D/A muuntimet alle 1500€

rami

Käyttäjä
Liittynyt
27.8.2006
Viestejä
3 463
Kaupunki
Helsinki
Kertokaa kokemuksianne parhaista D/A-muuntimista alle 1500 € hintaluokassa. Ja perustelut etenkin äänen laadusta ja muista ominaisuuksista mukaan.
 
Audiolab MDAC tuli itsellekin hyllyyn ja korvasi MHDT Havana NOS putkidacin. Molemmat erinomaisia laitteita, mutta Audiolabia on kyllä pakko kehua etenkin kun eri filttereillä saa hieman erilaista särmää saundiin jos niin haluaa. Samaten kuulokevahvistus on asiallinen (omalla rajallisella kuulokekokemuksella). Itsellä MDAC toimii myös etusena ja perässä on suoraan pääte. Kaukosäätimellä myös ohjaa tietokonetta (mediatoiminnot play pause jne, jos käyttää USB-piuhaa). Havana on ehkä hieman enemmän nautiskelijan laite eikä soi aivan yhtä erottelevasti, mutta erittäin miellyttävästi.

Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla Audiolab MDAC.
 
Itsellä on ollut kokeilussa Hegel HD20, vaikka ostoskoriin päätyikin sitten HD11, kun itselle oli tuo etunen tarpeeton. Kova peli jos ei halua säätää erilaisia filttereitä vaan haluaa simppelin ja toimivan laitteen hyvällä äänellä. Menee reilusti alle tuon katon, joten rahaa jää ostaa tuolle vaikka joku HD-track nettikaupasta soitettavaksi.
 
Suosittelen huomioimaan valintoja tehdessä Calyx DAC 24/192, jos kaksi inputtia USB ja COAX riittävät. Minulla on ollut tämä DAC viime joulukuusta lähtien ja kovasti olen pitänyt. Tuolloin sai vielä tingattuna tonnilla kun Saksasta tilasin, nykyään hinta kait lähempänä puoltatoista, mutta mukana tulee nyt laadukas ulkoinen virtalähde.

Omiin mieltymyksiini parasta mitä olen kokeillut alle kolmen tonnin hintaluokassa. Ongelma tosin ettei kotomaassa ole edustusta joten sokkona mentiin tälläkin kertaa, mutta ei tosiaan ole tarvinnut katua. Tässä linkki valmistajan sivuille: http://www.calyxaudio.com.au/index.php/calyx-dac ja googlella löytää lukuisia varsin ylistäviä arvioita laitteesta.
 
Kova peli jos ei halua säätää erilaisia filttereitä vaan haluaa simppelin ja toimivan laitteen hyvällä äänellä.

Niin, MDAC:ssa tuo on siis OPTIO. Standardifiltterit on ok sellaisenaan, mutta jos omat preferenssit esim pre-ringing suhteen on erilaiset niin settiä voi säätää. Voi myös natsata paremmin jos myöhemmin vaihtaa muita komponentteja ja haluaa viilata. Defaulttina kuulostaa hemmetin hyvältä ilman mitään säätämistä. Ihmekö tuo on kun käytännössä piiritasolla ESS on ehdottomasti kuuminta hottia.

MDAC on siinä mielessä hieno tuote, että suunnittelija on aktiivinen verkossa. Pinkfishmedia-foorumeilla esim on paljon hyvää keskustelua ja kuluttajien toiveita kuunnellaan. Esim siellä on toivottu softaan lisäominaisuuksia, jotka on otettu työstettäväksi (esim näytön himmennys, kanavien nimeäminen yms). Tuote kehittyy kokoajan. Tuolla lienee palstalaisia täältäkin (ainakin joku oli nimenomaan Hegelin vaihtanut MDAC:iin ja näytti olevan Suomesta). Ei siinä mitään, Hegel lienee myös erinomainen peli.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmekö tuo on kun käytännössä piiritasolla ESS on ehdottomasti kuuminta hottia.
Niin no, kova hype siitä ainakin oli ennen sen saataville tulemista. Kohtalaisen harva sitä kuitenkin käyttää ja nämä nopeammin mallistoaan vaihtavat (lähinnä kiinalaiset) lopettivatkin sen käytön aika pian ensimmäisten mallien jälkeen. Eivät vaan ymmärrä hyvän päälle tai eivät halua tarjota ylivertaisen hyviä ja halpoja tuotteita, koska sellainen kilpailu ei olisi reilua ;)
 
Ehkei kiinalaisista valmistajista kannata tehdä kovin syvällisiä johtopäätöksiä. ESS top of the range piirit ovat varsin hintavia ja kiinamerkkejä kiinnostaa BOM siinä missä muitakin. Voi myös olla, että ESS piireissä hinta on korkea etenkin pienissä erissä ostettuna, eli riippuen tuotannosta voi olla epäkiitollisen kallista. Selityksiä voi jokainen keksiä. Onhan noita nimekkäitä ESS käyttäviä valmistajia melkoisesti. Itse en pidä pelkkää DA-muunninta erityisen ratkaisevana. Hyvässä dacissa on monta muuttujaa, jotka tekee lopullisen saundin.

Ketjun aiheeseen. Benchmark Dac pyörii tässä hintaluokassa. Moni vannoo sen nimeen äärineutraalina, jota se varmasti onkin. Teknisestikin erittäin kovaa rautaa.
 
Näistä olisi kiva kuulla kokemuksia:
- Beresford Bushmaster
- Exposure DAC
- Schiit Bifrost
 
Ketjun aiheeseen. Benchmark Dac pyörii tässä hintaluokassa. Moni vannoo sen nimeen äärineutraalina, jota se varmasti onkin. Teknisestikin erittäin kovaa rautaa.

Highendstudion käytettyjen listalla musta ja hopia uusi Benchmarkin Dac1 600,-

Varmasti hintansa väärtti.
 
Ehkei kiinalaisista valmistajista kannata tehdä kovin syvällisiä johtopäätöksiä. ESS top of the range piirit ovat varsin hintavia ja kiinamerkkejä kiinnostaa BOM siinä missä muitakin.
Syistä riippumatta, minusta ilmiö on ollut mielenkiintoinen. Oikeastaan tartuin asiaan vain siksi, että minusta Sabre ei ole ollut "kuuminta hottia" sitten alkuhypen. Vaikka en ole itse mittarimiehiä, niin eräskin arvostamani valmistaja kertoi valinneensa tuoreehkoon DACiinsa (vanhemman) Wolfsonin piirin, koska oli todennut ne omissa mittauksissaan parhaaksi.

Itse en pidä pelkkää DA-muunninta erityisen ratkaisevana. Hyvässä dacissa on monta muuttujaa, jotka tekee lopullisen saundin.
Näinhän se oikeasti menee. Pelkkään piiriin on hieman turha tuijottaa (sanoo katkera mies, jonka omassa DACissa ei ole ESS:iä eikä Wolfsonia). Enkä toki väitä, etteikö MDAC voisi olla hyvä, itselläni ei ole kokemusta ko. laitteesta, vaikka se varsin mielenkiintoinen peli onkin.

Ketjun aiheeseen. Benchmark Dac pyörii tässä hintaluokassa. Moni vannoo sen nimeen äärineutraalina, jota se varmasti onkin. Teknisestikin erittäin kovaa rautaa.
Juu, tuo vaihtoehto on varmaan hyvä mainita. Mekaaninen toteutus on erittäin laadukas ja käyttötuntuma hyvä. Toiset kuulemma pitävät äänestäkin. Ainahan näitä on aiheellista yrittää päästä kuulemaan itsekin, viimeistään alkukarsinnan jälkeen.

Ettei nyt menisi täysin off-topiciksi, niin mainittakoon, että myös Regan tuorein DAC on mielestäni hintaluokassaan aika kova peli, mutta sekin vaatii tietynlaista setitystä. Hintaluokkaan mahtuu myös Wyred4Soundin DAC1 ja DAC2, näitä hypetettiin ennen julkaisua juurikin tuon ESS-piirin takia.
 
Syistä riippumatta, minusta ilmiö on ollut mielenkiintoinen. Oikeastaan tartuin asiaan vain siksi, että minusta Sabre ei ole ollut "kuuminta hottia" sitten alkuhypen. Vaikka en ole itse mittarimiehiä, niin eräskin arvostamani valmistaja kertoi valinneensa tuoreehkoon DACiinsa (vanhemman) Wolfsonin piirin, koska oli todennut ne omissa mittauksissaan parhaaksi.

Riippuu varmasti myös yleisestä toteutuksesta. Esim hoitaako DAC vain muunnoksen vai onko laitteessa esim kuulokeulostulo tai etusanto, jolloin tarvitaan myös volumesäätö jolloin ESS 32 bittisyydessä onkin melkoisesti etua. Teknisestihän häiriöetäisyydet, kanavaerottelut yms pitäisi niin Wolfsonin kuin ESS piireissä olla sillä tasolla, ettei eroa käytännössä pitäisi ihmisen kuulla. Ehkä näin onkin valtaosin ja mahdolliset erot alkaa tulla ääritapauksissa ja johtua niistä n+1 muusta muuttujasta, mitä yleisesti DAC-laite sisältää.
 
Pari ajan hermolla olevaa vielä listaamatonta muunninta ovat Burson DA-160 ja Minimax Plus. Olen omistanut näistäkin molemmat ja keskustellut pitkään valmistajien kanssa. Burson on niin diskreetti, että siihen on hyvin vaikea tehdä mitään parannuksia. Minimax+ on toista maata. Siis Kiinasta. Burson tulee Australiasta, vaikka kannen alla olinkin näkevinäni yhtäläisyyksiä AudioGD:n (Kiina) tuotantolinjaan. MHDT Labs:illa on Stockholm dac. Sitä ei kukaan ole ainakaan suomalaisittain kommentoinut.

Bursonille on edustaja Suomessakin, joten sitä saanee koekuunteluun. Ken haluaa muista omistamistani perusteluja, googlettakoon. Tai sitten korvat tanaan.
 
Bursonille on edustaja Suomessakin, joten sitä saanee koekuunteluun.
Niin joo, minullahan on tosiaan Bursonin Kuulokevahvistin/DAC ja ainakin sen perusteella voisin kuvitella, että Bursonin dedikoitu DAC on aika kova luu.
 
Viimeksi muokattu:
On se hintaluokkansa ehdottominta kärkeä. Rakennettu kuin tankki, mutta liian "smooth" kompromissi omaan makuuni. Hyötyy melkoisesti laadukkaasta virtajohdosta. Tämän vahvisti minulle myös Dennis itse Bursonilta. En saanut DA-160:ä "lentoon" vielä John Kenny mod Hiface mkII:llakaan haluamallani tavalla. Mitä siihen analogisuudentuntuun tulee, eivät nämä uudet hienosoundiset dacit kyllä Shigarakin tasolle yllä. Aina olla enemmän hifissä. :)
 
Jos analogisella äänellä tarkoitetaan yläpäästään pehmeää ja rollaavaa ja bassopäästään epäkoherenttia ja paljon harmonisia sisältävää soundia ( joidenkin NOS-Dacien helmasynnit) niin siinä tapauksessa minä olen enemmän digitaalisen äänen perään :)

Sinällään tämä aihe on kovinkin ajankohtainen omalla kohdalla. Etsinnässä on suurin piirtein tässä hintaluokassa oleva laite joka voisi mahdollisesti toimia myös etusena. Omat lisäkriteerit laitteelle ovat käytettävyyspuolella. Esim MDAC:n kohdalla on pari seikkaa jotka itseä arveluttavat, mutta ne eivät liity tähän keskusteluun juuri mitenkään. Suurimman osan mielestä ne ovat pikkumaista nillitystä muutenkin :)

Tuosta ESS Sabresta vielä. Joidenkin valmistajien luopuminen ko. piiristä voi johtua siinä olevista bugeista, jotka joutuu kiertämään tavalla tai toisella. Mm. MDAC:n suunnittelija John Westlake on näistä pariin otteeseen maininnut. Toinen joitakin arveluttava seikka on, ettei noita filttereitä saa kierrettyä oikein mitenkään vaan niitä on pakko käyttää, tavalla tai toisella. Käsittääkseni kyse ei kuitenkaan ole mistään ylitsepääsemättömästä, mutta moni halpapaja tai pikkuputiikki ei välttämättä jaksa käyttää aikaa niiden voittamiseen. Sabrea on käytetty aika monissa laitteissa budjettiluokasta HE-luokkaan (miten kukin nämä sitten tulkitsevat), joten ei se käsittääkseni ihan susi syntyessään ole.

Mutta kyllä omasta mielestäni koko digitaalisen hifin maailmaa leimaa jonkin asteinen hype, siellä täällä pompsahtelee FOTM:eja, jotka joko elävät pidempään tai kuolevat nopeasti, riippuen toteutuksen todellisesta laadusta. (Tosin kyllähän esim. Beresfordista puhellaan edelleen, huolimatta tuotteen laadusta tai itse Stanleyn arveluttavasta sissimarkkinoinnista.) Pahimmat ylilyönnit luonnollisesti tapahtuvat siellä missä asioista ei ymmärretä mitään ja puhutaan tasolla "enemmän bittejä, parempi ääni" tai "tämä on uudempi, ts. parempi". Uusi teknologia mahdollistaa teknisesti parempia ratkaisuja, mutta kiihtyvässä kehitysvauhdissa ei välttämättä kaikki osa-alueet pysy mukana. kuten tässäkin ketjussa on todettu, DA-muunnos on suht simppeli toimenpide, jota sellaisenaan on vaikeaa sössiä. Mutta DA-muunnin laitteena sisältää paljon muutakin kuin vain DA-muunninpiirin.
 
Filtteröinti on aina mukana. Moni iso merkki nimenomaan omilla filttereillä myy laitteita (esim Ayre ja Meridian ovat paljon puhuneet pre/post ringing ilmiöstä ja ainakin Ayre:llä on kattava whitepaper ladattavissa). MDAC:ssa on myös se ns. de facto filtteri (sharp rolloff) ja jokunen muu, joten suosittelen kyllä rohkeasti vain kokeilemaan ja jättämään stressaamisen pois. Omaan korvaan ainakin tuo industry standard kuulostaa kylmältä (tätäkö se "digitaaliselta" kuulostava mahtaa olla). Ainakin on vapaus valita haluaako taivaisiin saakka ulottuvan vasteen vai onko enemmän transienttien perään vai mitä hakee. Jos ei halua leikkiä niin valinta kohtaan "optimal transient" ja unohtaa koko säätömahdollisuuden.

ps. Jos MDAC:sta on jotain käytännön kysymyksiä niin viskaa vaikka YV.
 
^Kyllä ne minua arveluttavat asiat on muualla kuin filttereissä tai Sabre-piirissä itsessään :) Mutta kuten sanottu, ne ovat monen mielestä olematonta nillitystä. Luetun perusteella MDAC:n filttereistä optimal transient olisi todennäköisesti minua varten eikä noiden muiden filsujen olemassa olo ja kiertämättömyys ole minulle ongelma.

No, laitanpa ne nyt kuitenkin tähän ihan selvyyden vuoksi ne "ongelmat", niin ei tarvitse kenenkään kärsiä tietämättömyydestä. Eli kuka ihme suunnittelee tänä päivänä laitteen, jonka inputteja ei voi valita diskreetillä valinnalla ja laitteesta puuttuu kauko-ohjattu virran katkaisu? Noin, tulihan ne sieltä. Joku haluaa kaapeleiden vaikutuksille immuuneja laitteita, minä taas vaimon vaikutukselle immuuneja. Ja kyllä, äänenlaadulla on suuri merkitys laitevalinnoissani, joku tähän kuitenkin seuraavaksi puuttuu :) Minä nyt vaan olen valinnut oman raskaan polkuni tässä harrastuksessa ja näillä mennään.
 
John Westlake on foorumeilla kertonut, että softakehityksessä on screen saver ja muita ominaisuuksia, joten jos sietää pienen virtahukan niin laitteen voi jättää päälle. Itsekin tosin tuota pähkäilin ja edelleen rämppään fyysisestä napista päälle/pois. Pitää katsoa miten softa kehittyy (itse toivon, että softaan tulisi fiksu standby ja signaaliherätys). Tähän liittyen taas MDAC:ssa oli itselle iso plussa: 12V trigger päätteen käynnistämiseen :)
 
Listaan voisi lisätä Metrum Acoustics Octaven ja JKDAC32:n.
Molemmat ovat käyneet täällä testissä, mutta valitettavan epästabiileissa oloissa: Metrumin aikaan USB-stream oli huono ja JKDAC32:n aikaan eli muutama viikko sitten huone oli/on tärykaikuinen ja kaiuttimet ovat seinään integroitujen puolikorkeiden kaappien päällä.

Molemmilla oli verrokkina Rega. Äänensävyllissä ja äänikuvallisissa asioissa nämä molemmat olivat Regaa parempia; ajoitusten ja rytmin osalta olivat kuitenkin huonompia, etenkin JKDAC32. Molempia kuunteli pari muutakin korvaparia, sekä punkun kera että ilman.

Regaan verrattuna Metrum on aavistuksen lämmin balanssiltaan ja diskantti on pehmeähkö, kun taas JKDAC on sävyllisesti ja tilassa tasapainoinen ja luonnollinen. JKn vaste tuntuisi olevan tasaisempi kuin Regan, jossa on ilmeisesti jonkin verran bassboostia. JKDACin aladiskantissa oli studiotuotetuilla levyillä havaittavissa pientä metallinsävyistä kompressiota, mutta tätä argumenttia ei pidä ottaa liian vakavasti, kun huoneessa on aika paha tärykaiku; Regalla tätä ominaisuutta ei kuitenkaan kuulu.
Sekä Metrum että etenkin JKDAC32 jäävät Regan jalkoihin ajoitusten ja rytmiikan toistossa ja basson mäiskeessä. Metrumia vastaan testatessa Rega loisti virtuoosibluegrassin tikutuksen ajoitustoistossa, Metrumia vastaan taas Townes van Zandtin synkopoidun rytmin toistossa.

Metrumin ja Regan eroa voisin kuvailla niin, että Steve Earlen Guitar Townia kuunnellessa huomioni kiinnittyi Telecasterin saundiin (tyyliin joo, on tää Telecaster ja on se putkistyrkassa), kun taas Regalla kuuntelin, että onpa kitaristilla tanakka ote, onpa hupaisa rytmi tässä riffissä, ja kylläpä Nashvillessa osataan soittaa.

Metrumia suosittelisin lämpimästä mutta suht tarkasta saundista ja helposta kuunneltavuudesta pitävälle, JKDACia akustisen musiikin ystävälle ja Regaa jalannapsuttajalle ja bassojen ystävälle.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös