Beyerdynamic Tesla 1 - uusi lippulaiva

Kuulokkeina on Beyerdynamic T90 jota kuuntelen tietokoneen emolevy Asus Maximus VII Genen äänikortin (SupremeFX Impact II) kautta http://www.asus.com/fi/Motherboards/MAXIMUS_VII_GENE/.
Olen miettinyt, että ilmeisesti tuo äänikortti oli liki sama kuin Asuksen erillisissä DAC:ssa. Vahvistimet erona!?

Sanokaa viisaammat, että onko järkeä hankkia esim. AUNE X1S DSD-DAC http://musiikincom.valmiskauppa.fi/aune-x1s-dsddac-kuulokevahvistin-p-1971.html jotta äänen laatu paranisi. Äänen intensiteetti ilmeisesti kasvaa, mutta paraneeko laatu?
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkinä niille jotka eivät ole kokeilleet: Vaikka ei pitkiin päin olisikaan kallellaan, niin T1:t jos jotkut kannattaa koestaa putkillakin. Itselläni ihan tuo Little Dot mkiv on hakannut T1:ten kanssa kaikki transistorilaitteet lähes mennen tullen. Toki tuollainen otl-putkonen on 600 ohmin kuorman kanssa parhaimmillaan kun taas läheskään joka trankku ei tuohon kuormaan enää jaksa puskea tehoja.
 
Vanhan head-fi-viisauden ja omien kokemusten mukaan putkivahvistimia nimenomaan myös suositellaan T1:lle, esim. amerikkalaisen Decwaren vahvistimia. Jos putket eivät innosta niin mahdollinen vaihtoehto voisi olla tasokas (ei mikä tahansa) vintagevahvistimen kuulokeanto (itsellä Luxman L-510). Muistaakseni (korjatkaa jos muistan väärin) takavuosien head.fi-velho Skylab myi kaikki kalliitkin nykytransistorivahvistimensa kun löysi vintagetransistorit, jossain head.fi:n uumenissa pitäisi olla asiasta lähes 900 sivun ketju.
Toisaalta jos sitten puhutaan ihan parhaista levytyksistä (usein klassinen, jazz) niin kyllä soinnikkaalla trankulla (itsellä Corda Symphony) tuntuisi täällä syntyvän kaikkein konkreettisin, erottelevin ja tavallaan läsnäolevin toisto. Mutta tuo riippuu myös äänitteen tuotantotavasta. Tällaista täältä.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhan head-fi-viisauden ja omien kokemusten mukaan putkivahvistimia nimenomaan myös suositellaan T1:lle, esim. amerikkalaisen Decwaren vahvistimia.
Itse olen käyttänyt T1:sten kanssa C.E.C.:n HD53N-kuulokevahvistinta. Kieltämättä C.E.C. DA53N toimii sekin aika mainiosti T1:n kanssa, mutta tykkään mielelläni käyttää kuulokevahvistinta, joka selviää kaikista valikoimassani olevista luureista (K1000, Ergo AMT ja T1 tällä hetkellä). HD53N on aika herkullinen kokeiltava myös tarpeeksi herkkien kajareiden kanssa, sillä maksimi jatkuva antoteho on aika messevät 13W 8Ohm kuormaan jos käyttää kajariantoa (tämä toimii K1000:n kanssa ja balansoitujen 4,7W 32Ohmin kuormaan toimii taas parhaiten Ergo AMT:n kanssa). Kyseessähän on todella kuumana käyvä a-luokkainen laite.

t. jjahifi
 
Nyt vasta huomasin että T1:stä on olemassa toisen sukupolven malli helposti irrotettavalla/vaihdettavalla kaapelilla. Alkoi kiinnostamaan melkoisesti. Lisäksi Beyerilta on tarjolla balansoitu kaapeli tähän uudempaan T1:een.
 
Nyt vasta huomasin että T1:stä on olemassa toisen sukupolven malli helposti irrotettavalla/vaihdettavalla kaapelilla. Alkoi kiinnostamaan melkoisesti. Lisäksi Beyerilta on tarjolla balansoitu kaapeli tähän uudempaan T1:een.
Ellei luurien rakennetta ole muutettu aika rajusti, niin balansointi tuskin on loppuun asti tehty. Letkut vain. Toisaalta en tiedä koska en ole uutta mallia edes nähnyt.

Sinänsä alkuperäinen T1 kieltämättä hyötyy joillain vahvistimilla esiintyvän diskanttivikuroinnin hillinnästä. Kuulemma uudessa tuota onkin tehty.

t. jjahifi
 
No, tuo balansoitu johto on kuitenkin aika halpa kokeilla jos nyt ei malta arvioita odotella. Enemmän minua huolestuttaa jostain noista kuvauksista luettavissa oleva äänen säätäminen kaupallisempaan suuntaan. Mutta saa nähdä, aion vähintäänkin testata nuo jossain vaiheessa.
 
Tuli hankittua gen2 T1:set heräteostona, koedemossa vahvarina oli Beyerdynamic A20 ja lähteenä joku USB viritys. Hifimanin HE tonnit oli referenssinä toki hyvät kalliimmalla oheiskalustolla, mutta ei mielestäni nelinkertaisen hinnan verran...
Kotona kuulokevahvistimena Canamp (ollut 4 eri kuulokkeen yleiskoneena AKG, Sennheiser, Sony, Yamaha..) ja soittimena yammun S2100. T1 Kuullostaa asialliselta matalillakin volumella, bassot vakuuttaa - jotekin jäi kuva että T1:llä ässät ruvenneet sihishemään uudella tavalla... Negatiivisin asia näissä on kyllä pannan säädettävyys, joka on ainakin isopäiselle hieman epämääräinen, makuulla T1:llä ei voi kuunnella, sillä kuulokkeet valuu ja muuttaa äänikuvaa ärsyttävästi, sweetspot vaatii kuuntelun pystyasennossa...

Rupesi siis kiinnostamaan parempi / "erilainen" vahvistin, demon A20 ei vakuuttanut, kun piti 70% volumevaroista käyttää, jotta jotain edes tapahtuu.
Onko Beyerdynamic A2 hintansa väärti? Eniten tuossa kiinnostaisi rehellisesti tuplalähdöt ja ei eksoottisuus sekä säädettävyys. A1:iä ei näemmä saa enää mistään. Koekuunneltavina A2:ia ei suomenniemellä myöskään tunnu olevan missään.
 
Itselläni gen1 T1. Tarkkana kertoo juurikin millanen vahvistin on. Siksi vaikea ottaa kantaa vahvistimeen kun ei tunne kunkin henk koht mieltymyksiä.
 
Yleensä tuo analyyttisempi soundi on viehättänyt. Kaapelijumppaa tuli kokeiltua cd soittimen vaihdon yhteydessä ja siihen löytyi itselle sopiva ratkaisu. 2 kuulokelähtöä olisi hyvä peruslähtökohta vahvistimelle. Hinta sais olla max 4 numeroa ja eka numero ykkönen. Oletettavasti a2 ja t1 hyvä kombo tuossa hintaluokassa, mutta olisiko muita vaihtoehtoja? Ei se haittaa jos toimii muidenkin luurien kanssa, gradoja en nyt ole jatkossa harkitsemassa.
 
Minulla on ollut gen2 T1:t nyt reilun kuukauden. Telineestä löytyy myös gen1 malli. Valitettavasti kuulokevahvistintilanteeni on tällä hetkellä olematon, joskin kaksi vahvistinta on tilauksessa. Vahvistinkokemukset kiinnostavat toki itseänikin. Olen aikeissa tilata kuulokkeille myös balansoidun kaapelin jahka se tulee saataville.

2 kuulokelähtöä olisi hyvä peruslähtökohta vahvistimelle.
.
Mihin kaipaat kahta kuulokelähtöä?

Oletettavasti a2 ja t1 hyvä kombo tuossa hintaluokassa, mutta olisiko muita vaihtoehtoja?
Olen lukenut että nuo toimisivat hyvin yhteen. Tosin kuulopuheet on aina hyvä varmistaa itse ;)

Kaksilähtöisistä tulee mieleen Rudistorin RPX38, josta omistin aikoinaan aiemman version. Se oli hyvä ja ruudikas vahvistin.

Muissa testaamissani ja omistamissani on ollut vain yksi kuulokelähtö tai vaihtoehtoisesti niissä on ollut DAC.
 
Oletko vielä ehtinyt havainnoida miten suhtautuvat toisiinsa, onko mahdollisesti eroja?

En ole edes lähtenyt vertailemaan niitä rinnan ilman kunnollista vahvistusta, mutta päällimmäisenä fiiliksenä on kyllä, että kuuloke kuulostaa tutulta, mutta tarjoaa runsaammin bassoa. Kaikkineen vaikuttaa kyllä samanlaiselta hyvän tuotteen hienosäädöltä, mihin Sennheiserkin taisi päätyä.

Käytettävyyspuolella irrotettava kaapeli on kätevä. Se on myös ohuempi ja kevyempi kuin alkuperäisen mallin kaapeli, mutta kangaspäällysteisenä se tuntuu sotkeutuvan hieman helpommin.

Kaikkineen olen jo ilman kunnollista vertailua kahden vaiheilla siitä, vienkö vanhat toimistolle vai pistänkö ne myyntiin.
 
Niin tarve on tosiaankin 2 kuulokelähdölle, kun sellaselle on tarvetta :) Dacia en tarvi.

A2 ei ole balansoitu, ei välttämättä puute. Itselleni voisi toki balansoitukin vehje käydä. Sit pitäis taas niitä piuhoja etsiskellä...
Canampilla tuo T1 pysyy lapasessa vielä varsin kovallakin volumella, mutta setin lämpenemisen odottelu on monasti turhaa puuhaa. Ois käytettynä näköjään sugdenin masterclass ha-4 myytävänä, mutta josko se lämpenee sit vielä hitaammin ;) ilmeisesti ko. laite optimoitu Gradoille.

Helsingin suunnassa näemmä jotakin rautaa kokeiltavana, jahka sinne eksyy. Jos vaikka uis vastavirtaan ja kokeilis Sonyn Z7:ja, sony kun ei ihan huonoja luureja ole historiassa vääntäny.
 
Niin tarve on tosiaankin 2 kuulokelähdölle, kun sellaselle on tarvetta :) Dacia en tarvi.
Niin meinasin vaan, että noissa joissa on kaksi lähtöä on usein joku tietty tarkoitus niillä eri lähdöillä. Usein toinen on high gain ja toinen low gain. Vaikka ne olisivat samanlaisetkin, niin ainoastaan yhden volumesäädön käyttäminen tarkoittaisi, että molempien kuulokkeiden olisi hyvä olla identtiset, jotta saavutettaisiin sama äänenvoimakkuus molemmissa luureissa. Tähän kun lisätään, että eri ihmiset saattavat pitää eri äänenvoimakkuuksista, niin homma mutkistuu entisestään.
 
Käytettävyyspuolella irrotettava kaapeli on kätevä. Se on myös ohuempi ja kevyempi kuin alkuperäisen mallin kaapeli, mutta kangaspäällysteisenä se tuntuu sotkeutuvan hieman helpommin.
Ykkösversion kaapeli on kyllä omasta mielestäni juurikin tukeva moniin rimpuloihin verrattuna ja "laskeutuu" kuitenkin jouhevasti. Kaapelin vaihdettavuus on toki plussaa, ykkösversion hankkimista viivytti aikanaan juurikin tuo kiinteä johto, mutta eipä tuo sittemmin ole vaivannut.
 
No tuplakäytössä (cd, leffa, pleikka tms.) oli ajatus käyttää halvempia samanlaisia/tyylisiä luureja ja muussa käytössä yksiä (cd, dac)Toki jos tuplaversio on mainitsemasi 2 x erilainen ulostulo, niin sitä en hae. Kahden 1 ulostuloisen kuulokevahvarin kytkentä samaan lähteeseen tai jonkun jakajan virittäminen ei sekään yleensä ole simppeli juttu.. Vähemmän laatikoita. Tai sitten olen missannut jotain, kun en ole jaksanut perehtyä. Kahden dacin kytkentä pc:hen yleensä tarkoittaa sitä että ääni ei sen jälkeen kuulu enää mistään :)
 
Niin meinasin vaan, että noissa joissa on kaksi lähtöä on usein joku tietty tarkoitus niillä eri lähdöillä. Usein toinen on high gain ja toinen low gain. Vaikka ne olisivat samanlaisetkin, niin ainoastaan yhden volumesäädön käyttäminen tarkoittaisi, että molempien kuulokkeiden olisi hyvä olla identtiset, jotta saavutettaisiin sama äänenvoimakkuus molemmissa luureissa. Tähän kun lisätään, että eri ihmiset saattavat pitää eri äänenvoimakkuuksista, niin homma mutkistuu entisestään.

Onpa high-end monimutkaista. Korvalappustereoissa oli kahdet kuulokelähdöt, jotta teini-paita-ja-peppu-kaverukset voivat jakaa saman musiikin. Äänikorteissä voi olla kaksi lähtöä esim. siksi, että kaksi muusikkoa voi kumpikin monitoroida omaa instrumenttiansa.
 
Onpa high-end monimutkaista. Korvalappustereoissa oli kahdet kuulokelähdöt, jotta teini-paita-ja-peppu-kaverukset voivat jakaa saman musiikin. Äänikorteissä voi olla kaksi lähtöä esim. siksi, että kaksi muusikkoa voi kumpikin monitoroida omaa instrumenttiansa.
Pro-puolella löytynee tosiaan erilaisia vaihtoehtoja. Äänen laadusta tai sopivuudesta itse kullekin en tiedä.
http://www.thomann.de/fi/kuulokevahvistimet.html
Edit: kyllähän toki esim. Violectric, Lake People, SPL, Lehmann ym. ovat tuttuja myös hifin puolelta merkkeinä (itselläni esim. Lehmann BCL myös yhtenä vahvistimena). Yleisesti ottaen noista irronnee juurikin skarppia toistoa. Mahdollisesti jossakin Violectricissa hivenen lämpöäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Pro-puolella löytynee tosiaan erilaisia vaihtoehtoja. Äänen laadusta tai sopivuudesta itse kullekin en tiedä.
http://www.thomann.de/fi/kuulokevahvistimet.html
Edit: kyllähän toki esim. Violectric, Lake People, SPL, Lehmann ym. ovat tuttuja myös hifin puolelta merkkeinä.

Violectric on toimiva mätsi Audezen kanssa, mutta en ole aivan varma toimiiko tuollainen hyvin neutraali, jopa kylmähkö vahvistus T1:n kanssa vai korostaako T1:n ominaispiirteitä jo liikaa...
 
Back
Ylös