Kuopattiinko Ortoperspekta keskeneräisenä?

Miten testisi eroaa näistä netistä löytyvistä valmiista ääni näytteistä.
Onko niillä jotain yhteistä vai ei , välillä tuntuu kun yritettäisiin keksiä pyörää uudestaan.

 
Miten testisi eroaa näistä netistä löytyvistä valmiista ääni näytteistä.
Onko niillä jotain yhteistä vai ei , välillä tuntuu kun yritettäisiin keksiä pyörää uudestaan.


Ei olla pyörää keksimässä

Et ole näköjään seurannut tarkasti näitä SOP-stereo juttuja, koska kyselet noin omituisia asioita. Viime syksynä HiFi-messujen jälkeen vasta tajusin sen, että OP-stereoiden heikko menestys takavuosina oli johtunnutkin vain siitä, että OP-stereoille sopivia MS-tekniikalla tehtyjä tallenteita ei ollut juuri nimeksikään markkinoilla. Silloin sain jonkilaisen herätyksen, että pakkohan OP-ja SOP-stereoille on löytyä halvalla sopiva äänitystapa, jottei harvinaista MS-tekniikkaa tarvitsisi enää käyttää. Silloin ajattelin kokeilla jotakin keinopäähän perustevaa mikrofonitekniikkaa, jolla mielestäni saataisiin hyvinkin korvattua harvinainen MS-tekniikka. Näin olemattomista aineksista koko SOP-mikrofoni-projektini sai alkunsa.

Tutkittuani erilasia mikrofonirakenteita ihastuin eniten Jeclinin levyllä ja kahdella ympärisäteilevällä painemikrofonilla toteutettuun rakenteeseen, joka oli esitelty Sveitsissä joskus 70-luvun lopulla. Käsitykseni mukaan Jeclinin mikrofonilla pystytään täysin korvaamaan MS-mikrofonitekniikka, ja siten se soveltuu hyvin OP- ja SOP-stereoille tarkoitetun musiikin äänittämiseen. Päätin silloin tehdä itse sellaisen mikrofonin, jotta OP-ja SOP-miesten ei tarvitsisi enää jatkossa levitellä käsiään siksi, että sopivasti äänitettyä musiikkia ei ole tarjolla. Vaikka työ on vielä vähän kesken, niin tässä vaiheessa voin jo sanoa, että Jeclinin levyllä varustettu mikrofoni on ratkaisu OP- ja SOP-stereoiden äänitysongelmiin.

Olen tennyt kääntöpöydän avulla useita testejä, joiden avulla olen pyrkinyt selvittämään sen, että Jeclinin mikrofoni on myös seinäheijastusten muodostamien tilaäänien taltioinnissa ainakin yhtä hyvä kun MS-mikrofoni. Juuri tästä syystä olen tehnyt erilaisilla signaaleilla useita pyörityskokeita. Koska en ole löytänyt netistä mitään Jeclinin mikrofonin suuntakuvioita, niin ainoaksi mahdollisuudeksi on jäänyt tehdä itse kaikki suuntakuviomittaukset. Koska sopivaa mittaussysteemiäkään ei valmiina löytynyt, niin minun piti ensin tehdä suuntakuvioiden mittalaite, ja vasta sitten pääsin varsinaiseen työhön. Nyt minulla vihdoin on aika hyvä tieto siitä, miten Jeclinin levyllä toteutettu SOP-mikrofonini käyttäytyy erilaisissa tilanteissa. En todellakaan ole yrittänyt keksiä pyörää uudelleen.

Netistä löytyneillä ääninäytteillä ja minun kääntöpöydällä tekemillä pyörityskokeilla ei ole juuri yhteyttä toisiinsa. Molemmilla kyllä saadaan kuulokeluuntelussa pyöriminen esiin, mutta siihen se yhteneväisyys sitten jääkin. Netin ääninäytteet on tehty tehokkailla ja kalliilla tietokoneilla, mutta minun pyörimiskokeeni on tehty ihan HW-tekniikalla ilman mitään tietokoneprosessointia. Minun tarkoituksena on ollut vain testata sitä, että yksinkertainen ja halpa SOP-mikrofoni sieppaa tilaääniä riittävän hyvin kaikista suunnista, jotta musiikkitallenteisiin saataisiin luonnollinen tilantuntu. Tällä hetkellä näyttää siltä, että SOP-mikrofonin konstruktio on erittäin onnistunut heti ensimmäisellä kerralla, ja sen toimintakin vaikuttaa suorastaan erinomaiselta.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Mitä puhetta/musiikkia aiot nyt sitten tallentaa ja mihin tarkoitukseen ne tallenteet on tarkoitettu , julkaisetko palstalle uuden äänitteen päivässä vai mikä on kuvio ? Pelkästään SOP-miehille , mitäs me muut , jäämmekö pois jostain uudesta ja hienosta tavasta kuunnella musiikkia ? Onko tapamme siis kuulla jo äänitettyjä musiikki levyjä väärä.
 
Mitä puhetta/musiikkia aiot nyt sitten tallentaa ja mihin tarkoitukseen ne tallenteet on tarkoitettu , julkaisetko palstalle uuden äänitteen päivässä vai mikä on kuvio ? Pelkästään SOP-miehille , mitäs me muut , jäämmekö pois jostain uudesta ja hienosta tavasta kuunnella musiikkia ? Onko tapamme siis kuulla jo äänitettyjä musiikki levyjä väärä.
En ole tuottaja

Minä en ole mikään musiikintuottaja, joten en tietenkään ala mitään tallenteita kauppaamaan. Kun saan viritettyä SOP-mikrofonin lopulliseen kuntoon, niin voin suorittaa sillä pari äänitystä oikeassa soittotilanteessa. Yhdellä tuttavallani on pieni muutaman hengen soittopoppoo, jonka musisointia saan koeäänittää teknisiin tarkoituksiin. Samaten voin kevään aikana käydä kirkossa äänittämässä urkumusiikkia teknisiin tarkoituksiin. Varsinkin se kirkkoäänityskokeilu minua kiinnostaa, sillä siellähän sitä tilantuntua on todella tarjolla. Haluan varmistua siitä, että tallenteelle saataisiin sama avarasointinen tunnelma kuin kirkossa on.

Koko SOP-mikrofoniprojektissa minulla on ollut tarkoitus vain yksinkertaisella tavalla ratkaista OP- ja SOP-stereoiden äänitysongelma. Uudella SOP-mikrofonilla tallennettu musiikki ei palvele vain OP- ja SOP-miehiä, vaan tallenteet sopivat soitettavaksi kaikilla muillakin stereoilla. Jo testausvaiheessa vaikuttaa siltä, että SOP-mikrofonilla tehdyt tallenteet sopivat sellaisenaan erinomaisesti kuulokekuunteluun, eikä kaksikavavaisella stereolla kuuntelukaan ole ongelmallista. Monet tavallista stereota kuunnelleet ihmiset ovat kuitenkin tottuneet lähimikitettyyn monilla mikrofoneilla taltioituun musiikkimössöön, joten yhdellä SOP-mikrofonilla huomattavasti kauempaa suoritettu äänitys voi vaikuttaa kuulijoista aluksi oudolta ja liian kaikuisalta. Tämä on vain tottumuskysymys.

Vaikka uusi SOP-mikrofoni otettaisiin yleisemminkin äänityskäyttöön, niin ei siinä mitään vallankumousta kuitenkaan tule. Eihän erilaisen äänitystavan käyttöönotto huononna yhtään aiempien tallenteiden sointia. Jos musiikinharrastaja on tykännyt kuunnella usein joitakin tiettyjä tallenteita, niin Ei SOP-mikrofonilla tehdyt uudet tallenteet estä tämän perinteen jatkamista. Ihmiset voivat jatkaa ilman ongelmia mielimusiikkinsa soittamista kotonaan. SOP-mikrofonilla tehdyt tallenteet helpottavat kuitenkin OP- ja SOP-miesten elämää, koska heille ei ole aiemmin ollut tarjolla tarpeeksi paljon oikealla tavalla äänitettyjä tallenteita.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Eikös Blumlein-konfiguraatio toimisi paremmin kuin Jecklin?


Jecklinin levy on parempi

Uutta Sop-mikrofonia tehdessäni tykästyin eniten Jecklinin mikrofonin rakenteeseen ja toimintaan, sillä siinä on mainio monoyhteensopivuus. OP-ja SOP-stereoille musiikkia äänitettäessä hyvä monoyhteensopivuus on melkeinpä tärkein ominaisuus, ja tässä suhteessa Jeclinin mikrofoniratkaisu on kaikkein paras. Kun mikrofonin suuntakuviokin on varsin mukava, niin ratkaisu oli varsin luonteva.

Blumlein mikrofonin suuntakuvio on kyllä ihan kelvollinen, mutta sen monoyhteensopivuus on erittäin huono. Tämän vuoksi se ei oikein sovellu OP- ja SOP-stereoille tarkoitetun musiikin äänittämiseen. Jecklinin ratkaisu on siinäkin suhteessa parempi, että siinä voidaan käyttää hyvin halpoja mikrofonikapseleita. Tälläiselle kotiharrastajalle tälläkin seikalla on melkoisesti merkitystä.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat monoyhteensopivuudella? Blumleinissa mikrofonien kapselit ovat lähes samassa pisteessä, joten edestä molempiin mikrofoneihin samaan aikaan saapuva ääni summautuu monoksi hyvin.
Jecklinissä olevan levyn sijaan sivusta saapuvaa ääntä rajoitetaan dipoli-suuntakuviolla.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Makuasioista ei kannata kiistellä

Erilaisten mikrofonityyppien välillä on joskus vaikea tehdä vertailuja. Yksi tykkää yhdestä ominaisuudesta ja toinen taas toisesta. Ne taitavat olla vähän makuasioita, joista ei kannata kiistellä.

Ennen mikrofoniprojektin aloittamista olin jo päättänyt, että uudessa SOP-mikrofonissa mikrofonikapselien välimatka pitää olla sama kuin ihmisen korvien väli, jotta mikrofonilla voitaisiin siepata äänet mahdollisimman samalla tavalla kuin ihminenkin kuulee kahdella korvalla. Tämän vuoksi ajattelin ensin keinopäämikrofonia, mutta päätinkin sitten tehdä Jecklinin mikrofonikonstruktion. Tähän mennessä suoritettujen testien perusteella olen tullut vakuuttuneeksi, että tein oikean ratkaisun. Jecklinin mikrofoni on helppo valmistaa, ja se tuntuu käyttäytyväh hyvin johdonmukaisesti. Jotenkin se tuntuu pysyvän hyvin hallinnassa.

Tänään kokeilin sitä, millainen varjostin Jecklinin levyn taakse on laitettava, jotta sopiva takasuunnan vaimennus saataisiin aikaan. Kokeilujen perusteella tulin siihen tulokseen, että SOP-mikrofonin takavaimennin voisi olla ehkä säädettävä, sillä kaikissa tiloissa ei tarvita voimakasta takasuunnan vaimennusta. Teen vaimentimen kiinnityksen sellaiseksi, että takavaimennin on helppo vaihtaa vaikka vauhdissa.

Takasuunnan vaimennin on vain sopivan kokoinen pyöreä levy, joka asetetaan mikrofonin taakse. Teen levyn kumilevystä, jotta se vaimentaisi mahdollisimman hyvin seisovia aaltoja. Levy pitää päällystää samalla tavalla kuin varsinainen Jecklinin levykin on päällystetty ( viesti #601 ), jotta takavaimennin aiheuttaisi mahdollisimman vähän heijastuksia varsinaisiin mikrofoneihin. Huomenna takasuunnan vaimennin on valmiina, joten pääsen tekemään kohinasignaalilla uuden pyöritystestin. Mikäli takavaimennus on sopiva, niin sen jälkeen SOP-mikrofoni onkin valmis käyttöön, ja pääsen sitten tekemään sillä koeäänityksiä.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Miten testisi eroaa näistä netistä löytyvistä valmiista ääni näytteistä.
Onko niillä jotain yhteistä vai ei , välillä tuntuu kun yritettäisiin keksiä pyörää uudestaan.

Tämä demo ei soinut kivasti OP3:ssa. Keskiäänisestä tuli kaiun kuuloista ääntä ja sehän ei ole sopivan kuuloista ainakaan minun mielestäni. Sivuäänisissä sitä oli enemmän, mutta käytännössä kuulosti suunnilleen samalta, pistipä sivusiin ortoperspektaa tai monoäänestä luotua keinotilantuntua.
 
Tämä demo ei soinut kivasti OP3:ssa. Keskiäänisestä tuli kaiun kuuloista ääntä ja sehän ei ole sopivan kuuloista ainakaan minun mielestäni. Sivuäänisissä sitä oli enemmän, mutta käytännössä kuulosti suunnilleen samalta, pistipä sivusiin ortoperspektaa tai monoäänestä luotua keinotilantuntua.
Ymmärrettävästi. Käsittääkseni tuo sopii parhaiten kuulokkeille ja sen äänittämisessä lienee hyödynnetty HRTF:ää simuloivia filttereitä tilaefektin tallentamiseksi. Voisiko ystävämme acmn kommentoida vSOP-sointia kyseiselle äänitteelle?
 
Tämä demo ei soinut kivasti OP3:ssa. Keskiäänisestä tuli kaiun kuuloista ääntä ja sehän ei ole sopivan kuuloista ainakaan minun mielestäni. Sivuäänisissä sitä oli enemmän, mutta käytännössä kuulosti suunnilleen samalta, pistipä sivusiin ortoperspektaa tai monoäänestä luotua keinotilantuntua.

Erikoinen esittelytallenne

Kuuntelin vielä tänäänkin tuon erikoisen esittelytallenteen kerran kuulokkeilla, pari kertaa kaiuttimilla kaksikanavaisella stereolla, ja viela muutaman kerran autotallissani olevalla SOP-stereo koelaitteistollani. Kuulokekuuntelussa musiikin paikanvaihtelut ovat tietysti mielenkiintoisia efektejä, mutta mistään kuuntelunautinnosta ei nyt voi puhua. Tallenteella on vain tasaista jumputusta, ja muutamilla heilistimillä ja keinokaikulaitteella yritetään saada soundi kiinostavaksi, mutta musiikkiesitys on hyvin keinotekoista tavaraa. Tallenteella ei kuulu ollenkaan oikeaa tilantuntua, vaan tallenne voidaan tulkita tietokoneella tehdyksi nykyaikaiseksi ping-pong äänitteeksi.

Kaksikanavaisella stereolla tallenteen kuuntelu ei ole myöskään nautinnollista, sillä oikea tilantuntu loistaa poissaolollaan. Esitys on tyypillistä nykyaikaista konemusiikkia, jota nuoriso kuuntelee puhelimeen kytketyillä kuulokkeilla.

SOP-koelaitteistollani tallennetta ei pysty oikeastaan toistamaan ollenkaan. Monona yritin aluksi kuunnella kappaleen loppuun asti, mutta ei se silloinkaan soinut miellyttävästi. Monona kuunnellessakin havaitse heti sen, että on kyse konemusiikista ilman oikeaa tilantuntua. Kuulokekuuntelua varten tehty äänen jatkuva prosessointi aiheutti vähän väliä kummallisia ja hyvin häiritseviä sointimuutoksia myös monokuuntelussa.

Jos tallennetta yritetään kuunnella normaaliasetuksilla SOP-stereona, niin tilanne on ihan toivoton. SOP-stereolla kuunneltaessa tallenteen keinotekoinen tunnelma ja keinotekoinen kaiku suorastaan tekevät kuuntelun täydeksi kärsimykseksi. Kun laulusolistin äänikin hyppelee satunnaisesti vasemmalle ja oikealle, ja se kuulostaa iha erilaiselta eri suunnista kuuluessaan, niin näinkään lyhyttä kappaletta en meinaa jaksaa kuunnella loppuun asti. Tällainen äänitystapa ei sovi ollenkaan SOP-stereolle.

Tätä esittelytallennetta voi kunnolla kuunnella vain kuulokkeilla, mutta silloinkin soittokappaleen musiikillinen anti jää olemattomaksi. Vaikka nyt unohdetaankin musiikkiesityksen kuuluminen mistä sattuu (on kyseessä demotallenne), niin oikean tilantunun täydellinen puuttuminen ei ainakaan minua innosta. Jotenkin minulle tuli kuukokekuuntelussakin sellainen tunnelma, että tekoälyn tekemästä konemusiikista pitäisi yrittää nauttia, vaikka oikeaa tilantuntua ei ollut tallenteella ollenkaan. Minua tällaiset tallenteet eivät innosta, ja siksi onkin ihan viisasta tehdä kunnollista SOP-mikrofonia, jolla saa musiikkiesitykset luonnonmukaisella tavalla purkkiin.

Mittausteveisin
Kalervo Kuikka
 
Ymmärrettävästi. Käsittääkseni tuo sopii parhaiten kuulokkeille ja sen äänittämisessä lienee hyödynnetty HRTF:ää simuloivia filttereitä tilaefektin tallentamiseksi. Voisiko ystävämme acmn kommentoida vSOP-sointia kyseiselle äänitteelle?
Kuuntelin vain tietokoneella viestiketjua selatessani. Ei ole ennen tullut vastaan näin ärsyttävän kuuloista äänitystä. Piti oikein vilkaista, onko minun Samsung Smart Monitor M8:ssa jokin dolby-tila sotkemassa ääntä. Ääni soutaa ja huopaa kaiuttimesta toiseen. Kukaan tervejärkinen ei kestä kuunnella tätä yhtään pitempään.

Itse aion ratkaista "äänitysongelmat" muuntamalla normaalin äänityksen Wattramilla tai OP-3:lla MS-äänitykseksi tärkeimmistä LP-levyistäni. Kerran tein näin "vahingossa" ja tavallisesta levystä tulikin MS-äänitys, joka ei sopinut ollenkaan CD-kuunteluun autossa. En kyllä vieläkään, ikävä kyllä, ehdi paneutua äänityksiin kunnolla.
 
Erikoinen esittelytallenne

Tallenteella ei kuulu ollenkaan oikeaa tilantuntua, vaan tallenne voidaan tulkita tietokoneella tehdyksi nykyaikaiseksi ping-pong äänitteeksi.

Mittausteveisin
Kalervo Kuikka
Laitatko yhden artistin ja kappaleen , joka ei ole ping-pong äänitettä mielestäsi. Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla musiikki makuasi.
Mennäänkö akselille Tapio Rautavaara ?


 
Kuuntelin vain tietokoneella viestiketjua selatessani. Ei ole ennen tullut vastaan näin ärsyttävän kuuloista äänitystä. Piti oikein vilkaista, onko minun Samsung Smart Monitor M8:ssa jokin dolby-tila sotkemassa ääntä. Ääni soutaa ja huopaa kaiuttimesta toiseen. Kukaan tervejärkinen ei kestä kuunnella tätä yhtään pitempään.

Itse aion ratkaista "äänitysongelmat" muuntamalla normaalin äänityksen Wattramilla tai OP-3:lla MS-äänitykseksi tärkeimmistä LP-levyistäni. Kerran tein näin "vahingossa" ja tavallisesta levystä tulikin MS-äänitys, joka ei sopinut ollenkaan CD-kuunteluun autossa. En kyllä vieläkään, ikävä kyllä, ehdi paneutua äänityksiin kunnolla.
Siltä se kuullostaa, jos ääni ei ole pääosassa vaan tilaefekti on itseisarvo. Eihän tuon kyseisen äänitteen tarkoitus ollut muuta kuin demonstroida, kuinka tilaefekti voidaan luoda pään sisään.
 
Laitatko yhden artistin ja kappaleen , joka ei ole ping-pong äänitettä mielestäsi. Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla musiikki makuasi.
Mennäänkö akselille Tapio Rautavaara ?




Kuuntelen yleensä klassista

En ole kauhean innostunut mistään artisteista, sillä kuuntelen yleensä hyvin äänitettyä klassista musikkia. Netistä löytyy paljonkin nimekkäiden orkesterien hyviä äänityksiä, jotka soivat hyvin SOP-stereolaitteistolla. Monet tallenteet soivat jopa niin hyvin, että autotallini muuttuu konserttisaliksi.

En ole ollenkaan korkeakulttuuria harrastava musiikkifriikki, vaan välillä on mukava kuunnella vähän maallisempaakin musiikkia. Yksi artisti on minulle ylitse kaikkien muiden eli Junnu Vainio. Kaikissa kappaleissa Junnun sanoitukset ovat aivan ylivertaisia, ja sanat uppoavat hyvin tavallisen suomalaisen kansanmiehen sieluun.

Suosikkikappaleeni Junnun tuotannosta on "Elämää ja erotiikkaa", jossa on hyvin kiteytetty se, kuinka erilaisilla tavoilla voi elämänsä taivaltaa. Onnistuiko akateemikko paremmin kuin ikiteekkari? Tykkään tästä Junnun kappaleesta niin paljon, että olen laittanut puhelimeni soittoääneksikin kappaleen alkusoinnut. Teknisesti tämä Junnun kappale on sellaista keskinkertaista laatua, joten se ei ole ihan puhdas ping-pong-tallenne.


Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Siltä se kuullostaa, jos ääni ei ole pääosassa vaan tilaefekti on itseisarvo. Eihän tuon kyseisen äänitteen tarkoitus ollut muuta kuin demonstroida, kuinka tilaefekti voidaan luoda pään sisään.
Ymmärsin täysin, että kyse on vain demonsraatiosta.

Kaikkea voi nykyään tehdä. Joskus se ping-pong -äänityskin kuulostaa aivan mahtavalta, en muista nyt kappaleen nimeä, mutta joku Santanan biisi oli kyseessä ja kuulosti hienolta autossa. Tavallinen stereo on edelleen ja tulee olemaan se "normaali" kuuntelutapa. Erilaisiin kokeiluhin en jaksa innostua. Ortoperspektakaan ei sovellu joka äänitteeseen -nimenomaan kun ääni on pääasia eikä jokin tilantunnun maksimointi. Elokuvat ova asia erikseen, niissä mm. Dolby Atrmos on parhammillaan.

K Kuikka toi aikaisemmin esille otteen Beethovenin sinfoniasta. Se kuulosti aivan täydelliseltä nimenomaan kuulokkeilla. Enkä muutenkaan ymmärrä kokeiluja, kuten että sinfoniaorkesteri hajautetaan ympäri salia. Tuntuisi jopa hyvin epämukavalta, jos esim. trumpetinsoittaja töräyttäisi fanfaarinsa yllättäen niskan takana. Joissakin asioissa perinteitä on syytä kunnioittaa, kokeilut jääkööt vain kokeiluiksi.
 
Ymmärrettävästi. Käsittääkseni tuo sopii parhaiten kuulokkeille ja sen äänittämisessä lienee hyödynnetty HRTF:ää simuloivia filttereitä tilaefektin tallentamiseksi. Voisiko ystävämme acmn kommentoida vSOP-sointia kyseiselle äänitteelle?

Juu, ei keskikanavasta tulevaa ääntä ihan summasignaaliksi uskoisi, se on jotenkin normaalia ponnettomampaa. Sivukanavista tuleva erotusääni taas vaikuttaa normaalilta, ja sitä saa tuttuun tapaan hieman kaunisteltua, kun kääntää tilantunnun nuppia op-asennosta keskemmälle. Vertailussa stereotoistoon sop soittaa tätä äänitettä hieman avoimemmin, mutta on vähän makuasia, kumpaa komppaa. Vertailu käy omassa systeemissäni vaivatta, kun sop-ohjaimessa on kytkin, jolla sivukanavat saadaan toistamaan stereosignaaleja. Löytyy myös kytkin, jolla sulkea keskinava. Samalla tosin pitää sivukanavien vahvistimesta poistaa sopin vaatima bassorajoitus, mutta sekin hoituu pelkällä napin painalluksella.

EDIT: Kyllähän tuo äänite kuulostaa kaiuttimistakin soitettuna jotenkin vaikuttavalta, jos vain genrestä tykkää. Juuri nyt kuuntelen sitä sillä "dynacolla", ja ei valittamista. YT:n toistosilmukka aktiivina. 🤓
 
Viimeksi muokattu:
Tää nyt on vaan pohdintaa pienessä vihneessä, mut jos OLISI yhtä aikaa Salora 3000 sekä Salora 2000 ja kummatkin kaiuttimineen ja kytkisi ne 2 nauhuri 2 lähdöistä Din5 kaapelilla yhteen, niin vaihtamalla samaisen liitynnän napeista jommankumman lähteeksi ja toisen kohteeksi saisi aikaan likipitäen Wattramin jos ei kuitenkaan superortoperspektaa.

Vielä kun laittaisi laitteet päällekkäin, niin olisi säädöt M S L R ja vähän muutakin siinä loogisesti alueella.

Artiperspektassa yritän saada aikaiseksi monitieviiveitä säröllä. Eihän seinästä heijastunut viivästetty hallikaiku voi olla muuta kuin säröllä rikottu? Mikä on seinäpaneelin THD?
 

Takasuunnan vaimennin teetti töitä


Viestissä #748 kertoilin, että teen takasuunnan vaimentimen täsmälleen samalla tavalla kuin varsinaisen Jecklinin levynkin, mutta homma ei ollutkaan niin yksinkertainen. Pyöreätä levyä takasuunnan vaimentimena käytettäessä toiminta ei ole aivan ideaalista, vaan 360 asteen pyöritystestiä tehdessä esiintyi vaikeuksia, joten ääni ei toistunut luonnollisesti takasuunnasta. Monien kokeilujen jälkeen löysin tänään vaimentimelle sopivan muodon. Uutta takasuunnan vaimenninta käytetäessä ääni tosiaan tuntuu menevän ihan oikealla tavalla myös takasuunnassa.

Tein tänään SOP-mikrofonilla uuden 360 asteen pyöritystestin kohinasignaalilla noin 2 m etäisyydeltä äänilähteestä. Suoritin mittauksen eri paikassa kuin aiemmin, joten uusinta testiä ei voi ihan suoraan verrata aiempiin testeihin. Mikrofonissa oli viimeinen versio takasuunnan vaimentimesta. Vaimennin oli muodoltaan oikea, mutta se oli tehty vain tukevasta aaltopahvista, joten sen pinnasta ääni saattoi heijastua liian voimakkaasti. Vaikka vaimenninlevyn pinta ei ollutkaan pehmustettu mahdollisimman hyvin heijastuksia vaimentavaksi, niin se oli tällaisenaankin toiminnaltaan moitteeton. Teen muodoltaan samanlaisen vaimentimen paremmista aineksista.

Laitan tähän loppuun tallenteen tänä päivänä suoritetusta 360 asteen pyöritystestistä. Kuulokkeilla kuunnellessa ainakin minun korvillani ääni tuntui kuuluvan takaapäinkin hyvin luonnollisesti. Jos kuuntelette tätä tallennetta, niin kiinnittäkää erityisesti huomiota siihen kohtaan, kun ääni tuntuu menevän takana vasemmalta oikealle puolelle. Pyörittelin kääntöpöytää käsin, joten joka kohdassa pyöritysnopeus ei ollut sama.

https://drive.google.com/file/d/1dop1po6dVOJuY-8u6dw7v6b7EtUHIv1d/view?usp=drive_link

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Takasuunnan vaimennin teetti töitä

Viestissä #748 kertoilin, että teen takasuunnan vaimentimen täsmälleen samalla tavalla kuin varsinaisen Jecklinin levynkin, mutta homma ei ollutkaan niin yksinkertainen. Pyöreätä levyä takasuunnan vaimentimena käytettäessä toiminta ei ole aivan ideaalista, vaan 360 asteen pyöritystestiä tehdessä esiintyi vaikeuksia, joten ääni ei toistunut luonnollisesti takasuunnasta. Monien kokeilujen jälkeen löysin tänään vaimentimelle sopivan muodon. Uutta takasuunnan vaimenninta käytetäessä ääni tosiaan tuntuu menevän ihan oikealla tavalla myös takasuunnassa.

Tein tänään SOP-mikrofonilla uuden 360 asteen pyöritystestin kohinasignaalilla noin 2 m etäisyydeltä äänilähteestä. Suoritin mittauksen eri paikassa kuin aiemmin, joten uusinta testiä ei voi ihan suoraan verrata aiempiin testeihin. Mikrofonissa oli viimeinen versio takasuunnan vaimentimesta. Vaimennin oli muodoltaan oikea, mutta se oli tehty vain tukevasta aaltopahvista, joten sen pinnasta ääni saattoi heijastua liian voimakkaasti. Vaikka vaimenninlevyn pinta ei ollutkaan pehmustettu mahdollisimman hyvin heijastuksia vaimentavaksi, niin se oli tällaisenaankin toiminnaltaan moitteeton. Teen muodoltaan samanlaisen vaimentimen paremmista aineksista.

Laitan tähän loppuun tallenteen tänä päivänä suoritetusta 360 asteen pyöritystestistä. Kuulokkeilla kuunnellessa ainakin minun korvillani ääni tuntui kuuluvan takaapäinkin hyvin luonnollisesti. Jos kuuntelette tätä tallennetta, niin kiinnittäkää erityisesti huomiota siihen kohtaan, kun ääni tuntuu menevän takana vasemmalta oikealle puolelle. Pyörittelin kääntöpöytää käsin, joten joka kohdassa pyöritysnopeus ei ollut sama.

https://drive.google.com/file/d/1dop1po6dVOJuY-8u6dw7v6b7EtUHIv1d/view?usp=drive_link

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka

Tieto lisäsi tuskaa


Kun sain SOP-mikrofonin takasuunnan vaimentimen sopivan muodon selville, niin sen jälkeen oivalsin, että R- ja L-mikrofonien välissä olevan varsinaisen Jecklinin levyn muotoakin pitää vähän muuttaa, jotta mikrofonin liuskoittuminen saataisiin hieman tasaisemmaksi. Homman pitäisi onnistua hyvin helposti, mutta muutamilla taajuuksilla suuntakuviomittaukset pitää tehdä uudestaan. Tässä taas huomataan, että tieto lisää tuskaa ja vaatii lisää ponnisteluja kunnollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.


Jos vielä katselette aiempia SOP-mikrofonin suuntakuvuomittausten tuloksia mittauspaperista, niin voin kertoilla, mistä parannuksesta on kysymys.

https://drive.google.com/file/d/1lBx0mGULe49jR5Hw-mg-LeG9Cd0ccSFO/view

Mittauskuvista nähdään, että taajuuksilla 2000 Hz, 3400 Hz ja 5000 Hz SOP-mikrofonin säteilykuvion liuskoittuminen on aika voimakasta. Koska tämä taajuusalue on kunnollisen stereotoiston kannalta ratkaisevan tärkeä, niin yritän muotoilla Jecklinin levyn sellaisetksi että mainitulla taajuusalueella liuskoittuminen olisi aiempaa tasaisempaa ja rauhallisempaa. Käsitykseni mukaan remontin jälkeen SOP-mikrofonilla saataisiin entistä laadukkaampia äänityksiä OP- ja SOP-stereoille.

Aiemmin mainitsin sen, että suoritan SOP-mikrofonilla muutamia koeäänityksiä. En ole vielä äänityksiä tehnyt, mutta pyrin suorittamaan jutun vasta sen jälkeen, kun Jecklinin levyyn on tehty tarvittavat muutokset, ja takasuunnan vaimennin on lopullisessa kuosissaan. Muutoksiin ei pitäisi mennä paljon aikaa, ellei Mr. Murphy tule tarjoamaan minulle apuaan.

Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
 
Back
Ylös