2 x Atmos-/etuyläkaiutin Dali Zensor -settiin

Käsitin, että subi on jo säädetty.

Tuo voimakas miinus subille johtuu mahdollisesti voimakkaasta huonemoodista, jota audyssey pyrkii tasoittamaan. Tällä tavoin lanataan sitten kaikkia muitakin taajuuksia. Bassoa on ilmeisesti liian vähän korjauksen jälkeen, mikä varsinkin yhden subin tapauksessa on yleistä, joten siksi säätäisin korjauksen jälkeen subin esim. 5dB ylemmäs.

Toinen syy on matalat jakotaajuudet.
Eei. Moodit korjataan huonekorjauksella, tuo -12 dB on pelkkä tason säätö.

Ja kun valikossa näkyy -12 se kertoo siitä, että subbari on ollut liian kovalla ennen kalibrointia. Se subin potikka puolessa välissä ei ole ainoa vaihtoehto. Sen voi laittaa vaikka kello kymmeneen, tai yhdeksään. Koska vahvarilla on vara nostaa tasoa sinne +12 dB (mikä taas toki osaltaan kielii siitä että lähtötaso on ollut liian pieni, ehkä).

Ja vaikka tuo tasonsäätö yrittäisikin kompensoida jotain huonemoodia, niin kyllä siinä silti olisi hyvä jäädä edes se yksi dB säätövaraa, eli esim. -11 dB.

Perusjuttu mitä saa lukea jatkuvasti eri puolilta, nyt sitä saa lukea minun kirjoittamana. Tai näköjään jättää lukematta ja sisäistämättä.
 
Eei. Moodit korjataan huonekorjauksella, tuo -12 dB on pelkkä tason säätö.

Ja kun valikossa näkyy -12 se kertoo siitä, että subbari on ollut liian kovalla ennen kalibrointia. Se subin potikka puolessa välissä ei ole ainoa vaihtoehto. Sen voi laittaa vaikka kello kymmeneen, tai yhdeksään. Koska vahvarilla on vara nostaa tasoa sinne +12 dB (mikä taas toki osaltaan kielii siitä että lähtötaso on ollut liian pieni, ehkä).

Ja vaikka tuo tasonsäätö yrittäisikin kompensoida jotain huonemoodia, niin kyllä siinä silti olisi hyvä jäädä edes se yksi dB säätövaraa, eli esim. -11 dB.

Perusjuttu mitä saa lukea jatkuvasti eri puolilta, nyt sitä saa lukea minun kirjoittamana. Tai näköjään jättää lukematta ja sisäistämättä.
Luetko, mitä on kirjoitettu? Tason säätöä on ehdotettu ja sitä on tehty. Subin siirto ehdotettu ja se ei käy. Bassoa on liian vähän. Ratkaisuna on omaan käyttöön sopiva tason nosto.

Ei se Audyssey ihmeisiin pysty. Ja tosiaan yhden subin tapauksessa monesti tauluun tulee se -7dB, vaikka taso on kalibroitu. Korjaus saattaa nostaa moodin viereisiä taajuuksia ja pudottaa levelillä tason oikeaksi.
 
Luetko, mitä on kirjoitettu? Tason säätöä on ehdotettu ja sitä on tehty. Subin siirto ehdotettu ja se ei käy. Bassoa on liian vähän. Ratkaisuna on omaan käyttöön sopiva tason nosto.

Ei se Audyssey ihmeisiin pysty. Ja tosiaan yhden subin tapauksessa monesti tauluun tulee se -7dB, vaikka taso on kalibroitu. Korjaus saattaa nostaa moodin viereisiä taajuuksia ja pudottaa levelillä tason oikeaksi.
Olen lukenut ja subin säätö on ymmärtääkseni edelleen puolessa välissä, kuten vahvarin manuaali sanoo. Monesti se on liikaa, mutta sitä ei vahvistin kerro.

Audysseykaan ei nosta monttuja, ainakaan taajuustasossa. Aikatasokikkailulla se vähän pystyy tilannetta petraamaan mut se on pientä.

Jos lukuarvo olisi mitä tahansa -11 - +11 dB niin homma olisi varmuudella niin hyvä kuin Audyssey pystyy tekemään. Nyt jää epäilys että subbarin taso jää liian isoksi, vaikka subjektiivisesti koettuna taso olisi jopa liian alhainen.
 
Jos lukuarvo olisi mitä tahansa -11 - +11 dB niin homma olisi varmuudella niin hyvä kuin Audyssey pystyy tekemään. Nyt jää epäilys että subbarin taso jää liian isoksi, vaikka subjektiivisesti koettuna taso olisi jopa liian alhainen.
Eikö se ollut edellisessä juuri sitä?
 
DB sinne, dB tänne - aivan sama.
Ei se oikeasti ole. Vielä kerran, Audysseyn sivuilta otettu lainaus:

"The level control on the subwoofer is often set too high. This can cause the AV Receiver to run out of level correction range when MultEQ tries to set the subwoofer to reference level. Set the subwoofer level control to the midpoint. If MultEQ reports high negative trims (e.g., –12 dB) for the subwoofer, then you should turn the level control further down and run MultEQ again"

Notta eikö sen vois samalla vaivalla tehdä kunnolla eikä puolivillaisesti...?
 
Ei se oikeasti ole.

Notta eikö sen vois samalla vaivalla tehdä kunnolla eikä puolivillaisesti...?
Tässä on vähän vänkäämisen makua. Taso oli jo ruuvausten jälkeen -11dB. Jostain syystä ap ei sitä enempää ruuvaa pienemmälle. Minua se ei ainakaan haittaa. Seuraavalla mittauksella taso olikin -12dB, joten -1dB menee mittausvirheen piikkiin.

En missään vaiheessa ole väittänyt, etteikö tasoja kannata asettaa ohjeiden mukaisesti.
 
Tässä on vähän vänkäämisen makua.
Silloin kannattaa lopettaa.
Taso oli jo ruuvausten jälkeen -11dB. Jostain syystä ap ei sitä enempää ruuvaa pienemmälle. Minua se ei ainakaan haittaa. Seuraavalla mittauksella taso olikin -12dB, joten -1dB menee mittausvirheen piikkiin.

En missään vaiheessa ole väittänyt, etteikö tasoja kannata asettaa ohjeiden mukaisesti.
Paino sanalla oli. En tiedä minäkään miksei sitä subbarin gain potikkaa vois kääntää vaikka 10 astetta pienemmälle. Eikä sillä minunkaan elämään ole vaikutusta, tarkoitus on neuvoa miten homman saa toimimaan niin kuin sen on tarkoitettu.

Manuaalin ohje ei päde, mikäli subbari sijaitsee kovin lähellä spottia. Tai jos subbari antaa muuten liian suuren äänenpaineen klo 12 asennolla.

-12 ei ole kuitenkaan se optimaalinen tilanne, katsoipa sitä miltä kantilta hyvänsä.
 
Tässä on vähän vänkäämisen makua. Taso oli jo ruuvausten jälkeen -11dB. Jostain syystä ap ei sitä enempää ruuvaa pienemmälle. Minua se ei ainakaan haittaa. Seuraavalla mittauksella taso olikin -12dB, joten -1dB menee mittausvirheen piikkiin.

En missään vaiheessa ole väittänyt, etteikö tasoja kannata asettaa ohjeiden mukaisesti.

-11dB ei tullut tällä viimeisellä, perjantain kalibroinnilla, vaan sitä edeltävällä, torstaina. Vola subissa oli tällöin vajaassa puolessavälissä, ehkä klo 10.30 tai 11: "Säädin sitä pienemmälle edellisestä kalibroinnista pienemmälle (oli aiemmin n. 50 % voimakkuus), koska Audyssey antoi sille viimeksi -12,0 dB, mikä taitaa olla suurin miinuskorjaus. Ajattelin, että subi on liian isolla ja Denonista loppuu säätövara." Perjantaina tehdyllä kalibroinnilla (viimeiset kuvat) subin vola oli 50 %:ssa.

Jos Audyssey MultEQ XT = Off, niin tarkoittaako se, että kaikki kajarit ovat 0 dB eikä Audysseyn huonekorjaus ole millään tavoin käytössä (pl. crossoverit, jotka kaiketi Audysseyn mukaan, jos niitä ei ole manual setupista muuttanut?)?

Näillä kalibroinneilla saan äänen kuulostamaan ihan asialliselta laittamalla MultiEQ XT = On (Reference, 0 dB). Jytinää on vähintäänkin riittävästi. Kokeneempi (ja näin vaativampi) korva osaisi sanoa, onko ääni hyvä vai huono ja miten sitä voisi ehkä parantaa. En osaa sanoa, miten esim. kajareiden liian alas asetetun crossoverin pitäisi ilmetä käytännössä.

Silloin kannattaa lopettaa.

Paino sanalla oli. En tiedä minäkään miksei sitä subbarin gain potikkaa vois kääntää vaikka 10 astetta pienemmälle. Eikä sillä minunkaan elämään ole vaikutusta, tarkoitus on neuvoa miten homman saa toimimaan niin kuin sen on tarkoitettu.

Manuaalin ohje ei päde, mikäli subbari sijaitsee kovin lähellä spottia. Tai jos subbari antaa muuten liian suuren äänenpaineen klo 12 asennolla.

-12 ei ole kuitenkaan se optimaalinen tilanne, katsoipa sitä miltä kantilta hyvänsä.

Minäpä kokeilen tänään vielä yhden kalibroinnin vähentämällä hieman subin volaa, jos sinne saisi sen -11 dB - tai jotain muuta kuitenkin kuin -12 dB.
 
... Jos Audyssey MultEQ XT = Off, niin tarkoittaako se, että kaikki kajarit ovat 0 dB eikä Audysseyn huonekorjaus ole millään tavoin käytössä (pl. crossoverit, jotka kaiketi Audysseyn mukaan, jos niitä ei ole manual setupista muuttanut?)?

Näillä kalibroinneilla saan äänen kuulostamaan ihan asialliselta laittamalla MultiEQ XT = On (Reference, 0 dB). Jytinää on vähintäänkin riittävästi. Kokeneempi (ja näin vaativampi) korva osaisi sanoa, onko ääni hyvä vai huono ja miten sitä voisi ehkä parantaa. En osaa sanoa, miten esim. kajareiden liian alas asetetun crossoverin pitäisi ilmetä käytännössä.



Minäpä kokeilen tänään vielä yhden kalibroinnin vähentämällä hieman subin volaa, jos sinne saisi sen -11 dB - tai jotain muuta kuitenkin kuin -12 dB.
Jos otat Audysseyn kalibroinnin jälkeen pois käytöstä, tasot ja etäisyydet jäävät voimaan mutta huonekorjaus lähtee pois. Näin ainakin mulla. Sen toki näkee valikoistakin kun käy tsekkaamassa kajarien tasot ja etäisyydet.

Liian alas asetettu crossover ilmenisi käytännössä pääkajarien bassoelementtien pohjaamisena ja sitä ennen varmaan särötkin ovat kasvaneet. Niistä minä en tiedä mutta niin ne isot pojat puhuu. Itselläni toisinaan kuunteluvoimakkuus on suht kova, joten olen crossoverit asettanut kaikkien kanavien osalta 80 Hz, suojellen näin muita kajareita liialta rasitukselta. Mut itselleni riittää kun lopputulos kuulostaa hyvältä, joskin paljon olen mittaroinutkin.

Jos jytinää on liikaa (kokeile ekaks säätää kuitenkin se subbari pienemmälleen ja kalibroi uusiks, lopputuloksissa ei haittaa vaikka taso olisi plussankin puolella. Jostain luin suosituksen että olisi hyvä jos osuis +-3 dB alueelle, mut en tiedä mihin se perustuu) voit säätää sitä Reference leveliä alemmaksi, siinä on luultavimmin -5, -10, -15 arvot valittavissa. Ja tuo siis vaikuttaa siihen Dynamic EQ:n toimintaan. Käytännössä siis kun kuuntelet ja jos volumenäyttö on suhteellinen, niin siinä vaiheessa kun kuunteluvola on 0 dB, ei Dyn.eq enää vaikuta. Jos reference level on -15, niin dyn.eq ei vaikuta kun kuunteluvoimakkuus on -15 dB. Noista hiljaisemmilla voimakkuuksilla dyn.eq nostaa bassojen ja diskanttien tasoa sitä enemmän mitä hiljaisemmalla kuuntelee.
 
Jos otat Audysseyn kalibroinnin jälkeen pois käytöstä, tasot ja etäisyydet jäävät voimaan mutta huonekorjaus lähtee pois. Näin ainakin mulla. Sen toki näkee valikoistakin kun käy tsekkaamassa kajarien tasot ja etäisyydet.

Liian alas asetettu crossover ilmenisi käytännössä pääkajarien bassoelementtien pohjaamisena ja sitä ennen varmaan särötkin ovat kasvaneet. Niistä minä en tiedä mutta niin ne isot pojat puhuu. Itselläni toisinaan kuunteluvoimakkuus on suht kova, joten olen crossoverit asettanut kaikkien kanavien osalta 80 Hz, suojellen näin muita kajareita liialta rasitukselta. Mut itselleni riittää kun lopputulos kuulostaa hyvältä, joskin paljon olen mittaroinutkin.

Jos jytinää on liikaa (kokeile ekaks säätää kuitenkin se subbari pienemmälleen ja kalibroi uusiks, lopputuloksissa ei haittaa vaikka taso olisi plussankin puolella. Jostain luin suosituksen että olisi hyvä jos osuis +-3 dB alueelle, mut en tiedä mihin se perustuu) voit säätää sitä Reference leveliä alemmaksi, siinä on luultavimmin -5, -10, -15 arvot valittavissa. Ja tuo siis vaikuttaa siihen Dynamic EQ:n toimintaan. Käytännössä siis kun kuuntelet ja jos volumenäyttö on suhteellinen, niin siinä vaiheessa kun kuunteluvola on 0 dB, ei Dyn.eq enää vaikuta. Jos reference level on -15, niin dyn.eq ei vaikuta kun kuunteluvoimakkuus on -15 dB. Noista hiljaisemmilla voimakkuuksilla dyn.eq nostaa bassojen ja diskanttien tasoa sitä enemmän mitä hiljaisemmalla kuuntelee.

En ole ottanut sitä pois käytöstä, mutta joudun joku kerta vahvistimen käynnistäessä laittamaan tuon päälle. Jos tuo on Off, niin äänet ovat todella onnettomat ja kun On --> äänet ihan eri sfääreistä.
 
Kyl se pitäs pysyä päällä koko ajan kun sen valikosta käy säätämässä... Outoa... Manuaalistakaan tuskin apuja tuohon löytyy?
 
Näillä kalibroinneilla saan äänen kuulostamaan ihan asialliselta laittamalla MultiEQ XT = On (Reference, 0 dB). Jytinää on vähintäänkin riittävästi. Kokeneempi (ja näin vaativampi) korva osaisi sanoa, onko ääni hyvä vai huono ja miten sitä voisi ehkä parantaa. En osaa sanoa, miten esim. kajareiden liian alas asetetun crossoverin pitäisi ilmetä käytännössä.



Minäpä kokeilen tänään vielä yhden kalibroinnin vähentämällä hieman subin volaa, jos sinne saisi sen -11 dB - tai jotain muuta kuitenkin kuin -12 dB.
Ok, eli oliko basson puute sitä, ettei MultiEQ ollut päällä? Minulla oli vanhassa Denon AVR-1910 sama, että unohti tuon. Kannattaa vähentää sitä volaa vähän reilummin kuten on suositeltu. Voit nostaa tasoja sitten vahvistimen valikosta kalibroinnin jälkeen tarvittaessa. Onhan subi asennossa LFE?

Yleensä subin kanssa suositellaan, että kalibroinnin jälkeen kaikki kaiuttimet muutetaan SMALL:eiksi ja jakotaajuudet 80-120Hz (+/-30Hz) riippuen subista ja pääkaiuttimien ulottuvuudesta (+10Hz). Eli Zensor 3 min. 60Hz, Zensor 2 min. 60Hz ja Zensor 1 min. 70Hz. Subin tehtävä on hoitaa alimmat taajuudet ja sen sijoittelulla voidaan bassoa tuottaa optimaalisessa paikassa. Kannattaa kokeilla. Tämä myös vähentää vahvistimen kuormaa. Pahimmassa tapauksessa vahvistin leikkaa ja kaiutin voi vahingoittua. Toki vaatii kunnolla hanaa.

Lisäys: Lisäksi nykyisillä jakotaajuuksilla subi ei käytännössä saa kuin atmos-kanavien bassot ja tietysti lfe-kanavan: "kallis sohvapöytä".
 
Viimeksi muokattu:
Jos jytinää on liikaa (kokeile ekaks säätää kuitenkin se subbari pienemmälleen ja kalibroi uusiks, lopputuloksissa ei haittaa vaikka taso olisi plussankin puolella. Jostain luin suosituksen että olisi hyvä jos osuis +-3 dB alueelle, mut en tiedä mihin se perustuu)
Itse asiassa ei suositella positiivista vaan nimenomaan reilusti negatiivista. Syy on juuri mahdollisessa tarpeessa nostaa subin leveliä myöhemmin. Tällä tavoin saadaan AV signaali säilymään puhtaana ja laitteet ehjinä. Toki targetti on sama.
 
Itse asiassa ei suositella positiivista vaan nimenomaan reilusti negatiivista. Syy on juuri mahdollisessa tarpeessa nostaa subin leveliä myöhemmin. Tällä tavoin saadaan AV signaali säilymään puhtaana ja laitteet ehjinä. Toki targetti on sama.
Subin tason nostoon jää vielä sittenkin varoja 10 dB jos level ois +2 kalibroinnin jälkeen. Ja jos ei sekään piisaa niin subbarin omasta potikasta lisää. Ei ole kyl ikinä itse tarvinnut subbareiden tasoa nostaa mut joku voi sellaisestakin tykätä.
 
Tuo subin tasokeskustelu on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos Audyssey laskee subin tason -12 db se vastaavasti laskee muiden kanavienkin tasoja. Yleisvolyymi tippuu hieman, mutta teknisesti ei haittaa mitään. Tosi dynaamisella signaalilla siitä on jopa hyötyä. Omalta osaltani tämä on tässä, Cumbo on varmasti jotain jo oppinut ja opettelee itse lisää. Nastoja kuunteluita vaan!
 
Back
Ylös