Kaiuttimien design

Jasun viestistä tuli mieleen, että joskus nöösinä tämä Duntechin mörssärit olivat jotenkin kutkuttavat designiltaan:

1568185-duntech-speakers-in-ontario.jpg


Olen myös samoilla linjoilla Pölsän kanssa noista isoista laatikoista. Kieltämättä tuon aikakauden ja lähestymistavan kaiuttimissa on sitä jotain.
 
moi
toi on mun mieleen sais varman kykiäisenä hyvän äänen:cool:reiska
14206620734_4e3b38ea54_o-1024x649.jpg
 
Sen verran on old school henki omassa päässä juurtuneena että jos maksaa yli 5 kiloa kaiuttimista niin sen tulee näyttää kaiuttimelta eikä suolasirottimelta (Gradient 1.4). En ole kunnolla kuullut mutta näppituntumalla(tai korva ) tuo hintaluokka soi hyvin eli jonkun verran laittaisin painoa myös visuaaliseen puoleen.
 
NewWAMM_Revealed.jpg


En tiedä miksi nämä on itelle aika must. Ehkä se pieni insinööri ...
Eka sukupolvi taisi näyttää jotenkin tällaiselta:

wilson-vintage.jpg


Robotiikan ja tekoälyn aikakauden design, erityisesti nykyisessä muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Perinteinen britti-design miellyttää myös minun silmää, mutta "hellasärö" niissä on valtava. T&F:n Pharoahit taas ovat hellasäröttömät ja myös omaan silmään ihan pirun hienot. Anoppikin tykkää.

katso liitettä 109677

Nuo ovat kauniit, jollekin asiakkaalle kiikutin yhdet turkuun toissa-talvena.
Mutta en kuitenkaan pystyisi elämään noiden kanssa koska tuo etulevyn kangas antaa vaikutelman 12" elementistä. Mutta todellisuus alla onkin jotain muuta.
Vähän sama kuin laittaa 316 bemariin 330 lätkän. Ei vain pysty hyväksyä. Ymmärrän täysin että useimmat ei edes miettisi aspektia, itselleni se on täysin ylittämätön.
Trenner%20(1).JPG
 
Tälläisilla mennään täällä. Vähän kuvassa muutto kesken mutta tärkeimmät ensin paikoilleen =).

T Juha
 
Viimeksi muokattu:
Nuo ovat kauniit, jollekin asiakkaalle kiikutin yhdet turkuun toissa-talvena.
Mutta en kuitenkaan pystyisi elämään noiden kanssa koska tuo etulevyn kangas antaa vaikutelman 12" elementistä. Mutta todellisuus alla onkin jotain muuta.
Vähän sama kuin laittaa 316 bemariin 330 lätkän. Ei vain pysty hyväksyä. Ymmärrän täysin että useimmat ei edes miettisi aspektia, itselleni se on täysin ylittämätön.
Trenner%20(1).JPG

Alunperin luulin että näissä on 12" koaksiaali elementtinä, vasta myöhemmin tuli kateltua lisätietoja mitä pitää sisällään.
 
Jyrki_H sanoi:
Minusta hyvää muotoilua on sellainen, jossa teknisen suorituskyvyn suhteen tehdään mahdollisimman vähän kompromisseja. Hienoja ovat siis sellaiset kaiuttimet, joissa ”form follows function”, mutta jotka ovat kauniita katsella.
Mulla on sama mieltymys muotoilun suhteen. Suorituskyky edellä, form follows function.

Mun mielestä Quadin Z-sarjan kaiuttimissa on erittäin hienosti muotoiltu ylälevy, tai kansi, tai miksi sitä kaiuttin ylintä pintaa oikein kutsutaan.

Näissä linkeissä kuvia Z-sarjasta:
https://www.avforums.com/review/quad-z-4-floorstanding-speaker-review.13516
https://www.whathifi.com/news/quad-unveils-z-series-loudspeakers-and-artera-one-system
http://theartofsound.net/forum/showthread.php?52559-FS-Quad-Z3-ribbon-tweeter-speakers

Niinkuin kuvista näkee, niin kaukaakin katsottuna silmä hakeutuu seuraamaan ylälevyn muotoa, joka kiiltäväpintaisesta kaiuttimesta erottuu hyvin.
 
^ Estää kukkaruukkuja pesiytymästä.

Laitetaas vielä kerralla kaksi, toinen jo vilahtanut ketjussa:

Audio-Static-DCI-foto-1.jpg


cross_big.jpg
 
Robotiikan ja tekoälyn aikakauden design, erityisesti nykyisessä muodossa.

Jopa pelottavan ja päällekäyvän näköiset kaiuttimet:)

Minulle tuli mieleeni erikoisesta ja omasta mielestäni kauniista designista Grundigin audiorama kaiuttimet sekä Sonabin ymäpärisäteilevät OA -sarjalaiset. Niissä yhdistyvät erikoinen muotoilu ja kiehtova tekniikka.
 
Jopa pelottavan ja päällekäyvän näköiset kaiuttimet:)

Minulle tuli mieleeni erikoisesta ja omasta mielestäni kauniista designista Grundigin audiorama kaiuttimet sekä Sonabin ymäpärisäteilevät OA -sarjalaiset. Niissä yhdistyvät erikoinen muotoilu ja kiehtova tekniikka.
Todellakin pelottavan näköinen yhdistelmä: Sonabin ylöspäin avoimet kajarit ja kukkaruukku pöydällä. Toivottavasti kukkaa kastelevan anopin käsi ei vapise ;).
 
Sitten taas kotimaista:
Genelec 8351
8351.jpg
Kuva genelec.com
Huomioiden että kyseessä on kolmitie joka ulkoasultaan ei kuitenkaa näytä siltä, et tuijota kahta/kolmea mustaa lätkää etupaneelissa vaan on jotain ihan muuta mitä muualta ei löydy, ts. samanlainen tekniikan ja muotoilun liitto kuin aiemmin mainitseman Gradientin 1.x.
Markkinoinnissa käytetään joskus lausetta "erottaudu tai kuole" ja tällä tuotteella Genelec kyllä erottautuu muista ja kuitenkin kyseessä on tuote joka ei ulkoasullaan erottaudu ympäristöstään. Ainoa kauneuspilkku on tuo etupaneelin virtaledi, jonka vuoksi stereoparia ei saa aseteltua ulkoasultaan täysin symmetrisesti.
 
Nuo ovat kauniit, jollekin asiakkaalle kiikutin yhdet turkuun toissa-talvena.
Mutta en kuitenkaan pystyisi elämään noiden kanssa koska tuo etulevyn kangas antaa vaikutelman 12" elementistä. Mutta todellisuus alla onkin jotain muuta.
Vähän sama kuin laittaa 316 bemariin 330 lätkän. Ei vain pysty hyväksyä. Ymmärrän täysin että useimmat ei edes miettisi aspektia, itselleni se on täysin ylittämätön.
Trenner%20(1).JPG

Voisihan tuohon kaiuttimeen pultata ainakin sovitteella vaikka 18" elementin, mutta pitää muistaa, että yleisesti elementin basson tuotto on käänteinen herkkyyteen ja/tai kotelon kokoon nähden.
 
Sitten taas kotimaista:
Genelec 8351

... Ainoa kauneuspilkku on tuo etupaneelin virtaledi, jonka vuoksi stereoparia ei saa aseteltua ulkoasultaan täysin symmetrisesti.

Toi ledin paikka on kyllä käsittämätön. Luulis että ei olis vaatinut suuria että se olis samassa linjassa elementin keskikohdan kanssa. Vaan ei.

-Janne-
 
Toi ledin paikka on kyllä käsittämätön. Luulis että ei olis vaatinut suuria että se olis samassa linjassa elementin keskikohdan kanssa. Vaan ei.

-Janne-
Etulevyn takana on bassoelementit, joten ledin täytyy olla sellaisessa paikassa, jossa etulevy on yhteydessä kotelon sisään. Muissakin Genelecin malleissa ledi ei ole keskellä, mutta noissa koaksiaaleissa se rikkoo symmetrian väärällä tavalla. Olisi hauska kuulla Harri Koskisen kommentti asiaan.
 
Muissakin Genelecin malleissa ledi ei ole keskellä, mutta noissa koaksiaaleissa se rikkoo symmetrian väärällä tavalla. Olisi hauska kuulla Harri Koskisen kommentti asiaan.
Muissa The Ones sarjanlaisissa ledi taas on keskellä.
Olisi kyllä hauska kuulla miten tosiaan päädyttiin tuon ensimmäisen osalta, että ledi onkin hieman vinossa.
 
Itse pidän 8351:n muotoilusta ja ainut oikea väri on tuo tumman harmaa. Muodot palvelee työkalun tarkoitusta. Ensimmäiseksi vaikuttaa että ledinkin paikkaa valitessa on ollut oleellisemmat asiat kuin inno-jutut mielessä. Sisustajat voi ostaa kaiuttimet Ikeasta >:)

Mutta tarkemmin kun nyt mietin niin näyttäisipä tyhmältä, jos ledi olisi symmetrisesti aseteltuna. Juuri noin sen pitää ollakin (myös esteettisessä mielessä).
 
Back
Ylös