhua hifilaitteina.
ASAn nauhurille oli ferronauhalle ilmoitettu toistovaste 60-9000 Hz (-6 dB) ja krominauhalle 60-12000 Hz (-3 dB). Saloran nauhurille oli ilmoitettu toistovaste 63-12000 Hz (-3 dB), eikä toistovastetta erikseen ferro- ja krominauhalle ilmoitettu. Saloran nauhurissa ei myöskään ollut valintakytkintä krominauhalle, jollainen ASAn nauhurissa oli.
ASA oli nauhurilleen ilmoittanut huojunnaksi ja värinäksi enintään 0,25% DIN. Vastaava WRMS-arvo olisi huomattavasti pienempi, kai luokkaa ~0,14. Salora oli nauhurinsa W&F:ksi ilmoittanut enintään 0,2% WRMS, joka arvo DIN-normin mukaisella mittaustavalla olisi heikompi.
Saksalaisessa hifinormissa DIN 45500 oli nauhureille erillinen kriteeristö DIN 45511, joka edellytti hifinauhureilta W&F:ta enintään 0,2%. Normi myös edellytti tasaista toistovastetta alueella 60-9000 Hz sekä vähintään kokonaisvastetta 40-12000 Hz, enintään 5 dB:n vaimentumalla tuon vastealueen ala- ja yläpäissä.
...
ASAn nauhurissa oli erilliset tasomittarit sekä äänitystason säädöt kummallekin kanavalle. Saloran nauhurissa oli vain yhdistetty tasonäyttö kummallekin kanavalle, ja tasonsäätökin oli kanaville yhteinen. Varsin rampa ratkaisu.
Kummankaan valmistajan nauhurissa ei ollut kohinanvaimennusjärjestelmää. Kaiken kaikkiaan ei voitane puhua hifidekeistä, vaikkakin ASAn nauhuri oli huomattavasti lähempänä hifidekkiä kuin Saloran nauhuri. Ehkä tuossa oli yksi syy sille, että vuonna 1976 Salora toi huippuyhdistelmänsä Salora 6000 nauhuriosasta markkinaan erillisdekin
Salora NS 1000, joka oli miellettävissä hifidekiksi. ASA toi vuonna 1977 huippuyhdistelmiinsä
ASA 3100 ja
ASA 3300 vastaavantasoisen eli hifitasoisen nauhuriosan, mutta tuota nauhuria ASA ei tuonut markkinaan erillisdekkinä.
-ilkka