Autohifielementit vs. hifielementit

Halpaa ”yksisilmäistä” kaiutinparia katsellessani törmäsin Ground Zero 8” elementteihin, joissa on 8” kartiokaiuttimen keskellä 1” dome. Mut se 8” on abs max eli kaiutin on tuskin 200 mm laipan reunoille. Eli autokaiuttimissa mitoitus näyttäisi olevan vähän eri kuin muissa. Voin olla täysin väärässäkin tai kyse on yksittäistapauksista.
 
Halpaa ”yksisilmäistä” kaiutinparia katsellessani törmäsin Ground Zero 8” elementteihin, joissa on 8” kartiokaiuttimen keskellä 1” dome. Mut se 8” on abs max eli kaiutin on tuskin 200 mm laipan reunoille. Eli autokaiuttimissa mitoitus näyttäisi olevan vähän eri kuin muissa. Voin olla täysin väärässäkin tai kyse on yksittäistapauksista.
Autokaiuttimissa se mitoitus yleensä menee DIN standardin mukaan.
 
Ferrofluideja on lähinnä halvemman pään bulkkidiskanteissa käytössä. Aika harvinainen ongelma enää niiden jäätyminen autopuolella.
Seas näyttää lurauttavan ferrofluidit automotive-käyttöön tehtyihin ja suositeltuihin disuihin. Kuinkahan pahassa autokolarissa ne on olleet?
 
Hifipuolen diskanteissa magneettineste on enemminkin sääntö kuin poikkeus. Neste tasaa myös impedanssia mikä on eduksi jakosuotimelle.
 
Juu on sääntö jos tehdään halpaa kökköä. Sitten ihmetellään jonkun vuoden päästä että ompa oudon kuulosta, onkohan nämä rikki.
 
Tervehdys! Keksittekö mitään syytä miksi pa-subbaria ei kannattaisi laittaa autoon, BMS 18N862 4 ohm lähinnä mielessä?

Kaveri osti Chevy Vanin ja meinaa alkaa sitä hifistelemään. Etupenkkien väliin tekisi kotelon, siinä lienee tarkin toisto ylipäätään (?). Heitin ilmoille ajatuksen että ostaa tuon kyseisen elementin ja laittaa sen suljettuun 80-90 litraiseen koteloon. Tuo toistaa nätisti korkeelle niin jaon laittaisi 150-160 hertsin paikkeille jyrkällä jaolla, siitä sitten nelituumainen erillissarja jatkaisi ylöspäin asennettuna tuulilasin alanurkkiin. Eli subbari hoitaisi midbassot myös kun kerran siihen kykenee (ainakin kotioloissa omasta kokemuksesta) loistavasti. Jonkunlainen dsp tulossa laitteistoon 1 din navisoittimen muodossa.

Onko tuossa jotain huonoja puolia mitkä ei itsellä ole tulleet mieleen?
 
En ota kantaa tuon kokonaisuuden järkevyyteen mutta PA-elementit on mainioita autonkaltaisiin olosuhteisiin. Ne on tehty kestämään ja toimimana hyvin suurissa lämpötila- ja kosteusvaihteluissa. Niissä ei myöskään maksa turhaa autoelementtien idioottimaisista pseudotieteellisistä markkinointiosaston höpötyksistä. PA-elementit on ammattikäyttöön tehtyjä laadukkaita ja pitkäikäisiä tuotteita. Autoelementit aivan jotain muuta.
BMS ja 18sound elementteihin luottaisin jos vaan muuten elementit soveltuu.
 
En ota kantaa tuon kokonaisuuden järkevyyteen mutta PA-elementit on mainioita autonkaltaisiin olosuhteisiin. Ne on tehty kestämään ja toimimana hyvin suurissa lämpötila- ja kosteusvaihteluissa. Niissä ei myöskään maksa turhaa autoelementtien idioottimaisista pseudotieteellisistä markkinointiosaston höpötyksistä. PA-elementit on ammattikäyttöön tehtyjä laadukkaita ja pitkäikäisiä tuotteita. Autoelementit aivan jotain muuta.
BMS ja 18sound elementteihin luottaisin jos vaan muuten elementit soveltuu.
Saa ottaa järkevyyteen kantaa jos kuulostaa hullulta. Vani on bussimallia, eli kuutioita on reilusti. Siksi rajumpi basso. Ihan hifistyneeseen kuunteluun tulossa, ei liki viisikymppiset enää jaksa jumputtaa. Kai. Mutta kuulemma tarvittaessa pitäisi voimaa löytyä keskimääräistä kovempaan kuunteluun.

Samaa mieltä pa- ja autoelementtien eroista. Mietin vain kun juuri kukaan ei tuollaisia kuitenkaan käytä vaikka sieltä parametrien perusteella sopivia löytyisikin.
 
Paku on tosiaan tilavuudelta moninkertainen henkilöbiiliin nähden ja siksi tilavuudesta johtuva basson korostuminen alkaa paljon alempaa joten potkua tosiaan alle 100Hz alueelle tarvitaan enemmän. Tämä myös tarkoittaa että purkin vaste saisi ilman korjausta mennä alemmaksi kuin henkilöautossa.
Refleksiä kannattaa harkita vaikka se ei oppikirjaimaista vastetta antaisi. Viritys 20-25Hz väliin. Tämä vähentäisi liikepoikkeamaa alimmalla oktaavilla ja tehosta riippuen elementistä saisi enemmän ääntä. Autovahvistimissa on yleensä jonkinlainen parametrikorjain joten vasteen saa halutunlaiseksi joka tapauksessa.
 
Refleksi on poissuljettu ainakin tuolla elementillä kun koko karkaa sen verran isoksi. Kuulemma 90 litraisen saa vielä järkevästi siihen paikkaan tehtyä. Auto tulee kuitenkin myös reissukäyttöön myös eli ei ole ihan vapaat kädet kotelokoolle. Siksi suljettu ja mahdollisimman laadukas elementti.

Mulla on tuollaiset 862:t kotona n. 100 litran suljetuissa/elementti n. 45 neliön tilassa. Toistaa ilman korjauksia melko alas suorana niin siitä päättelin että matalimpia joutuisi autossa jo vaimentamaan, mutta kokemusta ei ole autopuolen bassohommista juurikaan. Eli päättelyä vain. 38 mm lineaarinen liikerata 18-tuumaisella elementillä antaa kyllä jo melkoisesti ääntä, jos vain hommaa sellaisen vahvistimen että pääsee lähelle maksimia. Vaikea uskoa että jäisi äänenvoimakkuudesta kiinni. Mutta nämä ei tietysti ole uskon asioita. Ei kuitenkaan haluaisi ohjata kaveria virheostokseenkaan, on tuo aika julmetun arvokas elementti.
 
Kyllä se refleksissä toimii yhtälailla kuin suljettuna. Sen vasteen saa suoristettua vahvistimen parametrikorjaimilla. Jos kotelo on suhteellisen pieni ja viritys 20Hz niin vaste ei paljon suljetusta muutu mutta tehonkesto alimmalla oktaavilla kasvaa 6dB.

Kaikenkaikkiaan itse äänieristäisn pakun kunnolla ja tyytyisin vaikka 12" subbariin. Pistäisin rahat ääniersityksen lisäksi pääkaiuttimiin ja 50-20k väliseen kaistaan. Näin siis jos äänenlaatu edellä mennään.
 
Paku on tosiaan tilavuudelta moninkertainen henkilöbiiliin nähden ja siksi tilavuudesta johtuva basson korostuminen alkaa paljon alempaa joten potkua tosiaan alle 100Hz alueelle tarvitaan enemmän. Tämä myös tarkoittaa että purkin vaste saisi ilman korjausta mennä alemmaksi kuin henkilöautossa.
Refleksiä kannattaa harkita vaikka se ei oppikirjaimaista vastetta antaisi. Viritys 20-25Hz väliin. Tämä vähentäisi liikepoikkeamaa alimmalla oktaavilla ja tehosta riippuen elementistä saisi enemmän ääntä. Autovahvistimissa on yleensä jonkinlainen parametrikorjain joten vasteen saa halutunlaiseksi joka tapauksessa.
Refleksit aiheuttaa viritystaajuuden alapuolelle riskin elementin rikkoutumiselle/äänen kurautumiselle kun/jos sopiva signaali sattuu levyltä löytymään, eikä autossa ole mitään mieltä refleksissä, kun suljettu toistaa tasaisena ihan alimpiin asti signaalia korjaamatta niin tehonkestokin on kaistalla tasainen.
Refleksitoiminto on vain keino elementin resonanssitaajuudella saavuttaa suurempi taso matalan Q-arvon (herkkyydeltään hyvällä) elementillä.
 
^nyt yleistät tuota auto sanaa. Tuo on totta henkilöautossa mutta pakun tilavuus on moninkertainen ja siksi myös pienen tilan vahvistava vaikutus siirtyy vastaavasti alkamaan alempaa.
Aika vähän musiikissa on alle 20Hz taajuuksia ja jos se viritystaajuus niin joku 15Hz kuormittuu putkella vielä runsaasti.

Nyt toistat vain puolitotuutta refleksistä ;) Refleksi ei vaadi myöskään matalan Q-arvon elementtiä. Se koteloa ja putki ei tiedä millainen elementti siellä pauhaa ja siksi putki toimii aina samallalailla.


Mutta en ala tästä kinaamaan.
 
Kyllä se refleksissä toimii yhtälailla kuin suljettuna. Sen vasteen saa suoristettua vahvistimen parametrikorjaimilla. Jos kotelo on suhteellisen pieni ja viritys 20Hz niin vaste ei paljon suljetusta muutu mutta tehonkesto alimmalla oktaavilla kasvaa 6dB.

Kaikenkaikkiaan itse äänieristäisn pakun kunnolla ja tyytyisin vaikka 12" subbariin. Pistäisin rahat ääniersityksen lisäksi pääkaiuttimiin ja 50-20k väliseen kaistaan. Näin siis jos äänenlaatu edellä mennään.
Jos sulla on suunnittelu ohjelma, niin vilkaiseppas mikä on putken mitat ehdotetulla elementillä, vaikkapa 50litran kotelolla 20Hz taajuudella, mahtuuko edes koteloon, jos halkaisija valitaan siten, ettei maksimiteholla puhisee ja toinen ongelma on vaimennuaineen vähäisyys refleksissä, siis kun sitä hifiä haluttiin.
 
Back
Ylös