Less is a bore
Olen maininnut tässä ketjussa monia minimalismiin päin nojaavia tuotteita, koska ne ovat minua miellyttäneet. Mutta toinenkin näkemys tuotteisiin kannattaa käsitellä. Minimalismi on jossain määrin "opittu" mieltymys. Jos katsotaan asiaa isolla aikahaarukalla on esineiden monimutkaisuus ja koristeellisuus aina kiehtonut ihmistä.
Esimerkiksi käy vaikka kampakeramiikka jossa ruukun syvimmän olemuksen paljastavan minimalistisen saviesineen tekemisen sijaan esine on koristeltu. Koristelu on liittynyt suoraan esineen arvoon silä se vaatii työtä, joten mitä enemmän koristelua sitä kalliimpi.
Eniten työtä ovat voineet teettää varakkaat, joten koristelun maksimointia esiintyy esim. eri maiden hallitsijoiden palatseissa ja temppeleissä.
Nimenomaisesti tämä hienoin koristelu ja monimutkaisin toteutus on ollut ja on yhä käsityötä. Ja jos se oli kallista ennen, on se sitä vieläkin.
Usein myös mainitaan että hifi on luxusta tai hifiesineet edustavat luxusta. Ja kun verrataan erilaisia luxusasioita niin minimalismi ei kuulu niihin.
Minimalismi pelaa konetuotannon vahvuuksilla, merkittäväksi edistäjäksi tuotepuolella voidaan katsoa Bauhaus (ei se kauppa vaan taidekoulu 1919 -1933) muodon yksinkertaistamisen, rationalisoinnin ja toiminnan kautta. Tosin Bauhaus edustin modernismia, mutta heidän oppinsa vaikuttivat suuresti siihen mitä nyt pidetään minimalistisena tuotteena. Bauhaus:n opiskelijasta Max Bill tuli Ulm School of Design:n (1953–1968) rehtori ja tuo koulu taasen teki yhteistyötä Braunin kanssa merkin designvetoiseksi uudistumiseen liittyen 50-luvulla ja siellä työskenteli eräs Dieter Rams jne.
Niin asiaan. Minimalismi ja modernismi (alkoi 1800 luvun lopulla) ovat siis melko uusia juttuja ja se mitä miellämme luxukseksi ja arvokkaaksi sisältää usein ison työmäärän, on monimutkainen ja on kallis, tämä on lähestulkoon sisäänrakennettuna meihin.
Kaiuttimissa usein korostetaan käsityön osuutta, on hand made, hand picked, master artisan of lost arts yms.
Väitänkin että tuoteryhmästä riippumatta jossain kohtaa hintaskaalaa tuotteiden koristeellisuus lähtee nousuun.
Kaiuttimissa yleensä vähintään viilu muuttuu erikoisemmaksi tai maalin kiiltoaste kasvaa, molemmat käsityötä vaativia juttuja.
Tämä on yhtä lailla ongelmallinen suuntaus asuinympäristöön nähden kuin liiallinen futurismi edellisessä kirjoituksessani.
Mutta jos maximalismi miellyttää löytyy kaiuttimista varmasti jotain sopivaa.
Jälleen kerran on mainittava B&O: siinä missä Beolab 5 oli teknisesti muotoiltu tuo Beolab 50 takaosan tammirimoituksen kautta myös käsityön osuuden nähtäväksi mikä nostaa tuotteen luxuskerrointa. Tämä puun ja siten käsityön lisääminen rakenteeseen näkyy muissakin heidän tuotteissaan.
Esimerkiksi nostamissani kaiuttimissa ei nyt viitata suoraan Versailles'n palatsiin tyylioppaana (ne kyllä sopisivat sinne tyylillisesti), mutta art deco on mainittu. Eri muotojen määrässä, rakenteen monimutkaisuudessa ja eri koristeluissa ei ole liiemmin kitsasteltu, on intarsiaa eksoottisista viiluista, metallivalua, kaikenlaista. Valmistamiseen menee asiakkaan materiaalivalinnoista riippuen 5-7kk.
Hintaluokka huomioiden voisin arvata että tätä pitkälti käsityönä tilauksesta tehtävää kaiutinta esiintynee eniten nykyajan hallitsijoiden, varakreivien ja kryptokeisareiden kotona.
Tämä "enemmän on enemmän" on siis edelleen pätevä keino erottautua muista ja markkinoida tuote suoraan haluttuun kohderyhmään.
Living Voice Vox Olympian:
katso liitettä 156259
katso liitettä 156260
katso liitettä 156261
katso liitettä 156262